Publicerat Mars 31, 201214 yr Fick en del riktigt fina träffar idag med med min nya choke. Fast en del nervositet och orutin gjorde att jag inte klarade av att hålla mitt mål på minst 70-75 duvor utan stannade på 64. Så är allt lite besviken på mej själv. /Nicke
Publicerat Mars 31, 201214 yr Vet att det finns minst en tråd där jag visar skillnaden men en billig/dålig choke har tätare pattern i centrum och glesare utåt sidorna medans en riktig choke har samma täthet i hela cirkeln. Givetvis är detta mycket upp till vilken plugg man stoppar i och ingen choke kan kan fixa till en pissig plugg men med rätt kombo av de båda blir det riktigt giftigt! Jag såg den tråden, men du visade på 15m om jag inte minns fel. 80m-pattern har jag inte sett till men det kanske finns i ytterligare någon tråd.
Publicerat Mars 31, 201214 yr Jag såg den tråden, men du visade på 15m om jag inte minns fel. 80m-pattern har jag inte sett till men det kanske finns i ytterligare någon tråd. Pattern på 80 meter går i princip inte att visa om man inte har en husvägg att skjuta på Så länge inte avståndet mellan varje hagel blir för stort så går det att skjuta! Använder man 8:or t ex så har man tämligen rejält med hagel att sprida ut innan det blir på tok för glest. Häng upp en ballong var 10:e meter och testa så får ni en uppfattning hur er bössa+ammo uppför sig på lite längre håll.
Publicerat Mars 31, 201214 yr ahh förbannat att man hitta den här tråden insåg just att man måste införskaffa ett par nya choker till mitt planerade byte av hagelsprakare
Publicerat April 2, 201214 yr Får tyvärr vänta till nästa månad, CSN-bidraget sätter stopp för inköp denna månad! Varför pluggar man för???!!!;-)
Publicerat April 11, 201214 yr Jag upplever att jag får bättre träffar nu men min IC choke. Inga klyvare utan antingen bom eller mos med en hel del rökpuffar. Lyckades skrapa ihop en 24 runda på lerduvestigen i måndags! /Nicke
Publicerat April 11, 201214 yr Tackar!! Tog mej friheten att sno din länk i signaturen. Hoppas det är ok annars tar jag bort det! /Nicke
Publicerat April 11, 201214 yr Tackar!! Tog mej friheten att sno din länk i signaturen. Hoppas det är ok annars tar jag bort det! Jag har ju "lånat" den själv av Nigel och jag är tvärsäker på att han inte misstycker så det är helt ok
Publicerat April 11, 201214 yr Jag upplever att jag får bättre träffar nu men min IC choke. Inga klyvare utan antingen bom eller mos med en hel del rökpuffar. Exakt min upplevelse! Fast jag fick mer döda fåglar i luften och mer dun runt dem så att säga och färre levande in via jyckarna. Och detta på några meter längre håll än innan dessutom. Mvh!
Publicerat April 11, 201214 yr Åh så får man kängor om att man är prylbög och att det kan inte skilja så mycket på ett metallrör beroende på vad det står för märke på den!! /Nicke
Publicerat April 11, 201214 yr Åh så får man kängor om att man är prylbög och att det kan inte skilja så mycket på ett metallrör beroende på vad det står för märke på den!! Det är astronomiska skillnader!!! Framförallt med rätt plugg Kommer ihåg första gången jag rattade ur mina neonfärgade Brileys och skruvade i mina första Teague prototyper från Nigel Undrar var de Brileytuberna blev av... troligen soptunnan faktiskt... hehe...
