Publicerat Maj 24, 200917 yr Har skudt to bukke nu,, og begge har været fyldt med svælgbremse.....Det er ikke så lækkert at se og kan godt forstå dyrene lider af det.... Olsen Fy tusan, inget trevligt. /Lasse
Publicerat Maj 24, 200917 yr Hmm, aldrig hört talas om! Vad är det, finns det i Sverige, finns det svenskt namn på det ?
Publicerat Maj 24, 200917 yr Hmm, aldrig hört talas om!Vad är det, finns det i Sverige, finns det svenskt namn på det ? Dom likanar maggots men rakt översatt blir det svalg broms. sid 123 i länken! http://books.google.se/books?id=mCDH4-JwnV...num=5#PPA123,M1
Publicerat Maj 25, 200917 yr Dom likanar maggots men rakt översatt blir det svalg broms. sid 123 i länken!http://books.google.se/books?id=mCDH4-JwnV...num=5#PPA123,M1 Ved ikke lige hva de hedder på svensk, men det er en flue der sprøjter æg ind i næsen og så vokser de sig store i svælget og så kravler de ud gennem næsen og flader ned på jorden for at grave sig ned og blir til en flue..... De største var som det halve af min lillefinger, så ikke noget at sige til dyret hoster og fnyser lidt Hvis de kommer ned i lungerne så dør dyret, det sker af og til, desværre. Olsen
Publicerat Maj 25, 200917 yr Ved ikke lige hva de hedder på svensk, men det er en flue der sprøjter æg ind i næsen og så vokser de sig store i svælget og så kravler de ud gennem næsen og flader ned på jorden for at grave sig ned og blir til en flue.....De største var som det halve af min lillefinger, så ikke noget at sige til dyret hoster og fnyser lidt Hvis de kommer ned i lungerne så dør dyret, det sker af og til, desværre. Olsen Jag läste en del om det och det heter svalg broms på svenska också. Det finns många länkar om svalg broms när man söker på nätet. http://www.google.se/search?client=firefox...le-s%C3%B6kning
Publicerat Juli 26, 200917 yr verkar lite dött i denna tråden, så tänkte jag livar upp med kvällen observation på rådjursmarkerna......smög mig ut till mitt favoritställe runt halv nio tiden ikväll och såg direkt en get som gick och betade i det häga gräset.....något senare även ett smaldjur längre bort.....kanon tänkte jag, fixade iordning den alldeles för bekväma kontorstolen i tornet och satte mig till ro.....lite sol, kaffe och choklad....aaa fasen va härligt plötsligt stor det en herre som uppvuxen mitt på åkern, upp med kikaren kände igen honom men ändå inte...det var inte revirbocken tänkte jag lite ovisst....men visst en jättefin sex med inte så höga men grova stänger nertill (småländska mått mätt).....han lägger sig tillsist till ro i diket på åkern och jag planerar att smyga vidare....så ställer sig bocken upp...satan nu skrämde jag han tänkte jag....men bocken står och lyssnar länge och vädrar....kan inte varit mig han fick vind på hann jag tänka innan han skuttar iväg till skogen helt tyst.....DÅ JÄVLAR kommer revirbocken som är bra mkt större i både kropp och horn som ett spjut efter den andra bocken och jagar iväg honom för att sedan lite halvhjärtat springa efter den ena geten ett par minuter......jag är mer än belåten när jag går därifrån...... Nu vet jag iallafall vart jag skall lägga mest tid första dagarna...frågan är vilken av dom man skall knäppa? gonatt...
Publicerat Juli 27, 200917 yr Hänger väl på här, vaknade just (vet inte varför ) men nu när jag ändå är vaken så blir det en runta på markerna innan jobbet /Lasse
Publicerat Augusti 2, 200917 yr såg en stotlig herre ikväll oxå på samma äng som tidigare....gud va jag längtar nu! gräset börjar bli högt bara.....hoppas kanske bonnen som arrenderar åkern slår inom två veckor annars kan de bli svårt att komma åt bockarna som går där.....någon som vet hur mkt så kallat "vildgräs" växer på 14 dagar?
