Publicerat Oktober 20, 200619 yr Författare De gör ont att behöva se snö i oktober :'( Men fina bilder! ;D Hur gammal, hög vikt är han ??? Ser väl utväxt ut. Fick för mig att han var valp fortf. Tiden flyger förbi Fick en vit vy häromdan jag med då jag hamna i snöstorm mer eller mindre. Första snön. Förra året böna o bad jag till vädergudarna om snö men i år får de gärna va ett tag så man kan jaga mer fågel på backen. Sett att en del börjat träa redan. Men nån enstaka hittar vi nästan varje gång på backen. Nu har de regnat här 36h i sträck. Får se om man ids åka ut imorgon eller om man somnar om till regndropp på fönsterbläcket Lutar mest åt de senaste. Föredrar ju snö framför regn iof. :
Publicerat Oktober 21, 200619 yr Tycker också att han borde vara valp ännu, men han är 12 månader den 5:e november . Ca 50 hög och dryga 15 kg trots att revbenen nästan sticker ut. Har, liksom du, inte kunnat påverka hans hull så mycket. Han har alltid varit trådsmal oavsett vad jag ger honom och hur mycket han äter. Men han verkar må prima ändå, springer som en vit vind så länge han kan och får. Han blir mer och mer muskulös nu, verkar som att han kommer att bli rätt grov. Vi har haft snö ett tag nu. I torsdags när jag fotade var det en kanondag. -6 och solen värmde. Kändes som en vårdag i april. Och för sörlänningarna måste jag förtydliga att vår för oss här uppe är när det fortfarande är en massa snö på backen och temperaturen är över -10. : ;D ;D ;D
Publicerat Oktober 21, 200619 yr Intressant tråd!! Tog mig bara sisådär dryga timmen att läsa igenom... Äger själv ännu ingen Breton, men kommer försöka så gott jag kan att få tag i en valp nästa år! Ville mest passa på att berömma fina bilder och tacka för god information! /Mvh Henke, Ö-vik
Publicerat Oktober 21, 200619 yr Lycka till med valpletandet! Den som söker, finner! Det har visst blivit en del inlägg under senaste året... : : Ta redan nu och sätt in dig i individer och linjer i rasen för att få en valp med bästa möjliga förutsättning. Fråga gärna oss Breton-freaks om det är något du undrar! Tror att framförallt Ella är "skitkunnig" i rasen och linjer inom denna. Var inte blyg inför att ringa uppfödare och kontaktpersoner i breton-klubben! De är supertrevliga och mycket hjälpsamma! Det som är skönt med Breton är att det inte finns mycket konkurrens och skitsnack inom rasen, utan de flesta har som främsta mål att föra RASEN framåt och inte bara sina linjer. Hör gärna av dig om du undrar något, jag hämtade min hund för ett knappt år sedan från Norge (Valbyskogens kennel) och har samlat på mig lite koll i alla fall på jyckarna och deras härkomst.
Publicerat Oktober 22, 200619 yr Fina bilder ni lagt in. Ella jag tror mig känna igen fjälldalen på din första bild, men är inte helt säker :-
Publicerat Oktober 23, 200619 yr Ella jag tror mig känna igen fjälldalen på din första bild, men är inte helt säker :- ;D Jasså du ;D Nåja, det är ingen idé att fara dit för vi hade lite fågel ;D Rosen: Fina bilder! Ser fram emot fler! Henrik O: Visst är det dig som jag tidigare fått mail från va? Välkommen till jaktsidan och bretontråden!!!
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Henrik O: Visst är det dig som jag tidigare fått mail från va? Välkommen till jaktsidan och bretontråden!!! Jo det stämmer bara bra det! Jag surfar runt överallt och läser allt jag hittar om just Breton
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Författare Kolla in Breton:s hemsida, www.breton.se, o tveka inte att prata med regionombuden/avelsrådet. Självklart kan du ju fråga på här i forumet me. Jag e nybliven fågelhundsägare(hund över huvudtaget också) o kan nog alldrig tänka mig en annan ras. JAG E FRÄLST Min lille hane på 19mån har gjort extrema framsteg i år! Idag hade vi 5 arbeten på tjäder o sköt en orrhöna inom loppet av 2h. ;D Att vi inte sköt på de andra var för att skaren krasa å in i h..vete att fågeln gick innan jag kom fram. Annars var de perfekta arbeten. Skickar med ett par bilder av odågan som fick apportträna lite innan vi for hem med dagens skörd.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Jimbolo: Vad härligt att se att ni också har fått snö! :-* Det är bara de riktiga hundfantasterna som står mitt ute i skogen i mörker och tränar apport! Sitter de flesta fåglarna på backen hos er fortfarande?
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Fina bilder Jimbolo! Han är sin mor upp i dagen! Man ser verkligen dragen efter henne!
