Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjakt -09

Featured Replies

Publicerat

grattulerar till kalven. Måste vara ng särskilt att få uppleva ett sånt skådespel, hoppas man sj får se ng gång :mellow:

• Svar 312
  • Visningar 59,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Herr Mattsson
    Herr Mattsson

RW din bock hade en frän hornuppsättning måste jag säga! Mörka o grova till på det.. Kan vara värt sin vikt i guld ^^ mvh C-A som fortfarande inte fått nåt me bågen.. trots 30 timmar på pass

Posted Images

Publicerat

Grattis till kalven! Fina foton också! :mellow:

Publicerat

I morgon eftermiddag bär det av på min livs första bockjakt! ;)

Ska börja eftermiddagen med lite duvjakt sen blir det att spana efter bockar i Eskilstunaskogarna! :D

Hoppas på någon typ av resultat iaf. Men är mest glad över att få komma ut i skogen med bössan!

Är riktigt taggad! :mellow:

Skitjakt på er!

MvH

Patrik

Publicerat

Skitjakt på er och grattis till kalven!

Publicerat

Gjorde ett bockpass på premiären, det regnade som tusan så vi bröt strax före 9. Gick upp till vägen för att bli upplockad av kompisen som suttit en kilometer bort. Vi passerade åkern jag suttit på... På ena sidan vägen står en rejält stor sexa (ca 140 m från mitt pass) och på andra sidan står en fyrataggare (ca 250 m från mitt pass) som såg ut som en returbock och han var inte mycket mindre. %&"%&¤"¤#%¤# att man inte har lite mer tålamod tänke man ju såklart, den där fyran vore inte ett fel djur att skjuta och sexan vore ju såklart spännande att ha i passet men den skulle ha fått gå även om den kom ut före fyran. Given revanch kvällen efter...

Kvällen efter var vi på plats klockan 19.30 ungefär och kompisen satte sig 500 m bort i samma område. Det var lugnt fram till 20.35 när fyran plötsligt gled ur slyn längst bort i vänstra hörnet på åkern. Hållet var ca 170 m men bara halva bogen syntes för han gick i en liten svacka och betade. Han betade sig sakta mot mitten av åkern som ligger närmare passet och man såg mer och mer av kroppen men risken att träffa ett grässtrå med den lilla kulan från 222:an gjorde att jag höll inne med skottet i väntan på bättre läge. Han gick sakta något steg då och då medans han betade. Hade kunnat skjuta men han rörde sig så ryckvis och oregelbundet att jag väntade. Så plötsligt bara tog han ett par snabba steg in i skogen och var borta. Jahapp, gick som vanligt då men nu har jag ju ett trumf kvar, lockpipan! Bara att det var ju tomt om halsen där den brukar hänga... Den låg såklart kvar hemma. #%&%!!!

Nåja, han gick rakt mot en viltstig som går till åkern som kompisen passade vid så vid niosnåret började jag vänta att det skulle smälla där borta men inget hände. Satte mig och kikade lite i Bushnellen (6500 2,5-16x42) vid niosnåret och trots att det skummade på rejält funkade den klanderfritt med kristallklara detaljer och bra färger ända upp till 16 ggr. Positivt överraskad! Tröttnade efter ett par minuter så jag började spana igen när fyran plötsligt kliver ut igen betydligt närmare än förra gången! Nu såg jag hela bocken så det var bara att vänta tills han hade bägge benen parallella och sen sätta ett skott precis bakom bogen. Bocken flög rakt upp i skottet och i princip rullade av åkern in i skogen så det kändes som skottet satt där det skulle. Kompisen har tränat sin mammas hund, en fläskstövare (Golden), på spår och han har varit klockren på dom viltspårprov han gått men verkligheten är ju alltid en annan femma så nu fick han prova på att spåra rätt på bocken.

Det hann bli kolsvart innan det var dags. Bocken hade gått kanske 130-150 m eller så som ett S ungefär, han låg ca 100m till vänster i skottriktningen från skottplatsen inne under några granar. Dödsöket gick som på ett snöre. Kul att se reaktionen på hunden, det var ju ett helt rådjur där inte bara en tör skank! :P Hade vi inte haft hund hade vi inte hittat bocken i första taget och knappast utan hund. Skottet hade tagit precis mitt i lungorna någon cm ovanför hjärtat och ändå kom han rätt långt.

