Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Glömde ammoväskan i Söndags så fick fara ut och hämta den ikväll. Naken kan man inte va i skogen så bysse va med. Blev en dubble på kråka och 2st kajor :thumbsup:

• Svar 4,6k
  • Visningar 505,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

8 kajor idag, tog bössorna å gick upp i skogen där de brukar sitta, enkel och trevlig avslutning :)

Publicerat

Säsongen har inte givit så stor skörd av svartfågel men jag har fått blodad tand och har många idéer inför kommande höst. Bygger nu ett rymligt men flyttbart gömställe, skaffa fler bulvaner, stila till Bobo (uven), fixa ett lååångt träd/stång och hitta bra klätterträd.

Skickat från telefonen.

Publicerat

Tog en tur på tippen o satte ut lite bulvaner.

Kom först bara massa kråkor.

9kråkor i backen men sen föll de 22 trut o 22 mås med!

MÅSTE hitta mig en soptipp! 

Publicerat

Hur många kråkfågel har det blivit för er i år?

Har börjat i år att vi skriver upp all fågel samt lite om varje kråkjakt.

Vad anser ni är ett "bra" antal fågel per sässong

Om man jagar på tex, soptipp med mycket fågel,

Och vad är bra om man jagar i vanlig jordbruksmark/skog?

( jag är Inte intresserad av att veta vem som är bäst, jakt är ingen tävling, utan tycker det är roligt med lite siffror och statestik, skriver det med så att ingen missupfattar ) :)

Publicerat

Jag har ju ett mål fram till juli (skyddsjakt) att komma över 100 skräpfågel. Tror jag skickade in 48 fåglar till rovdjurskampanjen + 14 kajor så är väl uppe i lite över 60 i dagsläget.

Helt beroende på platserna jag jagar på kan jag inte åtla in fåglarna som jag velat göra och därefter sina resulatet något.

Publicerat

Hur många kråkfågel har det blivit för er i år?

Har börjat i år att vi skriver upp all fågel samt lite om varje kråkjakt.

Vad anser ni är ett "bra" antal fågel per sässong

Om man jagar på tex, soptipp med mycket fågel,

Och vad är bra om man jagar i vanlig jordbruksmark/skog?

( jag är Inte intresserad av att veta vem som är bäst, jakt är ingen tävling, utan tycker det är roligt med lite siffror och statestik, skriver det med så att ingen missupfattar ) :)

2st kråkor efter nyåret räknat :D

Publicerat

Tippen jag jagar på är rätt liten och jakten blir efter vilket behov de finns på anläggningen (skyddsjakt).

De har även ändrat inriktning på sopor till matavfall nu vilket kräver högre tryck på skyddsjakten.

Därför finns ingen direkt hållbar statistik.

För en fotodagbok men har inte hunnit räkna ännu.

Mer intresserad av vilken tid på året de brukar vara mest fågel inne.

Publicerat

Går inte att säga något generellt tycker jag.. På stortippen vill jag gärna över 50 för att tycka att det är en bra morgon och någon dag ska jag över 100 kråkor, inte där ännu. På lilltippen över 15 för att vara nöjd, över 20 för att det ska vara bra. Och då bara kråkor. Sen kan man stå och skjuta kajor och skrattmås tills man kräks men jag lockas inte av det, det är inte uppdraget där.

Normal jakt ute i markerna så varierar det från plats till plats. Ute i Skärgården är det generellt bättre, där är vill jag ha 20+ för att vara nöjd rejält. När man är ute på ställen i inlandet så kan 5 faktiskt vara ett fullt rimligt mål beror på vart och när..

Att räkna totalt antal skjuta känns sådär tycker jag, har ofta sällskap och kanske fler uvar igång så om vi drar ned 400 kråkor så är det på ett flertal bössor..

Publicerat

7 jakter i år gav 51 fågel vilket jag inte var nöjd med till en början. Men när jag tittade på förhållanden som varit i år får man nog vara

nöjd. Att gå ut i nästan 20 sek/m och fälla fågel ska man va nöjd med. Eller Regn med snålblåst.

Alla skjutna för UV. Som funkat riktigt bra i år!

Vill ha minst 5 med mig hem men siktar oftast på tvåsiffrigt.

S.

Publicerat

Fick strax under 20 för uven i helgen men nu e säsongen för kråkor över o truten måste beskattas hårt.

Publicerat

Började med uv våren 2010, andra försöket prickade jag ett sträck. Färsk på hagelskytte så träffade jag bara var 3:e till var 5:e fågel... ändå blev det 16st. Framåt middagstid var ammunition slut och jag var tvungen att ta ner uven innan den blev sliten i stycken. Efter det tillfället trodde jag att det var så det gick till att jaga kråka, man hissar upp uven och så kan man få +50st skottchanser vilken dag som helst. Det är först på senare tid jag insett hur otroligt svårt det kan vara att pricka ett sträck på godtycklig åker (det är det enda sträcket jag prickat hittills) och börjat acceptera att en godkänd dag är 6 kråkor eller mer för uven. Detta ute i vanligt åkerlandskap. Men jag har alltid med mig 4 askar ifall fru fortuna skulle vara framme igen :smile: .

Jagar även med kråkbulvaner i en bärodling 3-4ggr varje vår, en bra dag blir det 20-ngting och en sämre dag blir det bara några stycken. Hittils har det varit så att det är bra eller sämre år, d v s ett bra år blir det 20-ngting varje gång och ett sämre år blir det bara några stycken varje gång. Det är mängden fågel i området för året som styr resultatet helt och hållet.

Bromölla ligger ju nära havet, augusti månad med trutbulvaner (amatörmässigt utskurna och färgsatta frigolitsiluetter duger) på ngn ö kan vara hur skoj som helst, oftast handlar det om ngn hektiskt halvtimme strax efter solens uppgång där det går i ett :thumbsup:

Publicerat

I helgen slog jag mitt tidigare rekord med antal skjutna fåglar :) Blev tillfrågad på förmiddagen om jag och en kompis kunde åka och skyddsjaga kajor på en gård.

Vi var där vid nio men utan nått kammoflage eller så, vi ställde ut 8 kråkbulvaner till att börja med och gömde oss så gott de gick! Kajorna slog som bara den på bulvanerna och vi hade riktit kul ;) Efter 2,5timme var skotten slut, då kunde vi räkna in till 31 skjutna. Vi for hem och käkade och åkte sen tillbaka med mer skott. De flög lika bra då och vi hade ännu roligare :D Efter 2,5 timme var vi tvungna att bryta då vi hade en tågtid att passa.

Men på eftermiddagen kunde vi räkna in 30 skjutna så 61 kajor på 5 timmar och vi som räknade med ett tiotal kanske :D

Visserligen var de skyddsjakt men fasen så kul det var!

Publicerat

Engelsons har kanonpris på lövcamo! 350:-/set 

I höst lever kråkorna farligt!

post-14396-0-92081900-1398355672_thumb.j

Publicerat

Har ett liknande set, fungerar bra till både kråkor och rävar! Tack för tipset.

Skickat från telefonen.

Publicerat

Kan ni rekommendera några billiga bulvaner?

Publicerat

Vill du göra det väldigt billigt för dig så köp på engelsons. 3pack för 99, dåliga! De blir bättre om man drar en strumpa över och målar de gråa på dem. Inget blänk. Det bästa är att köpa flockade för c.a 100lappen stycket.

Publicerat

Billiga bulvaner till kråkjakt är att lägga 4-5 döda kråkor i frysen och göra ställningar i grov ståltråd så att man kan montera kråkorna på ett naturtroget sätt, ( sök på magpie cradle eller Crow cradle på youtube för instruktion) enkelt,billigt och mycket effektivare än plast bulvaner, till just kråka, på kaja och råka funkar det lika bra med plast då dom ofta inte är lika skygga, då är det bättre med mycket bulvaner

Upplever jag iallafall

Publicerat

Blivit 9 kajor och 1 kråka med nya byssen de två sista kvällarna på hönseriet. 

Gött att locka in dem!

Publicerat

Kan ni rekommendera några billiga bulvaner?

Www.lockvogeljagd.de

Publicerat

biltema

Publicerat

Första jaktfria lördagen på lääänge.

Usch!!!

• 1 month later...
Publicerat

Hur har ni "pimpat" era uvar? Är ny inom kråkjakten så undrar också om ni använder piper sammtidigt som uven? Funkar det bra utan pipa?

Från min fån

Publicerat

Här har du en film om min

uvbulvan till kråkjakten: http://youtu.be/P4tWKXdn6gs