Publicerat September 18, 200916 yr Hemma från en veckas jakt nu. Har haft mycket älg och jag fick skjuta en pinnoxe i Tisdags morse, men det är det enda vårat 5 man starka lag lyckats fälla... Extra kul var att en 14-åring som är riktigt intresserad av jakt var med mit på passet när jag sköt Den store Nu ska jag berätta vad som hände i onsdags. Vi hade jagat hela dan och det enda vi haft upp var en ensam ko som hunden släppte efter 4 timmar. Min komradio började krångla, för batteriet är dåligt, så jag hörde inte riktigt vad hundföraren ropade till far min som satt en par hundra meter bort. Efter ett tag hör jag svagt ...på väg upp mot dig Håkan (Farsan)... *brus* Då tänkte jag att hundförarn snart var framme och att vi skulle bryta. Det var sent på eftermiddagen och vi hade gjort en stor såt där jag suttit på samma pass i 3 timmar utan att sett eller hört nåt. Det blåste som f*n, så man hörde inte mkt runt omkring sig. Jag satt bredvid en liten gran i en skogsholme mellan två myrar. Plötsligt bara dånar det i marken och jag hoppar upp och vrider skallen mot granen, å där står han! Den största älgen jag sett och förmodligen nånsin kommer se. Mellan 20-24 taggar å ett jävulskt utlägg. Han var 3,5 meter ifrån mig när han upptäcke mig och då kastade han helt om och det enda jag såg sen var arslet och dom sjukt stora hornen. Jag hann inte lyfta ett finger! Tar tag i bössan å springer uy på myren, men han sprang rakt från mig och i slyet, så ett skott var inte att tänka på. Dom orden jag tänkte då lämpar sig inte ens här på Jaktsnack... Men det var en grymt häftig upplevelse.
Publicerat September 18, 200916 yr Viken vecka man har haft Börjar måndag morgon med att gå med hund hon får upp en kviga som jag inte får någon skott chans på och det drar i väg ut ur området vi jagar Smyger vidare mot passarna får syn på ett hon djur i en hygges kant på 50m men kan inte skjuta vet ju ej om det är kalvar med i bilden så hon får gå Men det visar sig att det var en kviga det med och hon får plikta i pass linjen Sen så får jag sitta på pass och får ett pass som dom kallar generalen Får höra på radion att dom set ko med två kalvar och en oxe när dom går på pass så tempen höjs en hel del En kalv vänder om i upptaget och blir skjuten i linjan Hunden bryter mitt i såten och går till husse men då händer det grejor ko med kalv går i pass släpper ett skott på kalven och den markerar tydlig träff och vänder om in skogen går fram för att göra skott plats undersökning hittar blod så jag väntar på hundföraren då en pinntjur dycker upp frågar jakt ledaren om lov att skjuta på tjuren och får ok tjuren stannar till på 40 m och får en smäll i bogen och går i kull Kalven får vi spåra en bit men hittar den en bit in ett litet lågt skott bog skott Dag två så får tiken upp en tjur som smiter ut mellan två pass skyttar jag springer ner till en känd övergång och hinner fram i tid för att se tjuren på väg över hygget rakt på mig skjuter ett hals skott på tio meter och den går om kull Så var den veckan räddad Sen dag tre så får kompisen skjuta en oxe för min tik så det gjorde ju inte saken sämmre På sken men kul för han att även han får skjuta // Jörgen Grattis men det är väl ingen ide att prata med dig på några veckor. En annan har fått vara hemma och göra rätt för sig (dvs. arbeta), om ni på Ericsson vet vad det är Vi hörs på backen Mvh Stig
Publicerat September 19, 200916 yr Dagens resultat från älgjakten blev: 2 tjurar varav en 8 och en pinntjur, en gammelko och en kalv. Själv så har jag sett en en 12-taggare och 2 kollor i en tallplantering. Lite surt! Nu har jag sett 7 älgar totalt och inte fått komma till skott på någon av dom.
Publicerat September 19, 200916 yr Liten tjur fälld idag. Eftersom det var första så hoppas vi att proppen gått ur nu. Vi har haft rätt mycket djur på benen men inga skottlägen hittills.
Publicerat September 20, 200916 yr Författare Bara två kalvar fällda idag. Inga tjurar men hörde en trolig tjur i morse men den behagade inte visa sig. DFet märks att brunsten är på antågande. Han ville ha tag i en ko kan man tänka sig.
Publicerat September 20, 200916 yr Idag har det blivit en kolla och sedan har vi ägnat en del av dagen åt att få tag på en skadskjuten tjur från en av våra grannmarker igår som har gått över till våran mark. Min passgranne fick skymten av en björn idag som kom en bit bakom ryggen på henne. Ingen skottchans tyvärr!
Publicerat September 20, 200916 yr Författare Det verkar som att Tjurarna gått över till Ersmark där det är tjurförbud och kor o kvigor till oss där vi har hondjursförbud.
