Publicerat April 3, 201214 yr Att jag undrar vad du menar med detta "Röst hörs alltid mycket längre också", det verkar spännande. Utöver det så ser jag fram emot att se resultatet av din/er jakt här i tråden efterhand. /Christian Joo men de kanske låter högre i dina öron när du blåser i pipan för den sticker ut lite från din kropp. Röst hörs faktiskt längre och mer naturligt. Men kråkljudet är ju svårt att få fram men jag kan 4 ''olika'' kråkljud nu och det gör ju inte ont i halsen när man tränat in dom. I början känns det nog i halsen för man måste ju ''gurgla'' lite.
Publicerat April 3, 201214 yr På påsklovet blir det att snöra upp uven och prova om de har nån effekt nu då kråkorna har kommit MVH
Publicerat April 3, 201214 yr Tänkte inte spamma tråden men jag sköt 3 stycken fina bulvaner till oss idag MrBlomqvist alla på samma gång även fast jag hade bock! Dom krävde förstås bara 3 skott. Hittade nytt ställe att sitta på som kråkorna och trutarna verkar tycka om eftersom trutarna kommer upp på 10 meters håll så man kan skjuta dom med 24g us7.5 Sköt 2 trutar! Imorn ska jag se om jag kan fara och köpa en OV hehe eller om jag gör en själv av fjädrarna från trut och harpäls. Tar med winchester M12 imorn så ska vi se vad den kan åstadkomma på kråkorna! Det är bra. M12:arn tar du så jag får prova ett skott eller två Du kan locka och har skotten. Jag har villebråden och markerna. Till er andra kan det tilläggas det är ute i Ålands västra skärgård. Finns mycket kråk-vitfågel så jag tror att vi kan få en mycket givande helg. Tänkte kanske även försöka hissa upp uven. Men om du kan locka så där bra så vettefan? Opimpad plastis.
Publicerat April 3, 201214 yr Det är bra. M12:arn tar du så jag får prova ett skott eller två Du kan locka och har skotten. Jag har villebråden och markerna. Till er andra kan det tilläggas det är ute i Ålands västra skärgård. Finns mycket kråk-vitfågel så jag tror att vi kan få en mycket givande helg. Tänkte kanske även försöka hissa upp uven. Men om du kan locka så där bra så vettefan? Opimpad plastis. En givande helg kommer vi att få. Skottena, bulvanerna, bössan och lockskillsen har jag! Var ute idag och sköt några fina bulvaner till! Trillade ner en och annan fågel idag då jag hade bulvaner sen tidigare och blodigt papper på marken. Blev bara fem fina kråkor och 1 trut innan jag klockan 7 finsk tid begav mej till träsket och sköt en bisam! Fint slut på kvällen med bullar och lite puts på en bössa från 1840 som står i vapenskåpet och ''glänser''! Skall nog testa med ljud som jag tar ner nu ikväll. Skrikande mårdhund blandat med örn och sen lockar jag på kråkorna själv så. Är det olagligt att spela upp ljud i Sverige?
Publicerat April 3, 201214 yr Du har väl bommat på större djur sittande och på närmare håll Här är min kvistbomm med
Publicerat April 3, 201214 yr Här är min kvistbomm med Hur har du byggt det där lilla gömslet du sitter i? Ser ut som väggar på sidorna Ser att ni har någon högtalare där också! Var har ni fått ljudet ifrån? Skulle gärna vilja ha
Publicerat April 3, 201214 yr Det är kråkmannen som byggt gömslet. Fasta sidor med pressu, taket igenomskinligt, med skjutluckor, så man kan följa med flygande fåglar. Kråkmannen har uppgradet till en Mp3-player numera, så allt finns på minneskort.. Skall höra med han om jag får kopiera allt, har nog vissa ljud här själv oxå..
Publicerat April 3, 201214 yr Det är kråkmannen som byggt gömslet. Fasta sidor med pressu, taket igenomskinligt, med skjutluckor, så man kan följa med flygande fåglar. Kråkmannen har uppgradet till en Mp3-player numera, så allt finns på minneskort.. Skall höra med han om jag får kopiera allt, har nog vissa ljud här själv oxå.. Riktigt snyggt! Först trodde jag ni hade kråkor runt om er överallt sen såg jag högtalaren
Publicerat April 4, 201214 yr FjonBisam: lagligheten med kråkljud och andra elektroniska ljudkällor på Åland bör du nog kolla upp med dom på LR.
Publicerat April 4, 201214 yr Coolt! Har du den här lilla lampformade kameran på bössan eller den här blanka fyrkantiga lilla mojen vars namn jag glömt? Måste fan skaffa nu, så kul att få med allt! Sköt 19 i morse men ingen kamera idag. Mvh!
Publicerat April 4, 201214 yr Coolt! Har du den här lilla lampformade kameran på bössan eller den här blanka fyrkantiga lilla mojen vars namn jag glömt? Måste fan skaffa nu, så kul att få med allt! Sköt 19 i morse men ingen kamera idag. Mvh! Nu vade kråkmannen som filmade denna gång. Men upplägget e samma som på bilden. Deer Ridge stativ på bössan, åså en AVCHD kamera som filmar. Små actionkameror får du inte samma kvalitet med, å ljudet e ganska kasst med dem.
Publicerat April 4, 201214 yr Ok.. Fan.. har ju två-tre kameror som borde funka, bara att skaffa fästet? Jag inbillar mej att spännremmen över spången stör något? Mvh!
