Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Haha de ska jag göra :) vem hälsar jag från?

Tolle

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Tolle

Haha då gör jag väl så då :)

Publicerat

Andra försöket idag med uven. Kråkorna verkar inte bli speciellt arga, de cirkulerar mest på hög höjd och sen drar.

Publicerat

Andra försöket idag med uven. Kråkorna verkar inte bli speciellt arga, de cirkulerar mest på hög höjd och sen drar.

Nått måste vara fel. Såg bilden på din uv och du borde sätta fjädrar i ansiktet. Plasten där är inte bra det ser rätt onaturligt ut.

Läser man lite i uv tråden så verkar ansiktet vara väldigt viktigt.

Min blev bättre när jag förstärkte ögnbrynen så den ser argare ut och bytt från vitt till grått på hakan.

Rådet kom från Jimbolo och var riktigt bra.

Publicerat

Nått måste vara fel. Såg bilden på din uv och du borde sätta fjädrar i ansiktet. Plasten där är inte bra det ser rätt onaturligt ut.

Läser man lite i uv tråden så verkar ansiktet vara väldigt viktigt.

Min blev bättre när jag förstärkte ögnbrynen så den ser argare ut och bytt från vitt till grått på hakan.

Rådet kom från Jimbolo och var riktigt bra.

Känns så faktiskt! Bild finns nedan. Tänkte sätta mig idag och slänga på mer fjädrar runt ögonen med mera. Kanske något annat som är helt galet med den? Den är inte så jättestor 45 cm hög är det helt enkelt en för liten uv?

bild1ch.jpg

Publicerat

Calle von Essen hävdade på sin tid att ju större desto bättre så jag vet inte, kanske är den för liten för att utgöra en vettig grund att bygga vidare på?

Dock, en av de bästa uvar jag jagat med är rejält mycket mindre än min egen tex så fan vet..

Mvh!

Publicerat

Calle von Essen hävdade på sin tid att ju större desto bättre så jag vet inte, kanske är den för liten för att utgöra en vettig grund att bygga vidare på?

Dock, en av de bästa uvar jag jagat med är rejält mycket mindre än min egen tex så fan vet..

Mvh!

Kanske skall försöka ge honom lite vingar i form av fasanfjädrar eller något då kanske han ser lite ståtligare ut.

Publicerat

Känns så faktiskt! Bild finns nedan. Tänkte sätta mig idag och slänga på mer fjädrar runt ögonen med mera. Kanske något annat som är helt galet med den? Den är inte så jättestor 45 cm hög är det helt enkelt en för liten uv?

Som vanligt när det gäller killar börjar det snackas storlek :) Min är inte större än din.. :P

Tror inte storleken har så stor betydelse. Om det inte gäller den mellan bena förstås :D

När jag var ung jagade jag mycket med min farsas pimpade uv. Den var av den stora modellen med rörliga vingar och var pimpad med harskin.

Man den anföll dom nästan aldrig. Bara cirklade runt och skrek. Men dom kom ju så nära att det gick att skjuta dom i alla fall.

Jag har testat min egna 3 ggr. 2 ggr på en av mina jaktmarker där skrek bara kråkorna och sirklade runt uven inga riktiga anfall. Det gick att skjuta dom men dom anföll inte som man vill. Det var inte så långt ifrån där jag var med farsans gamla uv och jagade.

Den tredje gången var på min andra mark då anföll dom rejält.. Riktiga dyk med klorna ute.

Vet inte om det är skillnad på marken eller om det ena är sträck kråkor och dom andra hemma kråkor.

Eller bara dagsformen.

Jag skall ut nu i påsk på mark nummer 2 och se om dom gör lika dant igen.

Publicerat

Här är min kvistbomm med ;)

Riktigt härlig film med fina skott :) Det är härligt att det börjar ramla in lite filmer nu :) Ni som filmar med kameran på bössan vilka kameror använder ni er av är det Contour kameror eller? :)

MVH

Publicerat

En kamera som är riktigt bra är gopro hero. Riktigt riktigt fin kamera. Googla så får ni se.

Publicerat

Alltså det där klippet ovan.. riktigt jävla styvt skytte!! De här frånskotten på kråkorna är fan inte att leka med, jag undviker dem i alla lägen och att "tända på" i ett sånt läge finns inte utan jag väntar alltid in något lättare/bättre läge. Alltså hatten av för ett riktigt bra skytte!