Publicerat Augusti 2, 200917 yr såg en stotlig herre ikväll oxå på samma äng som tidigare....gud va jag längtar nu! gräset börjar bli högt bara.....hoppas kanske bonnen som arrenderar åkern slår inom två veckor annars kan de bli svårt att komma åt bockarna som går där.....någon som vet hur mkt så kallat "vildgräs" växer på 14 dagar? Här har dom inte ens kommit sig för att slå nå gräs iår gräset är till midjan på mig. Men har iaf blivit lovad att dom ska slå senast till första september
Publicerat Augusti 3, 200917 yr Jo, nog hade det varit skoj om våra bockar här uppe i norra norrland hade vågat ta sig ut på ängarna under lovlig skjuttid.....nä, här får man smyga sig på dem eller hoppas att de visar sig i en skogsglänta vid rätt tillfälle....
Publicerat Augusti 3, 200917 yr Jo, nog hade det varit skoj om våra bockar här uppe i norra norrland hade vågat ta sig ut på ängarna under lovlig skjuttid.....nä, här får man smyga sig på dem eller hoppas att de visar sig i en skogsglänta vid rätt tillfälle.... alltid lite segt med gräset alltid, men jag skall försöka mig vara fräck och fråga om inte bonnen kan ta en liten repa på dessa två åkrar också, det rör ju sig om två stycken den ena 130*70 och den andra kanske 170*30 meter.....kan väll inte va så knussligt
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Var ute igår och såg platsbocken på en av mina marker. Det var troligen en returare med grova stänger i V form som var helt sammanvuxna i botten. Höjden var ca 21-23cm och på toppen var det några små spetsar så om det är en 4 eller 6:a vetefassen. Tror dock inte att den blir skjuten. Den håller till i ett betfällt som är fullt med ogräs (gråbo?) som är ca 1,5 m högt så man ser bara huvudet. Ska försöka locka ut den men....
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Var ute igår och såg platsbocken på en av mina marker. Det var troligen en returare med grova stänger i V form som var helt sammanvuxna i botten. Höjden var ca 21-23cm och på toppen var det några små spetsar så om det är en 4 eller 6:a vetefassen. Tror dock inte att den blir skjuten. Den håller till i ett betfällt som är fullt med ogräs (gråbo?) som är ca 1,5 m högt så man ser bara huvudet. Ska försöka locka ut den men.... då har du väll lite samma dilemma som jag, bonden som slår gräset på den marken (hos min farbror) brukar låta det står i träda, har väll med att bidrag och så man får, jag är dåligt påläst angående sånt.....men var ut hos min farbror igår och han skulle ringa till bonden och ta ett snack med han.... hoppas bockarna går ut där i allafall.....dom har ju både uppehållet sig där långt innan brunsten och är där nu under högbrunsten så gräsets höjd kanske inte spelar så hemskt stor roll?
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Jag var ut en vända i går och kollade inför bockjakten, stendött den enda bocken jag såg var i hallspegeln när jag kom hem, han såg ut som en gammal retur bock ,ämlig med dålig trofe... Borde kanske skjutas
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Jag var ut en vända i går och kollade inför bockjakten, stendött den enda bocken jag såg var i hallspegeln när jag kom hem, han såg ut som en gammal retur bock ,ämlig med dålig trofe...Borde kanske skjutas haha..den var fin denn han kanske har fäktats för hårt med grannarna under semestern? varav det uppstått diverse skavanker? hehe
Publicerat Augusti 5, 200917 yr haha..den var fin denn han kanske har fäktats för hårt med grannarna under semestern? varav det uppstått diverse skavanker? hehe Så kan det vara
Publicerat Augusti 10, 200917 yr satt å tängte på en sak har nu på morgonen hur ser man om de är en bra avskjutningsbock en gammal som är på retur ser man ju. Men nu när jag har varit å rekat några gånger så har jag sett ett som jag förmodar ung bock med klena horn som står åt olicka håll. den är ganska lik den jag fick i fjol. ska man försöka ta bort den eller kan den bli fin å ståtlig när den blir "stor".
