Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 09/10

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Nu är det bra fart på åteln, rävbesök varje natt och sedan igår tills nu har det kommit 15 cm nysnö ;) Det skulle ha varit mera månljus bara ;P hehe

• Svar 321
  • Visningar 45,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Är det lättare att träffa med en ultra magnum laddning ?

Klart räven kommer tillbaks. Rävens skygghet är lite överdriven, de är ganska nyfikna oxå.

Har själv skjutit på 2 rävar varav den ena stack efter en bom men efter en timme va den tillbaks och luktade på den döda räven då bomma jag inte igen.

Kan ju vart en annan räv men jag tror det va samma.

En annan gång bomma jag en räv som stack 100m sen började den jaga sork.

Tror inte räven fattar vad som händer när det smäller. Har också skjutit bom ett par gånger och man har ju sett att räven kanske blir rädd just när det smäller men sen kan den hålla sig kvar i samma område.

På lockjakten i år sköt jag bom på en räv som bara stack en bit och sedan började jaga sork. Men då missa jag inte.

Särskilt ungrävar är ju inte så smarta alla gånger...

Publicerat

det låter ju bra iaf. ska sitta ute inatt igen från 00:00 till 03:00 eller något sånt. inte innan midnatt sätter jag mig iaf.

nope högst sanolikt inte att den dör mer av den men den bössan känner jag verkligen utan o innan o skulle högst sannolikt kunna skjuta med den när jag sover o ändå träffa B) använde en lånad bössa inatt.

till helgen flyttar den skotträdda hunden o då blir de alltid 222:an som får sitta med med blitzking kula i loppet B)

men en sak är säkert OTROLIGT VACKRA DJUR! jag är helt såld på dom. så vackra är dom ;) men inte hindrar det mig ^_^

jag har märkt av att dom kan vara rätt nyfikna av sig över lag. o ibland kan dom va helt aroganta o sitta o titta på en. men ibland drar dom som en avlöning så fort dom får vind av en på några hundra meter :(

Publicerat

Man blir ju lite trött på västkusten nu när det bara regnar, regnar och sen regnar det lite till, sen blir det ju jätte mycket bättre när man hör att det har kommit närmre 20cm nysnö hemma ;) Men snart är man lite julledig då ska det bli rävjakt! Jag har en fråga (den kanske inte hör hit men ändå). Hur funkar det att locka räv på nätterna?

MVH.Håkansson

Publicerat

underbart med regn eller hur :huh: snö ute hos morsan men inget här i stan imorse.

hörde oxå att det hade kommit ca 15 cm ute i tälje där man bodde förut. lagom roligt när man tittar ut o ser regn regn o åter regn! <_<

rävarna är ju nattaktiva så det borde funka kalasbra sålänge du ser något.

tackar för senast. riktigt rolig jakt Håkansson!

Publicerat

Hade planer på att köra till åteln ikväll men strök dem, full sysselsättning i morgon. Ev så kanske jag hinner ut i morgon kväll i stället. Snön har ju kommit vilket innebär att vi har skjutljus varje natt här med lite hjälp från byns belysning <_<

Mvh!

Publicerat

Hej på er,

Efter 2-dagas snöande så var det äntligen dags för första sittningen för det här jakt årtet.

Åkte ut till åtlen vid kl:20.00. En del säger att räven inte gå på första snön men det gjorde han, för vid Kl:20.55 small det.

En fin hane blev det på ca 9 kg . En bra start på detta jaktår med rävvak :rolleyes:

Publicerat
Hej på er,

Efter 2-dagas snöande så var det äntligen dags för första sittningen för det här jakt årtet.

Åkte ut till åtlen vid kl:20.00. En del säger att räven inte gå på första snön men det gjorde han, för vid Kl:20.55 small det.

En fin hane blev det på ca 9 kg . En bra start på detta jaktår med rävvak :rolleyes:

Kul grattis :huh:

Publicerat
Hej på er,

Inte illa att bara behöva sitta i 55 minuter. Grattis. :huh:

Publicerat

Tackar ,

Det är roligt när det gå bra,

Sitter och tittar ut genom fönstret här på kontoret för nu snöar det igen och jag måste säga att man bli sugen att gå ut igen i kväll,

men det tycker nog inte hon där hemma :rolleyes:

Publicerat
nästa gång skiter jag i om jag väcker grannen då blir det 222rem med ultramagnumladdning! :)

Jagar mitt i byn med flera hus inom hundra meter från kojan. INGEN har nånsin sagt att dom hört nåt. En av dom som bor ca 70 m från kojan sa, åfan, jagar ni räv här :P