Mvh!

Publicerat

Hur långt ska man ha från gömslet till uven? Hur långt avstånd brukar ni som jagar med uv här ha? :)

Mvh

Publicerat

Finns inget facit där.. Vinden styr vad som är optimalt. Frisk vind så bör man vara närmare trädet och ingen vind så kan man backa så man har max 30 meter till uven. Men ofta hamnar man där man hamnar, man står oftast där det är enkelt att fixa skyddet.

Mvh!

Publicerat

Okej tack för svar har även en till fråga om min uv :) Jag har en uv med rörliga vingar ska jag då använda och dra i den så vingarna rör sig eller ska jag bara låta den va och strunta i att röra på vingarna? :)

Mvh

Publicerat

Det vet jag ärligt talat inte. Jag har testat några gånger tror jag men såvitt jag minns så fungerade det inte utan tvärtom skrämde fåglarna.. Dock! Jag tror att det kan vara värt att testa om du tex jagar i öppen terräng så kråkorna har möjlighet att se uven på långt håll, några flax då med vingarna och sen inget mer kan vara det som får fåglarna att styra in. Har de väl styrt in mot uven så ska man nog låta bli att dra.

Mvh!

Publicerat

Okej tack för hjälpen och som du säger att den kanske sitter lite längre bort från där man ser kråkorna så kan man ju dra några gånger för att fånga uppmärksamheten hos dom :)

Mvh

Publicerat

äntligen kom min bror och jag ut förra helgen i (söndags) jag säger bara en sak det borde inte bara stå beroendeframkallande på snus och cigaretter dom borde varna om det också när man köper en uv så jäkla kul var det det var lätt den roligaste jakten jag har varit med på både väldigt lyckad och inte så lyckad :wub::D vi kan väl börja med att jag inte han bygga ett 100% skydd det var faktiskt ett väldigt fint skydd som jag byggde men jag hann liksom bara bygga som ett camouflage nät bara rakt mot uven så vi hade inget skydd till höger och inget bakom bara rakt fram och den stora granen till vänster och det roliga var att minst 50% av fåglarna kom bakom och till höger men det var faktiskt bara en korp som upptäckte oss på grund av skyddet dom var så jäkla fixerade i uven så dom fokuserade bara på uven till 100% fast vi måste haft lite tur med det också för min storebror hade liksom en blå huva (ansiktsmask) och jag har hört att dom ser blå,lila och orange och sådana färger allra bäst :P så ja ja till jakten det var här vi gjorde det största misstaget jag satte uven på 30 m jag hörde att ni sa att det är max men jag rekomenderar nog 20-25 m max för det blev ju så att dom flög några meter över också så det blev ju att man sköt på 40-45 m och det är ganska långt med 30 g 6,or och 30 g 7,or så det var där jakten blev förstörd annars var det väldigt lyckat allting så vi var ute i tid kl 6,30 var vi i skyddet och klara ungefär så jag började locka med crowen det tog inte lång tid 5-6 min innan fåglarna började höras det första var två skator som kom jag hörde dom så jag vände mig väldigt väldigt försiktigt om och då satt där två skator bakom oss i en ask på bara 20-25 m perfekt tänkte jag så jag skulle säga till brorsan att vända sig om och skjuta men då var dom borta men dom flög fram på uven i stället men dom bara skrek en gång på den och sen var dom borta och då blev man ju lite ledsen men bara efter typ 2 min hörde vi en ensam kaja och mycket riktigt han kom och började slå på uven han flög i stora runda cirklar runt uven 2 gånger sedan sköt min bror och den markerade och det kom lite dun först flög den till vänster och sedan till höger lite vingligt men den orkade inte så den störtade tillbaka ner i marken till vänster och det var nästan så den sprang iväg så brorsan sprang som f-n ut ur gömslet och skulle avfånga den och han lyckades men det var ju inget bra skott alltså och det var bara på en liten kaja så då fattade vi verkligen att uven var på för långt håll och sedan tog det inte mer än 10 min för vi hade hört massa korpar och kråkor i bakgrunden så jag lockade så pipan höll på att gå sönder nästan och då kom den roliga mellanperioden fy fasen helt plötsligt kom det fågel från alla håll en kaja minst 5 korp och massa kråkor så brorsan visste ju inte vilken han skulle ta men till slut så satte sig en kråka på 30-35 meter i en gran ovanför uven perfekt tänkte vi så han la upp bössan i en ganska hastig rörelse och precis innan han tryckte av så blev det pip blänk och kråkan lyfte precis då blev man förbannad alltså men jag började locka och vände den kråkan efter skott B) blev faktiskt förvånad själv min storebror sköt igen och bommade <_<:D han blev också väldigt arg på sitt skytte men det var nog lite långt också jag vet inte om ni kommer tro mig nu men allvarligt talat tror jag det var något fel på kråkan för jag vände honom igen och han kom och skränade på uven och brorsan bommade igen :( men jag ska säga det var inga lätta vinklar den kom från sidan ganska högt ovanför honom på typ 30-40 m så i ganska hög fart och detta var första gången han jagade kråka så så är det och sedan kom det en kråka från samma vinkel och samma avstånd men då vågade han inte och det tyckte jag han gjorde helt rätt i man ska ju skjuta efter sin egen förmåga och så kom det fina tillfällen på korp men dom får man ju inte skjuta förutom skyddsjakt och vi hade inget att skydda så. och sedan så kom dom sista fåglarna 6 skator inte så dåligt faktiskt B) och nu sa vi att vi ska låta dom slå riktigt länge på uven så vi får fina tillfällen men vi skulle inte ha väntat så länge skator sätter säg nästan alltid under eller ovanför rovfågeln och då såg han lite plast för det var en lite vinge som hängde på sned på uven för den lossnade när vi skulle ha upp den i granen så det var förmodligen plasten så han varnade alla andra och alla var väck men vi fortsatte att locka några minuter för det var många kråkor och korpar som satt några 100 meter bort och svarade men dom lärde sig jäklar att den fågeln och det lätet var farligt för där smäller det för dom satt bara och retades med oss men det blev en liten kaja i alla fall och det var väl inte för dåligt för att vara första gången eller ? :lol: och ni behöver inte oroa er! vi var där med våran borderkolli om ni vet vilken hundras det är. Det är igentligen en vallhund för Får men i och med att det är en vallhund är den bra på att spåra så vi lät honom söka igenom området och inga skadeskjutna fåglar ;) så vi längtar till sommar och höst det är väl den första Juli ungkråkorna blir lovliga ??

