Publicerat Februari 15, 201511 yr Första för i år! Story i Dagboken. Uven funka irriterande bra Riktig lacka fåglar! S.
Publicerat Februari 15, 201511 yr Har några frågor. Jag har lite svårt att komma iväg tidigt på morgonen eftersom ungarna ska lämnas på dagis/skola. Men jag är jäkligt sugen på att komma iväg och jaga lite. Är det lönlöst att försöka om man inte är på plats innan soluppgången? Finns det nåt jaktsätt som är bättre än andra under de förutsättningarna? Jag jagar vid en bondgård där det finns en del stationära kråkor.
Publicerat Februari 16, 201511 yr Jag har också några frågor. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig! Har varit ute och jagat en del kråkor med olika resultat, men har väl som mest skjutit 6 stycken under en dag. Har testat uv men brukar använda mig av bulvaner (10 kråk och 5 skator). Grannmarken åtlar kråka så oavsett vad jag gör flyger nästan alla kråkor förbi utan att komma till mina bulvaner. Har gömslet på att öppet fält vid ett gäng höbalar som jag ställt dit. Någon som har förslag på vad man kan göra?
Publicerat Februari 16, 201511 yr Åtla- ! Det finns på webben samt på sidan här förslag på att skapa, bygga en falsk åtel genom att återskapa en slaktränta, ett förslag att kombinera för dig med dina bulvaner /Christian
Publicerat Februari 16, 201511 yr Har tänkt att åtla men bor ca 1 timme från marken så blir mkt åka för att hålla den vid liv. Har varit korkad nog att kasta slaktresterna i skogen där jag inte brukar jaga kråka. Men ska kika efter det där med falsk åtel här på sidan som du nämner. Är första jaktsäsongen för mig men har helt fastnat för jakten och framförallt kråkjakten då det blir lite utmaning att lura till sig dem!
Publicerat Februari 16, 201511 yr Själv tror jag inte för ett ögonblick på att försöka tillverka en hittepå åtel.. vet inte varför men hela grejen med åtel bygger på att kråkorna ska kunna käka där i två tre dagar innan man smäller på dem och det fungerar illa med fogskumsåtel De som åtlar i närheten av dej, jagar de kråka eller är det bara att de slänger slaktrens? Oavsett, kan du inte få tillgång till eller framför allt dra nytta av deras åtel så sök andra marker. Kråkor är sällan svårt att få loss, får man bara tag på jakträttsinnehavare så brukar det inte vara ngr problem. En annan tanke med befintlig mark.. flyger de över din mark in till åteln så känns uven som ett uppenbart val, är det bra med fågel så fungerar det utmärkt.
Publicerat Februari 16, 201511 yr På tal om bananer, är det någon som orkar länka till den där ornitolog-sidan där man kan se inrapporterade sträckfåglar? Den ligger förmodligen någonstans 20-30 sidor bak och jag är för lat, tänkte om någon har den sparad?
Publicerat Februari 16, 201511 yr Vet vad du menar, gjorde ngr halvhjärtade googleförsök men icke. Antingen SOF eller om Naturhistoriska kan ha den.
Publicerat Februari 16, 201511 yr Själv tror jag inte för ett ögonblick på att försöka tillverka en hittepå åtel.. vet inte varför men hela grejen med åtel bygger på att kråkorna ska kunna käka där i två tre dagar innan man smäller på dem och det fungerar illa med fogskumsåtel De som åtlar i närheten av dej, jagar de kråka eller är det bara att de slänger slaktrens? Oavsett, kan du inte få tillgång till eller framför allt dra nytta av deras åtel så sök andra marker. Kråkor är sällan svårt att få loss, får man bara tag på jakträttsinnehavare så brukar det inte vara ngr problem. En annan tanke med befintlig mark.. flyger de över din mark in till åteln så känns uven som ett uppenbart val, är det bra med fågel så fungerar det utmärkt. De slänger allt möjligt men främst bröd tror jag. Har dock aldrig sett/hört dem jaga.. Har funderat på det där med uven men vet inte om den fungerar där ute. Är ett stort fält med endast några få buskar mellan åkrarna och sen mina höbalar jag ställde dit. Tror du det skulle fungera? Finns även skog där jag kört med uven men är rätt svårskjutet där då det finns få luckor bland träden. Blir kanske att ringa några samtal då. Markägarna brukar alltså tillåta lite hjälp med kråkorna? Marken jag jagar på är en släktings därför är det rätt bekvämt och inga konstigheter.
