Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 09/10

Featured Replies

Publicerat
Hej alla rävjägare :ph34r:

Har varit sugen på att skjuta lite räv nu ett tag och har hittat ett Rävgryt ute på en åkerholmè och den verkar vara aktiv eftersom de är upp nöt på marken runt hålet :D

Tänkte väl använda 6,5x55. Så jag undrar när är de bäst att gå och sitta? antar väl gryning eller skymning? Har en Lockpipa "Nordic predator" som ja väldigt nybörjare på. Eller har ni något annat förslag? grythund känns inte så aktuellt.

När du har räven så nära kanske du inte ska vråla igång med nordic pred. Jag skulle prova med en mus pipa typ knight & hale. Bara en idée...

• Svar 321
  • Visningar 46,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Hej alla rävjägare :ph34r:

Har varit sugen på att skjuta lite räv nu ett tag och har hittat ett Rävgryt ute på en åkerholmè och den verkar vara aktiv eftersom de är upp nöt på marken runt hålet :D

Tänkte väl använda 6,5x55. Så jag undrar när är de bäst att gå och sitta? antar väl gryning eller skymning? Har en Lockpipa "Nordic predator" som ja väldigt nybörjare på. Eller har ni något annat förslag? grythund känns inte så aktuellt.

Håller med streif, prova muspip istället :lol:

Publicerat
När du har räven så nära kanske du inte ska vråla igång med nordic pred. Jag skulle prova med en mus pipa typ knight & hale. Bara en idée...

Ska man införskaffa en sån då... Men om man tutar lite lätt på nordic predatorn "muspip" borde väl funka de med

Publicerat
Ska man införskaffa en sån då... Men om man tutar lite lätt på nordic predatorn "muspip" borde väl funka de med

Funkar att göra muspip med läpparna också. Puta med läpparna och dra in luft stötvis. Pröva dig fram tills du tycker att det låter bra.

Publicerat

Nu är natten så pass lång så det verkar som de huvudsakligen rör sig då det är helt mörkt ute.. nästa månskensnatt så lägg dej på lämpligt håll bekvämt och helt enkelt vänta ut dem förutsatt att de ligger inne..

Ingen klippa på detta men om du kan se några spår i sand eller något vid ingången så torde du kunna avgöra om där finns inspår eller ej. Om detta stör dem vet jag inte men är det bra ljus ute så är de torsk oavsett, det handlar om vem som är mest envis.

Mvh!

Publicerat
Nu är natten så pass lång så det verkar som de huvudsakligen rör sig då det är helt mörkt ute.. nästa månskensnatt så lägg dej på lämpligt håll bekvämt och helt enkelt vänta ut dem förutsatt att de ligger inne..

Ingen klippa på detta men om du kan se några spår i sand eller något vid ingången så torde du kunna avgöra om där finns inspår eller ej. Om detta stör dem vet jag inte men är det bra ljus ute så är de torsk oavsett, det handlar om vem som är mest envis.

Mvh!

Jo är väl nästan alltid vem som är mest envis :huh:

Tack för all hjälp de blir till att ge sig ut och bara nöta antar jag.

Publicerat

Kom igen kom igen kom igen ni som har chansen stäng av Datan och ut me er och TA eventuella bilder!!!!! :huh:

Mvh : Pontus

Publicerat

Inget ljus här så det finns inget att göra.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Har räv varje natt på åteln nu. Vill gärna sitta nu och vaka men jag kan inte hålla i någon bössa än pga av nyckelbenet ;/ men om någon vecka är det nog bra så man kan skjuta igen

:ph34r: Är det någon som har nå snö? Här kom det 5 cm ny snö igår under dagen men mot natten och idag slog det om till + grader och allt har tinat bort. Men jag han iaf spåra av åteln imorse och massor med spår efter räv fanns det =)

Publicerat
  • Författare

Börjar bli bättre med nyckelbenet nu

;)

Så jag satte mig igår kväll trots att det var mörkt och vakade.

