Publicerat Mars 18, 201511 yr Sams pipor drar ruggigt bra med fågel om man kan bemästra dem. Har haft mina i många år nu! Har 2 st en dovare o en ljusare. Däremot så kan olika pipor vissa dagar skrämma skiten ur kråkorna medans de andra funka klockrent. Brukar testa mig fram vilken som gäller för dagen. Men den som funkar i alla lägen o som går ljuda flest läte med är Faulks men tyvärr har även den blivit sämre. De senaste 2 ja köpte har tillverkaren kortat munstycket på så att man bet sönder det vid kaj o trutlock. Inte lika flexibelt helt enkelt.
Publicerat Mars 18, 201511 yr Jag var ute idag och pep lite med en nordik crow pipa. Fick in kanske 5 st men även många som svarade när man kraxade men som inte kom in. Tycker den fungerar helt okej men har inte testat någon annan heller i och för sig.
Publicerat Mars 18, 201511 yr De senaste 2 ja köpte har tillverkaren kortat munstycket på så att man bet sönder det vid kaj o trutlock. Inte lika flexibelt helt enkelt. SN 2 funkar till Kaja. Men dem hållet bara en säsong typ. Lika så C50 håller också bara en säsong. Andvänder bara C50 till Kaja. Ska man bita ihop pipan och säga 'kaja' eller vad är tricket?
Publicerat Mars 19, 201511 yr Närmare beskrivet bita ihop o låta pip pip som kajjorna. Tycker de drar in dem bäst. Gäller o lyssna samt efterhärma. Ett ljusare kråkläte imiterar också mer en kajja än kråka. Men det kan vara att föredra ofta eftersom de flesta årstider funkar inte dovare skrän (=gammelkråka) Men just nu e det tvärtom hos mig. Bara testa sig fram. Finns inga rätt o fel. Gäller att luska ut vilket språk som gäller för dagen helt enkelt De e ju trots allt söderkråkor!
Publicerat Mars 20, 201511 yr Ponera följande. En vän ringer dig, "Du jag hade jäkligt gärna provat att skjuta lite lerduvor och du har väl en sån där kastare? Kom med ut till mitt lantställe så kan vi kanske skjuta lite kråkor också va, såg en hel del sist jag var där..." Skjuta lerduvor kan jag ordna. Men hur ska vi få ner nån kråka? Mycket kort varsel, har ingen uv eller dylikt. Ska man åtla (när man kommer dit, typ slänga ut rostbröd på marken)? Köpa ett gäng bulvaner på biltema? Skaffa en pipa? Alltså, målet är att få åtminstone en gråkappa inom skjutbart avstånd i princip utan förberedelser. Antagligen blir det på eftermiddag/kväll dessutom. I Skåne. Han har inte jagat förut. ... Dömt att misslyckas?
Publicerat Mars 20, 201511 yr Ponera följande. En vän ringer dig, "Du jag hade jäkligt gärna provat att skjuta lite lerduvor och du har väl en sån där kastare? Kom med ut till mitt lantställe så kan vi kanske skjuta lite kråkor också va, såg en hel del sist jag var där..." Skjuta lerduvor kan jag ordna. Men hur ska vi få ner nån kråka? Mycket kort varsel, har ingen uv eller dylikt. Ska man åtla (när man kommer dit, typ slänga ut rostbröd på marken)? Köpa ett gäng bulvaner på biltema? Skaffa en pipa? Alltså, målet är att få åtminstone en gråkappa inom skjutbart avstånd i princip utan förberedelser. Antagligen blir det på eftermiddag/kväll dessutom. I Skåne. Han har inte jagat förut. ... Dömt att misslyckas? Misslyckas?? Det är intresset o viljan som är viktigast och försöker man inte så kan man ju inte lyckas heller . Uv kanske blir svårt, då det kräver lite förberedelse (tycker jag). Åtla, ja kan du få ut lite mat så att de hittar dit men det kräver ju lite tid innan, men kanske det säkraste sättet att kunna locka in några "krax". Bulvaner funkar ju om du har tillgång till några. Och skall du bara dit utan förberedelser så känns det ju som att det är det ni skall försöka med. Det kräver ju en del det med om man skall få bra resultat, men att locka in någon finns det ju alltid chans till. Kolla in tråden bakåt så finns det mycket tips om bulvaner och placering då det finns många duktiga "bulvanjägare" här i forumet. Den viktigaste punkten är nog att få till ett gömsle som ni inte syns i samt dölj all vintervit hud . Bara ut och försöka och fördelen är ju att det är vid en gård så det finns säkert svartfågel runt omkring Hoppas det kommer mer tips till dig. Bara ut o försöka, det finns inga misslyckanden, bara mindre bra dagar för att få den där bra dagen till slut..........
