Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 09/10

Featured Replies

Publicerat

Minst sagt förväntansfull, efter många år på pass debuterar man i år som hundförare med en obeprövad unghund som sällskap. Spännande och lite nervöst på mer än ett sätt.....

• Svar 246
  • Visningar 32k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Igår var man och röjde vägen till skjutbanan. Det var lite svettigt, men det var det värt. Längtar redan till älgjakten, min första sådan med "eget" pass. :D Synd bara att det drar igång så sent i år, för vår del först den 12:e september.

Publicerat

Jaha då har man skjutit sig godkänd på älgen, björnpasset klart sen tidigare

hundarna i skaplig form, då väntar man bara på 6sept så man kan dra upp till Sollefteåtrakten för lite älg och

förhoppninghsvis lite björnjakt :o:(

Publicerat

Ska bli trevligt med första Älgjakten med Bössan i hand i år, är annars inbiten drevkarl.

Men det blir väll lite kallt om mornarna så då kanske jag hellre bengår för hand än sitter på ett kallt pass. <_<

Publicerat

Nu är man riktigt förväntansfull och glad. Började med min jägarexamen i slutet på sommaren och nu ligger min licens inne hos polisen. Det är bara vänta tills den kommer. Men nu kommer allt annat roligt in. Kikarsikte, kläder, radio mm allt ska inhandlas och planeras inför jakten.

Har märkt att det blir väldigt dyrt första året :) men nu är siktet inställt på 2:a veckan i oktober för då är det jakt i värmlandsskogarna.

:lol:

Publicerat

Hur har ni det med älg på markerna då..

Vi är ett litet gäng på 4 man, ca 250 hektar,

Satt alla ute igår, vi har passen en bra bit ifrån varan, och på någe jäkla sett så hade vi alla älg ute.

Jag som sitter mest avsides hade Ko med dubbel kalv.

Micke, som sitter en 600 Meter ifrån mej hade en Fjoling, o ko med kalv.

Åke, som sitter på hemma gården hade en stor tjur o en fjoling,

Christer, som också satt på hemma gården, hade först Ko med kalv, Plus en pinntjur ute.

Men som vanligt så brukar do vara nå annan stanns när de väl är lovligt på dom..

så helt galet är de inte ialla fall. =)

Samt att de vart en bock plus två årsgrisar skjutna. =)

Publicerat
Hur har ni det med älg på markerna då..

Vi är ett litet gäng på 4 man, ca 250 hektar,

Satt alla ute igår, vi har passen en bra bit ifrån varan, och på någe jäkla sett så hade vi alla älg ute.

Jag som sitter mest avsides hade Ko med dubbel kalv.

Micke, som sitter en 600 Meter ifrån mej hade en Fjoling, o ko med kalv.

Åke, som sitter på hemma gården hade en stor tjur o en fjoling,

Christer, som också satt på hemma gården, hade först Ko med kalv, Plus en pinntjur ute.

Men som vanligt så brukar do vara nå annan stanns när de väl är lovligt på dom..

så helt galet är de inte ialla fall. =)

Samt att de vart en bock plus två årsgrisar skjutna. =)

Okej trevligt! lycka till när det gäller! Vi har 15 man på 6000 Ha vet ej tilldelningen än.!

/MÅ

Publicerat

En av morbröderna var ute på första björnjaktsdagen och såg tre stora oxar (läs: skovelhorn) och en ko.. Inte fy skam det heller.

Jag har även tagit ledigt ett par dar från skolan första veckan, så då blir det kanske till att ropa "älg i backen" i år igen..

Skitjakt på er nu! ;)

Publicerat
  • Författare

Inte länge kvar nu innan det hela börjar igen. Verkar vara en del tjurar i Kusmark. Har sett en fin själv och fått raporter om en har sett tjurar. Verkar lovande. imorgon så är det städning av slakteriet.

Publicerat
  • Författare

Då har man fått de två första passen tilldelade. Inte lång tid kvar nu.

Publicerat

Trevligt! Vi blir utlottade varje år, vilket jag tycker är bra! Fick du något bra pass?

Publicerat
  • Författare
Trevligt! Vi blir utlottade varje år, vilket jag tycker är bra! Fick du något bra pass?

Helt ok pass blev det.

Publicerat

Hej!

Vad är det optimala tilltugget och dricka ni packar ned i ryggsäcken under jaktdagarna?

Vad kan jägaren inte vara utan?

Publicerat
Hej!

Vad är det optimala tilltugget och dricka ni packar ned i ryggsäcken under jaktdagarna?

Är jag på älgjakt då blir det smörgås, kaffe, korv torkat kött, m. m. Är jag ute själv med hunden så blir det bara kaffe och torkat kött och kanske någon smörgås. Kaffe är kokkaffe över eld. :P

Publicerat

Skitjakt på dig Foffe! Håller alla tummar att du ska få "Doompa" ner en eller flera i höst!

Publicerat
  • Författare
Skitjakt på dig Foffe! Håller alla tummar att du ska få "Doompa" ner en eller flera i höst!

Tackar tackar det hoppas jag med.

Publicerat
  • Författare
Hej!

Kaffe, vatten, smörgåsar, en korvring. Iår ska jag ha med mig ett rökt älghjärta.

Publicerat

Då har man haft jaktmöte och fått veta passtilldelningen. Blev ett helt ok pass för mig, så jag hoppas att älgarna kommer dit när jag är där. :D Inte länge kvar nu, som Foffe skrev. Längtar mycket tills det drar igång. :D

Publicerat
Hej!

Vatten, torkat eller rökt kött och choklad för lite extra energi vid behov.

Publicerat
Hej!

Vatten,smörgås,suovas och någon godisbit samt en turbobulle till hunden. sen brukar sambon eller svärfar bära en folköl åt mig utan att dom vet om de ^_^ passar grymt bra til de rökta köttet! <_<

Publicerat
Vatten,smörgås,suovas och någon godisbit samt en turbobulle till hunden. sen brukar sambon eller svärfar bära en folköl åt mig utan att dom vet om de ;) passar grymt bra til de rökta köttet! B)

Sen får man ju inte glömma det viktigaste.. Snus! =)

Publicerat

Ett litet tips till matsäcken.

Ta älgsida (= revbenen).

Bryn snabbt i smör, koka(sjud) sedan i buljong med lite chili och ingefära i 3 timmar.

Ta upp och torka av. Pensla med grillolja (själv är Santa Maria Chili min favorit) och dra in i ugnen en halvtimme så att det får färg.

Nu ska du ha extremt möra älgribs som är kanongoda att äta kalla på passet. Köttet ska i princip ramla isär.

/Mikael

Publicerat

Nu är det nära ut komp sen en veckas älg jakt i östersund B)

Skit jakt på alla älg jägare till veckan smäller det B)

// Jörgen

Publicerat
  • Författare

Nu är det nedräkning. Imorgon så blir det fågeljakt för att lindra den värsta asbinensen. Ska även ut till mitt pass o reka lite i helgen. Kolla en del saker.

Publicerat
Nu är det nedräkning. Imorgon så blir det fågeljakt för att lindra den värsta asbinensen. Ska även ut till mitt pass o reka lite i helgen. Kolla en del saker.

Skirjakt på dig foffe och ni andra som börjar på måndag. En annan får vänta till nästa lördag, men fr. o. m. nästa år så börjar vi på älgjaktspremiären som det ska vara. :)