Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Brukar vara noga med att inte få den sned. Det var lite av det som gjorde att jag fick dra ut stången i nerkant (lite veka rör) för att få den så bra som möjligt i blåsten. Tyckte stången syntes väl och det såg onaturligt ut i mina ögon. Kanske inte har nån betydelse men man funderar ju och ni är ju många duktiga här på forumet med bra tips:)

Takko

Jag har skjutit kråkor på en stång mitt ute på en åker då jag va helt rookie xD

//Simon. Fint skare va serru

• Svar 4,6k
  • Visningar 508,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Stången tror jag inte spelar så stor roll utmed stammen. Vissa dagar vill de bara inte som det verkar.. Försöker själv testa att ha uven väl i topp på trädet denna säsong, ibland hamnar den en meter över och det fungerar ofta men jag har fått för mej att det funkar bättre om uven sitter bra i topp o inte över.. Har säkert ingen betydelse m något jag försöker testa iår..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Appropå stång kör jag en vit duschdraperistång påförd ett långt metallrör.

MKT onaturligt men funkar uppenbart ändå men så är de en soptipp jag jagar på :)

Kanske mer förlåtande där!

Jag har testat olika höjder på uven från trädets topp o uppåt 1-2m.

Resultatet har varit enormt olika men de jag sett mest är att högre ger skyggare fågel.

Fattar inte hur ni som har störar på flera meter lyckas???

Det jag mest utgår ifrån är att den ska ha buken mot mig.

Kråkorna verkar ha en tendens att alltid kolla in den från framsida men attackera bakifrån.

Dvs då får jag fåglarna perfekt in mot gömslet men vinden styr lite om jag kör ngt höger eller vänster.

Men de kan ju ha ngt med biotopen att göra.

Svårt att säga eftersomjag alltid kör samma träd samma plats samma riktning.

Publicerat

Vi skjuter dem inte jimbo! Dem krockar med Uven;-)

Sätter näbben mot vinden jag.

Men ska prova nästa gång att sänka stången och gör som du säger bara för att prova.

Anledning till att sänka är att jag fått för mig att fågeln höjer sig med Uven?

Vilket din erfarenhet tyder på med.

S.

Publicerat

Grattis Simon till första inlägget på sida hundra! Hehe  :thumbsup:

Publicerat

Grattis Simon till första inlägget på sida hundra! Hehe [emoji106]

Va???? ;)

Publicerat

Hehe

post-14396-0-91051600-1425307437_thumb.p

Publicerat

Hehe

Ah okej ;) på tapatalk e de 300 snart XD men najs att man fick den ;) ;) ;)

Publicerat

Detta med stång ÄR förvirrande.. Minns när jag jagade de första åren för över 20 år sen i närmsta anläggningen. Granen jag använde där var inte högst men lättklättrad så jag kompenserade det genom att hissa min pimpade plastlimpa.. som nu mera flyttat till skåne.. LÅÅÅNGT över toppen. Den satt lätt 5-6 meter över grantoppen och vi sköt helt okay med fågel då med. 

Men jag att man ska försöka efter att sträva efter att ha uven i toppen på trädet så det ser ut som den faktiskt sitter i akutellt träd. Om det innebär att kråkan hamnar nere i grenverket så tror jag det fungerar ändå.

Sen delar jag inte riktigt övrigas tankar om uvens riktning och hur de flyger.. Oavsett hur jag sätter uven så flyger de alltid in mot vinden. Saknas vind så blir det rörigt och svårare skytte, då flyger de "all over the place" men annars alltid mot vinden. 

Och kollar man en fågel som sitter vindutsatt i någon topp så sitter de alltid med näbben i vindens riktning, blir bättre ordning på fjäderdräckten på så sätt. Tydligast är väl skatorna.. Rimligen borde samma sak gälla uvarna tycker jag? Jag kör dock ett helt annat koncept, jag riktar alltid uven i den riktning där jag vet att fåglarna kommer ifrån. Tanken är att reta dem maximalt och att de under inflygning får se både ögon och död kråka i klorna och hela kittet. Rätt eller fel? Har ingen aning.. Bara för det så ska jag testa nästa gång att köra korrekt dvs näbben i vindriktningen så får vi se!

