Publicerat September 11, 200916 yr Fick ko och kalv i dag 338an verkar funka fint.Vi har nu 3 vuxna kvar att skjuta får se om man får skjuta fler i år har haft ganska bra flytt i veckan. Skitjakt på er alla som jagar. Grattis grattis=) Är väl inte flyt? skicklighet kallas det väl?=) hehe
Publicerat September 11, 200916 yr Fick ko och kalv i dag 338an verkar funka fint.Vi har nu 3 vuxna kvar att skjuta får se om man får skjuta fler i år har haft ganska bra flytt i veckan. Skitjakt på er alla som jagar. Grattis
Publicerat September 11, 200916 yr Fick ett retligt mail från kompisarna som är i norra Jämtland och jagar, de har haft det lite trögt i början av jakten men idag small det till... Man blir LITE sugen! 19 pinnar och drygt 340 kg vägde storoxen och det var skyttens första älg någonsin!
Publicerat September 11, 200916 yr Fick ko och kalv i dag 338an verkar funka fint.Vi har nu 3 vuxna kvar att skjuta får se om man får skjuta fler i år har haft ganska bra flytt i veckan. Skitjakt på er alla som jagar. Nå du går ju nu under namnet ko dräparen här i komunen. Mannen som lyckades skjuta sönder älg stammen
Publicerat September 11, 200916 yr Hallo! Blev 2 skjutna älgar för min del på detta årets älgjakt. Först sköts en ko på pass, efter urtagningen skulle man sätta sig och ta en kopp kaffe då kommer det en 8 taggare på gångskall för gammtiken:D pang pang Martin vs Älgen 2-0
Publicerat September 11, 200916 yr Hallo!Blev 2 skjutna älgar för min del på detta årets älgjakt. Först sköts en ko på pass, efter urtagningen skulle man sätta sig och ta en kopp kaffe då kommer det en 8 taggare på gångskall för gammtiken:D pang pang Martin vs Älgen 2-0 Grattis!!!!
Publicerat September 11, 200916 yr Gratulerar till alla som redan börjat med älgjakten och till de som lyckats fälla djur! En fråga bara, det verkar vara en del småtjurar(under 8 taggar) och framförallt mycket kor som fälls. Vi kör stenhårda restriktioner på att det är skjutförbud på kor och för små tjurar men detta är inget som man verkar göra uppåt landet? Hade jag sen fällt en ko hade det blivit ramaskri i jaktlaget och hela älgskötselområdet. För oss, och de flesta jaktlag jag vet, är det samma på rådjur att det är totalt skjutförbud på getter vid alla sorters jakt även drevjakt, medan endast 6-taggare är tillåtna vid pyrsch men småbockar tillåtna på drev. Så till min egentliga fråga; är det många som har fritt fram att skjuta hondjur på sina marker? Observera att det inte är i kritiserande syfte jag ställer frågan utan mer en fråga av nyfikenhet. Fortsatt skitjakt på er alla - en som får vänta till den 12e oktober
Publicerat September 11, 200916 yr Gratulerar till alla som redan börjat med älgjakten och till de som lyckats fälla djur!En fråga bara, det verkar vara en del småtjurar(under 8 taggar) och framförallt mycket kor som fälls. Vi kör stenhårda restriktioner på att det är skjutförbud på kor och för små tjurar men detta är inget som man verkar göra uppåt landet? Hade jag sen fällt en ko hade det blivit ramaskri i jaktlaget och hela älgskötselområdet. För oss, och de flesta jaktlag jag vet, är det samma på rådjur att det är totalt skjutförbud på getter vid alla sorters jakt även drevjakt, medan endast 6-taggare är tillåtna vid pyrsch men småbockar tillåtna på drev. Så till min egentliga fråga; är det många som har fritt fram att skjuta hondjur på sina marker? Observera att det inte är i kritiserande syfte jag ställer frågan utan mer en fråga av nyfikenhet. Fortsatt skitjakt på er alla - en som får vänta till den 12e oktober Eftersom älgstammens medelålder är låg, så rekommenderas det att man ska spara stortjurarna. Kanske har med det att göra, att det fälls en del småtjurar? Angående kor(och kvigor) så har jag då inte hört några "restriktioner". Vi är ett litet jaktlag på endast 16 personer och får bara skjuta två vuxna, och då brukar vi satsa på en av varje kön. Det gör vi även i år. För oss är det då fritt fram att skjuta kor och kvigor.
Publicerat September 11, 200916 yr Det börjar dra ihop sig... Om cirka sex timmar så har man stigit upp ur sängen och gör sig klar för årets första älgjaktdag, för vår del. Får väl se om vi lyckas fälla någon älg under första dagen som vi gjorde i fjol, nästan direkt efter att det blivit tillåtet att skjuta(en timme före solens uppgång). Skitjakt på er alla som ska ut och jaga skogens konung i morgon!
