Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 09/10

Featured Replies

Publicerat

Oki har ni börjat ladda inför Älgjakten? jag själv går bara o väntar på att få komma igång igen. Vi börjar ju jaga den 7 sep. Har sett en fin Tjur på den sidan jag jagar i Byn. Det är troligen Tjuren som har gäckat oss förra hösten. Men hör på denna låt.

Det är en bra låt att förbereda sig till B)

• Svar 246
  • Visningar 32k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Inte lite sugen man blir heller..... En månadsjävel kvar :D Har införskaffat en ny hundförarväst så jag kan känna mig hyfsat säker mot alla skjutglada gubbar det blev en sån där swedteams dunnde eller vad den hette med många fickor och dyligt :D Hundarna börjar väl kännas hyfsat tränad cyklar ca 11 km/kväll utom de kvällar jag jobbat då får de vila. Husse har skjutit en del(kanske lite för lite men en gång i veckan iaf så börsan går rätt B) Har inte börjat packa fram alla grejor än men det är helt klart på gång, ni kanske vill förklara för tjejen varför allt ska fram en månad före B) Men vi har ju björnjakten först och tills dess måste allt va klart så........

Publicerat

Klockren låt B) så här i väntans stunder.......

Publicerat

Förberedelserna är ju en stor del av själva nöjet ju.

/Lasse

Publicerat

Sitter och är lite blandat bitter och samtidigt förväntansfull... Får se hur det blir med licensen innan jaktstart då det står ungefär 6 veckor på polisen.se, Jämtlands län.

Annars får man väl sitta bredvid morbror i ett tag med två bössor, på samma plats, istället för en... :)

Skitjakt på er!

Publicerat

jag har på känn att skott kommer att lossas även i år;)

Publicerat

Jag har blivit medbjuden till mitt livs första älgjakt. Åker med två kompisar till mörkaste Lappland i september för en hel veckas skogsliv.

Det ska bli skitkul rent ut sagt.

Mvh. Tha Fitz

Publicerat
Jag har blivit medbjuden till mitt livs första älgjakt. Åker med två kompisar till mörkaste Lappland i september för en hel veckas skogsliv.

Mvh. Tha Fitz

Roligt! Men mörkaste Lappland? :D

Är det i december eller? :D

Publicerat

Japp, laddad är man... hunden har god fysik (mattes kunde vara bättre som vanligt men vi ska nog orka med heldagar i skogen ändå :D bara ståndskallen börjar eka så hittar man krafter konstigt nog), älgskyttet som vi måste ha gjordes förra veckan och idag blev björnpasset klart oxå :ph34r: Nya torn gjorda och pass röjda så nu är det bara för älgarna att komma :(

Publicerat
  • Författare

Mvh. Tha Fitz

Så mörkt är det inte i september.

Publicerat

Årets Älgjakt kommer dock bedrivas på egen mark iår..

För det har blivit ett litet tillskott i familjen, och har inte riktigt hjärta att åka iväg till norrland.

Så det får bli 2 dagar Älgjakt. Men har goda förväntingar ändå. Har bra med Älg på marken.

Skitig Älgjakt på er lyckliga.. =)

Publicerat
Roligt! Men mörkaste Lappland? :rolleyes:

Är det i december eller? B)

Så mörkt är det inte i september.

Ha ha. Jag får be att revidera min beskrivning av bristen på dagsljus för den aktuella landsdelen. Vid närmare efterforskning visade det sig att solen går ner runt 19.45-20.15 i stort sett hela landet precis veckan innan jag skall upp. Det var väl trevligt.

Alltså; Jag är inbjuden till mitt livs första älgjakt. Jag och två kompisar skall upp till Lappland och jaga älg. Där är det nästan lika ljust på kvällarna som i exempelvis Göteborg just den veckan. Det skall bli väldigt skojigt för mig tycker jag.

Nu finns ju alltid den teoretiska (och varför inte även den praktiska) möjligheten att jag kommer befinna mig i ett område som faktiskt är mörkast i Lappland men jag är rätt säker på att det inte är det herrarna menar.

Nu blev det rätt va? :)

Mvh. Fitz

Publicerat

trotts att ja inte är någon älgjaktsfantast så har de alltid varit nå magiskt med första älgjaktveckan. Man sitter kvällen före och kikar åter en gång att allting är på sin plats i jaktryggan och så :rolleyes: Ser riktigt fram imot att få jaga första veckan :) har hittills inte lyckats få skjuta en älg än, men ja hoppas iår B) Sen jagar vi ju ganska så mycket älg på skolan också :)

Publicerat

Nu har man varit och hjälpt till att städa ur slakthuset till kommande älgjakt. 7 man. Var var resten??? :rolleyes:

Publicerat

Ha det så kul på älg jakten . själv så har vi inga älgar att jaga som det ser ut.