Publicerat

Härligt med alla tips. Ja då kan man ju lägga tvångstankarna om stången åt sidan och kanske vindriktning kontra uv med. Det bästa stället som jag sitter på är uven precis i toppen på en tall och där har jag också haft bäst resultat men alltid med den äkta varan. Har aldrig prövat nån pimpad där men det ska bli för platsen fungerar ok. Tyckte att jag hittat en bra plats och fixade ett vettigt gömsle men som sagt tidigare så ville ju inte kråkorna ner. Visst blåste det bra och flaxade i camonäten lite men ändå. Brukar aldrig ha kråka i klorna men man kanske skall tänka om!

Publicerat

Jaha, nu är stångmyten helt död

Hahaha. jo såg att detta varit uppe för diskussion, efter att jag gjort mitt inlägg. men även om detta upplägg funkade skapligt för oss denna gången, så skulle det lika gärna kunnat bli plattfall nästa gång. man kan ju diskutera, bästa väder, bästa vind, bästa uvstång, bästa uv, bästa hagelstorlek, och den bästa kaffe termosen för kråkjakt. men det handlar nog om lite tur också, kråkorna skall vara på rätt humör helt enkelt. och denna gången var dom riktigt sura, flög rättså lågt ,skränade och levde jävel :)   

Publicerat
Hahaha. jo såg att detta varit uppe för diskussion, efter att jag gjort mitt inlägg. men även om detta upplägg funkade skapligt för oss denna gången, så skulle det lika gärna kunnat bli plattfall nästa gång. man kan ju diskutera, bästa väder, bästa vind, bästa uvstång, bästa uv, bästa hagelstorlek, och den bästa kaffe termosen för kråkjakt. men det handlar nog om lite tur också, kråkorna skall vara på rätt humör helt enkelt. och denna gången var dom riktigt sura, flög rättså lågt ,skränade och levde jävel :)

[/quo

Ja det är nog sant men när man haft en dag som det inte funkat redigt så vänder man ju upp och ner på allt, .......hmmm kaffe termosen?? Har inte analyserat den tanken;-)

Publicerat

Termosen ska vara grön och välfylld!

Måste fixa snyt-papper i camo-färg också, för att snyta sig med dasspapper så som snoret rann i lördags så är det som att vifta med vit flagg för kråkorna, hehe.

Publicerat

Har ju en sån här thermos utformad som en hagelpatron stämplad med SAGA.. kanske är rätt strategi att börja använda den?  :biggrin:

Publicerat

Rosa Camo ska de va! :thumbsup:

S.

Publicerat

Jag tror kråkorna är olika känsliga för sådana saker.

En kråka som blivit på skjuten / skrämd när en uv suttit 2 meter över träden tro jag skyggar för det.

Helt ojagade fåglar tänker nog inte på det. Sen är det nog mycket dagsform också vissa dagar skall uven ha stryk hur dåliga förutsättningarna än är.

Nästa dag är dom ruskigt svår lurade o inte alls på humör att fajtas hur bra man än har gjort allt.

Lyckas man få bort allt dom kan skygga över så tror jag att man får färre dåliga dagar.

Publicerat

Hylsor som blänker har jag blivit noga med att få undan.

S.

Publicerat

Ja man kan ju inte vara för noga i alla fall. Satan...har fastnat på termosen;)

Publicerat

Satsar på två thermosar nästa gång så får vi se  :tongue:

Publicerat

Tejpa termosen med svart eltejp så blänker den inte...plus att man slipper förfrysa fingertopparna vid kallat väder ;) metall direkt mot hud vid kallt väderlek kan sluta illa 

Publicerat

Jaga kråkor utan kaffe! Går inte!

Är som att köra bil utan ratt!

S.

Publicerat

Jaga kråkor utan kaffe! Går inte!

Är som att köra bil utan ratt!

S.

Äsch för mig funkar de ;)