Publicerat Mars 20, 201511 yr Termosen ska vara grön och välfylld! Måste fixa snyt-papper i camo-färg också, för att snyta sig med dasspapper så som snoret rann i lördags så är det som att vifta med vit flagg för kråkorna, hehe. Nu jäklar, ny grön termos hämtad idag. En pusselbit till på plats, test imorgon bittida :-) syns den jäklen blir det att binda tallris runt den. Visserligen duggregn imorgon bitti men ut o pröva måste man ju ( med ny termos o allt)
Publicerat Mars 21, 201511 yr Jäkligt länge sen man var ut. Men provade i morse och fick 2... slött. Måste ta tag i kråkjagandet igen.
Publicerat Mars 21, 201511 yr Tok dött i luftrummet idag. Ändå lyckades 22 kråkor komma för nära fröken Benelli.
Publicerat Mars 21, 201511 yr Så här såg det ut i östra Småland idag. Fick ta ner uven så att han inte blev förkyld tills imorgon 1 cm is på uven. Inte en kråka i snöstormen men kajorna slog som galna så fick hugga på dom, blev ett gäng. Hoppas på bättre väder imorgon (tänkte på uven med ett öga som Hippen nämnt, ett snöade ju igen och kajorna var riktigt på hugget, kanske man skall sätta dit en ögonlapp på an )
Publicerat Mars 21, 201511 yr Skönt att vi inte var de enda idioterna som var ute Story i boken. Orkar inte skriva allt igen. S.
Publicerat Mars 22, 201511 yr Ute i morse -7 så vinterkläderna kom fram igen. Totalt vindstilla och direkt efter bulvaner var ute så kom det fågel ifrån alla håll. Kajor och kråkor fick ner två kråkor och en kaja på två man sen var det stendött eller alldeles för långa avstånd.
Publicerat Mars 22, 201511 yr -12 o inte några i luften, lite kajor var allt. Har inte alls varit bra i vår så här långt i Östra Småland, men vi har inga direkta sträck heller!
Publicerat Mars 22, 201511 yr Som ett slukhål i flyttstrecket (söndagar avslutar veckostaplarna) Kom inte ut p g a en djävulsk nackspärr, men på era beskrivningar låter det som att man inte har missat något. Lite lätt OT-utvk: Läste för några år sedan en väldigt ingående studie på en annan partiell flyttfågel, blåmes. Blåmesen tog inga risker när den skulle över sundet utan flyttade bara om väder och riktning på vinden var gynnsam (ont om rastplatser när man väl är över öppet vatten). Undras om kråkan är lika kinkig när den skall över sundet? Andra saker som blåmesen gjorde som ni säkert känner igen från kråkan: - Flyttar i sydvästlig resp. nordöstlig riktning. - Flyttande fåglar har djärvare personlighet. - De individer som står lägst i rang är de som flyttar. - Flyttar bara så långt den behöver för att undvika det värsta vintervädret. - Återvänder inte nödvändigtvis till sina födelseområden - Flytten liknar mer en riktad spridningsrörelse än en regelrätt ihållande flytt, det är svårt att urskilja flyttrörelsen från ett vanligt födosök.