Publicerat September 11, 200916 yr Eftersom älgstammens medelålder är låg, så rekommenderas det att man ska spara stortjurarna. Kanske har med det att göra, att det fälls en del småtjurar? Angående kor(och kvigor) så har jag då inte hört några "restriktioner". Vi är ett litet jaktlag på endast 16 personer och får bara skjuta två vuxna, och då brukar vi satsa på en av varje kön. Det gör vi även i år. För oss är det då fritt fram att skjuta kor och kvigor. Intressant svar. Det är ju just av den här anledningen som vi släpper tjurar upp till 8-taggar; för att få upp storleken på djuren. Den stora tjuren får ju komma till den brunstiga tjuren tidigare vilket i alla fall i teorin även leder till större kalvar.Om då tjurarna skjuts när de är yngre har de aldrig chansen att bli stora och riktigt bra avelstjurar vilket också bidrar till en lägre medelålder? Jag har dessutom aldrig hört att någon har släppt en 10-taggare med kommentaren att "det var en så fin avelstjur" Det kanske är en lämplig nästa fråga; har någon släppt en stor tjur för att de tänkt på medelåldern på älgstammen i området? Känner faktiskt att jag återigen måste poängtera att det är en seriös fråga hur dum den än låter.
Publicerat September 11, 200916 yr Man är ju så J.vla sugen på Älgjakt.. vart då inge september jakt för min del, o nu när man ser o hör era berättelser så blir man ju gråhårig av saknaden, till myrarna o skogen o Älgarna. =(=(=(=( snyft.. Grattis alla lyckliga skyttar, Men va fan.. Två dagar är allt jag får i år,. Andra måndagen i oktober.. Fy fan va långt de va ditt.. =) Men skitig jakt på er alla som jaga nu.. =)
Publicerat September 12, 200916 yr Grattis skyttar! 19-taggaren ser fin ut i skovlarna! Äh, nitton taggar är väl ingenting... Grannjaktlaget sköt en 21-taggare i dag på ståndskall. Har dock inte själv sett den, men jag antar att den är stor. Vårt jaktlag sköt dock en ko kl 5.05 i morse. Sen såg vi totalt tolv älgar under dagen, med den inräknad. Och då ska man komma ihåg att vi jagar endast på drygt 700 ha. Med andra ord, det finns gott om älg på våra jaktmarker!
Publicerat September 12, 200916 yr Äh, nitton taggar är väl ingenting... Grannjaktlaget sköt en 21-taggare i dag på ståndskall. Har dock inte själv sett den, men jag antar att den är stor.Vårt jaktlag sköt dock en ko kl 5.05 i morse. Sen såg vi totalt tolv älgar under dagen, med den inräknad. Och då ska man komma ihåg att vi jagar endast på drygt 700 ha. Med andra ord, det finns gott om älg på våra jaktmarker! Haha! Så kan man också se det! Jag hade då varit nöjd med en 19-taggare men en 32:a är ju inte helt fel heller!
Publicerat September 12, 200916 yr Författare Stolpe ut igen då Såg älg en trolig kviga som det är skjutförbud på nu. Sen får jag veta att en Tjur är o rör sig i området vi jagar av på eftermidagen. Hör på radion attjag ska vara redo tjuren på väg till mitt håll. Är redo pulsen stiger. Ser Tjuren men då är den på fel sida av rågången. den är i Ersmark istället för i Kusmark. Oj så frustrerande att se Tjuren. Bra läge men kan ej skjuta då den är på fl sida av rågången. Nya tag i morgon.
Publicerat September 12, 200916 yr Stolpe ut igen då Såg älg en trolig kviga som det är skjutförbud på nu. Sen får jag veta att en Tjur är o rör sig i området vi jagar av på eftermidagen. Hör på radion attjag ska vara redo tjuren på väg till mitt håll. Är redo pulsen stiger. Ser Tjuren men då är den på fel sida av rågången. den är i Ersmark istället för i Kusmark.Oj så frustrerande att se Tjuren. Bra läge men kan ej skjuta då den är på fl sida av rågången. Nya tag i morgon. Du får ta och mata in den med äpplen och en saltsten och sedan tjura fast den vid en stabil tall. Du får din chans någon gång också foffe även om det kan ta tid ibland och man kan känna sig rastlös när man sitter i tornet och inget händer!
