Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

• Svar 4,6k
  • Visningar 505,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

• 2 months later...
Publicerat

Ytterst spännande!! 

• 2 weeks later...
Publicerat

Sved att stå på jobbet och se kråkorna sitta i masten på taket och gapa i morse.. :angry:

Publicerat

Här finns många experter på kråkjakt & jag ställer frågan på vilken/vilka lockpipor ni håller för att vara bra/bäst?

Utländska kontra svenska modeller,kom med några tips!

Publicerat
11 hours ago stefan sa:

Här finns många experter på kråkjakt & jag ställer frågan på vilken/vilka lockpipor ni håller för att vara bra/bäst?

Utländska kontra svenska modeller,kom med några tips!

Det där med kråkpipor..
Jag har provat några Nordik Crow och Sam Nyet pipor och dom fungerar på vissa ställen.
När jag bodde inne i stan så brukade jag ta med Sam Nyet kråkpipan när jag gick på hundpromenad och jävlar vad den kunde locka in kråkor. Jag kunde få dom svärma runt mig.
Sen när jag testade den ute på jaktmarken så var det näst intill värdelös.
Provade den även på soptipp och där gav den än sämre resultat.

Nordik Crow pipan provade jag aldrig i stan. Den fungerade lite bättre på jaktmarken än Sam Nyet pipan men den var rätt dålig än då men någon kråka kunde den få att titta förbi.

Dom gånger den fungerade var oftast när man hörde en kråka sitta och locka i någon träd topp några hundra meter bort  tutade man då fanns det chans att den kom.

Jag anser inte dom är värda pengarna. Fast det kan ju bero på att jag inte behärskade dom tillräckligt bra.

Det viktigaste är att sitta på ett bra ställe där kråkorna naturligt vill flyga över då behövs inte någon pipa.
För det enda en kråk pipa gör är att få kråkan att komma till dig vill den inte fajtas med uven så vill den inte det varken med eller utan pipa.

Publicerat

Bästa jag någonsin testat. Lohman 104 (egentligen för turkeys) men superb till kråkor, kajor och trut med olika läten.

Den jag har nu heter Lohman Gold turkey call

Publicerat

Tippen i dag, blev kort visit på grund av tidspassande. Men det var ganska dött på morgonen med kråkorna. Ett par st och ett gäng kajor fick plikta sen var jag tvungen o bryta. 😡

• 2 weeks later...
Publicerat

Noterade något för mig nytt imorse när jag var ut. Kom in många kajor två och två. När jag skjutit den ena så cirkulerade i flera fall den andra ett varv och liksom "spanade" efter sin skjutne partner. Alltså inte över uven utan just där den skjutna kajan landat.

Googlade lite snabbt och ser att det är häckningsperiod för kajan nu i april och att de är monogama par.

Man lär sig något nytt varje dag...

Publicerat

Ser det ganska ofta.. brukar inte skjuta på singelfåglarna, enda syftet är att begränsa häckningen så singlarna ställer inte till med så mycket. Efter en bra morgon ute på Väddö så brukar man ha ganska många singlar som fladdrar runt på gården.

Publicerat

Man ser mycket lätt på Råkorna att det är ungfåglar och det är nästan bara sådana man skjuter så här års

de äldre grejar ju i boet

och ungfåglarna samlas i mindre flockar  

• 1 month later...
Publicerat
16 hours ago Takko sa:

Har hållit på ett par månader nu och lite förbättringar har det blivit efter flera hundra fjädrar mm. Nya ögon fick det bli också. Nu åker han in i stallet så får jag fixa det sista sen med montaget för uv röret.

EB95A34B-D08F-4188-8707-568FCFBF3DBB.jpeg

9A5CFD38-BCD1-460F-A7AB-FD2C8C2B9DD9.jpeg

EF07C3D7-2BCF-45A4-B1D6-D6BCB135F2F2.jpeg

07B1DA26-9805-4A24-A2D4-96F8C476A399.jpeg

4265E247-4E78-4266-B318-77E6146F48C4.jpeg

95F7477F-1832-4B5F-BF45-F42536381861.jpeg

Den ser ju ut som en uppstoppad!!
Är det en uppstoppad som du fixat till eller är det en plastis?