Publicerat December 19, 20214 yr Detta är en populär post. Siste turen før jul. Mørkt og vått. 4 kråker og 7 korp😊
Publicerat Februari 20, 20224 yr Detta är en populär post. Kaldt som faen i dag, -16 grader. 25 kråker og 8 korp. 😎
Publicerat Februari 22, 20224 yr Detta är en populär post. Nytt objekt i stallet. Ganska illa medfaren och råttorna har gjort sitt. Skall försöka få till den under vårkanten om det går att rädda den.
Publicerat Februari 26, 20224 yr Detta är en populär post. Uven fungerade dåligt med det var fint väder
Publicerat Mars 13, 20224 yr Detta är en populär post. Ahhh! I dag var det fint å sitte ute i solen. 25 kråker 😎
Publicerat Mars 13, 20224 yr Sved att stå på jobbet och se kråkorna sitta i masten på taket och gapa i morse..
Publicerat Mars 13, 20224 yr Detta är en populär post. Premiär för mig i morse, -10 med fin gryning. En del kråkor men mest kajor. Men skönt att lufta uv o bössa 🤗
Publicerat Mars 16, 20224 yr Här finns många experter på kråkjakt & jag ställer frågan på vilken/vilka lockpipor ni håller för att vara bra/bäst? Utländska kontra svenska modeller,kom med några tips!
Publicerat Mars 16, 20224 yr Detta är en populär post. Jag gillar CMS av det enkla skälet att han ger sig inte, han fortsätter trassla med olika tutor för att få till ngt ännu bättre.. själv har jag givit upp, en bra uv gör att du kan banka rätt bra med kråka utan varesig tuta eller skrika
Publicerat Mars 17, 20224 yr 11 hours ago stefan sa: Här finns många experter på kråkjakt & jag ställer frågan på vilken/vilka lockpipor ni håller för att vara bra/bäst? Utländska kontra svenska modeller,kom med några tips! Det där med kråkpipor.. Jag har provat några Nordik Crow och Sam Nyet pipor och dom fungerar på vissa ställen. När jag bodde inne i stan så brukade jag ta med Sam Nyet kråkpipan när jag gick på hundpromenad och jävlar vad den kunde locka in kråkor. Jag kunde få dom svärma runt mig. Sen när jag testade den ute på jaktmarken så var det näst intill värdelös. Provade den även på soptipp och där gav den än sämre resultat. Nordik Crow pipan provade jag aldrig i stan. Den fungerade lite bättre på jaktmarken än Sam Nyet pipan men den var rätt dålig än då men någon kråka kunde den få att titta förbi. Dom gånger den fungerade var oftast när man hörde en kråka sitta och locka i någon träd topp några hundra meter bort tutade man då fanns det chans att den kom. Jag anser inte dom är värda pengarna. Fast det kan ju bero på att jag inte behärskade dom tillräckligt bra. Det viktigaste är att sitta på ett bra ställe där kråkorna naturligt vill flyga över då behövs inte någon pipa. För det enda en kråk pipa gör är att få kråkan att komma till dig vill den inte fajtas med uven så vill den inte det varken med eller utan pipa.
Publicerat Mars 17, 20224 yr Bästa jag någonsin testat. Lohman 104 (egentligen för turkeys) men superb till kråkor, kajor och trut med olika läten. Den jag har nu heter Lohman Gold turkey call
Publicerat Mars 17, 20224 yr Detta är en populär post. Segt som fan i morse.. började bra, andra eller tredje jag hörde dansade in vid uven.. visade sig vara två och de svängde upp hur fint som helst, två packet singlade rätt ned två sekunder senare. Sen var det som sagt segt.. flög in lite nu och då, siktade på en asp som står bra placerad för kråkor.. men inte för mej. Lyckades lura några, vart 11 tillslut. Kör ut till skärgården och väddö i morgon och testar.. verkar som jag får med hustrun
Publicerat Mars 20, 20224 yr Detta är en populär post. Sterk vind og vanskelig skytte. Fikk 17 kråker til slutt. 😎
Publicerat Mars 20, 20224 yr Tippen i dag, blev kort visit på grund av tidspassande. Men det var ganska dött på morgonen med kråkorna. Ett par st och ett gäng kajor fick plikta sen var jag tvungen o bryta. 😡
Publicerat Mars 20, 20224 yr Detta är en populär post. Lugnt som fan hos mej med.. var ut i veckan till Väddö, var nära att nolla faktiskt. Sköt ngr kajor för att inte somna.. sen kom första kappan och jag bommar Lyckligtvis dök det upp en till som fick följa med hem.. Hjärndött, åka 4 mil enkel resa eller vad det är för.. kråkan. Vart rätt ok, hustrun var med tills m unghunden. Han fick prova på the real thing för första gången, var lite kul att se tändningen!
Publicerat April 4, 20224 yr Detta är en populär post. Spontan kråkjakt med en kompis på söndagsmorgonen! Alltid trevligt, och som vanligt med saker man gör för sällan så glömmer man allt bra och ha Hade blysmälla och grejer som lät pang! Glömde kråkpipor, ansiktskammo och lite annat väsentligt... Tokbra väder! -2 grader och i princip vindstilla. Märktes i gråljuset för vi hörde knappt ett pip i vår omgivning, annat än småfåglarnas drillande. Inledde med att rigga uvbulvan. Intresset var våldsamt svalt! När solen gått upp växlade vi över till några bulvaner. Tre bulvaner, fina flockade som inte glänste. Ljud från vingslag överraskade oss fullkomligt när vi satt och surrade och drack kaffe! Fick upp knallrören i luften. Tänkte att det var bra styvt och drog fram lite extra! Släppte förstapipan och såg kråkan vingla till och släppa lite fjädrar. Skickade andrapipan och såg fågeln bli paket Kul! Var frusen så promenaden ut på fältet var välbehövd. 110meter tur och retur till gömslet... Labben som var med tyckte det var helkul att få röra lite på sig! Unghund som gjorde första vändan i ett gömsle. Ynglingen apporterade en av bulvanerna och gjorde husse glad och stolt Vid åttatiden frös vi igen. Bestämde oss för att avsluta och packa ihop! Vid en ödegård, vissa kanske minns ett filmklipp för en evighet sedan - Jag har tur och petar ner någon kråka på styvt håll i klippet, över hustaket ser vi två kajor cirkulera. Polaren vevar igång sin halvautomat. Bedömer fåglarna på +60meter. Släpper allt jag har i nävarna och river ner blysmällan från axeln! Ena kajan släpper någon fjäder, båda kastar tvärt. Släpper förstapipan och ser fågeln teckna. Tänker att 1/2 borrning är öppet där uppe och skickar andrapipan med full. Kajan gillar inte detta! Slår ihop vingarna och tumlar runt i luften, sen kullerbytta ner Bra, även om jag inte är så förtjust i ...skjut det kan ta bättre än man tror! Kul att komma ut en stund! 2st kråkor och 2 kajor på typ 11st smällgrejer Saknar fortfarande en korvgris! Oroväckande inför stundande grillsäsong /M
Publicerat April 9, 20224 yr Noterade något för mig nytt imorse när jag var ut. Kom in många kajor två och två. När jag skjutit den ena så cirkulerade i flera fall den andra ett varv och liksom "spanade" efter sin skjutne partner. Alltså inte över uven utan just där den skjutna kajan landat. Googlade lite snabbt och ser att det är häckningsperiod för kajan nu i april och att de är monogama par. Man lär sig något nytt varje dag...
Publicerat April 9, 20224 yr Ser det ganska ofta.. brukar inte skjuta på singelfåglarna, enda syftet är att begränsa häckningen så singlarna ställer inte till med så mycket. Efter en bra morgon ute på Väddö så brukar man ha ganska många singlar som fladdrar runt på gården.
Publicerat April 9, 20224 yr Man ser mycket lätt på Råkorna att det är ungfåglar och det är nästan bara sådana man skjuter så här års de äldre grejar ju i boet och ungfåglarna samlas i mindre flockar
Publicerat Maj 24, 20223 yr Detta är en populär post. På 2022-02-22 at 08:54 Takko sa: Nytt objekt i stallet. Ganska illa medfaren och råttorna har gjort sitt. Skall försöka få till den under vårkanten om det går att rädda den. Har hållit på ett par månader nu och lite förbättringar har det blivit efter flera hundra fjädrar mm. Nya ögon fick det bli också. Nu åker han in i stallet så får jag fixa det sista sen med montaget för uv röret.
Publicerat Maj 25, 20223 yr 16 hours ago Takko sa: Har hållit på ett par månader nu och lite förbättringar har det blivit efter flera hundra fjädrar mm. Nya ögon fick det bli också. Nu åker han in i stallet så får jag fixa det sista sen med montaget för uv röret. Den ser ju ut som en uppstoppad!! Är det en uppstoppad som du fixat till eller är det en plastis?