Bocken var en returare med grå kinder och långa taggar. Hornen är nog 23-25 cm höga, stort med Hälsingemått. Sexan såg klart större ut ;)

Kortet blev som mobilkort brukar bli, sådär...

post-2135-1250638632_thumb.jpg

Publicerat

Vaknade i soffan i dag på morgonen ;) glömde visst att gå o lägga mig i går, var lite trött när jag kom hem så efter ett par kväckemackor med falukorv så slocknade jag visst :P

Klockan var 5,23 och vädret var kanon, snabbt ner efter andra kläder och vapen.

Promenerade i morgonsolen och tyckte att livet tråts att jag inte har skjutit någon bock är ganska bra.

Efter ett par hundra meter ser jag ett rådjur i kanten på en åker, smaldjur givetvis, hon stutsar iväg.

Fortsätter men vandring upp mot en betesvall när smaldjuret korsar min väg in i granplanteringen rätt i vind, satan nu kommer hon antagligen att skälla ut mig. Ett tiotal meter senare ser jag ett bockhuvut mot himlen samtidigt som han ser mig. Ner på knä och hjärnan arbetar, står han bakom kullen eller framför. jag tar en rövare, smyger upp studsaren och får in bocken i siktet, Yes han har kommit över kanten men står rakt mot mig. Siktar på honom i någon min, funderar på att halsskott men stödet känns inte rätt för den sortens skott, rakt i bogen frammifrån är lite vanskligt med min mjuka kula i bröstbenet. Vill inte låta bocken gå förlorad så jag väljer att ta skottet, lägger korset högt i bogen eller lågt i halsen, vilket man vill.

Pjuff från dämparen och det omisskännerliga ljudet av en kula som slår in i sitt mål. Bocken slår dit på stället.

Efter många händelselösa timmar i skogen så fick jag äntligen min bock.

Nu fick jag så bråttom på morgonen att jag glömde både tele och kamera, så jag får ta en bild på hornen när jag kommer hem.

Jag såg en fin 6a på samma ställe förra året och sparade den, denna bocken såg liknande ut men är mindre en den förra året så förhoppningsvis finns den stora kvar.

/Lasse

Publicerat

Lasse- skönt att kunna läsa sig till att det var med viss skön spänning i kroppen som det "riktiga" jaktårets första vilt kom att falla.

Visst är det en fin morgon,

var ute på långpromenad i morse och njöt av vädret.

/Christian

Publicerat

Jomän, i eftermiddag ska Höftskjutaren komma på besök. Så får vi se om vi har anledning att återkomma med bilder/story imorn ;)

Gårdagskvällen kommer strax att dikteras i min dagbok, som vanligt :P

Publicerat

Bastard.. Bocken bredvid din "nya" där.. Vad har den för valör? Oflådda bilden där så ljuger nog bilden lite! det har du rätt i :)

Publicerat

hejsan igen......jag lovade att slänga in lite bilder på min vackra 6:a jag sköt i måndags kväll....

tack Urban Ireklint för bilderna... :D

post-2387-1250704669_thumb.jpg

post-2387-1250704676_thumb.jpg

Publicerat
hejsan igen......jag lovade att slänga in lite bilder på min vackra 6:a jag sköt i måndags kväll....

tack Urban Ireklint för bilderna... <_<

En fin bock, helt klart.

Själv sköt jag en till i kväll, skönt ner det släpper. Nu blir det inte fler bockar för mig på hemma marken (tror jag) utan fokuserar på den nya arrende marken istället.

post-2287-1250715668_thumb.jpg

/Lasse

Publicerat

Fina bockar ni har fått.

Kan ni inte skicka några hit upp till Norrland.

Här har de inte synts till en enda trots 7 vakpass. <_<

Publicerat
Fina bockar ni har fått.

Kan ni inte skicka några hit upp till Norrland.

Här har de inte synts till en enda trots 7 vakpass. ;)

Kan ju avslöja att jag inte har sett mer en de två som ligger <_<

Urvalsjakt my as :D

/Lasse

Publicerat

Äntligen fick jag bocken som lurat mig ett antal gånger!