20:30 var jag på plats och nångång efter 22 tiden kom räven och gled över lägden ner mot åteln, kunde se den en liten stund sedan försvann den så jag bara kunde höra den.

Fick inte se den något mer utan jag hörde bara att den var runt om åteln och grejjade ungeför en halvtimme innan den drog vidare.

Men ikväll tänkte jag göra ett nytt försök att nypa den, just nu snöar det men jag tror det ska gå fint att se ändå :wub:

Publicerat

Har haft dåligt med räv på åteln fram tills nu.Men nu har jag haft räv på åteln 2 nätter i rad.

Så ikväll är det dags för första vaknatten för säsongen.

Publicerat

Har både räv och grävling regelbundet på åteln, grävlingen ska jag prova skjuta för stövarn och räven vid nästa fullmåne :D

Publicerat

Hur går det med vakjakten??

Själv ska man ut och sätta sig ikväll. Jag såg en räv förra gången jag satt, men fick inget skottläge. Det verkar som den kommer till åteln runt 1-tiden. Har haft mest räv under de år jag har vakat just runt detta klockslag.

Publicerat

Fan vad man blir sugen på att börja åtla och jaga nu men mitt kojj bygg är ju inte färdigt så det dröjer än ett tag inan ja kommer börja... ;)

Publicerat
Fan vad man blir sugen på att börja åtla och jaga nu men mitt kojj bygg är ju inte färdigt så det dröjer än ett tag inan ja kommer börja... :rolleyes:

Börja åtla trots att du inte har satt upp kojan. Du har du förhoppningsvis åtlat in en del rävar tills du kan börja sitta.

Publicerat
Börja åtla trots att du inte har satt upp kojan. Du har du förhoppningsvis åtlat in en del rävar tills du kan börja sitta.

A har tänkt på de men doven är ju inte lovliga därför har jag inget slakträns.MEN PÅ MONDAG BLIR DOM LOVLIGA DÅ SMÄLLER DET ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Någon som har vakat i helgen??Berättelse tack ;)

Publicerat
  • Författare

Nej det har var dåligt med d. Skulle försöka igår men tyvär var det alldeles för mörkt ;/ gick ut vid 21 tiden och då var det redan en räv på åteln och jag satt bara 1 timme sedan gick jag in. Bara snön kommer nångång kommer jag sitta så mkt som möjligt =)

Publicerat

Vår vakkoja e klar. Ser lovande ut, hade rävspår andra dan efter det att åteln lades ut. Nu har ju snön smält bort så nu vet jag inte. Vi har då skjutit en stort antal nötskrikor och vi har frekvent besök av rovfåglar som e trevligt å se, tyvärr tar de ibland våra skjutna nötskrikor framför nosen på oss.

Vakåret 2009/2010 ser mkt lovande ut. Ska bli skojj. Kojan e isolerad med 40 mm så det lär blir mojsigt där inne <_<

29906918.jpg

Publicerat

Svart som natten här <_<

Mvh!

Publicerat

Har inte hunnit sitta och vaka ngt på sistone. Ska bli ngn natt nu i veckan. Vädret är inte det roligaste (mulet, regn och +8) men räven besöker åteln varje natt nu iallafall. Ljuset är inte ngt problem då det finns fast belysning att tillgå. Men man längtar ändå till kalla nätter med snö och månsken.

Fin koja dbtrapper. Invigning snart då?

Publicerat

Okey....

Jag har inte heller vakat någe ,inte äns varigt på åten på 2 veckor för jag har fått grissjukan... -_-

Men till helgen ska jag köra igång igen :D

Publicerat

nu går räven på åteln regelbundet och det är fullmåne 2a december B)

Publicerat
nu går räven på åteln regelbundet och det är fullmåne 2a december :lol:

Härligt :o

Bara för att jävlas kommer det vell bli mulet då för dig :wub:

Publicerat

Inget vak här än, vi har inte en endaste snöflinga här ännu. Är ju kolsvart om natten.

Hoppas snön nu kommer innan nästa fullmåne annars blir trapper lessen juh :rolleyes: