Publicerat Mars 29, 20215 yr Detta är en populär post. Siste runden før fredningen... ? 178 kråker og 28 korp for sesongen.
Publicerat Mars 31, 20215 yr Detta är en populär post. Det ble en siste tur. Pissregn og sludd. Kråkene var ikke interessert i uven så jeg satte ut noen døde kråker for å lokke dem inn. Nå blir det øl og gammel dansk. God påsk! ?
Publicerat April 5, 20215 yr Detta är en populär post. Alltid lika kul och inspirerande att läsa tråden! Har varit ute ett par gången nu på vårkanten, senast med brorsan vilket resulterade i sex kråkor och en kaja över kråkbulvaner. Helt okej med tanke på våra förberedelse. Har även sparkat igång projekt återtåget för min uvbulvan som inte sett solen på ett par år. Den blev uppäten av ohyra så att endast "fjäderskeletten" satt kvar efter tupp/hönsskinnen jag satt på. Nu har jag material från fasanjakten i höstat som ska limmas på. Började med att sätta tigersågen i uven för att vinkla upp huvudet! Hoppas det blir bra och klart innan säsongen är slut. Kom hem från BB igår med barn nummer två så fritiden är begränsad.
Publicerat April 10, 20215 yr Detta är en populär post. Jahopp, då har jag kommit en bit på vägen iaf. Ambitionen var som vanligt högre än slutresultatet men skyller på en krånglande värmepump så tiden sprang iväg. 😀 Lite finjustering så ska vi nog hinna se vad den går för innan 15 april! 👍
Publicerat April 11, 20215 yr Igår körde man en större kråkjakt Ekerö med omnejd.. Någon som vet hur det gick?? **Nyfiken**
Publicerat April 14, 20215 yr Katastrofen är ett faktum! Va ut en sväng igår morse med brorsan men det gick inge vidare. Totalt endast två fåglar som kom in, ingen av dem var särskilt arga eller ens sa ett pip. Den ena blev bom den andra blev paket och for i backen, lät den ligga för att ev trigga andra fåglar. Ca en timme senare när vi gav upp skulle jag hämta fågeln men då lyfter den å flyger iväg i horisonten så långt jag kan se... inte lite irriterande! 🤬 Hade högre förhoppningar på uven men klart, vindstilla och sol är väl inte optimalt. Nu lägger jag ner för denna säsong, bryter ihop och kommer igen.
Publicerat April 14, 20215 yr Segt!! Jag kör i morgon och på fredag utan några förhoppningar, hoppas på typ 5 i morgon och kanske lika många på fredag.. sen skiftar jag fokus till vitfågel.
Publicerat April 15, 20215 yr 9 hours ago Vetgirig sa: Katastrofen är ett faktum! Va ut en sväng igår morse med brorsan men det gick inge vidare. Totalt endast två fåglar som kom in, ingen av dem var särskilt arga eller ens sa ett pip. Den ena blev bom den andra blev paket och for i backen, lät den ligga för att ev trigga andra fåglar. Ca en timme senare när vi gav upp skulle jag hämta fågeln men då lyfter den å flyger iväg i horisonten så långt jag kan se... inte lite irriterande! 🤬 Hade högre förhoppningar på uven men klart, vindstilla och sol är väl inte optimalt. Nu lägger jag ner för denna säsong, bryter ihop och kommer igen. Att dom svarar dåligt på uven en gång är inget att bry sig om. Vissa dagar skiter dom fullständigt i uv vissa dagar är dom skit arga på dom. Efter några gånger så får man känsla av om den fungerar eller inte. Risken är att man blir lite manisk och försöker pimpa den till perfektion. När jag höll på så skulle jag ha velat testa min uv på samma plats och dag med en annan uv som man visste var grym bara för att jämföra.
Publicerat April 15, 20215 yr Detta är en populär post. Drog ned 19 kappor och en trut i morse.. en bommad, klart störande tror fan jag sköt framför.. helt onödigt! Men det är så sjukt kul att stå där när de börjar snurra
Publicerat Juni 24, 20214 yr Sitter du i röret eller? Funderat på det, borde vara ett bra skydd speciellt om det är lite nedgrävt som i starten på videon! Riktigt bra film!
