Publicerat Mars 30, 201412 yr Standard för mig verkar va skator, kråkorna flög förbi och sket totalt i mina bulvaner! De SER visserligen jävligt giftiga ut, men funderar på hur man skulle sprida ut dom så det ser inbjudande ut Typ som duvor/ änder eller? Nåväl, winchester pluggen levererar så inni helvete långhålls skata som genererar dunpuff imponerar! Lite pinsamt, men tippa faktiskt av den trebenta stolen i skottet skyller på att jag satt snett i lite lutande position osv osv
Publicerat Mars 30, 201412 yr Du är klen helt enkelt! Comfortautomaterna har ganska rejäl rekyl och om man dessutom kryddar med 38 gram..
Publicerat Mars 30, 201412 yr idag kom vi äntligen ut till storgården och skulle testa en sväng. var på plats när det var mörkt i perfekt tid. 4:45 ( sommartid) men dem var jäkligt svåra att få in på locket. tog ett bra tag innan dem kom. men till slut var där ett 10 tal kappor och 20 tal kajor över uven samtidigt fast blev bom.. till slut fick vi ner 3 st kajor+ en lite senare, 1 skata och en kråka. alltså 6 fåglar. brukar alltid komma över 15 i alla fall, men idag var det svårt. inga jätte attacker som ni säger och hyfsat höga fåglar. var allmänt rätt dåligt med fågel, brukar ju vara riktiga kajflockar os.v. men uven funkar ! helt plötsligt hörde vi att något slog i nån plast, vänder oss om och där är en duvhök som håller på att döda uven. han fick sig lite rufs i fjädrarna. till och med 2 anfall han höken göra innan vi såg den. skönt att komma ut på lite kråkjakt i det fina vädret i alla fall ps: fick med den fina flocken med kråkor och kajor som anfaller uven+ ett paketskott på kameran
Publicerat Mars 30, 201412 yr Härligt Linus! Själv bestämde jag mig för att ta sovmorgon. Tur de för ja hade totalt glömt bort sommartid o hade således varit ut en timme för tidigt om ja klivit upp. Orkade inte ens ut o plocka ner nå trut senare idag. Jäkla förkylning man dragit på sig.
Publicerat Mars 31, 201412 yr Imorgon blir det ny gård, ny uv och nytt gömsle. Var där under förmiddagen och rekade, mycket skator, en del kajor och enstaka kråkor. Hörde gässen nere i sjön och såg även en del mås nere vid sjön. En gård mitt på en åker, jag sitter i enda buskaget som finns med 300 m åker åt alla håll.
Publicerat April 1, 201412 yr Jaha det var väl inte sådär jättelyckat, fick inte upp uven i det träd jag ville ha upp den i trots lite klättring i mörker. Lyckades locka in alla kajor och kråkor vi såg, två kajor och en kråka gick i backen men öht så tyckte jag det var dåligt med fågel. Vi hörde mycket mås och gäss men såg bara ett par enstaka gäss som seglade över oss, förvisso på låg höjd men vill ha dom på backen innan jag känner att skyddsjakt är befogad, måsarna höll sig undan.
Publicerat April 3, 201412 yr Har försökt en del på kråkor/kajor ett par veckor nu på helgerna. Det har gått sådär har skjutit ett 10 tal kajor och missat desto mer både kråka o kaja så jag gjorde en test av choker o ammunition efter jag konstaterat att jag skjuter på rätt korta avstånd. Sammanfattning är lättare laddningar så kan man öppna en storlek på choken i förhållande till tyngre. Här gjorde jag en PDF på mitt enkla test på slamtavla ca 1x0,8 m Träffbilder vs choker.pdf
Publicerat April 3, 201412 yr Har försökt en del på kråkor/kajor ett par veckor nu på helgerna. Det har gått sådär har skjutit ett 10 tal kajor och missat desto mer både kråka o kaja så jag gjorde en test av choker o ammunition efter jag konstaterat att jag skjuter på rätt korta avstånd. Sammanfattning är lättare laddningar så kan man öppna en storlek på choken i förhållande till tyngre. Här gjorde jag en PDF på mitt enkla test på slamtavla ca 1x0,8 m Mmm.. missade fåglar, kan det inte ha med förmågan att göra snarare än plugg och choker? Jag brukar resonera precis tvärtom, skjuter jag lättare laddningar som tex traphagel 24 gram så blir det färre hagel spridda över en angiven yta. Stryper jag ytan genom att ratta i trängre choker så har jämförelsevis mer hagel i varje fågel än vid öppnare choker. Läckert presenterad provskjutning iaf! Fick intrycket att Gyttorp taggat upp en smula, såg väl rätt bra ut tycker jag. Tidigare redovisade provskjutningar gav betydligt sämre resultat..
