Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Hej kråkjägare! Jag har skapligt med kråkor på marken, fågeljakt är riktigt roligt när inget annat går att jaga så nu får de bli stortag på kråkorna! vet av en lokal kråkjägare som jagar mycket kråka, han har en stor åtel som han skjuter vid. Nu är det här jordbrukslandskap så han sitter i en lada med ett hål i väggen och pangar kråkor där, kan bli 20-100st varje gång han sitter. Jag är inte så jätte erfaren kråkjägare men de brukar bli ungefär 200st/säsong men då åker jag runt hos bönderna och pangar i ladugården och på gården, sätter upp uv och kråkbulvaner osv. Nu till frågan, vad tror ni är bäst, ska jag anlägga ett par stora åtlar på olika platser på marken för att dra fågel och sedan en tidig morgon smälla upp uven? Jag har jagat med uv två gånger, skjutit 5 st kråkor... Det finns inte jätte mycket kråka om man säger så, brukar komma ett par lokala kråkor och skräna, man skjuter dom sedan är det dött, men drar man in dem med en åtel så blir det gott om dem.

Min plan går så här= Åka och se ut två platser, förbereda gömslen så fåglarna blir vana dem och börja mata in fåglarna? hur låter det? /Micke

• Svar 4,6k
  • Visningar 511k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Mmm skrev om detta i bloggen för några år sen..

Anlägg en åtel modell rejäl, satsa allt åtelmaterial där som du har.. Sen låter du dem käka där i lugn och ro och jagar med uv utmed den väg som de tar in till åteln kanske 100 m från käket? På så sätt stör du inte deras ätande i lugn och ro och vår en uthållig jakt med uven.

Förmodar att du har en del sträckfågel där nu och då funkar det att skjuta dem över åteln med men man brukar tappa en del fågel på det, du skjuter en eller två och skrämmer 20 typ.. Är det sträckfågel så är det skit samma men hemmafåglarna lurar du bara en gång.

När du jagar oavsett taktik så ska du självklart vara ute i gråljuset och vara klar då. Har de dåligt med mat hos dej så kan de vara hyggligt tidiga och då måste du vara klar och dold.

Mvh!

Publicerat

Lägger länken här med då..

jäklar som Draggot sa man blir ju inte lite avundsjuk <_< <_< :D det var ju inte lite kajor och kråkor du hade på uven på första passet i filmen typ vad kan det varit 150-200 :o:D önskar jag bodde lite mera som du men har faktiskt riggat ett till gömsle nu vid våran åkern och bonden har kört ut skit så uven får nog troligtvis jobba i helgen jag har faktiskt hyfsade marker för kråka tror jag så vi får väl se och det här med vädret när man jagar kråka jag läste i SVENSK JAKT att det skulle va mulet väder med mycket vind men jag tycker själv att det verkar vara mer fart på dom när det är sol eller?? och jag har inte fått tag i någon död kråka till uven så vad finns det för alternativ en köttbit kanske ? MVH Linus
Publicerat

Lite osäker på siffrorna men jag tror jag skjutit 76 kråkor någon morgon, minnet är inte det bästa..

Klar med filmen, ska bara försöka ta mej in på dintub :angry:

Mvh!

Helt otroligt vilka mängder! :)

MVH

Publicerat

Seg morgon men de ble några stycken tillslut.

En trippel o en dubble vart de iaf idag.

Tyvärr inte på film.

Bifogar en hobbymixad första film.

Ska rigga kameran bättre nästa gång

Härlig film :)
Publicerat

Lägger länken här med då..

Härlig film :) Kul att det ramlar in lite filmer på kråkjakten här nu :)

MVH

Publicerat

jo det är alltid lika kul att se jaktfilmer :D

Publicerat

...uven får nog troligtvis jobba i helgen jag har faktiskt hyfsade marker för kråka tror jag så vi får väl se och det här med vädret när man jagar kråka jag läste i SVENSK JAKT att det skulle va mulet väder med mycket vind men jag tycker själv att det verkar vara mer fart på dom när det är sol eller?? och jag har inte fått tag i någon död kråka till uven så vad finns det för alternativ en köttbit kanske ? MVH Linus

Försök att få livet av någon kaja eller något, tror inte en köttbit funkar. Annars kör du uven utan fågel i klorna, fungerar det med.

