Publicerat September 4, 200916 yr Författare Skirjakt på dig foffe och ni andra som börjar på måndag. En annan får vänta till nästa lördag, men fr. o. m. nästa år så börjar vi på älgjaktspremiären som det ska vara. Tack
Publicerat September 4, 200916 yr Tack Jonsson.. Känner en viss abstinens även jag, men har erbjudits gratis golfkurs imorrn, så jag åker upp en dag senare än planerat.. Borde även slinka ner en och annan surströmming i jaktstugan.. Skitjakt på er!
Publicerat September 5, 200916 yr Tack Jonsson.. Känner en viss abstinens även jag, men har erbjudits gratis golfkurs imorrn, så jag åker upp en dag senare än planerat.. Borde även slinka ner en och annan surströmming i jaktstugan.. Skitjakt på er! Ta och sätt upp en pappfigur på en älg och prova och träffa den med en golfboll. Det bör väl bli anslagsenergi från bollen när den träffar älgen. Det sistnämnda kan man vara utan! Det kanske duger yill björnåtel. Ta och slå spikhål i en burk och häng upp den i ett träd så att den sprider sin doft över bygden, men då är väl risken att allt annat vilt flyr marken.
Publicerat September 6, 200916 yr Författare Nu är det inte många timmar kvar innan det hela börjar igen. Blir en tidig kväll så man orkar upp i morgon bitti. Radion är laddad. Bössan smekt.
Publicerat September 6, 200916 yr Nu är man riktigt förväntansfull och glad. Började med min jägarexamen i slutet på sommaren och nu ligger min licens inne hos polisen. Det är bara vänta tills den kommer. Men nu kommer allt annat roligt in. Kikarsikte, kläder, radio mm allt ska inhandlas och planeras inför jakten. Har märkt att det blir väldigt dyrt första året men nu är siktet inställt på 2:a veckan i oktober för då är det jakt i värmlandsskogarna. ja det brukar bli lite kostbart första året, men det är det ju värt:) Skitjakt på er alla
Publicerat September 6, 200916 yr Författare Skitjakt på er alla som ska göra som jag i morgon jaga Älg.
Publicerat September 6, 200916 yr Börjar jaga i Jämtland på lördag. Ska bli skoj. Är med i ett jaktlag på 6 pers och brukar ha en tilldelning på 4-5 stora o 4-5 små så det brukar bli bra med kött. Förra året kom det in en fjoling på mitt pass springandes rakt mot mig i en skjutgata. 11 meter ifrån mig, fick den syn på mig och tvärstannade. Den kollade in mig lite innan den stack åt sidan och då small det. Hade bara suttit på passet i 5 minuter. Hundkarn´ släppte lite tidigt Har värmt upp med lite jaktklipp på Youtube för att komma i stämning! Inte långt kvar nu tills man sitter och kramar gamla bettan... Skitjakt!
Publicerat September 7, 200916 yr Nu är man åter i stugvärmen efter morgonens älgpass. Satt på tre olika ställen och lockade, men ingen tjur var intresserad av mig denna morgon. Regnet har öst ner, men nu ser det ut som solen börjar kika fram. Lite vila, mat och så ut igen
Publicerat September 7, 200916 yr Ni får gärna berätta för er hur det gått och går nu de kommande veckorna! Måste börja förbereda mig inför oktober
Publicerat September 7, 200916 yr Och varför sitter jag här och itne i skogen nu då???? Banande jobb, flytt och allt.. JAg får iaf täta sms rapporter från "vänner" som är och jagar.. I västra dalarna verkar de iaf ha gott om älg.. Och polaren som är uppåt Storuman ngnstans undrade just om jag visste hur många bärplockande thailändare som fick plats på en och samma myr samtidigt... De hade tydligen haft en oväntad och obra drevkedja av bärplockare där uppe.. :/ Och här sitter jag och ska jobba.. :/
Publicerat September 7, 200916 yr Jag var ensam i jaktlaget här hemma imorse... Eftersom jag jagar i ett annat jaktlag oxå och bägge har lagt sin jakt andra veckan så frågade jag jaktledaren om det var okej att sitta på vårat generellskifte den här veckan. Vi har nämligen ett skifte där vi bara får jaga dom första fem dagarna. På grannmarken hade dom visst artilleriövning, och tre smällar small alldeles bredvid mig. Vid ett av skotten hörde ag kulan innan smällen typ: svisch-pang! Men ingen älg för min del
Publicerat September 7, 200916 yr Och varför sitter jag här och itne i skogen nu då???? Banande jobb, flytt och allt.. JAg får iaf täta sms rapporter från "vänner" som är och jagar.. I västra dalarna verkar de iaf ha gott om älg.. Och polaren som är uppåt Storuman ngnstans undrade just om jag visste hur många bärplockande thailändare som fick plats på en och samma myr samtidigt... De hade tydligen haft en oväntad och obra drevkedja av bärplockare där uppe.. :/ Och här sitter jag och ska jobba.. :/ Fick en rapport från norra Jämtland, där hade visserligen "den oönskade drevkedjan" försvunnit men skogen var full av mindre angenäma lämningar efter densamma... Hela skogen var full i folkskit!