Gick ut extra tidigt och satte mig i ett torn framför åkern jag sett den alla gånger. Började ganska lungt såg en get och ett kid. Efter ett tag kommer det en bock men det var inte den bocken jag sett förut så jag väntade. Tillslut så dyker den upp i kanten och spanar lite sedan springer den in i snåren igen. Jag tänkte att han säkert skulle komma ut igen och det gjorde han. Han gick ut en bit och gav mig ett läge att skjuta och det tog jag. Fick bocken på 2 skott hade räckt med 1 men jag har inte riktigt den kunskapen att värdera situtionen än. I vilket fall låg han där och det var riktigt kul och skönt. Jag uppskattade hållet att vara runt 120 meter vilket är upp mot min skyttegräns.

Slänger in lite bilder också!

Mvh!

IMG_1433.jpg

IMG_1434.jpg

Publicerat

Grattis till bockarna! Revirherren och "bossen" till den bocken jag sköt häromdagen (se bilder ovan) sköts av min kusin ikväll även den riktigt hög och fin sexa men inte riktigt den pärlingen som på min....men han var grym, riktigt grym...... <_<

Publicerat

Är precis hemkommen från en riktigt trevlig eftermiddagsjakt med mbbohman aka "Mr. Pro Hunter".

Inget skjutet men desto fler möjligheter och lägen! Flera riktigt fina bockar men inga "riktiga" möjligheter till skott.

mbbohman har guidat mig runt markerna i sann Afrikansk Pro Hunter anda! ;)

Som sagt; riktigt kul och mycket vilt på markerna har den stackars saten...

Tackar mbbohman för i dag och hoppas på att det blir fler tillfällen. :D

Misstänker att Herr Bohman kommer att skriva i sin dagbok och kanske även här om hela händelseförloppet. Överlämnar hela historieberättande till honom.

Hur det än gick är jag grymt nöjd över att få ha kommit ut i skogen och upplevt en spännande jakt. <_<

//Patrik

Publicerat

Grattis bockskyttar! Härliga foton! <_<

Publicerat

Så fick man nytta av 4wd lo i kväll också.

Pappa och Arvid, en till gubbe från jaktlaget (det är bara vi tre) tänkte försöka sig på hjortjakt i kväll. Själv höll jag mig till grabbens fotbollsträning.

Gubbarna gick ut, och vid 19:20 kom jag hem från fotbollen. Käkade lite mat o gick ut i trädgården för att avnjuta en kopp kaffe på min favoritplats. Då såg jag en flock kronvilt, inte alls där Farsan o Arvid satt. Jag hämtade radion och meddelade vart hjortarna var. Men gubbarna var alldeles för långt därifrån.

Ääääh. Va f-n, jag gör ett försök på dem...

Smög runt genom skogen, och fram till åkerkanten. Där såg jag då bara två hjortar, en liten spets o en förmodligen smaldjur. Ca 300 meters håll. Bara att vänta o se vad som händer. Klockan 20:40 verkade det som att dom drog sig ännu längre bort, och jag började tänka på att dra mig hemmåt... Knak, prassel... Djur kommer bakom mig, från skogen...

Ca 15 meter till höger om mig ser jag en flock kronvilt smyga fram. Så där satt jag med bössan åt fel håll, hade jag så mycket som kliat mig på näsan så hade hjortarna sett mig.

Jag väntade tills några djur hade gått ut på fältet, en kalv stod bra till och skottet gick.

10-15 meters håll är lite för nära när man vill flytta sig lite, men det gick fint. Skottet satt i femettan. Klockan var då 20:55.

Men Arvid fick i alla fall se "the klöv five", d.v.s. Älg, kron, dov, rådjur och vildsvin...

Publicerat
  • Författare
Så fick man nytta av 4wd lo i kväll också.

Pappa och Arvid, en till gubbe från jaktlaget (det är bara vi tre) tänkte försöka sig på hjortjakt i kväll. Själv höll jag mig till grabbens fotbollsträning.