Detta med vädret.. läste Svensk Jakt jag med och drog lite på smilbanden faktiskt åt det. Trots rätt många år nu så har jag inte märkt någon skillnad, ibland funkar det och ibland funkar det inte. Skjutit rejäla mängder i sol och i mulet. Det jag försöker ha lite koll på är vindens riktning, jagar jag på sträckfågel som flyttar så är faktiskt svag nordanvind bra för det tvingar ned fåglarna på lämpliga höjder. Blåser det sydligt giveortake så de får medvind i flytten så ligger de ofta ruskigt högt och blåser det friskt så lämnar de ogärna höjden för att slåss med en uv utan kavar på. Detta för att de bränner ingen energi där uppe i medvinden.

Sen tycker jag att är det så där kallt och bistert så att det är oskönt att vara ute så brukar det sällan vara någon fart, man hör att det är helt tyst i omgivningarna. Dock, varit ute vid såna tillfällen med och sett rejält med sträckfågel! Blir fan inte klok på det.. farsan och jag sköt ngt knappt 30-tal för bulvaner en morgon på Väddö förra våren och trots kylan så såg vi rejäla mängder sträckfågel. Jag som medvetet hade valt bort uven den morgonen pga kyla.. tji fick jag!

Så vädret brukar jag inte bry mej om så värst mycket faktiskt.

Mvh!

Publicerat

Behöver hjälp med min Uv då den inte funkar alls? Kråkorna kommer på lock och tittar lite bara? 1 har lackat ur av dem som skjutits.

Mina ideer är slut.

Skulle vilja komma upp i två siffrigt för Uv då det alldrig hänt.

Bild på Uven finns i mitt galleri vet inte hur jag får in denn här?

S.

Publicerat

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/1667-nya-uven/

Knepigt! Spontant tycker jag den ser bra ut med denna röra av fjädrar, ser ut som du lagt mycket tid på den!

Alternativet som jag ser det lär inte vara fixat i brådrasket.. När jag pimpade förr så tog jag hela sjok av skinn från donatorfågeln och limmade dit. Fick på så sätt en hyggligt naturlig fjäderdräkt på uven som såg ok ut. Om det skulle hjälpa dej eller inte vet jag fan inte men det kanske kan vara värt att testa till nästa säsong?

Mvh!

Publicerat

http://www.jaktsidan.../1667-nya-uven/

Knepigt! Spontant tycker jag den ser bra ut med denna röra av fjädrar, ser ut som du lagt mycket tid på den!

Alternativet som jag ser det lär inte vara fixat i brådrasket.. När jag pimpade förr så tog jag hela sjok av skinn från donatorfågeln och limmade dit. Fick på så sätt en hyggligt naturlig fjäderdräkt på uven som såg ok ut. Om det skulle hjälpa dej eller inte vet jag fan inte men det kanske kan vara värt att testa till nästa säsong?

Mvh!

Är inte riktigt med? Tog 2 kvällar att limma fjädrar. Har fått för mig att det är ögon som inte syns men vet inte kanske funkar bättre med gula? Stången har jag lindat hela med camotape. Stället känns kanon högst uppe på ett berg med bra utsikt. Så jag vet inte vad som är fel?

S.

Publicerat

Är det en naturlig plats för fåglarna att flyga då,

ibland har jag "gillat" en plats så pass att jag varit övertygad om att den skulle vara bra för att jaga på,

det har inte sällan visat sig vara fel.

Det kanske är där du behöver fnula.

/C

Publicerat

Dom kommer 99% längs detta berg. Likadant är det med gäss och sjöfågel alla ska över där och ner till sjön eller tillbaka ut mot havet igen. Har ägnat många timmar åt att hitta detta ställe så jag tror det är rätt?Har sätt mycket sträkfågel då vi jagat. Men som du säger säker ska man alldrig vara?

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/2159-kraak2/

S.

Publicerat

Kolla så att inget lim lyser igenom fjädrarna.

Gör nånting åt plastfoten som inte ser täckt ut just nu.

Trä en strumpa på den, borra hål o klä i granris eller nå annat som täcker plasten.

Om du inte truddeluttar ngt på lockpipa så testa det.

Om du gör det sluta med det.