Publicerat September 20, 200916 yr Idag har det blivit en kolla och sedan har vi ägnat en del av dagen åt att få tag på en skadskjuten tjur från en av våra grannmarker igår som har gått över till våran mark.Min passgranne fick skymten av en björn idag som kom en bit bakom ryggen på henne. Ingen skottchans tyvärr! Det kanske är jag som är dum, men vad är en kolla?
Publicerat September 20, 200916 yr Det kanske är jag som är dum, men vad är en kolla? En ko, älgko på norrbottniska. Vi har samma namn på mjölkkor också.
Publicerat September 21, 200916 yr Stort grattis alla skyttar och framför allt då Friman ! Tackar, nu längtar man bara tills jakten ska börja här hemma
Publicerat September 21, 200916 yr Grattis men det är väl ingen ide att prata med dig på några veckor. En annan har fått vara hemma och göra rätt för sig (dvs. arbeta), om ni på Ericsson vet vad det är Vi hörs på backen Mvh Stig Nej det dröjer nog ett tag innan det lönar sig att prata med mig Nej det är nog ingen fara så ödmjuk som jag är Hur går det med figo fåt upp nåt mer med han ? Stella har ju fåt nosa på sina första dö älgar hon var lite skeptisk men det kommer nog vad det lider Mvh Jörgen
Publicerat September 21, 200916 yr Hur går det med figo fåt upp nåt mer med han ?Mvh Jörgen Han hittade något vid Kalvås och gick runt Dunsängsåsen till Ladmyran i lördags, jag hörde några skall men sen så hann jag inte med. Han börjar att söka ut bättre nu iaf. Vi hörs Stig
Publicerat September 21, 200916 yr Helgens älgjakt blev lyckad för vår del. Totalt tre älgar sköts på två dagar. Här kommer en liten sammanfattning av det som skedde. Två stycken i laget gick drevkedja och tryckte älgarna före sig. De kom ut intill en av de viltåkrar vi sått, och där satt en passkytt som visslade. Älgkon vände på huvudet och lyssnade. I samma ögonblick avlossades skottet. Kalven tippade direkt och efter en stund började den att sprattlas, så skytten avlossade ytterligare ett skott när han gått fram till älgen. Det första skottet träffade i halsen, det andra i ryggen. Kon och den andra kalven fortsatte österut. De sprang och följde skogsbilvägen cirka 100-150 meter, och var påväg ut ur området när en av våra passkyttar, som satt i ett torn i hörnet av en åker och i närheten av en myr, fick syn på dem. Han avlossade totalt fyra skott på kalven, som inte gav upp och sprattlades, men tillslut orkade den inte längre och då var kalv nummer två fälld på mindre än en kvart! Dessa två kalvar var alltså med största sannolikhet syskon. Dagen efter, igår, sköts en pinntjur mellan kl 6.30 och 7.00 med ett "mopedstyre", dvs. fyrtaggare. Ett skott avlossades, klockren lungträff, vilket innebar att han sprang cirka 150-200 m innan han stupade. Relativt stor tjur för att endast ha fyra taggar. Han tippade cirka 300 m in i skogen, vilket gjorde att vi var tvungna att dra honom ungefär dessa 300 m ut till skogsbilvägen, där vi lastade upp den på en släpkärra till en fyrhjuling för fortsatt transport till slakteriet. Fyra tjurar kom gående och ropade högt åt varandra, en av våra passkyttar såg dem i kikarn på ungefär 250 m, han viskade i kom. radion till passgrannen och sa att de var påväg mot honom. En kort stund efter att han sagt det, så meddelades det på radion att en tjur var påskjuten. Efter att vi väntat cirka en timme så påbörjades eftersöket. Det gick inte länge innan skytten själv meddelade på kom. radion att han hittat oxen ca 200 m från skottplatsen. Totalt har vi nu sett 31 älgar på de fyra dagar som vi jagat. Jag skulle tro att ungefär hälften av dessa har vi sett mer än en gång. Men det är ändå rätt dåligt att vi har sett så "lite" älg med tanke på att våra jaktmarker är på drygt 700 ha. Nu återstår bara kalvjakt för vår del, med start den 10:e oktober, dvs. efter uppehållet. Hittills har vi skjutit 2+2(en ko, en tjur och två kalvar). Längtar redan tills dess!
Publicerat September 21, 200916 yr Han hittade något vid Kalvås och gick runt Dunsängsåsen till Ladmyran i lördags, jag hörde några skall men sen så hann jag inte med. Han börjar att söka ut bättre nu iaf. Vi hörs Stig Låter ju bra det Ska försöka komma ut med zita en sväng nu i veckan så hon håller kondisen uppe Sen är det möte på funnen nästa helg tror jag så då lär det bli en sväng med henne då oxå Jörgen
Publicerat September 21, 200916 yr Låter ju bra det Ska försöka komma ut med zita en sväng nu i veckan så hon håller kondisen uppe Sen är det möte på funnen nästa helg tror jag så då lär det bli en sväng med henne då oxå Jörgen Skall försöka "smita" från jobbet någon em under veckan så jag kan släppa Atos så får jag se om han hittar något. I torsdags valsade han runt med något på Älgås.
