Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Ok oftast sätter jag mig vid 21, 22 tiden och sitter så länge jag orkar. 23:00 - 00:00 brukar vara den hetaste tiden på min åtel.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Är själv riktigt sugen på att ta ett pass nu. Hoppas kunna sätta mig i morgon kväll ett par timmar. Har sett lite slag i sådden kring åteln så räv är nog där iallafall. Riktigt kul med en tråd med bara vakjakt!! Mvh
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Har inte äns börjat åtla än tror ja sätter igång om ett par veckor Är fortfarande inte klar med den nya kojjan Men hur dags brukar ni sätte er på kvällarna ungefär och när brukar dom flästa rävarna komma? Under de åren jag vakat räv på åteln har jag skjutit absolut mest räv mellan kl19,30-22,00!! Sitter rätt nära samhället så rävarna är nog rätt vana vid folk. Har givetvis suttit mest vid den tiden men provat flera gånger senare 23,00-03,00 med sämre resultat. Lite konstigt tycker jag andra går ju inte ut förran jag gjort patron ur och sitter i bilen på g hem.
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Författare Okej det låter fint d aa det verkar vara lite olika tider räven verkar komma beroende var åteln ligger nånstans! ska bli kul att höra hur det går för alla vakjägare framöver skit lycka på er med vakskyttet
Publicerat Oktober 27, 200916 yr Oftast brukar jag sätta mig vid 21-22 tiden. Brukar sitta 4-5 timmar. Hetaste perioden är vid 00-02. Sitter nära en ladugård med djur och har ca 80 m till närmaste hus.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Men hur dags brukar ni sätte er på kvällarna ungefär och när brukar dom flästa rävarna komma? Verkar skilja lite på vart man e i landet, eller så är det bara omständigheterna som verkar att man tycker så. Här i Luleå så vakar jag o kompisen mitt i kallaxbyn och dom rävarna verkar komma senare ju längre in på hösten man kommer. Nu har vi haft besök vid 9 på kvällen men då är det precis kolsvart ute åxå, vet inte om det har med det å göra. Rätt jobbigt senare på vintern då man får sitta ibland till 0200-0400 innan det händer nåt. Men nu har vi kamera så det kommer underlätta hoppas jag.
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Tack för alla svar Nu har jag iallafall fått någon uppfattning om hurdags man ska sätta sig
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Blev sugen att ta ett pass i kojan när jag läste denna tråden i går. Så om någon timme åker jag bort och sätter mig ett par timmar. Inga stora förhoppningar men chansen är ju större än att sitta i soffan och titta på dumburken .
Publicerat Oktober 28, 200916 yr Blev sugen att ta ett pass i kojan när jag läste denna tråden i går. Så om någon timme åker jag bort och sätter mig ett par timmar. Inga stora förhoppningar men chansen är ju större än att sitta i soffan och titta på dumburken . Haha de gör du rätt i Skit jakt på dig!
Publicerat Oktober 29, 200916 yr Författare Har inte vakat någonting i veckan! har inte kunnat gått eftersom det har varit så mörkt .. Men nästa vecka blir man nog sittandes nån kväll vid vakgluggen Hunden är ute och skäller för fullt på kvällarna så någonting är det som är ute och stryker förbi. Har åteln hemma och sitter på vinden och vakar. Kunde också bli snö hos oss till veckan så man kan se lite spår osv, har sett på frosten att det varit räv där och nu har jag åtelkameran uppsatt också =)
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Räven har börjat gå på min åtel. Han har släpat ut lite knotor ett par meter runt åteln och ett halvt vildsvins huvud ca 50m oxå. Jag orkade aldrig hämta in huvudet i går och i dag när jag skulle göra det så var det borta. Är ledig nästa vecka så det blir nog ett vakpass då (första i år) om inget kommer i vägen.
Publicerat Oktober 30, 200916 yr Kör första vakpasset ikväll! Räven har varit förbi varje natt under en veckas tid och nallat diverse köttbitar och änder. Var förbi den lokala jakthandeln för att köpa plugg till 222:an och fick se att dom enda pluggen han hade var s&b, var lagom sugen men skitsamma, tänkte att kvaliten på deras jaktplugg kanske är något högre än övningspluggen? Bössan är iaf inskjuten och grejade faktiskt att pilla in fyra bulor innom en femmas storlek på 80 meter så dessa får duga tills vidare. Blir det bara liiiite frost under natten så ska detta nog gå bra...