Gubbarna gick ut, och vid 19:20 kom jag hem från fotbollen. Käkade lite mat o gick ut i trädgården för att avnjuta en kopp kaffe på min favoritplats. Då såg jag en flock kronvilt, inte alls där Farsan o Arvid satt. Jag hämtade radion och meddelade vart hjortarna var. Men gubbarna var alldeles för långt därifrån.

Ääääh. Va f-n, jag gör ett försök på dem...

Smög runt genom skogen, och fram till åkerkanten. Där såg jag då bara två hjortar, en liten spets o en förmodligen smaldjur. Ca 300 meters håll. Bara att vänta o se vad som händer. Klockan 20:40 verkade det som att dom drog sig ännu längre bort, och jag började tänka på att dra mig hemmåt... Knak, prassel... Djur kommer bakom mig, från skogen...

Ca 15 meter till höger om mig ser jag en flock kronvilt smyga fram. Så där satt jag med bössan åt fel håll, hade jag så mycket som kliat mig på näsan så hade hjortarna sett mig.

Jag väntade tills några djur hade gått ut på fältet, en kalv stod bra till och skottet gick.

10-15 meters håll är lite för nära när man vill flytta sig lite, men det gick fint. Skottet satt i femettan. Klockan var då 20:55.

Men Arvid fick i alla fall se "the klöv five", d.v.s. Älg, kron, dov, rådjur och vildsvin...

Vi såg i somras en "herrklubb" med kron inkl. några riktiga bamsingar som stod på första västra fältet på Strängnäsvägen från Enköping några km söder om avfarten från E18. Är det där någonstans ni jagar?

/Må

Publicerat
Vi såg i somras en "herrklubb" med kron inkl. några riktiga bamsingar som stod på första västra fältet på Strängnäsvägen från Enköping några km söder om avfarten från E18. Är det där någonstans ni jagar?

/Må

Stämmer ganska bra det. Ca en mil S om enköping. Väster om RV 55.

Publicerat

Grattis allt skyttar!

Har själv varit ute 2 dagar och hade en klockren bredsida på en 4:a andra morgonen. Dock var det taskigt kulfång så även om man var bra sugen så bestämmde jag mig för att inte avlossa något skott. Nya tag.

Publicerat
Bastard.. Bocken bredvid din "nya" där.. Vad har den för valör? Oflådda bilden där så ljuger nog bilden lite! det har du rätt i :(

Den är silver, mycket mindre i skallen, och mindre massa i hornen på den. . . :)

Så jag har min förhoppningar på guld. Det hade varit JÄVLIGT skönt.

Publicerat
Den är silver, mycket mindre i skallen, och mindre massa i hornen på den. . . :)

Så jag har min förhoppningar på guld. Det hade varit JÄVLIGT skönt.

Vi får ta o hoppas på det bästa! :( håller tummarna

Publicerat

Ojoj det går en jäkligt fin bock på markerna. Han ska nog tas bara magan blir bra. Bock durak.

Publicerat
Äntligen fick jag bocken som lurat mig ett antal gånger!

Gick ut extra tidigt och satte mig i ett torn framför åkern jag sett den alla gånger. Började ganska lungt såg en get och ett kid. Efter ett tag kommer det en bock men det var inte den bocken jag sett förut så jag väntade. Tillslut så dyker den upp i kanten och spanar lite sedan springer den in i snåren igen. Jag tänkte att han säkert skulle komma ut igen och det gjorde han. Han gick ut en bit och gav mig ett läge att skjuta och det tog jag. Fick bocken på 2 skott hade räckt med 1 men jag har inte riktigt den kunskapen att värdera situtionen än. I vilket fall låg han där och det var riktigt kul och skönt. Jag uppskattade hållet att vara runt 120 meter vilket är upp mot min skyttegräns.

Slänger in lite bilder också!

Mvh!

IMG_1433.jpg

IMG_1434.jpg

Härlig bock ;)

Jag vet ej om du kommer ihåg mig men vi gick på samma skytteläger i sommras, ja va den lite äldre killen som de var sista chansen för att vara med, Är med i norra åå jagar eller ja blir väl första på riktigt i höst eller så fort ja fixat bössan.

iallfall Gratulerar till bocken.