Publicerat April 26, 201214 yr Trevligt att se någon annan som har den eminenta kalibern 7x57, även om det är en Blaser istället för en sako... Det verkar som du handladdar också? Till min custombyggda sako har Nosler PT 160 gr och Hornady Interbond 154gr skjutit bäst. Det borde finnas någon bild här uppe i tråden. Det är klart att det ska vara tyskt technic lego, och inte finskt hem smide . Har även en gammal BSA i samma kaliber, men den används bara som reserv nu. Var iväg och sköt in siktet i kväll, ett Bushnell elit 6500, 2,5-16X50 mildot, som kommer från Karl Ö här på sidan. Sköt med 120gr speer tnt kula. Man är ganska ringrostig efter vintern 3skott 200m: 5skott 100m (de tre översta är från 200m) Nu är det bara att börja träna igen, ska även prova att ladda upp 150gr scirocco kulan för att se om man kan få någon precision i den. ska även se om det går att krympa träffbilderna med 120gr tnt kulan.
Publicerat April 26, 201214 yr Det är klart att det ska vara tyskt technic lego, och inte finskt hem smide . Har även en gammal BSA i samma kaliber, men den används bara som reserv nu. Var iväg och sköt in siktet i kväll, ett Bushnell elit 6500, 2,5-16X50 mildot, som kommer från Karl Ö här på sidan. Sköt med 120gr speer tnt kula. Man är ganska ringrostig efter vintern 3skott 200m: 5skott 100m (de tre översta är från 200m) Nu är det bara att börja träna igen, ska även prova att ladda upp 150gr scirocco kulan för att se om man kan få någon precision i den. ska även se om det går att krympa träffbilderna med 120gr tnt kulan. ser väl ok ut! nu e det bara att hålla i!
Publicerat Maj 13, 201213 yr Blev en snabb sväng till skjutbanan i eftermiddag, då jag skulle ha en uppskjutning på jägarexamen. Passade å att göra en testskjutning av 150gr scirocco kulan i min 7X57, avståndet är 80m, liggande med stöd 3skotts serier. Började med 47gr N204: 48gr N204: 49gr N204: 50gr N204: Ska prova en laddning på 49,5gr senare och göra en 5skotts serie från 100m.
Publicerat Maj 14, 201213 yr Författare 7x57 är ju som sagt en favorit - jobba på du, men din Blaser kommer aldrig att skjuta som min sako... På tal om trevligheter var jag en sväng till älgbanan igår och sköt in en ny kikare med min frus Brno ZG 47 8x57. Tre skott för att testa träffläget, lite justering och ett skott och lite till skruvande och ett skott till! Inte illa för en 50 år gammal bössa i 100% originalskick, fast lite sliten!
Publicerat Maj 14, 201213 yr 7x57 är ju som sagt en favorit - jobba på du, men din Blaser kommer aldrig att skjuta som min sako... På tal om trevligheter var jag en sväng till älgbanan igår och sköt in en ny kikare med min frus Brno ZG 47 7x57. Tre skott för att testa träffläget, lite justering och ett skott och lite till skruvande och ett skott till! Inte illa för en 50 år gammal bössa i 100% originalskick, fast lite sliten! Det är möjligt, men största problemet är nog att jag som skytt inte är kapabel att utnyttja bössans fulla potential Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Maj 15, 201213 yr Vart och sköt lite egen laddat i form av alaska 10,1grams i 6,5-55. Bössa: Tikka t3 hunter , Leupold 2-7 x 33. blev ganska nöjd med resultatet då jag inte laddat så mycket än. Nu vill man ju bara fortsätta. Inskjutningen var på 100m.
Publicerat Maj 19, 201213 yr Fyyjävlarns.... Tyckte mina 3 skott på 300 som höll 20-22 mm var skäpligt men 99 mm på 500 m är ju galet
Publicerat Maj 20, 201213 yr Testat mina första laddstegar och denna övertygade, potentiell toppjaktsladdning om den inte blir för het... Skickat från min MB526 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 3, 201213 yr Men vaffan, träffbilder som träffbilder... Gårdagens övningar... Ringrostig som f-n vilket straffade sig i första serien
Publicerat Juni 17, 201213 yr Tror jag nöjer mig med denna laddning till 7X57an, 150gr scirocco, skjuten från 100m, duger nog till älg & rådjur
Publicerat Juni 17, 201213 yr Justerade bössan vid testskjutning av ny ammunition till min .22LR i går och så här ser det ut med fristående på 50 meter. Jag kände hur jag vinglade till på fjärde skottet och det tog lite till höger, annars var det en helt ok serie för mig! Har sen skruvat ner siktet så det ligger mitt i. Mitt skytte funkar riktigt bra nu, bättre än det någonsin har gjort, och det tackar jag andning och kontrollerad avfyrning för!