Publicerat September 12, 200916 yr En eloge till våra thailändska bärplockarvänner som hade vänligheten att stöta denna fina tjur till mitt pass imorses. Jag trodde dock först av thailändarnas ljudliga pokulerande att det inte skulle finnas en älg inom 5 km radie men döm om min förvåning då det brakade som en flock skenande gnuer över hygget bakom min rygg. En hornkrona blänkte till i skogsridån och jag trodde först inte att oxen skulle vara så stor som han sedan visade sig vara. Tjuren bromsade in i den smala skogsridå som gränsar till hygget innan han kom in i den rågång där jag hade mitt pass. Ett lockljud fick honom att stanna upp med bredsidan till på 40-45 meter och 338:an fick tala. En tydlig blodfäck syntes i skottet och efter fem meter började tjuren stappla för att falla efter ytterligare 15-20 meter. 14,6 grams Swift A-frame gjorde ett föredömligt jobb..Undrar om man får skjuta en 16-taggare igen någon gång här i livet?
Publicerat September 13, 200916 yr En eloge till våra thailändska bärplockarvänner som hade vänligheten att stöta denna fina tjur till mitt pass imorses. Jag trodde dock först av thailändarnas ljudliga pokulerande att det inte skulle finnas en älg inom 5 km radie men döm om min förvåning då det brakade som en flock skenande gnuer över hygget bakom min rygg. En hornkrona blänkte till i skogsridån och jag trodde först inte att oxen skulle vara så stor som han sedan visade sig vara. Tjuren bromsade in i den smala skogsridå som gränsar till hygget innan han kom in i den rågång där jag hade mitt pass. Ett lockljud fick honom att stanna upp med bredsidan till på 40-45 meter och 338:an fick tala. En tydlig blodfäck syntes i skottet och efter fem meter började tjuren stappla för att falla efter ytterligare 15-20 meter. 14,6 grams Swift A-frame gjorde ett föredömligt jobb..Undrar om man får skjuta en 16-taggare igen någon gång här i livet? Haha! Grattis! Snygg oxe! Till drevkarlar bör dom ju duga!
Publicerat September 13, 200916 yr Nu är man hemma igen efter en veckas jakt i Jämtland. Hade inte de största förhoppningarna när vi åkte upp, men det blev över förväntan. Först fick jag skjuta en ko andra dagen sedan sista timmarna innan vi åkte hem fick jag se en 20+ oxe på ca 500 meter och tänkte att det var en fin avslutning på jakten, men efter 20 minuter ser jag något blänka till i skogskanten och en fin 10:a kliver ut 50 meter ifrån mig. Perfekt avslutning av jakten då det var mina första egna skjutna älgar
Publicerat September 13, 200916 yr Granna älgar! Själv fick man dock inte se en älg varken idag eller under gårdagen. Igår såg vi som sagt 12 älgar, och idag bara en enda! Tänk vad det kan svänga från dag till dag. Känns en aning märkligt att ena dagen se hur mycket älg som helst, för att nästa dag se nästan ingen, men det är väl det som är tjusningen med älgjakt. Hoppas att de uppenbarar sig på lördag igen, för då går ingen oxe och kalv säker! Var så säker på det!
Publicerat September 13, 200916 yr I morgon (måndag) så går färden dom 75 milen till min fösta älgjakt på 25 år. Så på tisdag så sitter man på pass och bara njuter av upplevelsen! Det kommer att bli en spännande och avslappnande vecka med förhoppningar om att få en bamsetjur i siktet! Skitjakt på er!! Och grattis till er som fått fälla en eller flera älgar!
Publicerat September 14, 200916 yr Viken vecka man har haft Börjar måndag morgon med att gå med hund hon får upp en kviga som jag inte får någon skott chans på och det drar i väg ut ur området vi jagar Smyger vidare mot passarna får syn på ett hon djur i en hygges kant på 50m men kan inte skjuta vet ju ej om det är kalvar med i bilden så hon får gå Men det visar sig att det var en kviga det med och hon får plikta i pass linjen Sen så får jag sitta på pass och får ett pass som dom kallar generalen Får höra på radion att dom set ko med två kalvar och en oxe när dom går på pass så tempen höjs en hel del En kalv vänder om i upptaget och blir skjuten i linjan Hunden bryter mitt i såten och går till husse men då händer det grejor ko med kalv går i pass släpper ett skott på kalven och den markerar tydlig träff och vänder om in skogen går fram för att göra skott plats undersökning hittar blod så jag väntar på hundföraren då en pinntjur dycker upp frågar jakt ledaren om lov att skjuta på tjuren och får ok tjuren stannar till på 40 m och får en smäll i bogen och går i kull Kalven får vi spåra en bit men hittar den en bit in ett litet lågt skott bog skott Dag två så får tiken upp en tjur som smiter ut mellan två pass skyttar jag springer ner till en känd övergång och hinner fram i tid för att se tjuren på väg över hygget rakt på mig skjuter ett hals skott på tio meter och den går om kull Så var den veckan räddad Sen dag tre så får kompisen skjuta en oxe för min tik så det gjorde ju inte saken sämmre På sken men kul för han att även han får skjuta // Jörgen
Publicerat September 14, 200916 yr Gratulerar till alla som redan börjat med älgjakten och till de som lyckats fälla djur!En fråga bara, det verkar vara en del småtjurar(under 8 taggar) och framförallt mycket kor som fälls. Vi kör stenhårda restriktioner på att det är skjutförbud på kor och för små tjurar men detta är inget som man verkar göra uppåt landet? Hade jag sen fällt en ko hade det blivit ramaskri i jaktlaget och hela älgskötselområdet. För oss, och de flesta jaktlag jag vet, är det samma på rådjur att det är totalt skjutförbud på getter vid alla sorters jakt även drevjakt, medan endast 6-taggare är tillåtna vid pyrsch men småbockar tillåtna på drev. Så till min egentliga fråga; är det många som har fritt fram att skjuta hondjur på sina marker? Observera att det inte är i kritiserande syfte jag ställer frågan utan mer en fråga av nyfikenhet. Fortsatt skitjakt på er alla - en som får vänta till den 12e oktober I vårat jaktlag så kör vi så att ko med kalv är fredade ända fram till brunsten, det är endast tillåtet med ensamma kor/kvigor samt en av tvillingkalv. Sen har vi även restriktioner att max hälften av de fällda vuxna skall vara hondjur, vilket brukar resultera i ngt fler tjurar. Vi har dock rätt gått om älg på vissa områden iaf, om det är pga. detta eller om de helt enkelt trivs där låter jag vara osagt. Vad gäller tjurarna så har vi sällan skjutit några med riktigt stora horn, mycket större än 12 taggar (dock brukar de va rätt stora i kroppen, den största vi skjutit var nog en 12-taggare som vägde 305 kilo i slaktvikt) har inte skjutits på de 6 år jag vart med och jagat ... Dock är det väl sett några större nångång, och varför det inte skjuts några större vet jag inte riktigt, om det beror på att de finns dåligt om dom, om vi har otur eller om det är hundarna som inte är tillräckligt vassa? Men jag tror att det hänger ihop litegrann med kalvavskjutingen, vi skjuter sällan lika mycket kalvar som vuxna, vilket förmodligen resulterar i en låg medelålder men en hyfsat stor älgstam. Någon som har någon annan teori? För övrigt så har jakten gått fort i år för laget, 11 skjutna första veckan och bara 2 vuxna kvar .
Publicerat September 14, 200916 yr Viken vecka man har haft Börjar måndag morgon med att gå med hund hon får upp en kviga som jag inte får någon skott chans på och det drar i väg ut ur området vi jagar Smyger vidare mot passarna får syn på ett hon djur i en hygges kant på 50m men kan inte skjuta vet ju ej om det är kalvar med i bilden så hon får gå Men det visar sig att det var en kviga det med och hon får plikta i pass linjen Sen så får jag sitta på pass och får ett pass som dom kallar generalen Får höra på radion att dom set ko med två kalvar och en oxe när dom går på pass så tempen höjs en hel del En kalv vänder om i upptaget och blir skjuten i linjan Hunden bryter mitt i såten och går till husse men då händer det grejor ko med kalv går i pass släpper ett skott på kalven och den markerar tydlig träff och vänder om in skogen går fram för att göra skott plats undersökning hittar blod så jag väntar på hundföraren då en pinntjur dycker upp frågar jakt ledaren om lov att skjuta på tjuren och får ok tjuren stannar till på 40 m och får en smäll i bogen och går i kull Kalven får vi spåra en bit men hittar den en bit in ett litet lågt skott bog skott Dag två så får tiken upp en tjur som smiter ut mellan två pass skyttar jag springer ner till en känd övergång och hinner fram i tid för att se tjuren på väg över hygget rakt på mig skjuter ett hals skott på tio meter och den går om kull Så var den veckan räddad Sen dag tre så får kompisen skjuta en oxe för min tik så det gjorde ju inte saken sämmre På sken men kul för han att även han får skjuta // Jörgen Grattis! Måste erkänna att jag är lite avundsjuk på dig som fick skjuta tre älgar förra veckan, och jag har aldrig skjutit någon. Var iofs första dagarna någonsin jag jagade i helgen, men ändå. Såg inte ens älg, men det kan nog till stor del bero på mitt pass.
Publicerat September 18, 200916 yr Äntligen Packat bilen är bara att lasta in hundarna när jag kommer hem o sen bär det av att jaga älg i några dagar Håller tummen att någon älg ska visa sig o man får höra underbar musik i form av ståndskall i skogen