Publicerat Augusti 10, 200917 yr Har rekat en hel del senaste månaden. Ett par saker som slår mig från den del av jaktmarken där jag tänker vara den 16:e är: 1/ närmast en total avsaknad av kid, bara en av kanske 8 observerade getter gick med kid.... Ergo: det blir rävjakt som prioriteras denna höst och vinter (en skjuten ännu så länge). 2/ platsbocken har en stor och kraftfull kronuppsättning, men fasen vad skev den är. Vad det beror på vet jag ej, men jag tänker göra ett försök på honom ändå, är det dåliga anlag bör han tas bort. 3/ en av getterna har börjat få perukhorn. Hon är utan kid så om hon dyker upp är det givetvis hon som skall fällas.
Publicerat Augusti 11, 200917 yr gud nu kliar de allt vill ut i skogen snart bara 4 dagar kvar nu även hon här hemma är grymt sugen på att gå ut, vi har provat kläder å lite sånt här i kväll å hon är väldig intresserad. kanske kan bli en jägare av henne någon vacker dag
Publicerat Augusti 11, 200917 yr Ni lyckans ostar som överhuvudtaget har rådjur där ni jagar! // Gabbe
Publicerat Augusti 11, 200917 yr Satt i ett av de nya tornen i kväll och då steg en bock ut model STOR. Nu var det i o f s 300-350 m till den och det började skymma men den såg ut att vara större än guldbocken jag sköt för några år sen (139,6 poäng). Frågan är om jag ska tillåta MaxW få chansen på den när han kommer ner eller om jag ska spara den till mig själv. Han kan ju få chansen på den andra platsbocken som jag har på min mark. Den är ju "bara" i storlek brons/siver.... Den tredje hörnan av marken som jag hade mest förhoppning på har jag bara sett en högst ordinär 6:a, d v s ingen medalj. Beror säkert på att säden inte är skördad än och bockarna lever där för tillfälligt, hoppas att vädret blir torrt så bonden skördar. JA, jag är bortskämd med stora bockar på mina marker, det är en annan sak att lyckas fälla dem.
Publicerat Augusti 11, 200917 yr Satt i ett av de nya tornen i kväll och då steg en bock ut model STOR. Nu var det i o f s 300-350 m till den och det började skymma men den såg ut att vara större än guldbocken jag sköt för några år sen (139,6 poäng). Frågan är om jag ska tillåta MaxW få chansen på den när han kommer ner eller om jag ska spara den till mig själv. Han kan ju få chansen på den andra platsbocken som jag har på min mark. Den är ju "bara" i storlek brons/siver.... Den tredje hörnan av marken som jag hade mest förhoppning på har jag bara sett en högst ordinär 6:a, d v s ingen medalj. Beror säkert på att säden inte är skördad än och bockarna lever där för tillfälligt, hoppas att vädret blir torrt så bonden skördar. JA, jag är bortskämd med stora bockar på mina marker, det är en annan sak att lyckas fälla dem. Låt MaxW ta den, hans fru behöver en bock i huset Lite avis på dig att du har så fina bockar springande, själv har jag sett en fin som kan vara medalj och den har frugan tingat. Får prova på ett par andra, jakten lika rolig ändå. /Lasse
Publicerat Augusti 11, 200917 yr JA, jag är bortskämd med stora bockar på mina marker, det är en annan sak att lyckas fälla dem. En annan som gör allt för att få en medaljbock, men utan framgång. Matar, sparar djur och skjuter räv i massor men icke får jag nån medalj för det. Får du nån medaljbock över nån gång så sitter jag ju här nånstans och siktar på mina mellan bockar . /hoppas den är större än din förra då ! (visa gärna bild när du får den)
Publicerat Augusti 12, 200917 yr Ni lyckans ostar som överhuvudtaget har rådjur där ni jagar! // Gabbe ja man hör mer å mer av sånna som inte har ng rådjur tragist är va de är....... men du får väll komma hit å försöka få dig en bock.