Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljakten -09/10

Featured Replies

Publicerat
stort grattis, fin tupp !:lol:

har märkt att dom toppar väldigt olika tider på året, har ett ställe som har hållit minst 2dm snö hela hösten och inte sett en fågel i topp. sen ett annat ställe som nästan varit helt bart på marken, där toppar nästan alla fåglar. vad beror detta på, någon som vet ?

på mina områden har det varit snö sen 10okt allt mellan 2cm till 25cm och lika för ställen är att tjädertupparna är spårlöst borta,fanns bra med tupp under aug och september men nu inte en fågel. Däremot så har orrarn skapat storflockar redan, sett en på ca 100fåglar men flera runt 20fåglar..

Hur har det varit mot eran stuga?

• Svar 196
  • Visningar 36,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
på mina områden har det varit snö sen 10okt allt mellan 2cm till 25cm och lika för ställen är att tjädertupparna är spårlöst borta,fanns bra med tupp under aug och september men nu inte en fågel. Däremot så har orrarn skapat storflockar redan, sett en på ca 100fåglar men flera runt 20fåglar..

Hur har det varit mot eran stuga?

har inte varit så mycket mot stugan sen det kom snö, någon gång bara. vi har hittat ett antal tjädertuppar men inte en enda har toppat, de sitter i tätare ungskog. men har ett nytt ställe som jag jagade på under hösten, orre är det massor av både då och nu. men tidigare såg jag inte en enda tjäder tupp, bara hönor. men nu toppar det tjädertuppar lite överallt där. har sett flera olika tuppar på en dag. tycker det är lite märkligt..

Publicerat

Lite bilder från förra veckan's jakt.

Riktigt fina dagar i skogen :D

post-621-1257960504_thumb.jpg

post-621-1257960511_thumb.jpg

post-621-1257960518_thumb.jpg

post-621-1257960525_thumb.jpg

post-621-1257960533_thumb.jpg

Publicerat

fina bilder!

Publicerat

nu flyter det på :lol: orre idag, tjädrarna låg i snön..

Publicerat

Här vart toppjakten fiasko idag!

Börja med försovning.

Väl på marken insåg jag att slutstycket inte passade i bössan.

Tagit med mig .30-06:ans till .222:an.

Menmen hade ju hagelpangen med.

Bjöds nå skottchanser men lite dryga håll, den klockrenaste var just på en topporre.

Stoppade sen kikaren i väskan för ja ville inte se fler toppande fåglar.

Stötte en tjäder ur träd.

Såg även flera misstänkta svarta klumpar i träd

Då gav ja upp för dagen!!!

Om jag varit drabbad av Fre 13:e eller förtidssenilitet e upp till var o en läsare att avgöra.

Men irriterande var det hur som helst.

Men ja tror på "Learning by doing"

Lär aldrig göra om de igen!!!

Publicerat

var ute idag, tror klockan var halv 8 när ja var framme, inte en enda fågelkontakt fram till kl 11 ungefär. då tog jag en fika och provade blåsa efter någon orre. 5 min senare kommer det ca 30 st och sätter sej ca 100 meter bort, sätter ner kaffet och tar upp bössan å skjuter en sittandes från fikaplatsen. efter det så såg jag orre vart än jag gick. lyckades få en till på väg tillbaka, skottet tog lite lågt och jag fick göra eftersök. det var tydliga blodspår i snön, men de tog slut efter 50 meter. letade i en timme nästan tills jag hittade den, på vägen 100 meter från trädet, förstår inte hur ja kunde missa att den låg där.. men det gick ju bra tillslut !;)

Publicerat

Jag har varit ute 2 helger nu och har bara sett 2st orrar totalt :blink: Och de har jag stött från marken.

Sen så har all snö regnat bort här nu så det känns ju kul. Men man kanske ska göra ett försök till helgen ändå.

Publicerat

Var ute och jagade på torsdagen och hittade på den här tuppen, som för övrigt är min första tjäder som jag skjutit.

Det kändes mycket bra när jag såg i siktet att den bara tippade ur trädet utan en ansats till att flaxa.

Mvh Jocke

post-1757-1258804351_thumb.jpg

post-1757-1258804373_thumb.jpg

Publicerat

fin tupp, stort grattis ! :lol:

Publicerat
  • Författare
Var ute och jagaade på torsdagen och hittade på den här, tupen som för övrigt är min första tjäder som jag skjutit.

Det kändes mycket bra när jag såg i siktet att den bara tippade ur trädet utan en ansats till att flaxa.

Mvh Jocke

Ingen dålig första tupp! Grattis!!