Publicerat Juni 25, 20214 yr Detta är en populär post. Nej inte i detta klippet men det är på g har riggat med en del skärmar och tak så när de tar majsen i senhöst kommer det bli rena dagen D
Publicerat Juni 29, 20214 yr Detta är en populär post. 2 mornar hos bonden resulterade i 48 fåglar.. 4 kråkor, 2 duvor , 1 mås och resten kajor...
Publicerat Juli 8, 20214 yr Detta är en populär post. gillrade upp min norska kråkfälla igår vid 12 tiden..och när jag vittjade vid 2130 så satt det 32 kajor i buren..
Publicerat Juli 8, 20214 yr 14 minutes ago vildmark sa: gillrade upp min norska kråkfälla igår vid 12 tiden..och när jag vittjade vid 2130 så satt det 32 kajor i buren.. Hur avlivar man 32 kajor på bästa sätt?
Publicerat Juli 8, 20214 yr Man får ta dem i handen och klubba dem en efter en så det tar en stund.. Jag har en håv med när jag vittjar... Vi får väl se om det är några i fällan ikväll...
Publicerat Juli 8, 20214 yr 2 hours ago vildmark sa: Man får ta dem i handen och klubba dem en efter en så det tar en stund.. Jag har en håv med när jag vittjar... Vi får väl se om det är några i fällan ikväll... Åh fan! Man blir ju imponerad över er som har möjlighet och ork att hålla på med viltvård som denna! 👍
Publicerat Juli 8, 20214 yr Asbra! Portabel fälla eller? Funderar på om det kunde vara ngt för mej att bygga.. Lämna ngr vid liv så lockar de in fler.. Jag har kört håv och sen min Gerbertång, klämmer ihop kotorna snabbt och lätt sen är de borta. Men jag tror att det går att klubba med, kajor är inte så sega. Däremot är jag kräkless på folk som försöker klubba änder, det fungerar jävligt dåligt..
Publicerat Juli 9, 20214 yr Detta är en populär post. 5 hours ago Hipshot sa: Asbra! Portabel fälla eller? Funderar på om det kunde vara ngt för mej att bygga.. Lämna ngr vid liv så lockar de in fler.. Jag har kört håv och sen min Gerbertång, klämmer ihop kotorna snabbt och lätt sen är de borta. Men jag tror att det går att klubba med, kajor är inte så sega. Däremot är jag kräkless på folk som försöker klubba änder, det fungerar jävligt dåligt.. Fick in en duvhök i min norsk, den gjorde jobbet👍
Publicerat Juli 9, 20214 yr 6 hours ago hs_merkel sa: Fick in en duvhök i min norsk, den gjorde jobbet👍 Det är lite synd, har för mej att fåglarnas benägenhet att tassa in i fällan är begränsad när det flaxar runt en fet hök i fällan..
Publicerat Juli 9, 20214 yr 23 minutes ago Hipshot sa: Det är lite synd, har för mej att fåglarnas benägenhet att tassa in i fällan är begränsad när det flaxar runt en fet hök i fällan.. Jo den rensar duktigt! Den var ensam kvar av 25 svartfågel
Publicerat Juli 9, 20214 yr 49 minutes ago hs_merkel sa: Jo den rensar duktigt! Den var ensam kvar av 25 svartfågel Duvhöken måste sett ut som en sumobrottare efter den måltiden! 😁
Publicerat Juli 26, 20214 yr Detta är en populär post. 8 kajor och 2 skator i fällan idag.. dessutom sköt jag 1 kråka, 5 kajor och 5 duvor med..
Publicerat Augusti 4, 20214 yr Detta är en populär post. 17 kajor i fällan och 9 extra kajor sköt jag idag.. Ganska glest med kråkor hemmavid bara några enstaka ,men kajor är det 500+ utav...