Publicerat April 12, 201214 yr Åh så får man kängor om att man är prylbög och att det kan inte skilja så mycket på ett metallrör beroende på vad det står för märke på den!! /Nicke Kängor vet jag inte. Men om du testar lite strukturerat och kontrollerat så inser du att skillnaden kan vara mycket mycket stor. I synnerhet om man hittar rätt ammunition. Så kängor får man om man uttalar sig utan verkligen ha testat för att man inte vill/vågar/kan förstå..... Så det är helt upp till dig - den beska sanningen är att du kan köpa dig bra träffbilder genom bra choker och bra ammunition. Inget att diskutera som jag ser det, skitpipor med skitchoker och billigste möjliga skitammunition ger kass prestanda - så är det bara.... /T
Publicerat April 16, 201214 yr jag behöver veta vilken chok som är som trekvarts chok på teauge till en miroku så kan nån va snäll och länka den är ni snälla, det är till en kompis miroku. tack på förhand !
Publicerat April 16, 201214 yr jag behöver veta vilken chok som är som trekvarts chok på teauge till en miroku så kan nån va snäll och länka den är ni snälla, det är till en kompis miroku. tack på förhand ! Det är ju skrivet i klartext på choktuben ju???
Publicerat April 16, 201214 yr jag behöver veta vilken chok som är som trekvarts chok på teauge till en miroku så kan nån va snäll och länka den är ni snälla, det är till en kompis miroku. tack på förhand ! Om du menar vad 3/4 heter på olika sätt så är det: Improved Modified ++- 3/4 IM II ** Jag har samlat en sammanställning på http://www.shotguns.se/html/choke.html /T
Publicerat April 17, 201214 yr Miroku.. De har väl Invector tuber eller? Är det isf med eller utan +? Mvh!
Publicerat April 17, 201214 yr Miroku.. De har väl Invector tuber eller? Är det isf med eller utan +? Mvh! hhmmm vet personligen inte har inte sätt bössan men får ta och kolla påt
Publicerat April 17, 201214 yr Miroku.. De har väl Invector tuber eller? Är det isf med eller utan +? Mvh! min MK-38 sporter är inv + iaf..
Publicerat Maj 17, 201213 yr La en beställnig på 1 st 3/8 (light mod) extended och 1 st 3/4 (trekvart) extended av Nigel, till min nya silver pigeon 1hoppas det blir en bra kombo mvh
Publicerat Maj 21, 201213 yr Vilka Teague Chokes skulle ni rekommendera för en Beretta halvauto? Kommer främst användas till att smula lerduvor men kanske en och en annan fågel och även hare
Publicerat Maj 21, 201213 yr Vanliga lerduvor, och till fågel både ätas och till skräp fågel. Full och 1/2 kanske funkar till lerduvorna men sen då?
Publicerat Maj 21, 201213 yr Full till lerduvor med stålhagel är väll lite overkill. Om du inte bara ska skjuta Trap o vill göra det onödgt svårt för dig. Skulle du skjuta extrem Sporting på allt för långa håll med riktigt bra blyhagel så är det något helt annat. Till Skeet ska du ju ha just Skeet eller cylinder. Till Trap (beroende på hur snabbt du skjuter) från 1/4 till 5/8. Jag skulle rekomendera 3/8. Till Sporting blir det lite värre för det kan ju se ut hur om helst. Men på dom flesta brukar man inte behöva ha tätare än 1/2 tycker jag. Jag brukar ha skeet och 1/4 i och ha med mig en 1/2 i fickan om det skulle vara någon på lite drygt håll. Fågel o hare skulle jag säga 1/2 kanske eller varför inte en 5/8 men det är så personligt vad man tycker är bäst. Har glömt att byta ut skeet chokerna på en andjakt men änderna trillade lika bra för det. Men det är lätt att du får för lite hagel som träffar o då kommer snart skadeskjutningarna. Full tycker jag personligen att du ska glömma till annat än plåtstig. O inte ens där är full nödvändigt! En bra 1/2 choke kan du fylla en stig med om det inte är allt för små lappar. Visserligen hatar jag plåtstig så det området borde jag inte uttala mig om haha Köp förlängda choker när du ändå är igång! Lycka till!