Publicerat

Mkt vacker tjäder !! Stort grattis och tänk att få skjuta en så fin som första tjäder mmmmumma

// JägarNNNNNN

Publicerat
Var ute och jagaade på torsdagen och hittade på den här, tupen som för övrigt är min första tjäder som jag skjutit.

Mvh Jocke

Fina bilder.

Grattis till första tjädern:)

mvh

Publicerat
fin tupp, stort grattis ! <_<
Ingen dålig första tupp! Grattis!!
Mkt vacker tjäder !! Stort grattis och tänk att få skjuta en så fin som första tjäder mmmmumma

// JägarNNNNNN

Fina bilder.

Grattis till första tjädern:)

mvh

Tack så mycket! jag har gått många mil för den tuppen ;) .

Tidigare har jag bara skjutit orrar,men orrar är inte fy skam det heller.

Det är ändå lite speciellt med en tjädertupp särskilt när jag har fått hålla på så länge innan jag kom till skott.

Mvh jocke

Publicerat

ja det var en fin galt.

Publicerat

Grattis till första tuppen!!

Hade årets första topptjäder på g idag,men just då jag skulle skjuta så dyker han ur trädet :wub: hmm såg en annan tjäder som flög på håll samtidigt så det var nog den han följde,dessvärre in på fel mark!

Igår fick man sig en orrtupp igen iaf,Härlig bössa Blasern i 6,5x55

Publicerat
Grattis till första tuppen!!

Hade årets första topptjäder på g idag,men just då jag skulle skjuta så dyker han ur trädet :rolleyes: hmm såg en annan tjäder som flög på håll samtidigt så det var nog den han följde,dessvärre in på fel mark!

Igår fick man sig en orrtupp igen iaf,Härlig bössa Blasern i 6,5x55

Tack olkis !

Min tupp sköt jag med min nya favorit bössa min sako 75: i cal. 22ppc som jag köpt av garage här på forumet. Då hade den syntetstock som jag böt ut ganska snabbt. Jag gillar blandningen av rostfritt och valnöt.

Mvh Jocke

Publicerat

Stort Grattis jocke trägen vinner ett fint mantra när det gäller jakt :D

Visst är det något magiskt med tjädertuppar jag kan aldrig se mig mätt på denna urtidsfågel

Publicerat
Stort Grattis jocke trägen vinner ett fint mantra när det gäller jakt :D

Visst är det något magiskt med tjädertuppar jag kan aldrig se mig mätt på denna urtidsfågel

Tack Lars!

Det känns mycket bra när man lyckas, har du hunnit jaga nåt? eller har jobbet tarvat all tid.

Jag fick frivecka nu så det känns bra.

Mvh Jocke

Publicerat

Det är lite lugnt med jakten nu då hundjakten börjar vara besvärlig och för lite snö för att den riktiga toppjakts stämningen ska infinna sig, blir att jobba mera och försöka bygga på kompbanken igen och en del skytteträning inför denna jaktform.

Publicerat
Det är lite lugnt med jakten nu då hundjakten börjar vara besvärlig och för lite snö för att den riktiga toppjakts stämningen ska infinna sig, blir att jobba mera och försöka bygga på kompbanken igen och en del skytteträning inför denna jaktform.

Hej Lars

Här har vi ingen snö, vi fick ca 5 cm som låg uppe på höjderna, men det regnade bort bara någon dag senare.

Tråkigt men så är det ibland.

Nu väntar jag på kylan och snön så den riktiga toppjaktskänslan infinner sej.

Mvh Jocke

Publicerat

Uppe i Tornedalen så var det tydligen 30cm snö igår kväll så vi får se hur det blir till helgen då jag ska upp dit..här vid kusten går det bra med hundarna men jag skjuter inte nå med hagel längre i år, då jag tycker verkan blir dålig vid flera minusgrader så hundarna får vara med som eftersöks ekipage och för att stöta upp fågel i topp..

Bara vädret skulle bli stabilare,som det är nu så liknar det ju ingenting!

Publicerat

snyggt jobbat ! har inte varit ut på ett tag nu.. får se, ska försöka ta mej ut på söndag å försöka hitta mej någon tupp. men all snö har ju nästan försvunnit och sen har dom lovat minusgrader till helgen så det kommer inte bli lätt att ta sej fram ljudlöst :) hittade ett recept här på forumet, gravad fågel. tror det var av jimbolo. provade det med 2 st orrar och det blev för jäkla gott :lol:

Publicerat

Hej streif

Grattis till tupparna!!

Ser att ni har lika lite snö som vi, jag önskar verkligen att det ska börja snöa så den rätta stämningen ska infinna sej.

Blir så mycket trevilgare i skogen med lite snö.

Mvh Jocke