Jag testade att röja bort lite tomhylsor och vända min fågel med buken innåt/nedåt ist för utåt uppåt.

Vet inte om det var detta men jag hade inga skyggande fåglar efter dessa åtgärder i sön.

De kan vara småsmå grejjer.

Men främst av allt sitt blixtstill o var totalcammoflerad.

Ibland spelar inget ngn roll.

Då jag har rovfågel i närheten brukar fågeln sluta gå in på uven.

Kan de va en orsak???

Testa längre ner mot sjön då kanske.

De e de enda jag kan komma på.

Publicerat

Tackar ska prova allt detta och återkomma.

S.

Publicerat

Platsen ser tveklöst bra ut!

Jag gissar att du ägnat kvällen åt att limma fjäder för fjäder? På så sätt får du en heltäkt uv men det ser lite..risigt? ut. Kan du ta hela skinn med sammanhängade fjäderdräkt så ser det mer naturligt ut. Testa en bild framifrån och en bild bakifrån med.. I den vinkel du fotat den nu så ser den överjävla bra ut måste jag säga, möjligt att det ser annorlunda ut från annan vinkel?

Iövrigt så är det knepigt detta, finns inget facit alls. Om du orkar så leta upp min blogg på svenskjakt och leta upp uvbilderna. Jimbolos uv är med där och den är riktigt bra såvitt jag fattat..

När det gäller uvens fot så tror jag det spelar mindre roll, foten täcks iaf av kråklik så den syns nog inte. Jag har min uv monterad på två rätt grova plankor, ser för konstigt ut men det syns aldrig för kråkan hänger ivägen.

Mvh!

Publicerat

Tänkte köpa en uv och dra ut till ön i helgen. Har dock ingen tid att pimpa uven. Är det lönlöst att köra med uv helt i plats eller ska man göra ett försök?

Publicerat

I princip ja... men testa, kanske funkar på trut ja vet inte.

Mvh!

Publicerat

det enda jag inte har fixat på min uv är plast foten och jag har ju inget kråklik som hänger framför fast plastfoten är i alla fall gjord som ett träd men får väl sätta på lite granris eller färga ? :)

Publicerat

så här ser min fot ut på min uv är den okej ? :unsure::)

Publicerat

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/2160-006/ Sidan

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/2161-007/ Ryggen syns lite limm i nacken pån

http://www.jaktsidan.se/ipb/gallery/image/2162-008/ Här har det släppt lite fjädrar efter en duvhök var på den-

Har i övrig varit uppe på berget och sätt ut en ny plats som ligger på väst sidan där uven kommer synas bättre, nackdelen är att jag släpper öst sidan helt men de är bara att prova? Funkar det inte så är de bara att flytta tillbaka.

S.

Publicerat

http://www.jaktsidan...image/2160-006/ Sidan

http://www.jaktsidan...image/2161-007/ Ryggen syns lite limm i nacken pån

http://www.jaktsidan...image/2162-008/ Här har det släppt lite fjädrar efter en duvhök var på den-

Har i övrig varit uppe på berget och sätt ut en ny plats som ligger på väst sidan där uven kommer synas bättre, nackdelen är att jag släpper öst sidan helt men de är bara att prova? Funkar det inte så är de bara att flytta tillbaka.

S.

Såg att det syntes rätt mycke plast vid vingarna.. Är det bra på bilden? Annars kan det vara det som är problemet.

Publicerat

Såg att det syntes rätt mycke plast vid vingarna.. Är det bra på bilden? Annars kan det vara det som är problemet.

Har varit täckt. sedna har de börjat släppt billigt lim? Ska börja där tänckte jag och mer fjädrar på skallen med.

S.

Publicerat

så här ser min fot ut på min uv är den okej ? :unsure::)

Min plastfot är inte heller täckt men den fungerade ändå fast jag inte hade nån kråka där första gången. Kanske skulle den fungera bättre om den täcktes med något? Det får väll bli nästa projekt när man blir sugen.

Publicerat

Jag tänkte skicka in 3 - 4 kråkor för uppstoppning.. Tänkte ha 3 av dom som bulvaner för lite jakt i höst och en att hänga i uven. Skönt att slippa ha en i frysen hela tiden.

Det billigaste var 1000kr fågeln. Nån som vet om det är ett OK pris?