Publicerat April 4, 201214 yr Trä den genom ventilen i spången då. Vi behöver mer filmer... Finhunter, tack för en trevlig och bra film, som sagt bra kvalité trots lite halvdåligt ljus. /C
Publicerat April 4, 201214 yr Ok.. Fan.. har ju två-tre kameror som borde funka, bara att skaffa fästet? Jag inbillar mej att spännremmen över spången stör något? Mvh! Det stora hålet där är till för att man skall kunna fästa den under magasinkorken på halvautomater blir då jäkligt stabilt. Fick fila upp min så att den passade till berettan. På bockar så måste man använda kardborre spännremmen. Vilket oxå funkar bra. Köpte min av Keybone här på forumet. Kolla med hans hemsida..
Publicerat April 4, 201214 yr Trä den genom ventilen i spången då. Vi behöver mer filmer... Finhunter, tack för en trevlig och bra film, som sagt bra kvalité trots lite halvdåligt ljus. /C Tackar. Skall se om man inte själv filmar nästa gång vi är ut.
Publicerat April 4, 201214 yr Det stora hålet där är till för att man skall kunna fästa den under magasinkorken på halvautomater blir då jäkligt stabilt. Fick fila upp min så att den passade till berettan. På bockar så måste man använda kardborre spännremmen. Vilket oxå funkar bra. Köpte min av Keybone här på forumet. Kolla med hans hemsida.. Länk till Keybones hemsida? En kamera monterad så där på bössan bara måste påverka balansen, hur upplever du det? Stör skyttet? Mvh!
Publicerat April 4, 201214 yr Länk till Keybones hemsida? En kamera monterad så där på bössan bara måste påverka balansen, hur upplever du det? Stör skyttet? Mvh! http://www.nordicpre...om/webbshop.htm Visst påverkar det balansen, men inget som inte jag kunde lära mig leva med. Numera tycker jag det inte stör skyttet alls
Publicerat April 4, 201214 yr FjonBisam: lagligheten med kråkljud och andra elektroniska ljudkällor på Åland bör du nog kolla upp med dom på LR. finländsk lag = lagligt. min farbror Tommy blomberg har jobbat på lr så
Publicerat April 4, 201214 yr Jäkligt kul att se din film FinHunter mera sånna!!! Blir så jäkla sugen på kråkjakt att jag måste ut i påsk fast mina marker suger för kråkjakt.. Får trösta mig med att jaga lite Bäver under påsken.
Publicerat April 4, 201214 yr Jaha, då var man inte längre kråkjaktsoskuld! Ute imorse med uv och kanske världens bästa gömsle, lyckades dock bara få ner en kaja och en skata. Sköt som en jävla kratta, farfars gamla brakare kanske har sett sina bästa dar, skyller på det i alla fall. Mycket fågel i luften men min uv stod sig ganska illa mot de två havsörnarna några hundra meter bort... jag förstår kråkan mycket väl. Trots illa skytte var det förjävla skoj, tur att universitetet har TVÅ veckor påsklov!! Tänkte höra vad ni säger om att köra uv fler dagar i rad? finns risk att uven blir verkningslöst? Ingen har jagat med uv här på minst 15-20 år
Publicerat April 4, 201214 yr finländsk lag = lagligt. min farbror Tommy blomberg har jobbat på lr så Ok. Men vi har ju en egen jaktlag också... Men Tommy brukar veta. Hälsa Tommy om du träffar han har inte sett han på länge.
Publicerat April 4, 201214 yr Jaha, då var man inte längre kråkjaktsoskuld! ...//.. Tänkte höra vad ni säger om att köra uv fler dagar i rad? finns risk att uven blir verkningslöst? Ingen har jagat med uv här på minst 15-20 år Beror lite på.. Jagar du på hemmakråkor dvs de som bor där du jagar och avser häcka där så märker du nog efter några svängar att uven förlorar effekt en smula. Men har du sträckfågel som är på flytt så spelar det ingen roll. Jagade för några år på ett sträckställe och sköt 12 första dagen och 14 dagen efter så visst fungerar det. Mvh!
Publicerat April 4, 201214 yr Ok. Men vi har ju en egen jaktlag också... Men Tommy brukar veta. Hälsa Tommy om du träffar han har inte sett han på länge. Haha de ska jag göra vem hälsar jag från?
Publicerat April 4, 201214 yr Beror lite på.. Jagar du på hemmakråkor dvs de som bor där du jagar och avser häcka där så märker du nog efter några svängar att uven förlorar effekt en smula. Men har du sträckfågel som är på flytt så spelar det ingen roll. Jagade för några år på ett sträckställe och sköt 12 första dagen och 14 dagen efter så visst fungerar det. Mvh! Skönt att höra, bara dra med mig farfar och köpa mer plugg. Har för tillfället inget eget hagelgevär...illa illa!! ska bli intressant att se ev skillnad med en kaja vid klorna på uven. Peace
Publicerat April 4, 201214 yr Ut i åländska skärgården imorn då och se om MrBlomqvist och jag kan fälla någon kråka. Kameran hänger med så bilder och kanske någon film kommer. Tycker ni att det stör att ha kameran på bössan så gör som jag och ha den hängande i rem runt halsen och sedan fasttejpad på bröstet Funkar med vissa kameror medans andra kan bli ivägen. Väldigt svårt att vinkla den uppåt då också. Har du en bastant hatt och en liten kamera så varför inte på hatten?