Publicerat

Har väldigt gott om älg så det ska bli kul att försöka märka de stora tjurarna som man ser innan jakten drar i gång med L-B på sidorna med reflexfärg så mina jakt kamrater vet att de är minna. :rolleyes:

Ps funkade förra året han bara inte få dit reflexfärgen men sköt en tjur på morgonen där jag sa att jag skulle skjuta den. :lol:

Lasse

Publicerat
Har väldigt gott om älg så det ska bli kul att försöka märka de stora tjurarna som man ser innan jakten drar i gång med L-B på sidorna med reflexfärg så mina jakt kamrater vet att de är minna. ;)

Ps funkade förra året han bara inte få dit reflexfärgen men sköt en tjur på morgonen där jag sa att jag skulle skjuta den. ;)

Lasse

Skitjakt på dig!

Blir det något stadsbesök under hösten eller blir du hemmavid? Börjar känna att det är dags för en öl/whisky-runda.

Ha det gött.

//Fitzo

Publicerat

*Haha*

Den låten har jag på ett bildspel jag gjorde för några år sedan med jämtvalparna som fanns här då :lol:

Publicerat
Ha det så kul på älg jakten . själv så har vi inga älgar att jaga som det ser ut.

Tråkigt, hur ser det ut för resten av lagen öster om e4an?

Publicerat
Tråkigt, hur ser det ut för resten av lagen öster om e4an?

Öster om vägen står det älg i varenda buske, allefall de gånger jag jagat där förra året.

Min mark ligger på västra sidan av vägen och där finns det bara hjort och inga älgar.

Hur ser det ut hos er, upp mot 272 och oxsätra har de tydligen en hel del älg

Publicerat
Öster om vägen står det älg i varenda buske, allefall de gånger jag jagat där förra året.

Min mark ligger på västra sidan av vägen och där finns det bara hjort och inga älgar.

Hur ser det ut hos er, upp mot 272 och oxsätra har de tydligen en hel del älg

Okej på så vis ;)

Jo vi har ju "tyvär" 272an som går rätt igenom våran mark, strax norr om oxsätra. I fjol tror jag att det dödades 6 älgar på våran mark varav en ko med 2 foster i magen. Vi är det enda laget i kretsen som har ordentligt med älg, vilket skapar lite diskutioner. Men nu till hösten har vi iaf tjurförbud, hur ser eran tilldelning ut?

Publicerat
Okej på så vis :P

Jo vi har ju "tyvär" 272an som går rätt igenom våran mark, strax norr om oxsätra. I fjol tror jag att det dödades 6 älgar på våran mark varav en ko med 2 foster i magen. Vi är det enda laget i kretsen som har ordentligt med älg, vilket skapar lite diskutioner. Men nu till hösten har vi iaf tjurförbud, hur ser eran tilldelning ut?

Tror det bllir två stora o fri kalv man är osäker, vi har ju så dåligt med älg så jag vill nog jaga kalv o fjolingar medans de andra i laget vill spara alla hondjur o skjuta tjur, detta trotts att tjurarna är få och små, De verkar inte ha fattat det där med blommor och bin spelar ingen roll om hele skogen är full med kor, fortsätter man att skjuta bort alla trurar blir det inga kalvar.

Publicerat

Jo visst ser man fram emot Älgjakten med viss hopp om att få fälla en älg.

Har i år 10 veckors jakt då stamen ökat inom jaktvårds området då många hållt igen nu under några år.

Att man dessutom i år har att välja på att skjuta ett ensamt hondjur, läs kviga. eller en tjur över 4 pinnar eller om man så vil, byta mot 2 kalvar gör ju inte saken sämre.

ETT GOTT LÄGE MED ANDRA ORD.

Dubble på kalvar har man ju gjort mer än en gång :P

Publicerat

I dag blev allt klart. :D

Jag får komma med som jaktgäst på älgjakten i år!

Det ska bli ruskigt spännande och intressant. Så nu är det vrålträning som gäller, hemsöker älgbanan så mycket jag kan och precisionsbanan också för den delen.

@ Dunderklumpen.

Vi kanske ses för det är nog inte långt från dina hemtrakter som jag ska vara med! ^_^

Publicerat
@ Dunderklumpen.

Vi kanske ses för det är nog inte långt från dina hemtrakter som jag ska vara med! ;)

Spännande. ;):D