Publicerat Juli 16, 201411 yr Blanda ut brun och lite svart med en massa vatten, det skall nästintill vara färgat vatten, pensla på rikligt, färgpigmenten kommer lägga sig i hålor m.m och lyfta fram former samt dämpa färgen lite med!
Publicerat Juli 21, 201411 yr Hur påverkar rovfågel kråkorna? Mitt favoritställe har fått ett ormvråks par till grannar:-( Tycker att kråkor drar direkt de kommer rovfågel. Men ska enligt några fågelgloare gå hand i hand? Vad har ni för erfarenheter? S.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Goa vänner tror jag inte, har vid tillfällen sett dem lika arga på en vråk som på vilken uggla som helst.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Säger de samma strävis. Men inge mening att argumentera med trä!;-) Och bevisligen finns de inte en kråka där Nu. Har aldrig nollat där tidigare. Sist såg vi ingen ens? S.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Nja, har gott om kaja och kråka här men även örn, ormvråk, kattuggla och tornfalk. Blir lite tjafs mellan kråkfåglarna och kroknäbbarna ibland men inte verkar det som att kråkorna drar.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Tror inte det spelar någon roll alls. Inte helt ovanligt att man hissat uv mitt i vråkrevir, märks direkt då första gästen som attackerar uven varje gång är just vråk.. och de är skitförbannade! Det finns någon annan förklaring, mat på annat ställe eller något.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Jagar kråka och kaja där det finns gott ormvråk och även glador. Som strävhår säger så är de är inte goa vänner men det är inte tomt på vare sig kajor eller kråkor. Dock kan vråken störa jakten rätt så enträget genom att idogt gå till anfall mot uvbulvanen (slår klorna så hårt i uven att det smätter i plastlimpan) och ibland har de även försöka jaga bort kråkbulvanerna. Därför har jag införskaffat motmedel på Jula; artikel nummer #651097 Man kan säkert dra av ett skott i luften istället, men vissa rättsfall indikerar att man är mer eller mindre rättslös mot enskilda vittnen ifall ngn fått för sig att man sköt mot vråken (ett vittne mot två åtalades utsagor, ingen död vråk, inga övriga bevis) http://databas.infosoc.se/rattsfall/16483
Publicerat Juli 22, 201411 yr Horribel dom, dömd genom en tubkikare på 900m håll. Trodde inte det var sant när den var aktuell. Rättsstat ?
Publicerat Juli 22, 201411 yr fyfan det är ju groteskt.. två ord mot ett ord till och med.. Det är så man blir mörkrädd.
Publicerat Juli 22, 201411 yr Säger de samma strävis. Men inge mening att argumentera med trä!;-) Och bevisligen finns de inte en kråka där Nu. Har aldrig nollat där tidigare. Sist såg vi ingen ens? S. Kanske läge att testa en gång till? Jag kan tänka mig att hålla dig sällskap så du slipper sitta själv
Publicerat Juli 22, 201411 yr Har tänkt åka ut o pröva me uven eller bulvanerna på ett ställe iövermorgon tror jag. Får hoppas alla kråkor som finns där nu stannar Vilket tycker ni jag ska satsa på bulvaner eller uven?
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Detta är en populär post. Två härliga timmar i gömslet imorse. Landade på 46 fågel tror jag. 16 Krax, 12 trut, 3 mås, 5 kajor och resten råkor. Släppte kajor och mås för det mesta. Sköt mig blå i ansiktet imorse så kylklamp på nu! Stämningsbild!
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Detta är en populär post. Haft den bästa morgonen nånsin :D:D vi sköt 6 st kråk, runt 12 st duva (skyddsjakt) o runt 17 st kajor plus en mås så de blev 36 fågel imorse
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Tack aa de gjorde jag tror jag iallafall kråkorna kom som vildar i början på morgonen tror vi hade 12 st inne 3 bommar o resten va på för långt håll
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Jaktpremiär för min del i morgon bitti, är ordentligt taggad för kråkjakten och kom precis hem från gömslebygget. Bara hålla tummar och tår för att det funkar. Dock lite kluven om jag ska ta hagelbrakaren eller kombin, en 22 WMR är ju klockren på sittande pippi Äh får bli båda till en känner vilket som funkar bäst. Tänkte köra med ett gäng NRA-FUD och några vanliga bulvaner (dom med någon matt sammetyta) i kombo med lite gottigott.
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Bra Simon! Förstod du vad jag menade med bulvanerna? Har vi andra forumister missat ngt vitalt ?
Publicerat Augusti 8, 201411 yr Han frågade mig om hur han tyckte jag skulle göra med bulvaner via pm Själv varit ute och byggt ut gömslet. Gissar på närmre 500 fågel på gården ikväll, otroligt mycket. Dock är allt nästan plöjt nu så kommer nog använda ett större parti trutbulvaner och sätta upp kråkbulvaner högt på gödselkanten och så, misstänker jakt på söndag... Satte mig på räv efteråt, innan benstöden var på smög räven längs ån men kom inte åt den… aja sköt en igår..
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Inga kråk idag, hade skottchans på en som höll på att flyga rätt in i gömslet men det var det enda. Morgonen började med rena risgrynsgröten till dimma och sen härjade fröken kroknäbb runt på fältet. Hur funkar det med kråkjakten under dagen eller kvällen? Eller är det morgonen som gäller? Mvh Palle
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Morgon bäst, sedan ett par hack efter är kvällen bra och dagen tja, fungerar ibland, ibland inte..