Publicerat Februari 16, 201511 yr Varit lugnt med kråkjakt ett tag nu, men kom ut en sväng idag iallafall och var ute en gång förr någon helg sen. Riktigt bra drag på fåglarna imorse men tyvärr slutade dom flyga tvärt efter ett tag, 16 blev det iallafall så det var väl ok. Länkar iallafall till filmerna från bägge jakterna om någon skulle vara intresserad av att titta på två medelmåttiga filmer, med 2 medelmåttiga skyttar, och medelmåttigt mycket fågel, tänkte att man skulle fått film på någon riktigt bra morgon men det vill sig inte riktigt glöm inte att titta i hd för annars kan jag lova att det inte ens är medelmåttigt https://m.youtube.com/watch?v=bx5Kq3snzXk ( jakten från idag ) https://m.youtube.com/watch?v=asQxQQUCKnA ( förra jakten )
Publicerat Februari 16, 201511 yr Börjar bli jävligt sugen på att åka ut och pröva denna jaktform men känner att jag måste köpa en lockpipa innan man åker ut med bulvanerna. Får ta och kolla igenom tråden och se vilken som verkar bäst Skickat ifrån klösbrädan
Publicerat Februari 17, 201511 yr De slänger allt möjligt men främst bröd tror jag. Har dock aldrig sett/hört dem jaga.. Har funderat på det där med uven men vet inte om den fungerar där ute. Är ett stort fält med endast några få buskar mellan åkrarna och sen mina höbalar jag ställde dit. Tror du det skulle fungera? Finns även skog där jag kört med uven men är rätt svårskjutet där då det finns få luckor bland träden. Blir kanske att ringa några samtal då. Markägarna brukar alltså tillåta lite hjälp med kråkorna? Marken jag jagar på är en släktings därför är det rätt bekvämt och inga konstigheter. Hur nära åteln har du marken? Med lite tur kan det lira riktigt bra.. Jag har en ö i kusten där det åtminstone tidigare matades havsörn vintertid typ 300 m norr om mej.. Hängde upp uven där och sköt rejält med fågel och efter det upptäckte jag åtlen Tror jag drog ned närmare 60 fågel både trut och kråka. Otroligt fint ställe dessvärre lite långt att åka. Så visst kan det vara värt att testa. Ok uv tror jag du kan montera i buskarna i diket sen är det bara att dra ett nät över eller något och prova. Varit lugnt med kråkjakt ett tag nu, men kom ut en sväng idag iallafall och var ute en gång förr någon helg sen. Riktigt bra drag på fåglarna imorse men tyvärr slutade dom flyga tvärt efter ett tag, 16 blev det iallafall så det var väl ok. Länkar iallafall till filmerna från bägge jakterna om någon skulle vara intresserad av att titta på två medelmåttiga filmer, med 2 medelmåttiga skyttar, och medelmåttigt mycket fågel, tänkte att man skulle fått film på någon riktigt bra morgon men det vill sig inte riktigt glöm inte att titta i hd för annars kan jag lova att det inte ens är medelmåttigt https://m.youtube.com/watch?v=bx5Kq3snzXk ( jakten från idag ) https://m.youtube.com/watch?v=asQxQQUCKnA ( förra jakten ) Lyckades inte fixa HD inställningen när jag kollade klippen via luren, ska kolla igen hemma i morgon.. men spontant.. fy fan vilken fin miljö ni jagar i! Påminner om markerna kring Nymölla där jag varit ngr gånger.. bra med fågel och ffa.. trut och kråka i spridda skurar
Publicerat Februari 17, 201511 yr Hur nära åteln har du marken? Med lite tur kan det lira riktigt bra.. Jag har en ö i kusten där det åtminstone tidigare matades havsörn vintertid typ 300 m norr om mej.. Hängde upp uven där och sköt rejält med fågel och efter det upptäckte jag åtlen Tror jag drog ned närmare 60 fågel både trut och kråka. Otroligt fint ställe dessvärre lite långt att åka. Så visst kan det vara värt att testa. Ok uv tror jag du kan montera i buskarna i diket sen är det bara att dra ett nät över eller något och prova. Lyckades inte fixa HD inställningen när jag kollade klippen via luren, ska kolla igen hemma i morgon.. men spontant.. fy fan vilken fin miljö ni jagar i! Påminner om markerna kring Nymölla där jag varit ngr gånger.. bra med fågel och ffa.. trut och kråka i spridda skurar Jodå det är ganska hyfsat med fågel, har bara några kilometer till nymölla från den närmsta marken
Publicerat Februari 17, 201511 yr Micke T och gänget har släppt 2 nya kråkpipor nu för inte så länge sedan, fick för mig att testa dom och beställde en av varje. Hoppas att dom är bra, för finns ju inte direkt en uppsjö av riktigt bra kråkpipor på marknaden, Faulks kråklock är väl den bästa jag haft men börjar bli sleten. Och haft 2 Sam neyt ft3 och bägge blev kaputt inom 1 månad.....