Publicerat November 1, 200916 yr Hur har det gått för er som har vakat? Själv har man dåligt med räv på åteln hitills tyvärr... Verkar som inte åteln drar ngt vidare än. Hur är er uppfattning, är det ungrävar och skabbrävar som kommer till åteln tidigt på säsongen eller brukar ni skjuta även lite äldre rävar under denna tid?
Publicerat November 1, 200916 yr För pissigt väder för att testa vaka här men med tanke på hur hårt laddad åteln är med snusk så är jag rätt säker på att det går att skjuta där redan nu. Dessutom så ligger den åtel jag jagar vid i en växel så räven passerar där oavsett tror jag. Som sagt, lite ljus så.. Mvh!
Publicerat November 3, 200916 yr Bestämde mig för årets första rävvak. Månen lyser och det blåser små dj*vlar men visst rör sig räven för det. Och jag ville prova min nya Tikka T3 i kaliber 8*57 laddad med 14,26g kula och en obelyst Helia 2,5-10*50. 22:00 satt jag i vakkojan. 23:30 skjöt jag räven på 40m när den oskyggt kom in på åteln. 24:00 gick jag hem. (trot om ni vill men jag fick genomslag på räven )
Publicerat November 4, 200916 yr Bestämde mig för årets första rävvak. Månen lyser och det blåser små dj*vlar men visst rör sig räven för det.Och jag ville prova min nya Tikka T3 i kaliber 8*57 laddad med 14,26g kula och en obelyst Helia 2,5-10*50. 22:00 satt jag i vakkojan. 23:30 skjöt jag räven på 40m när den oskyggt kom in på åteln. 24:00 gick jag hem. (trot om ni vill men jag fick genomslag på räven ) Grattis till räven!
Publicerat November 4, 200916 yr Bestämde mig för årets första rävvak. Månen lyser och det blåser små dj*vlar men visst rör sig räven för det.Och jag ville prova min nya Tikka T3 i kaliber 8*57 laddad med 14,26g kula och en obelyst Helia 2,5-10*50. 22:00 satt jag i vakkojan. 23:30 skjöt jag räven på 40m när den oskyggt kom in på åteln. 24:00 gick jag hem. (trot om ni vill men jag fick genomslag på räven ) Grattis snart ska jag skjuta räv på åten
Publicerat November 4, 200916 yr Författare Bestämde mig för årets första rävvak. Månen lyser och det blåser små dj*vlar men visst rör sig räven för det.Och jag ville prova min nya Tikka T3 i kaliber 8*57 laddad med 14,26g kula och en obelyst Helia 2,5-10*50. 22:00 satt jag i vakkojan. 23:30 skjöt jag räven på 40m när den oskyggt kom in på åteln. 24:00 gick jag hem. (trot om ni vill men jag fick genomslag på räven ) Grattis till räven! Själv kan jag inte sitta och vaka på ett tag nu :/ har nyss brutit nyckelbenet. Men så fort det blir bra ska jag försöka nypa någon räv på åteln
Publicerat November 4, 200916 yr Stolpe ut inatt, blir terrieravslut och hagelbössa Nog avslutade terriern allt men räven var redan död Mvh!
Publicerat November 4, 200916 yr Nog avslutade terriern allt men räven var redan död Mvh! Då så ! Lite glada miner tack !
Publicerat November 4, 200916 yr Var väl lite mer utförlig i jaktdagboken Fick hjärnblödning när jag sköt, misstolkade helt det jag såg i siktet. Fullmånen hyfsat dold bakom en mängd moln och stressad räv gav ett otroligt stressigt skott.. Van att skjuta på lock och då har man bättre koll på rävarna, nu fick man passa på då den hade vänligheten att stanna.. Tidvis helt otroligt ljus igår, när det var molnfritt så hade jag utan optisk hjälp sett räv på 200 meter ganska lätt! Såå läckert att sitta ute då, synd på vinden igår bara. Mvh!
Publicerat November 5, 200916 yr Om det är någon som behöver åtelmaterial så har jag en halv gris på ca 25 kg, ska ha andra halvan själv, går inte att använda då den luktar riktigt illa. Bor utanför Nässjö, i småland, om ngn är intresserad så kan ni pma mig. Ha de gott/fredrik
Publicerat November 5, 200916 yr Hej alla rävjägare Har varit sugen på att skjuta lite räv nu ett tag och har hittat ett Rävgryt ute på en åkerholmè och den verkar vara aktiv eftersom de är upp nöt på marken runt hålet Tänkte väl använda 6,5x55. Så jag undrar när är de bäst att gå och sitta? antar väl gryning eller skymning? Har en Lockpipa "Nordic predator" som ja väldigt nybörjare på. Eller har ni något annat förslag? grythund känns inte så aktuellt.