Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bowhunting, the season of 2009

Featured Replies

Publicerat

Ungefär denna tid förra året minns jag att jag hamnade i bågträsket. Jag har Thomas o Roger att tacka för det. ^_^ Ni fattar inte vad det har kostat mig!!

Nu börjar det bli dags att ladda o börja träna skytte på allvar igen.

Skjutprovet gör jag redan den 10nde juni, så har man det gjort(om man lyckas :S ). Om jag FÅR, så far jag även till Roger sen o FÖRSÖKER göra fler hål i hans 3ddjur. Har svårt att tänka mig att någon annan har en så naturtrogen skjutbana som han har på bakgården= bra träning.

Jakten närmar sig också. Just nu så är ju bågjakten förbjuden i jaktlaget men jag tror nog att det ordnar sig, bara man visar lite hur det går till osv.

Utrustningen är putsad o fin. Har däremot inte fått mitt rödpunktssikte ännu, vilket är lite irriterande.

Nytt kamoställ har jag, så jag är försvunnen så fort jag ställer mig nånstans i skogen.

Nya mekaniska 2" Rage 2bladespetsar.. Lär ta kål på allt som rör sig inom min 60 meters radie i skogen.

Tornen är inte färdiga. Allt ligger på is, utifall att det inte blir någon bågjakt i byn så tänker jag inte bygga torn ÅT dom.

Men just nu är det fokusering på att klara skjutprovet. Är faktiskt lite nervös över det hela då jag aldrig varit till den banan och skjutit förut. Inte heller känner jag människorna där. Skiter det sig får jag väl ta det i Juli ute hos Roger förstås. Där kan man ju känna sig lugn o trygg också så.

Men nu skulle det behöva bli lite väder så man kan gå ut o träna lite.. Men icke. regn o blåst...

  • Svar 138
  • Visningar 13,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ungefär denna tid förra året minns jag att jag hamnade i bågträsket. Jag har Thomas o Roger att tacka för det. :rolleyes: Ni fattar inte vad det har kostat mig!!

:P vi ville bara vara snäll mot dej, så du slipper lägga pengarna på hög!.. ;) ...

å skjut provet behöver du inte oroa dej för! de fixar du lätt!.. ;)

Mvh Mamre

Publicerat
  • Författare
å skjut provet behöver du inte oroa dej för! de fixar du lätt!.. :rolleyes:

Mvh Mamre

ja man har ju en mamba 2 ;)

Publicerat
ja man har ju en mamba 2 :rolleyes:

Bara Comp,Rec och långbågar är tillåtna, Kondom skytte är inte lagligt än ;)

Publicerat
  • Författare
:rolleyes:;)
Bara Comp,Rec och långbågar är tillåtna, Kondom skytte är inte lagligt än ;)
Publicerat
ja man har ju en mamba 2 :D

Amen!!!!!.... B)

Mvh

Publicerat
Ungefär denna tid förra året minns jag att jag hamnade i bågträsket. Jag har Thomas o Roger att tacka för det. :blink: Ni fattar inte vad det har kostat mig!!

Nu börjar det bli dags att ladda o börja träna skytte på allvar igen.

Skjutprovet gör jag redan den 10nde juni, så har man det gjort(om man lyckas :S ). Om jag FÅR, så far jag även till Roger sen o FÖRSÖKER göra fler hål i hans 3ddjur. Har svårt att tänka mig att någon annan har en så naturtrogen skjutbana som han har på bakgården= bra träning.

Jakten närmar sig också. Just nu så är ju bågjakten förbjuden i jaktlaget men jag tror nog att det ordnar sig, bara man visar lite hur det går till osv.

Utrustningen är putsad o fin. Har däremot inte fått mitt rödpunktssikte ännu, vilket är lite irriterande.

Nytt kamoställ har jag, så jag är försvunnen så fort jag ställer mig nånstans i skogen.

Nya mekaniska 2" Rage 2bladespetsar.. Lär ta kål på allt som rör sig inom min 60 meters radie i skogen.

Tornen är inte färdiga. Allt ligger på is, utifall att det inte blir någon bågjakt i byn så tänker jag inte bygga torn ÅT dom.

Men just nu är det fokusering på att klara skjutprovet. Är faktiskt lite nervös över det hela då jag aldrig varit till den banan och skjutit förut. Inte heller känner jag människorna där. Skiter det sig får jag väl ta det i Juli ute hos Roger förstås. Där kan man ju känna sig lugn o trygg också så.

Men nu skulle det behöva bli lite väder så man kan gå ut o träna lite.. Men icke. regn o blåst...

Jag hoppas att du menar 60 meters diameter och inte radie. :P

Publicerat
  • Författare
Jag hoppas att du menar 60 meters diameter och inte radie. ;)

faktiskt funderade jag på det där en del innan jag postade :rolleyes: mindes inte riktigt vad radie var. men jag hade för mig att om jag tar min radie * 2 så blir det ju 60 meter sammanlagt.. ? eh.. eller? :o

Publicerat
faktiskt funderade jag på det där en del innan jag postade :unsure: mindes inte riktigt vad radie var. men jag hade för mig att om jag tar min radie * 2 så blir det ju 60 meter sammanlagt.. ? eh.. eller? :angry:

och då kallas det för diameter.

Ditt längsta skjut avstånd antar jag kommer vara 30 meter, right?

Publicerat
  • Författare
och då kallas det för diameter.

Ditt längsta skjut avstånd antar jag kommer vara 30 meter, right?

jepp. självklart.

Publicerat

Snillen spekulerar ? :unsure:

jo 30 meters RADIE är nog vad C-A menar :angry:

Publicerat
  • Författare
Snillen spekulerar ? :D

jo 30 meters RADIE är nog vad C-A menar ;)

Slutgiltiga resultatet hamnar vi väl på det då ^^

Förresten Roger.. Handär Jesper, har han papperstavlor eller har han 3Dfigurer?

Publicerat
Slutgiltiga resultatet hamnar vi väl på det då ^^

Förresten Roger.. Handär Jesper, har han papperstavlor eller har han 3Dfigurer?

Blandat tror jag, kommer inte ihåg hur många 3D djur han har, tanken är dock att

båda banorna ska ha 3D till slut, dock är det samma hos han som mig, det är inte

våra egna djur utan de ägs av LR, så jag vet inte om han har dem ute osv

Publicerat
  • Författare
Blandat tror jag, kommer inte ihåg hur många 3D djur han har, tanken är dock att

båda banorna ska ha 3D till slut, dock är det samma hos han som mig, det är inte

våra egna djur utan de ägs av LR, så jag vet inte om han har dem ute osv

Okej. För jag tror man blir försiktigare (mer koncentrerad) om det är 3Ddjur.. För missar man då blir man av med pilen.. Iallafall får det mig mer fokuserad om jag har mer som står på spel ^^

Nåja men det visar sig imorgon!

Publicerat
  • Författare

oooch så var skjutprovet fixat för i år! 6 av 6 mål träffade. :rolleyes::lol:B)

Publicerat
oooch så var skjutprovet fixat för i år! 6 av 6 mål träffade. B)B)B)

^_^ Grattis!....

Publicerat

Grattis!!

Då var det inte så svårt då!? ^_^B)

oooch så var skjutprovet fixat för i år! 6 av 6 mål träffade. B)B)B)
Publicerat
  • Författare
:rolleyes: Grattis!....

Tack! :)

Grattis!!

Då var det inte så svårt då!? :):o

Var nog bågen som räddade mig :( Nä men domdär proven är ju inte gjorda för att man ska misslyckas. Kan jag ju säga utan att avslöja för mycket. Det som var annorlunda med Jespers prov jämtemot Rogers var att han hade mindre mål, såsom räv och gås osv.. Bara ett par hjortar tror jag. Men inte var det några problem direkt.

Publicerat
  • Författare

Kronografen har talat: 295m/s med 28.45 grams pil= energi= 113 joule? :o:D :D

25 grams pil = 309m/s = där blev jag besviken! Hur faen kan den gå så sakta när IBO ska vara på 342!?

Det enda jag har på bågen är whiskerhylla, stabb och sikte! o handledsremmen förstås.

ingen peep, inga extra dämpare.

Kan dom få grejer jag har på bågen ta så mycket hastighet?

64 dagar kvar till jakten på råbock. o dom ligger pyrt till!

Publicerat
Kronografen har talat: 295m/s med 28.45 grams pil= energi= 113 joule? :o:D :D

25 grams pil = 309m/s = där blev jag besviken! Hur faen kan den gå så sakta när IBO ska vara på 342!?

Det enda jag har på bågen är whiskerhylla, stabb och sikte! o handledsremmen förstås.

ingen peep, inga extra dämpare.

Kan dom få grejer jag har på bågen ta så mycket hastighet?

64 dagar kvar till jakten på råbock. o dom ligger pyrt till!

Enkelt, IBO utgår från 30 i draglängd, du drar 28-29 om jag inte minns fel

Publicerat
  • Författare
Enkelt, IBO utgår från 30 i draglängd, du drar 28-29 om jag inte minns fel

AAah! det viktigaste av allt! 29 har jag ju! Baah, att man kan glömma en sån sak!

Publicerat
Kronografen har talat: 295m/s med 28.45 grams pil= energi= 113 joule? ;):D :D

25 grams pil = 309m/s = där blev jag besviken! Hur faen kan den gå så sakta när IBO ska vara på 342!?

Det enda jag har på bågen är whiskerhylla, stabb och sikte! o handledsremmen förstås.

ingen peep, inga extra dämpare.

Kan dom få grejer jag har på bågen ta så mycket hastighet?

64 dagar kvar till jakten på råbock. o dom ligger pyrt till!

Grattis! Du har nu världens snabbaste pilbåge!

295 m/s är lika med 967.848 fot/sekund (Där fick du för att märka ord, PÅ Åland heter det) :)

Publicerat
  • Författare
Grattis! Du har nu världens snabbaste pilbåge!

295 m/s är lika med 967.848 fot/sekund (Där fick du för att märka ord, PÅ Åland heter det) :)

Balle! :D;)

Publicerat
Balle! :D:)

Det kan du vara själv! Du menade väl 295 fot/sekund?? He he he he! ;)

Publicerat
  • Författare

Ja självklart nu när du säger det. Men jag har nog skrivit 295 m/s i flera trådar.. Hade för mig att det var så det var jag.. Menmen. Ska minnas till nästa gång!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.