Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkjakten

Featured Replies

Publicerat

Fan, kråkorna kommer inte in på min uv. Man lockar och får lite svar. Sen gör de en stor sväng runt platsen där uven sitter helt tysta sen drar dem. Är uven inte tillräckligt inkräktande för att de ska vilja gå på? Har en rätt liten uv nu. 40 cm hög ungefär. Två nötskrikor gick till attack häromdagen men de kanske inte är lika känsliga? Vissa nämner att desto större uv desto bättre. Kan detta stämma? Någon som har några konkreta tips på vad som kan vara fel?

• Svar 4,6k
  • Visningar 506,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det blev 1 stooooor revir kråka o en liten kaja jag sköt första kråkan som kom in på uven mitt första djur!!!! Å den föll på skottet sen tog farsan kajan så vi blev 100% iga

• Riktig bra dag etter kråkene. Ingen vind og dom kom inn på uven helt til jeg var tom for skott. 50 kråker og 17 korp.  Min gamla Miroku selger jeg aldrig! 😎

• Rovanjarn
    Rovanjarn

Nytt person bästa med 64 fåglar. Skotten tog slut vi 10.00 och då var jag nöjd. 

Posted Images

Publicerat

Oj! Det där var spännande.. vart hittade du den? Det stämmer rätt väl med vad jag tror.. lite kul är att det ffa var så mycket sträck i november. Rimligen flyger de fortfarande bara man prickar in rätt väder. Ska kolla lite vad schemat säger om helgen, jobb eller jakt? Har ett nytt ställe som jag ska rigga och kolla om det rör sig något där.

Mvh!

http://www.artportalen.se/ -> Reporting System for birds -> Show records. Sen kan sätter du ihop ett eget filter med art, region, period etc och sist väljer du Present Records.

Det växlar mellan svenska och engelska men jag vet inte vad som styr det (t ex ibland är det kråka och ibland är det crow).

Tyckte mig kunna se på tidigare år att det tar 1-3v för en spik/sträck i obsarna att gå från kust till kust (Göteborgs rapporteringsområde <-> Upplands rapporteringsområde)

Blev lite överraskad att det är så mycket kråka över vintrarna i Västergötland och Göteborgs rapporteringsområde.

Publicerat

Fan, kråkorna kommer inte in på min uv. Man lockar och får lite svar. Sen gör de en stor sväng runt platsen där uven sitter helt tysta sen drar dem. Är uven inte tillräckligt inkräktande för att de ska vilja gå på? Har en rätt liten uv nu. 40 cm hög ungefär. Två nötskrikor gick till attack häromdagen men de kanske inte är lika känsliga? Vissa nämner att desto större uv desto bättre. Kan detta stämma? Någon som har några konkreta tips på vad som kan vara fel?

det kan fakiskt bero på lockandet. jag tror inte du behöver ora dig om din uv den är ju jätte fin ! :thumbsup: men i alla fall för jag har lockat fel någon gång typ att när dom precis är på inflygning och dom svarar från förra locket och man råkar precis göra ett lock till i munnen på dom, bara en sådan sak kan gör att dom vänder direkt eller bara gör någon runda runt uven. ett tips som har funkat för mitt lockande är att locka ganska mycket och sedan var tyst ganska länge för kråkor har nästan tvångstankar dom måste kolla upp saker för dom flesta är nyfikna :thumbsup: och det vet du nog redan att om du hör dom väldigt nära uven eller du ser dom på inflygning locka inte då heller knappt ! men sådana här saker kanske kan variera från marker till marker :wub: men du kan testa dom här tipsen och kom sedan med rapport :smile:
Publicerat

Min plastis är inte större en din och den fungerar rätt skapligt.. Tror inte det är fel på storleken snarare något annat.

Med den beskrivning du gör så verkar kråkorna vara misstänksamma mot något.

Man kan få denna effekt om tex uven sitter snett.

Publicerat

Jag kollade in bilden på din uv och den ser jätte bra ut. Det jag tror skulle göra den lite mer effektiv är att fixa elakare ögonbryn. Nu ser den lite förvånad ut.

Försök få dom likna No Fear märket.

När jag fixade till mina ögonbryn så fick jag argare kråkor.

post-10360-0-90792700-1351680760_thumb.g

Publicerat

Jag kollade in bilden på din uv och den ser jätte bra ut. Det jag tror skulle göra den lite mer effektiv är att fixa elakare ögonbryn. Nu ser den lite förvånad ut.

Försök få dom likna No Fear märket.

När jag fixade till mina ögonbryn så fick jag argare kråkor.