Har som mest skjutit 4 skott med 222 inom 10 min och ingen har klagat. Dom kanske inte törs ;)

Publicerat
Jagar mitt i byn med flera hus inom hundra meter från kojan. INGEN har nånsin sagt att dom hört nåt. En av dom som bor ca 70 m från kojan sa, åfan, jagar ni räv här :)

Har som mest skjutit 4 skott med 222 inom 10 min och ingen har klagat. Dom kanske inte törs :P

sköt en räv knappt 30 från ett hus iofs bakom en bod men dom hörde inget speciellt och det var 3 skott inom 5 min

var en .222

Publicerat

Var ut ikväll men stjärnklart vilket innebär att ljuset från byn inte reflekteras ned på snön. Helt svart alltså, var aldrig ned till åteln. Sugen!

Mvh!

Publicerat

Hej.

Kompisen var ute igår en runda på samma ställe som jag sköt.

Han satt i några timmar men såg inget.

Jag funderade på att gå ut en runda ikväll men det verkar blir stjärnklart ikväll och det är inte bra där jag sitter.

Där jag sitter är det bäst när det är mulet för då reflekteras ljuset från byn mellan molnen och snön.

När det är som bäst har man en sikt på ca 200m runt om.

Jag rapportera nästa gång jag gå ut.

Skit jakt på er. :o

Publicerat

Hej,

Lägger ut en bild på räven jag sköt i tisdagskväll.

post-1764-1261050091_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Hej,

Lägger ut en bild på räven jag sköt i tisdagskväll.

post-1764-1261050091_thumb.jpg

Fint! =D Grattis till räven. Sitter hemma idag och har slängt något getöga genom fönstret då och då. Kring 11 tiden i förmiddas kom det en skabbräv och tussade på över lägden, men innan jag fick fram bössan var den redan i skydd av massa träd ;/ .. 28 - ute nu!

Publicerat

Fint! =D Grattis till räven. Sitter hemma idag och har slängt något getöga genom fönstret då och då. Kring 11 tiden i förmiddas kom det en skabbräv och tussade på över lägden, men innan jag fick fram bössan var den redan i skydd av massa träd ;/ .. 28 - ute nu!

Klockren lockräv att testa på!

Mvh!

Publicerat

som Hipshot säger. testa o locka den. den måste vara rätt sugen på en skadad hare just i skrivande stund ;)

har inte blivit någon vakjakt för min del. har varit för trött o fått några olidliga kramper i levertrakten så inatt vart det till o ligga hemma.

det finns underbart folk ibland <_<

va uppe i min morsas affär nyss o då ringer tidningsbudet som levererar dagstidningen hos henne o säger att hon såg en skabbräv ca 200m från morsans hus imorse, o då hon tydligen vet att jag är jägare så föreslog hon att jag skulle sätta mig ute runt 5 tiden då räven kom från hållet där min morsa bor :D

ibland finns det riktigt trevligt folk :D

Publicerat
  • Författare

Jo jag kunde inte låta bli

:wub: Testade med harskrik men den visade sig inte nått mer! Men vad jag hört så brukar inte skabbrävar komma på harskrik .. Kanske muspip lr fågelskrik skulle funkat? Och nu då det är så kallt är dom nog intresserad av mat. Inte omöjligt att den kommer tillbaka då dom där rävarna rör sig dygnet runt nästan =)

Publicerat

okej det va ju synd att den inte ville komma. angående harskrik o skabbrävar så vet jag inget om den kombon.

kan dock tänkas att dom är för klena för att ta av något friskt djur så dom kanske struntar i det ?!? men det är bara min tanke. du får testa fågelskrik o se till att ha vapenskåpsnyckeln hängandes runt halsen och magasinet laddat med skott ( obs bara med lösbart mag ;) så kan du så snabbt som möjligt få tag i bössan o va laddad o klar ;)

fylletaxi o vakjägare ikväll för min del sen jobba kl 11 imorgon :wub:

Publicerat
  • Författare

Det tkr jag låter som en bra idè

:D Var själv fyllechaffis inatt och såg 2 rävar medans jag var ute och snurade med bilen =P .. Förresten, är det på nyårsafton det är full måne? :rolleyes:

Publicerat

Fick denna han räv kl 03 i natt. Fick dra in han med muspip sista biten.

post-1561-1261485391_thumb.jpg

Publicerat

Grattis grattis

Publicerat

Fin räv! Grattis!

Mvh

Publicerat

Grattis,

alltid roligt när det lyckas.

Ska nog ut en runda i morgon kväll och kompisen sitter just nu.

just nu så vräcker snön ner, det har nog kommit 10cm nu på en timme.