Publicerat April 4, 201412 yr Mmm.. missade fåglar, kan det inte ha med förmågan att göra snarare än plugg och choker? hehe
Publicerat April 4, 201412 yr Missade fåglar har "ALLTID" med choker hagelpatroner eller fel på bössan att göra! ;-)
Publicerat April 4, 201412 yr Inge jakt förra helgen inge jakt denna helg. Och inge nästa helg:-( Bra säsong detta:-( S.
Publicerat April 4, 201412 yr He He där är ju en materialsport/hobby så det måste va materialet det är fel på när jag missar ☺ Fick ny choker (IC)på posten igår som jag köpt på beretta.com som jag provade så nu går det inte missa eller?
Publicerat April 4, 201412 yr He He där är ju en materialsport/hobby så det måste va materialet det är fel på när jag missar ☺ Fick ny choker (IC)på posten igår som jag köpt på beretta.com som jag provade så nu går det inte missa eller? Perfekt! Bomskottens tid är förbi Fritt ur minnet visserligen men den bästa morgonen jag haft skottmässigt var faktiskt med de vanliga gamla chokerna i gamla bocken.. 27 kråkor på 29 skott.. skumt Är dock helt säker på att siffrorna sett likadana ut med extended choker.
Publicerat April 4, 201412 yr Har för mycket jakt just nu, hinner inte med allt som jag borde jaga på, skyddsjakt så in i helvete nu på sådden.. Sen herrgården har jag inte varit vid på över en månad.. Kanske kan smyga ut från flickvännen inatt och köra ett litet race imorgon bitti.. Fick ett intressant paket idag, en skata fullflockad samt en hemlig lockpipa som ska testas och utvärderas.. Får nog bli herrgården och inrikta mig på krax/kaja.. Mitt favoritställe om jag drar dit på kvällen, ni förstår kanske varför.. Brukar vara 50/50 på kaja/kråka, men känns så meningslöst att åka och jaga med en bössa som bara har en fungerande pipa med fast fullchoke om det ska lockas kajor..
Publicerat April 4, 201412 yr Har försökt en del på kråkor/kajor ett par veckor nu på helgerna. Det har gått sådär har skjutit ett 10 tal kajor och missat desto mer både kråka o kaja så jag gjorde en test av choker o ammunition efter jag konstaterat att jag skjuter på rätt korta avstånd. Sammanfattning är lättare laddningar så kan man öppna en storlek på choken i förhållande till tyngre. Här gjorde jag en PDF på mitt enkla test på slamtavla ca 1x0,8 m Skulle slå ett slag för 7½or om det finns mycket kaja, blir lite tätare mellan haglen då. I en 30grams US6 går det ~250hagel och i en 28grams US7½ går det ~350hagel. Pappret på bilderna är 75cm brett, skotten är från Rio. Bildnamnet säger vikt, USx, avstånd och choke
Publicerat April 4, 201412 yr Detta är en populär post. Helvete! Vad ni är seriösa! Jag brukar skjuta bara Och ramlar de inte får man väll prova igen och igen och flyger de då så är de skit bakom kolven S.
Publicerat April 4, 201412 yr Helvete! Vad ni är seriösa! Jag brukar skjuta bara Och ramlar de inte får man väll prova igen och igen och flyger de då så är de skit bakom kolven S. Hell yeah!
Publicerat April 4, 201412 yr Hallå, improviserade lite med ett rävskinn och kråkbulvaner. Har lockpipa till. Har jag någon chans att få in kråkor?
Publicerat April 4, 201412 yr Helvete! Vad ni är seriösa! Jag brukar skjuta bara Och ramlar de inte får man väll prova igen och igen och flyger de då så är de skit bakom kolven S. Den egna erfarenheten var att det bommades mycket kaja tills 7½orna åkte i istället för 6orna. Med bilderna försökte jag visa att det blir nästan dubbla täckytan med 7½ på samma choke och avstånd jmfrt med US6 utan att behöva kompromissa med tätheten mellan haglen.
Publicerat April 4, 201412 yr Helt ovetenskapligt och totalt huggskott.. bommar du med en hagelstorlek och träffar med en annan så tror jag att du har olika hastigheter och den sista passar ditt skytte bättre. Som sagt, helt ovetenskapligt
Publicerat April 5, 201412 yr Jag är helt grön på detta med kråkjakt... Blev bjuden på min första kråkjakt förra helgen och det var skitkul! Därför tog jag och byggde en uv... Länken nedanför visar steg för steg hur jag byggde! http://studiojakt.blogspot.com/2014/04/uvbygge.html Ska bli kul att testa på något nytt :-)
Publicerat April 5, 201412 yr Detta är en populär post. Jag hade en rätt trevlig morgon. Lite jobbigt att hämta in all fågel själv bara eftersom jag lämnat jyckarna i bilen. Hade inga höga förväntningar. Men 51 fågel i backen, o en del bom pga kass ammunition förstås, är en riktigt bra morgon för mig o fröken Benelli. Lite kul att jag sett Råkor över uven nu vid flera tillfälle. De finns inte här ju =)