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare Jimbolo: Vad härligt att se att ni också har fått snö! :-* Det är bara de riktiga hundfantasterna som står mitt ute i skogen i mörker och tränar apport! Sitter de flesta fåglarna på backen hos er fortfarande? Hundfantast eller Jaktidiot? Kanske sak samma De roliga är att där jag svänger av från vägen finns ingen snö men så fort man kommer "UPP" en bit på marken ligger de! O igår var de som sagt mest skarsnö o de va inge kul under jakt! Inte med hörselskydd o medhörning som förstärker ljuden e de nån hit direkt heller. Men Zingo flöt så lätt fram. Såg ut som en Durasellkanin i skogen. ;D Så lättsprunget har de inte varit på hela säsongen för honom! Men de va tungt för mig som gick igenom skaren hela tiden O snuset låg dessutom i bilen. > :'( :- Plåster på såren fick jag iof då orrhönan tog i backen. Då va alla förtretligheter glömda : ;D
Publicerat Oktober 26, 200619 yr O snuset låg dessutom i bilen. > :'( :-Plåster på såren fick jag iof då orrhönan tog i backen. Då va alla förtretligheter glömda : ;D Illa!! Att glömma snusdosan i bilen är bland det värsta som kan hända en på jaktturen! > Men att en orrhöna gör tillvaron trevligare kan jag förstå! Tyvärr har vi inte orre här uppe. Det finns om man åker söderut några mil till Gällivare kommun eller till Pajala. Här är det bara tjäder och ripa som flyger i skogen och ibland någon sällsynt järpe. Och ibland flyger det fram en Breton också... 8) ;D 8)
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Författare Har suttit o varit lite nostalgisk i blåsvädret o kollat på gamla foton av Zingo. Nu e man nästan sugen på en ny liten skapelse men de får nog vänta tills man får en avkomma från Zingo! Delar med mig lite för blivande Bretonägare av 2 valpfoton samt 1 på 16mån! Har tagit semester en vecka o tänkte jaga för hela slanten. Kanske skulle byta bössa mot kamera nån dag så man kan få till den perfekta jaktbilden
Publicerat Oktober 30, 200619 yr Fina bilder.....man kan inte annat än bli valpsjuk! Men förhoppningsvis är det för mig inte mer än ett halvår bort tills det finns en liten terrorist i huset! ;D
Publicerat November 16, 200619 yr Hörde att det skulle vara repotge om breton i dec nummret av "jaktmarker och fiskevatten" ;D
Publicerat November 16, 200619 yr Har suttit o varit lite nostalgisk i blåsvädret o kollat på gamla foton av Zingo.Nu e man nästan sugen på en ny liten skapelse men de får nog vänta tills man får en avkomma från Zingo! Delar med mig lite för blivande Bretonägare av 2 valpfoton samt 1 på 16mån! Har tagit semester en vecka o tänkte jaga för hela slanten. Kanske skulle byta bössa mot kamera nån dag så man kan få till den perfekta jaktbilden Även om det inte är en eng. setter så är hon söt som valp och även som unghund.
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Även om det inte är en eng. setter så är hon söt som valp och även som unghund. > > HAN > > ;D Söt men ännu mer effektiv! Nån perfekt jaktbild blev de ej då hela veckan blåste o snöa bort samt Zingo sprang sönder tassarna på första jaktdagen :'( :'( Nu trilskas vi med apporteringen då snön satt stopp för jakten me hund! Ripor o orrhönor samt kycklingar går bra men med en orrtupp på 1,5kg blir de tvärnit. Jobbar lite med tyngre dummiies o då kom vi tillbaka till samma syndrom som med ripan i sommras. Öronen släpar i backen o svansen mellan bena. Kronan lär nog falla ner så småningom här med. Tog drygt 1-2 veckor me ripa! TÅLAMOD e nog de rätta konceptet!
Publicerat November 17, 200619 yr Hörde att det skulle vara repotge om breton i dec nummret av "jaktmarker och fiskevatten" ;D Ja det stämmer ;D
Publicerat November 17, 200619 yr Författare HÄRLIGT Nån som vet exakt utgivningsdatum? Lägger lite länkar till andra trådar där jag lagt ut bilder på Zingo. De borde ju legat här! http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4430.90 http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4430.180 http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4165.15
Publicerat November 21, 200619 yr Hejsan! Det här var ju en väldigt trevlig tråd!! Äger själv ingen Breton men jag hoppas på en liten gynnare framemot sommaren! Slukar just nu allt som har med Breton att göra och här fanns det ju massor att läsa!
Publicerat November 21, 200619 yr Författare Se där! Hoppas du fick ut nåt av tråden! Har du funderingar så e de bara o haspla ur sig så hoppas jag vi kan stöta o blöta dem här! Håller tummarna för att du får tag i en Breton! Mvh: Jimmy (numer Bretonklubbens Regionombud för Västernorrland) Ps. Glöm inte kolla in andra trådar som har med fågeljakt odyl o göra. Ds.
Publicerat November 22, 200619 yr JAg tycker det är en "lysande" sida med många snyggingar ville bara visa min kälek Ackers Baloo. ;D
Publicerat November 22, 200619 yr Författare JAg tycker det är en "lysande" sida med många snyggingar ville bara visa min kälek Ackers Baloo. ;D Kan du inte lägga in en större bild? O gärna flera ;D Vi älskar bilder här på forumet!