Publicerat Juni 17, 201213 yr Justerade bössan vid testskjutning av ny ammunition till min .22LR i går och så här ser det ut med fristående på 50 meter. Jag kände hur jag vinglade till på fjärde skottet och det tog lite till höger, annars var det en helt ok serie för mig! Har sen skruvat ner siktet så det ligger mitt i. Mitt skytte funkar riktigt bra nu, bättre än det någonsin har gjort, och det tackar jag andning och kontrollerad avfyrning för! Sjukt bra skjutet, har själv märkt hur mycket andningen inverkar på skyttet.
Publicerat Juni 17, 201213 yr Jag har tidigare skjutit på halv inandning men nu skjuter jag enbart på "tomma" lungor. Jag andas tre gånger och när jag har tömt lungorna den tredje gången så skjuter jag - det funkar skitbra för mig! Det var Blyström som påpekade att min gamla metod inte funkade eftersom jag inte kunde andas in exakt samma mängd varje gång och då är det bättre att skjuta med tomma lungor. Jag anstränger mig inte för att tömma dem utan låter det "göra sig själv" om jag säger så. Lars, Henrik m fl kan säkert beskriva detta mer utförligt men den lilla detaljen gjorde enorm skillnad för mitt skytte!
Publicerat Juni 19, 201213 yr Författare Ja nu är det ju skjutbanornas tid - då måste man ju ta en sväng ut och testa lite grejer. Min frus .300 H&H som var inskjuten med fabriksammo behövde luftas lite så jag laddade en laddning med TSX 180 gr och en med Accubond 150 gr som jag hade hemma och låg och skräpade. 3 skott med vardera på 80 m ingav ett visst förtroende... Kul också att det samskjuter! Att det var kraftiga och byiga vindar gör det ännu trevligare. 222:an med sina två laddningar fick genomgå samma procedur och jag fick identiskt stora träffbilder både med Norma FMJ och Oryx, på i princip samma ställe. Nu var det ju samma kul- och laddvikt iofs.
Publicerat Juli 16, 201213 yr Var ut till skjutbanan och provade mitt nya köp, Tikka m690 6,5x55. Sköt 8 skott på 100 m med norma jaktmatch, Tyvärr lyckades jag slänga ett skott det sista jag gjorde. Men jag är nöjd ändå.
Publicerat Juli 16, 201213 yr Har varit på banan mellan regnskurarna under dagen; bra med bana 3 min bort :-)! Schabblade med rekylupptagningen på ett skott och både kände och såg hur den drog höger, annars nöjd även om det bara är på 80 meter. Gammal.308 Win.-pipa på CG 1900 som gått hyfsat mycket på älgbana; 150 grs Nosler E-tip. Efter att ha skjutit en del träffbilder igår och idag kan man än en gång konstatera hur överlägset enkelt det är att tolka femskotts träffbilder jämfört med treskotts...
Publicerat Juli 16, 201213 yr Va på banan idag med farsgubben och en annan man från jaktlaget. Sköt med min Blaser R93 i 30-06 (som blivit såld). Lite som en avskedsskjutning. Låg på 30-35mm på 100m, inget märkvärdigt och jag vet att bössan kan bättre. Slängde sedan upp tavlan på 200m och sköt de tre skotten som sitter klockan 2, då bilden la sig ner av någon anledning. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Kontrollerade inskutningen av 7X57 pipan & scirocco kulan, avslutade med att testa var träffläget hamnade på 200m med 3 skott. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Februari 4, 201313 yr Författare Kimber M84 .308 Win (jag jag har inte bara Sako längre... och dessutom i den tråkiga supervanliga normalkalibern .308). Tre testladdningar med Norma 201, 202 och 203b enligt tabell och tre kulor TSX 165 gr vardera i Norma-hylsor och F210 tändhatt. 201-laddningen slängde ett skott 1 cm vänster i vinden så den tog jag inte med, men de andra var trevliga! Dags att prova på vilt nu snart.
Publicerat Mars 9, 201313 yr Första skyttet med bat maskinen på 500m i dag. Sköt bara en serie liggande och resten i knä men liggserien såg mycket lovande ut fast serien led av en liten irriterande flyer. Blir nog att fråga om jag får låna min gamla 284 till 500ul i fredriksberg ändå den känns ändå mer stabil.