Publicerat September 8, 200916 yr Författare Har just nu ett litet uppehåll innan eftermidags jakten. Såg två Älgar idag vet dock ej vilket kön det var på dom. Var för snabba och snårigt till. Igår såg jag ingen Älg men samanlagt fäldes det 9 djur igår, vet om ett i förmidags. Ska vara på pass igen kl 14.00.
Publicerat September 8, 200916 yr Fick mig en kalv imorse strax efter 7=) Vi har fått en bra start på jakten, 3 kalvar en ko och en tjur. Nya tag imorgon.. Nu lite vila
Publicerat September 8, 200916 yr Åh dessa lyckliga satar som är i skogen och jagar älg fan det är jätte långt tills 12 oktober
Publicerat September 8, 200916 yr Åh dessa lyckliga satar som är i skogen och jagar älg fan det är jätte långt tills 12 oktober Det är bara att bita ihop vänta till oktober men det känns olidligt långt dit just nu.
Publicerat September 8, 200916 yr Ingen älg än idag vart det stånd på björn igen faan jag tror tiken har bytt favoritdjur..... eller också finns det helt enkelt ingen älg:)
Publicerat September 8, 200916 yr i dag lyckades jag äntligen få igenom min sem under första älg veckan. har varit lite si så där för att få den. bara 34 dar kvar tills man sitter på pass
Publicerat September 8, 200916 yr En bra start på älgjakten. 2 tjurar, 1 ko och 3 kalvar på två dagar. Det är mer än halva tilldelningen. Synd bara att jag inte hunnit vara med så mycket. Ska ut imorrn. Dessutom har jaktlagen sett mycket spår av björn.
Publicerat September 8, 200916 yr I eftermiddag var jag snuskigt nära att få skjuta en 8-taggare! Jag kom och gick mot passet som är på det tidigare nämnda generellskiftet. Plötsligt brakar det till framför mig och över myren kommer oxen... Men eftersom jag inte var rikigt säker på var gränsen gick (det var på våran mark, men jag är osäker på gränsen till generellen) och att det var lite för slyigt så höll jag inne med skottet. Han sprang iaf rakt in i marken som vi jagar på, så förhoppningsvis finns han kvar där =) Imorgon bitti ska jag ut å ta han! Det var väldigt mycket älgtramp i trakterna =)
Publicerat September 9, 200916 yr Spännande att läsa om era bravader i älgskogen, själv får man sitta på en tröska och dunka om dagarna och bara tänka på jakten men snart så är det dags för våran del här nere.
Publicerat September 9, 200916 yr Har haft flytt i år. Måndag fick jag ko och kalv Tisdag fick jag en tjur 4taggar Vi har fått 3älgar i laget Får se hur det går för gubbarna idag själv har man sovmorgon nu på förmiddan
Publicerat September 9, 200916 yr Har haft flytt i år.Måndag fick jag ko och kalv Tisdag fick jag en tjur 4taggar Vi har fått 3älgar i laget Får se hur det går för gubbarna idag själv har man sovmorgon nu på förmiddan Hmmm... Matjord i fickorna? Köp en Trisslott vet'ja! Avundsjuk... Bara lite! Grattis till en fin inledning på jakten!
Publicerat September 9, 200916 yr Telefon från kompisen i norra Dalarna. 6 älgar idag på morgonen så de hade brutit när han ringde vid 10. Frågan är om jag vill veta sådant. Vem faen tycker det är kul att jobba?
Publicerat September 9, 200916 yr Ingen älg idag heller ska ut om en timme igen och försöka men det ser mörkt ut!!!!!! Men det blir säkert en fin eftermiddag ska ni se:) Lite brydd på gamtiken bara hon ger sig lite lätt och beter sig allmänt knepigt, om det beror på att hon åt en harpalt idag kanske:) Jävla hund säger jag bara.....