Publicerat September 21, 200916 yr Hemma efter en ruskigt lyckad älgjakt! Sköt sönd. 13/9 en fin udda 10:a. Satt sedan på månd. 14/9 med brorsdottern på hennes andra jaktdag i livet på pass och skjuter en fin udda 16-taggare!! Helt suveränt. Avslutade sen jakten med en stor ko på fredagen! Vi sköt totalt 8 vuxna varav jag stod för tre. Så skaffar man sig vänner... //Patrik ps. bilder kommer senare. ds
Publicerat September 21, 200916 yr Hemma efter en ruskigt lyckad älgjakt! Sköt sönd. 13/9 en fin udda 10:a. Satt sedan på månd. 14/9 med brorsdottern på hennes andra jaktdag i livet på pass och skjuter en fin udda 16-taggare!! Helt suveränt. Avslutade sen jakten med en stor ko på fredagen! Vi sköt totalt 8 vuxna varav jag stod för tre. Så skaffar man sig vänner... //Patrik ps. bilder kommer senare. ds inte illa, grattis
Publicerat September 22, 200916 yr Det blev en älgko i lördags. Längsta skott mot vilt jag någonsin avlossat, över 150 meter på löpande älg med diverse sly intill. Skall tilläggas att kon var påskjuten sedan tidigare, annars hade jag aldrig avlossat ett skott under dylika omständigheter. Hon hade precis passerat jaktledaren som precis skulle gett på henne i stickhålet på 60 meter då hon kastade och satte fart mot mitt pass. Ett anrop en force på radion kom från jaktledaren "Se upp! Se upp!" och strax därefter uppenbarade sig kon vid hyggeskanten. Då hon stod still dristade jag mig ett skott men eftersom det fanns gott om sly ivägen är jag tämligen säker att den kulan inte träffade sitt mål. Något skottreaktion kom i vartfall inte. Kon satte därefter av i en sjuhelsickes fart över hygget och snabbt som ögat fick jag i en ny patron i fallblockaren och á la hagelskytte svingade jag efter kon och mellan två träd kändes det som jag låg rätt. Smällen rullade över hygget men fortfarande ingen skottreaktion. Jag petade i en ny patron och löpte över vändplanen intill men kunde inte se någon älg. Jag gick ut på radion att jag fyrat på den påskjutna kon och rapporterade att första skottet troligtvis var en bom men att det andra kändes som om jag legat rätt men att alla passare längs vägen mot nordost skulle vara på sin vakt om hon vände tillbaka in i marken. Siktet hade dock varit inställt på 1,5X och jag hade solen i ögonen och på det långa hållet var det mer en magkänsla som gjorde att det kändes som om jag legat rätt. Efter att jaktledaren anslutit inväntade vi hundföraren som kom i kons spår fem minuter senare. Efter två minuter kom så anropet: "Gratulerar till ett perfekt skott! Kon ligger här!" Det var en oerhört skön känsla. Om det var skicklighet eller tur låter jag vara osagt. Det visade sig senare att kulan från den första påskjutningen tagit i mjukdelarna bara centimetrar under hjärtat och hade troligtvis kunnat läka ihop. Det förklarade också kons snabba förflyttning. En kula genom lungorna sände emellertid henne till de sälla jaktmarkerna. Jag måste säga att jag var oerhört imponerad av hundförarens och hundens arbete, hur långt de fått gå den dagen vill jag inte ens tänka på. Det var väl förunnat hundföraren att få agera passkytt dagen efter. Dessutom fällde han en ko till för helgen..
Publicerat September 23, 200916 yr Då var man hemma igen efter tre dagars jakt. Fick inte se en levande älg men två kalvar o en 6-taggare blev skjutet, o jag fick med mig 7 kg lingon hem som det blev god sylt av
Publicerat September 23, 200916 yr Igår skällde ungtiken älg för andra gången. Fast i upptaget. Lät hon skälla 10 min innan jag försökte mig på en ansmygning. Tyvärr gick det lös. Hon hängde på i dryga 600m innan hon kom tillbaka.
Publicerat September 23, 200916 yr Igår skällde ungtiken älg för andra gången. Fast i upptaget. Lät hon skälla 10 min innan jag försökte mig på en ansmygning. Tyvärr gick det lös. Hon hängde på i dryga kilometern innan hon kom tillbaka. kul, alltid härligt med första riktiga ståndskallet
Publicerat September 23, 200916 yr Jo en riktigt härlig känsla. Det bästa var att hon gick från ett gnälligt gråhundsskall till taktfast och dovt jämthundskall . Idag grämer man sig lite för att man var så ivrig, men det kommer väl fler chanser, förhoppningsvis redan till helgen.
Publicerat September 23, 200916 yr Författare Fick ett glatt besked av min snälla chef som sa vill du jaga älg på fredag? ja blev ju svaret. Han sa du får vara ledig o jaga Älg på fredag Jag har en mycket snäll chef.
Publicerat September 23, 200916 yr Fick ett glatt besked av min snälla chef som sa vill du jaga älg på fredag? ja blev ju svaret. Han sa du får vara ledig o jaga Älg på fredag Jag har en mycket snäll chef. Han måste vara snäll mot dig! Vad har du mutat honom med???