Publicerat Mars 24, 201511 yr Detta är en populär post. Vid sista rävsittningen så vaknade en liten tanke kring uven i mitt arma lilla huvud.. tanken utvecklade sig och nu ska jag testa en ny grej med uven nästa gång jag tar mej ut. Vet att berguven ofta lämnar skallarna kvar efter sina byten.. tänkte testa att ta en bit av halsen samt huvud från en kråka och hänga i näbben. Inte en j-la susning om det fungerar öht men känner att jag vill testa iaf. Uvjakten har över lag varit helt kass denna vår så jag måste testa ngt nytt. Sen får vi se hur det går..
Publicerat Mars 24, 201511 yr Låter lite makabert men jag väntar med spänning på resultat! Hade bara 2 raketanfall sist o resten skjöts försiktiga på långt håll så nog kan man behöva tipps att hotta upp jakten med. Ibland har jag testat att ha ett par tre lik ute under o runt uvträdet men det är ytterst sällan detta funkar. Men när de funkar så kan det dra riktigt bra med fågel. 1 gång på tio o resten av gångerna skrämmer det bara.
Publicerat Mars 24, 201511 yr Mmm lik liggande kanske 40-60 m fr uven på backen har jag rätt ok erfarenheter av.. Sen gjorde jag en fuling i vintras eller när det nu var.. smög in på en flock med 6-800 kajor och så ngr snabba smällar i smeten där. Droppade kajor över allt och jag fick gno länge med hunden innan det kändes ok. Iaf så missade jag givetvis fågel och när jag sen lämnade platsen så hittade givetvis kråkorna de kvarglömda.. vart ett antal ganska häftiga anfall mot någon eller några övergivna kajor ute på ett hygge. Nästa så intensivt att jag övervägde att ställa mej där men bristen på skydd gjorde att jag avstod. Så visst kan det fungera.. Tänkte mej att klippa halsen en bit ned så man får med både gråa halsfjädrar samt svarta skallen och så hänga den i näbben.. kanske ev skippa kråkan i klorna jag vet inte. Enklast hade varit om man hade haft något löjligt lättklättrat träd att testa i, rätt surt om det är en jobbig bestigning och så visar det sig att det öht inte fungerar.
Publicerat Mars 24, 201511 yr Mmm lik liggande kanske 40-60 m fr uven på backen har jag rätt ok erfarenheter av.. Sen gjorde jag en fuling i vintras eller när det nu var.. smög in på en flock med 6-800 kajor och så ngr snabba smällar i smeten där. Droppade kajor över allt och jag fick gno länge med hunden innan det kändes ok. Iaf så missade jag givetvis fågel och när jag sen lämnade platsen så hittade givetvis kråkorna de kvarglömda.. vart ett antal ganska häftiga anfall mot någon eller några övergivna kajor ute på ett hygge. Nästa så intensivt att jag övervägde att ställa mej där men bristen på skydd gjorde att jag avstod. Så visst kan det fungera.. Tänkte mej att klippa halsen en bit ned så man får med både gråa halsfjädrar samt svarta skallen och så hänga den i näbben.. kanske ev skippa kråkan i klorna jag vet inte. Enklast hade varit om man hade haft något löjligt lättklättrat träd att testa i, rätt surt om det är en jobbig bestigning och så visar det sig att det öht inte fungerar. Låter hur intressant som helst, längtar redan efter info om resultatet
Publicerat Mars 24, 201511 yr Ska prova de där. Jag har de riktigt lätt att sänka uven och hissa den igen. De där med lik runt funkar ibland och ibland inte? Hade förra året en kråka som vi sköt ner som fastnade i uvträdet. vingen låg och svaja i vinden, De blev fåglarna galna på? blev några minuter av skoj. Sen att de hänger en under Uven varje gång. varför tok lackar dem inte på de varje gång? Har haft mycket sura fåglar i år. men dålig mängd med fågel, har inte skjutit två siffrigt någon gång denna säsong. Tror de varit så varmt att fåglarna inte haft någon större anledning till att flytta så långt söder ut. men kan ha fel? S.
Publicerat Mars 25, 201511 yr Är det någon här på tråden som ska vara med på kråkdagen som jägarförbundet haninge/tyresö anordnar i helgen?
Publicerat Mars 26, 201511 yr Släpat ut trafikdödat denna vecka vid ena uv-platsen. Hoppas det kan ge något positivt till helgen