Publicerat

väldigt ledsen över att det blev så långt berättande :wub: men hade så mycket roligt att berätta om :D kråkjakt <333 = bäst :D

Publicerat

Men shit Linus, mycket text är helt okay men det här med punkt och stycken vore en höjdare att använda :D

Publicerat

ja :wub::D

Publicerat

Äsch. Innehållet hade högre värde än punkter o stycken!!!

Kul att de lyckades Linus.

Imorgon ska jag ut o testa min uv med en hemmapulad kråka.

Tyckte det kunde vara bra inför kommande värme att ha en fågel som inte ruttnar under uven.

Ska bli spännande o se hur de reagerar på en pippi som ser ut att hålla på att dö ist för en stendöd.

Enda synbara skillnade e väl iof ögonen som e av glas.

Publicerat

Äsch. Innehållet hade högre värde än punkter o stycken!!!

Kul att de lyckades Linus.

Imorgon ska jag ut o testa min uv med en hemmapulad kråka.

Tyckte det kunde vara bra inför kommande värme att ha en fågel som inte ruttnar under uven.

Ska bli spännande o se hur de reagerar på en pippi som ser ut att hålla på att dö ist för en stendöd.

Enda synbara skillnade e väl iof ögonen som e av glas.

skitjakt på dig ;):D
Publicerat

25 Kg slakt och fisk ränns komm idag :) Hoppas kråkorna blir glada :)

S.

Publicerat

25 Kg slakt och fisk ränns komm idag :) Hoppas kråkorna blir glada :)

S.

det blir dom nog fast dom blir nog inte så glada när du kommer och stör deras middags ro :P;):lol: bara skojar (skitjakt) på dig om du ska jaga där :D
Publicerat

Japp skitjakt var det idag.

Knappt en fågel i rörelse o kallt som hel....te.

12 i säcken iaf.