Tack för tipset! Skall fixa lite mörka fjädrar som ögonbryn och kanske byta anordning som uven sitter på. Funderar även på att täcka själva plastbiten som uven sitter på med lite kvistar eller något. Idag har jag en väldigt lång och smal björk som jag välter upp mot träded. Kanske skall fixa lite bambu pinnar och göra om anordningen. Jag gillar att uven kan röra sig och lägger sig efter vinden. Har fått för mig att det är bra.

Och till Linus, Tack! kanske måste fundera över mitt lockande också :thumbsup:

Publicerat

Idag har jag en väldigt lång och smal björk som jag välter upp mot träded. Kanske skall fixa lite bambu pinnar och göra om anordningen. Jag gillar att uven kan röra sig och lägger sig efter vinden. Har fått för mig att det är bra.

Hmm vet inte om det är så bra faktiskt, men jag har aldrig provat, Hur rör den på sig? Svajar den med björken eller sitter den löst uppe på björken så den rör sig där uppe bara?

Min sitter ordentligt fast och rör sig inte alls. Det ända som rör sig i vinden är vingarna på kråkan, Jag bröt av benet i vingen så nära axel leden jag kunde så vid lite blåst rör sig vingarna rätt bra. Lite som om kråkan levde.

Publicerat

Hmm vet inte om det är så bra faktiskt, men jag har aldrig provat, Hur rör den på sig? Svajar den med björken eller sitter den löst uppe på björken så den rör sig där uppe bara?

Min sitter ordentligt fast och rör sig inte alls. Det ända som rör sig i vinden är vingarna på kråkan, Jag bröt av benet i vingen så nära axel leden jag kunde så vid lite blåst rör sig vingarna rätt bra. Lite som om kråkan levde.

Själva uven rör sig lite runt sin egen axel så att säga. Jag har kråkbulvaner i plast. Borde man hänga en sån under eller måste man ha en riktig en? Kanske ska testa att fixera kråkan och ha någon annan typ av anordning.

Publicerat

Själva uven rör sig lite runt sin egen axel så att säga. Jag har kråkbulvaner i plast. Borde man hänga en sån under eller måste man ha en riktig en? Kanske ska testa att fixera kråkan och ha någon annan typ av anordning.

Jag tycker att du skall sätta fast uven så att den inte rör sig. Det kan vara det som kråkorna reagerar på.

Tror inte det är någon ide att sätta dit en plastbulvan.. Skjut en riktig kråka och knäck vingarna på den.. Jag har alltid en sån liggandes i frysen som jag lägger på tining kvällen innan jag skall ut.

Funderar starkt på att stoppa upp en kråka som jag kan använda till detta.

Publicerat

De har jag gjort :biggrin:

Publicerat

Jag tycker att du skall sätta fast uven så att den inte rör sig. Det kan vara det som kråkorna reagerar på.

Tror inte det är någon ide att sätta dit en plastbulvan.. Skjut en riktig kråka och knäck vingarna på den.. Jag har alltid en sån liggandes i frysen som jag lägger på tining kvällen innan jag skall ut.

Sågade av huvudet och vinklade det snett uppåt samt förstärkte med mörka ögonbryn. Han ser fortfarande lite snäll ut skall klura lite till på vad det kan vara... Tack för alla tips! :thumbsup:

Publicerat

De har jag gjort :biggrin:

Stoppade du upp den själv?

Publicerat

NEJ de får man ju inte göra :wink:

Jag tog bara ur en kråka o fyllde på med lite träull. lera i skallen, ett par ögon o hängde den sedan under uven.

Funkat hela denna säsong,

Men inte stoppa upp själv, de e ajabajja :thumbsup:

Publicerat

Jag har hönsslakt och rycker fjäder just nu!

Någon som vill ha lite vingpennor i mörkbrunt/mörkrött till sin Kråkuv??

Höns arten är Newhampshire

PM om det är intressant, men var snabba annars hamnar det i rävfällorna som extra dragningskraft :wink:

Publicerat

Dagen till ära så hade jag inget för mig så vart lite smygning efter skator å kråkor. Dock han jag inte långt innan det kom en hop med nötskriker flygandes. Jakten övergick till dessa och resultatet blev min första nötskrika. Fler skulle kunnat fällas om jag haft en mindre kulkaliber än .222.

post-12891-0-84095200-1351977706_thumb.j

Publicerat

NEJ de får man ju inte göra :wink:

Jag tog bara ur en kråka o fyllde på med lite träull. lera i skallen, ett par ögon o hängde den sedan under uven.

Funkat hela denna säsong,

Men inte stoppa upp själv, de e ajabajja :thumbsup:

VAD???

Får man inte stoppa upp fåglar själv!!

Du får ju ta om hand allt annat vilt..

Det finns en bra sida för detta fast på danska.. Och jag är tyvärr helt värdelös på danska. Vore kul om någon kunde översätta denna till svenska.

http://www.kragejagt.dk/Udstopning/udstopning

Publicerat

Vad kör ni med för hagelladdningar på kråkor?

Jag kör lerduveskott, 7,5 eller 9 med 24 g. Det duger utmärkt ut till 30-35 meter. I början av kråkjägarkarriären laborerade jag en sel med både 5or, 6or o 7or med 28-32 g hagel, men det blev bara dyrt utan att jag fick mer fågel med hem. Nu köper jag ett par lådor lerduveskott till fågeljakten. Används till kråkor, duvor, fasaner, trutar annat i samma storlek. För att slippa röran med patroner hemma så köper jag bara 3 typer hagelpatroner, lerduveskott till ovannämnda vilt, 3or 36 g till gås, hare, änder, rådjur, och gyttorps stålfyror till våtmarker och jakt i Danmark.

Det brukar bli några hundra skott om året, det är därför jag inte orkar laborera mer :-)

Publicerat

VAD???

Får man inte stoppa upp fåglar själv!!

Nej man får tydligen inte det!

Blev upplyst om det här på forumet då jag själv tänkte dra igång.

Finns en paragraf som säger så o jag försökte hitta kryphål men ICKE (om man ska vara lagenlig)

Min personliga uppfattning är att de bara är en text som massa annat.

Samma procedur som att flå ett vilt för tillrättning, så att man sen inte får tillvarata hela viltet e BARA DUMT!

Orkar du så finns hela diskusionen här i en tråd som jag glömt bort.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/32625-konsten-att-konservera/page__st__30

//Jimmy

Publicerat

Nej man får tydligen inte det!

Blev upplyst om det här på forumet då jag själv tänkte dra igång.

Finns en paragraf som säger så o jag försökte hitta kryphål men ICKE (om man ska vara lagenlig)

Min personliga uppfattning är att de bara är en text som massa annat.

Samma procedur som att flå ett vilt för tillrättning, så att man sen inte får tillvarata hela viltet e BARA DUMT!

Orkar du så finns hela diskusionen här i en tråd som jag glömt bort.

http://www.jaktsidan...ra/page__st__30

//Jimmy

Jag läste din tråd och detta är ju helt sjukt!!

Vad är det för IDIOT som har kommit på detta.. Är det inte bättre att vi jägare tar hand om hela viltet än bara köttet eller som här bara kastar viltet.

Jag förstår att det måste finnas regler för dom som skall driva detta som en affärsverksamhet, men inte för kleti o pleti som gör det för eget bruk.

Publicerat

Låter onekligen som en otroligt märklig lag, men samtidigt är jag kanske inte jätteförvånad!

Var även ute med uven i helgen, fyra kråkor, en kaja och en nötskrika (min första faktiskt). Riktigt skönt väder även om inte utfallet var på topp, konstigt nog var det enklare att få in kråkor än kajor på uven, brukar vara tvärt om.

Börjar även få rätt bra kläm på pipan, känner mig så sjukt nöjd när en flock på 30 kajor tvärvänder mot uven.

Snabb reflektion, är det här forumets längsta tråd?

Publicerat

Låter onekligen som en otroligt märklig lag, men samtidigt är jag kanske inte jätteförvånad!

Var även ute med uven i helgen, fyra kråkor, en kaja och en nötskrika (min första faktiskt). Riktigt skönt väder även om inte utfallet var på topp, konstigt nog var det enklare att få in kråkor än kajor på uven, brukar vara tvärt om.

Börjar även få rätt bra kläm på pipan, känner mig så sjukt nöjd när en flock på 30 kajor tvärvänder mot uven.

Vad använder du för pipa?

Publicerat

Om man avser en tråd med innehåll av vikt och som avser jakt, med mera, nej men nära, det finns ett antal dagböcker med fler sidor och även ett gäng "sociala" trådar med fler.

Grattis till framgångarna i helgen./Christian

Publicerat

Jag är helt salig.

Jag har just fått veta att markägaren har köpt ett område där det brukar flyga en del kråka.

Han har vid detta område problem med att kråkor hackar sönder hans ensilage balar och skulle vilja få detta problem löst.

Jag har ingen aning om vad jag skall göra för att få skyddsjakt för detta.

Hur skall jag gå tillväga nån som vet?

Publicerat

Skyddsjakt på eget initiativ dvs du kan banka på dem när de bråkar med balarna.

Mvh!

Publicerat

Skyddsjakt på eget initiativ dvs du kan banka på dem när de bråkar med balarna.

Mvh!

Vänta lite.. Du menar alltså att i byråkrat sverige skulle jag inte behöva göra en ansökan för denna skyddsjakt.. Helt otroligt!!