Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt -09

Featured Replies

Publicerat
2 skjutbara bockar på samma klövervall + 2 getter blev kvällens span! Då vet jag var det blir den 1:a! :rolleyes:

/Må

Sett nåt skjutbart på våra egna marker, broder? Man blir ju riktigt sugen när man är inne på den här tråden... 1 maj är dock körd - Ska plantera ny häck ihop m grannen . Risk för att blir till att vänta till den 15:e. Har ju inte fått göra nåt "kolvjack" i LTRen än :( /Mgns

• Svar 312
  • Visningar 59,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Herr Mattsson
    Herr Mattsson

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^ mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass

Posted Images

Publicerat

Snacka om att jag blir sugen på att få jaga lite bock nu...

Naturen är så härlig så här års, men det kommer ju en höst även här nere.

Bokade in en veckas semester från den 17/8 man måste ju skjuta in den nya marken :rolleyes:

/Lasse

Publicerat

4 bockar har observerats hitills, två är nog skjutbara. Har anmält till jaktledaren idag vart jag ska jaga, vi har så inom vårat område att pyrsch jakt ska anmälas för allas säkerhet, samtidigt så får man ju lite första tjing på bocken man sett :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Sett nåt skjutbart på våra egna marker, broder? Man blir ju riktigt sugen när man är inne på den här tråden... 1 maj är dock körd - Ska plantera ny häck ihop m grannen . Risk för att blir till att vänta till den 15:e. Har ju inte fått göra nåt "kolvjack" i LTRen än :wub: /Mgns

Har sett några icke-indentifierade djur på åkern mot tippen, annars dåligt nere vid sjön. Men det är ju aldrig fel att ta ett svep nere i sjöhagarna..

/Må

Publicerat

Ska ut på mina marker utanför Uppsala tillsammans med 3 polare ikväll & grilla lite & ta en pilsner eller 2 sen ska vi ut i ottan o morgon & knäppa oss en bock var tänkte vi :lol:

Har sett ganska många fina bockar & det finns en 6-7 st som man kan stoppa i frysen denna vår :D

På lördag kväll är jag på mina andra marker på andra sidan Uppsala & där finns 2 storbockar som ska bort.

På sändagkväll följer jag med en kompis upp till hans marker i Tierp Där det åxå siktas fina bockar.

På söndag kväll så kan tala om hur det gått då, förhoppningsvis så har det gått enligt planerna.

Publicerat
Sett nåt skjutbart på våra egna marker, broder? Man blir ju riktigt sugen när man är inne på den här tråden... 1 maj är dock körd - Ska plantera ny häck ihop m grannen . Risk för att blir till att vänta till den 15:e. Har ju inte fått göra nåt "kolvjack" i LTRen än :D /Mgns

Jimpa har säkert örnkoll på vad som rör sig, imorn kommer en svintrött katrineholmare med filmkamera att sluddra runt och försöka få till nåt kul, helst med skottsekvens.

Det svåra är ju att bror din är så lång att han syns ju som en flaggstång över nejden. En annan kan ju tas för ett flyttblock eller nåt i den stilen :lol:

Publicerat
  • Författare
Jimpa har säkert örnkoll på vad som rör sig, imorn kommer en svintrött katrineholmare med filmkamera att sluddra runt och försöka få till nåt kul, helst med skottsekvens.

Det svåra är ju att bror din är så lång att han syns ju som en flaggstång över nejden. En annan kan ju tas för ett flyttblock eller nåt i den stilen :D

Kul Micke!

Du kan väl lämna hatten hemma va... :lol:

/Må

Publicerat
Kul Micke!

Du kan väl lämna hatten hemma va... :D

/Må

Vi får väl se :lol:

04.45 vid kôrka?

Publicerat
  • Författare
Vi får väl se :lol:

04.45 vid kôrka?

Roger på det!

Publicerat

Det svåra är ju att bror din är så lång att han syns ju som en flaggstång över nejden. En annan kan ju tas för ett flyttblock eller nåt i den stilen ;)

Ni får klä ut er till traktor och såmaskin så smälter ni bra in i vårbruket :-) Skitjakt på er hur som helst! Ska bli kul att se om det blir nån filmsnutt. Ha de gott! /Magnus

Publicerat

Nu är det bara 13 timmar kvar till man sitter på dikeskanten vid täkterna... :wub:

(Hoppas bara att dom inte gödslar för mycket med det där jävla fyverkeritramset i kväll bara... :angry: )

Publicerat

Söndag morgon då smäller det,

Publicerat

Nu åker jag till marken för tre dagars bockjakt.

Hoppas på varmt väder utanför tältet. :blink:

Publicerat

Kan ju inte säga att jag inte e stört avundsjuk på er som kan jaga vårbock...

Men själv får man väl sitta å vänta i 108 dagar till då innan det smäller :blink:

Är det nån som har ett bra tips på en kula i kaliber 6,5*55 till bockjakten btw?