Publicerat Februari 17, 201511 yr Mätte från gömsle till Uven i helgen, det var 21 m, Fundera på att Prova kvarts? Vad hade ni tagit för choke? Plugg blir Gameboare 30gr US6. Tänkte när man ändå ska byta kan man prova något annat? Givetvis tar jag med Full choken med! Kommer dem in rätt så blir skotten runt ca30m ibland mer.. S.
Publicerat Februari 17, 201511 yr halv låter väl bra, uvskytte är väl rätt så monotont? kör på full isf!
Publicerat Februari 17, 201511 yr Hur nära åteln har du marken? Med lite tur kan det lira riktigt bra.. Jag har en ö i kusten där det åtminstone tidigare matades havsörn vintertid typ 300 m norr om mej.. Hängde upp uven där och sköt rejält med fågel och efter det upptäckte jag åtlen Tror jag drog ned närmare 60 fågel både trut och kråka. Otroligt fint ställe dessvärre lite långt att åka. Så visst kan det vara värt att testa. Ok uv tror jag du kan montera i buskarna i diket sen är det bara att dra ett nät över eller något och prova. Den ligger kanske 800m från fältet där jag har suttit. Okej det låter ju inte helt fel med 60 fågel! Du verkar ha koll på hur de ska tas! Ska testa att sätta upp den i buskarna eller kanske uppe på höbalarna. Dock hade jag tänkt sitta vid höbalarna så kanske blir dumt att sitta precis under.
Publicerat Februari 17, 201511 yr Var säljs dem. Sökte häromdagen men hittade ingen info. Jag beställde dem på deras hemsida (jaktwebben.com)
Publicerat Februari 17, 201511 yr På tal om bananer, är det någon som orkar länka till den där ornitolog-sidan där man kan se inrapporterade sträckfåglar? Den ligger förmodligen någonstans 20-30 sidor bak och jag är för lat, tänkte om någon har den sparad? http://svalan.artdata.slu.se/birds/ Det ser ut som det kan vara som hetast just nu, i a f om man jamför med antalet obs förra våren. Man kan se en viss förskjutning av observationstoppen mellan förra århundradet och detta. Från skiftet mars-april under 80- och 90-talet mot februari-mars under 2000-talet. Lite OT, men tydligen skall man jaga ringduva precis innan eller under älgjakten.
Publicerat Februari 18, 201511 yr Den ligger kanske 800m från fältet där jag har suttit. Okej det låter ju inte helt fel med 60 fågel! Du verkar ha koll på hur de ska tas! Ska testa att sätta upp den i buskarna eller kanske uppe på höbalarna. Dock hade jag tänkt sitta vid höbalarna så kanske blir dumt att sitta precis under. Det framgår inte riktigt om du bara använder dig av bulvaner eller om du också använder lockpipa. Att bara få kråkorna att gå ner på bulvaner utan att locka kan vara svårt men lockar du så ska det gå. Tänk på vinden, kråkorna flyger in mot bulvanerna i motvind och sätt gärna bulvanerna på en yta med snö så att de syns. För några år sedan så lyssnade jag på ett föredrag av Bjarne Frost och han menade att man inte ska jaga där kråkorna äter eller där de sitter på nätterna för då skrämmer man bort dom, utan när de flyger mellan platserna. Du borde alltså ha ett riktigt bra läge när kråkorna flyger till åteln.
Publicerat Februari 18, 201511 yr Det framgår inte riktigt om du bara använder dig av bulvaner eller om du också använder lockpipa. Att bara få kråkorna att gå ner på bulvaner utan att locka kan vara svårt men lockar du så ska det gå. Tänk på vinden, kråkorna flyger in mot bulvanerna i motvind och sätt gärna bulvanerna på en yta med snö så att de syns. För några år sedan så lyssnade jag på ett föredrag av Bjarne Frost och han menade att man inte ska jaga där kråkorna äter eller där de sitter på nätterna för då skrämmer man bort dom, utan när de flyger mellan platserna. Du borde alltså ha ett riktigt bra läge när kråkorna flyger till åteln. Jag glömde säkert nämna det, men kör på nordic crows lockpipa. Okej, då kanske det bara är till min fördel då! Ska se om jag hinner testa i helgen. Har fått många bra tips och förslag så jag har lite att testa framöver!