Publicerat
  • Författare

Blev en liten "pinne" i morse. :blink: Hade mbbohman som kombinerad PH och Sven Nyqvist bakom ryggen. Tror det blir en mer utförligare redovisning till kvällen.. :wub:

/Må

Publicerat
Blev en liten "pinne" i morse. :D Hade mbbohman som kombinerad PH och Sven Nyqvist bakom ryggen. Tror det blir en mer utförligare redovisning till kvällen.. :P

/Må

Gratulerar! Alltid lika kul när diana är med en. Så mbbohman kunde hålla fingret borta från avtryckaren? :blink::wub:

Publicerat
  • Författare
Så mbbohman kunde hålla fingret borta från avtryckaren? :blink::wub:

Sörmlänningar får ju inte jaga vårbock enligt lag, eller hur.... :D

/Må

Publicerat
Sörmlänningar får ju inte jaga vårbock enligt lag, eller hur.... :blink:

/Må

Hahaha :wub: Nu ska vi inte vara allt för dumma mot herr bohman men lite roligt va det :D

Publicerat

Ja, som BigJim outat så infann jag mig 04.45 imorse på avtalad plats för att för första gången få uppleva vårbocksjakt :blink: Men den här gången skulle jag jaga med kamera.

Efter sedvanlig gomorron gomorron så räckte BigJim över två bananer till mig så jag skulle få nåt i magen, min resefika stod kvar så vackert på köksbänken...

Jag lastade in mina prylar i hans Polo (det blev fullt med två fullvuxna karlar och en hispig vorsther (?) vid namn Max) och vi tog sikte på en liten gård ett stycke in på marken. När vi parkerade hade vi redan räknat in 6-8 rådjur och vi beslöt att försöka på 3 rådjur som uppehöll sig på en vall bakom gården.

Vi stötte ett par rådjur nästan direkt men vi fortsatte längs kanten mot de tre som vi bestämt oss för. Men när vi började närma oss så valde de att knalla in i skogen igen varpå vi satte oss ner bakom nästa krök för att se om det var fler djur i rörelse.

post-269-1241175723_thumb.jpg

Efter en stund konstaterade vi att det var dags att röra sig lite igen.

post-269-1241175852_thumb.jpg

En gammal gärdesväg genom en buskridå skulle ge oss bra skydd för att sen dyka upp som gubben i lådan vid en nysådd ärtåker. Halvvägs in på vägen så ligger det en bock 30 meter in till vänster, givetvis försvinner han som en raket.

Vi kommer ut på ärtåkern och spanar ner mot vassområdet vid sjön. Jag ser efter en kort stund ett ensamt rådjur i en hage och efter nån minut konstaterar vi att det är två killingar med också.

post-269-1241175870_thumb.jpg

Vi smyger oss närmare i skydd av kantvegetationen och kan se att ena killingen har små horn i pannan. Just som vi ska runda sista vinkeln kommer en räv tassande, den vinklar upp mot oss och stannar för att lyssna efter nån sork i dikeskanten. Dock får den vind av oss efter en stund och ger sig av och låter oss fortsätta ansmygningen.

BigJim fäller ut benstöden som han fått låna av undertecknad och bedömmer avståndet till ca 150 meter.

post-269-1241175878_thumb.jpg

Rådjuren går i betet bredvid ärtåkern och nivåskillnaden gör att han bara ser ryggen på rådjuren. Så det är bara för BigJim att försöka sig på en ansmygningen rakt ut på åkern, utan något som helst skydd att gömma sig bakom.

post-269-1241175886_thumb.jpgpost-269-1241175892_thumb.jpg

Efter en kvart så har han nog kommit in på nästan halva avståndet och geten börjar ana oråd efter att BigJim meckat med benstöden då han inte bestämt sig för att skjuta sittande eller liggande. Geten börjar dra sig åt vänster för att få vind av skummisen på åkern. Turligt nog så drar hon med sig killingarna och han kan sätta en Accubond bakom bogen på bockkillingen som gör några piruetter innan allt blir stilla och de andra två drar sig upp mot skogen i sakta mak.

post-269-1241175926_thumb.jpg

Efter urtagning på plats så var det dags att ta reda på rådjuret uppe på gården. Med van hand flåddes killingen och hängdes upp i viltsäck för att till veckoslutet tas till vara av markägaren.

Jag tackar BigJim för att jag fick följa med.

Publicerat
  • Författare

Fin beskrivning! Känns lite lyxigt att ha en egen dokumentatör... :blink:

/Må

Publicerat

Ahhh

det är som ett stycke klippt ur Svensk jakt, med skillnaden att detta är gjort med hjärtat och att det skedde för mindre än tio timmar sen.

Jim o Bohman ni är allt bra goa ni, grattis till lillbocken och f-n ta er för att ni sätter det egna blodet i brand.

/Christian

Publicerat

Grattis till bocken,,

Är inte avundsjuk på något vis :blink:

Är det bara Big Jim som lyckats so far?

/Lasse

Publicerat

Trevlig läsning man blir avundsjuk måste väta ett tag till. :wub:

Grattis till bocken. :wub:

Publicerat
  • Författare
Är det nån som har ett bra tips på en kula i kaliber 6,5*55 till bockjakten btw?

Lapua Mega är väl nästan en klassiker... :wub:

/Må

Publicerat

2 getter och 1 smaldjur men bocken höll sej borta, få se om han lyckas ikväll oxå :wub: