Publicerat Juni 27, 201115 yr Jag har varit på 300 meters banan idag och testat en ny laddning till min 6br. Sköt först lite på 300 meters tavlan med 6,5an och br;en laddningen såg stabil ut och höll med lätthet 10an så avslutade med en serie på Vinterligan tavlan och nog duger det med 1211 bakom 90gr Scenar Skit Lars, du skjuter ju nästan 200m bättre än mig Stabilt skytte skulle man nog kunna säga. //
Publicerat Juni 29, 201115 yr Författare fler bilder på safarin uppskattas Ligger på blocket... men jag tror jag skall behålla den nu!
Publicerat Juni 29, 201115 yr Författare Denna vända fick mina 7mm hänga med ut. Bruksbössan i 7x57 som från början var min lätta smygjaktsbössa - nu långhållskjutaren med en 3-12x56 och kulbanekompensator, men med den lätta och korta pipan kvar. Den agillade Accubond 160gr och Norma 204! Min drilling i 7x57R tog jag också fram och luftade med Norma Oryx. Helt OK för tre snabba med en drilling.
Publicerat Juni 29, 201115 yr Sedan grovriktade jag in en Sako L46 .25-20 Win som är ny i familjen och sköt tre skott även med den. I det fallet sako fabriks helmantel från hedenhös. Denna sako är tillverkad 1949 - inte dåligt för en 62 år gammal bössa, gammal ammo och en Pecar med 2,5 ggr förstoring och grovt riktmedel... Saknar min 25-20win stundtals väldigt mycket Varför sålde jag den egentligen? Det finns ju en lösning på säkringsproblemet enligt vissa så det borde inte vara en avgörande faktor. Men i mitt fall så blev den dåligt konstruerade säkringen det som fick bort bössan, tyvärr. Att de där gamla godingarna skjuter bra är det ju ingen tvekan om. Hann dock bara skjuta en iller med min på åteln innan den for vidare. MVH/Jocke
Publicerat Juli 3, 201115 yr Hej alla kunniga skyttar på sveriges fastland, nu var det dags för en gotlänning att vara med och språka lite. Har just registrerat mig på denna utomordentligt trevliga site och detta är mitt första inlägg - eller mitt första jaktskott om man så vill. Temat träffbilder är ju bland det mest intressanta som skytten och jägaren har att fundera ikring. Med risk för att fullständigt klampa in på saker som säkert är fullständigt uppenbara för alla medlemmar på forumet vill jag ändå beskriva min metod för att skjuta in ett jaktvapen med långhållskapacitet. Vapnet i detta exempel är ett amerikanskt jaktgevär i kaliber .243 Win, fabrikat Mc Millan (Arizona) försett med ett 3-10x40 Leupold Vari X-3 med eftermonterade target-rattar, samt benstöd för liggande skjutställning. Pipan är 61 cm (24 tum) och av standardtjocklek. Ammunitionen är min hemladdade 243 Win med 100 grains Speer-kula (boat-tail-spitzer, soft-point No1220), 900 m/sek. Jag träffbilds-skjuter studsaren på 100m för att fastställa ammunitionens och vapnets prestanda. Erhåller lyckosamt en treskotts träffbild på 8mm center-center. Därefter skjuter jag in vapnet på 150 m så att träffpunkt sammanfaller med riktpunkt - överslaget vid kulans bantopp, som ligger vid ca 90-100 m, är då ca 20 mm.På 25m erhåller jag underslag på ca 10mm, vid 40 meter sammanfaller riktpunkt och träffpunkt(liksom vid 150m),på 50 m några mm överslag,på 75 m ca 15mm överslag och på 100 m ca 20mm överslag - därefter faller kulan till zero-läge på 150 m. Därefter vill jag kunna skjuta in vapnet på avstånden 200m,250m samt 300m - på ett sådant sätt att träffpunkt och riktpunkt sammanfaller nästintill precis på dessa avstånd. Med targetratten är detta möjligt (förvisso är det möjligt även utan targetratt, men då blir det mycket svårt att i praktiken hålla reda på klicklägena samt att någorlunda snabbt kunna justera siktet i en jaktsituation). Targetratten är suverän som hjälpmedel. Efter en omfattande inskjutning på 200m,250m samt 300m- hela tiden genomförd med preliminära tejpmarkeringar på target-ratten, var det till slut möjligt att fastställa de "exakta" klickmarkeringarna på targetratten - vilka gjordes med ett mycket skarpt verktyg. Resultatet av allt detta blir således en ganska väl inskjuten studsare på upp till 300 meter. Jag är medveten om att denna solskenshistoria i själva verket har inrymmt en del svärande och dingel-dangel på vägen men syftet med detta inlägg har endast varit att slå ett slag för targetrattens förlovade land - med en väl inskjuten studsare och exakta markeringar på targetratten kommer man mycket långt och minimerar behovet av att straxt innan skottet faller behöver tänka en massa kring kulbanan - det finns ju stort utrymme för misstag från skytten vad gäller just kulbanan. En targetratt löser såklart inte alla problem men om man kan uppskatta eller mäta avståndet till målet så är man mycket nära en bra träff om targetratten är väl markerad i förhållande till avståndet. Ni som har vapen som skjuter bra på 100 meter och som eventuellt saknar möjlighet att snabbt justera erat kikarsikte till olika avstånd - fundera på att installera en targetratt för höjdjustering. Själv lät jag Gyttorp utföra monteringen på min Leupold, det kostade ca 700 kr och var väl investerade pengar! Inväntar nu med spänning diverse kritiska synpunkter! mvh Custer
Publicerat Juli 5, 201115 yr Författare Targetrattar kanske förtjänar en egen tråd, men jag är helt med dig om deras förträfflighet. De tar bort en felkällla - bedfömningen av det mått man skall hålla upp eller ned på djuret. Med en avståndsmätare och kulbanekompensator är man väl rustad för skott på längre håll. Bara man har en bössa och ammunition som skjuter tätt och är inskjuten såklart.
Publicerat Juli 5, 201115 yr Targetrattar kanske förtjänar en egen tråd, men jag är helt med dig om deras förträfflighet. De tar bort en felkällla - bedfömningen av det mått man skall hålla upp eller ned på djuret. Med en avståndsmätare och kulbanekompensator är man väl rustad för skott på längre håll. Bara man har en bössa och ammunition som skjuter tätt och är inskjuten såklart. Ja visst, kloka ord där. Ja, ämnet targetrattar är definitivt inom vidden för att behandlas som ett eget ämne. Vad gäller träffbilder, vilket ju var ursprunget i denna tråd (ursäkta jag kom farandes med targetrattar mitt upp i allt), så skulle det vara intressant att ta del av synpunkter avseende träffbildens eventuella lägesförändring eller på dess dito spridning - beroende på temperaturförhållanden. Har en känsla av att det måste finnas många där ute som lagt ner en del tid på att kartlägga sådana fenomen/effekter. Kanske någon vill dela med sig av sådana erfarenheter? mvh Custer
Publicerat Juli 5, 201115 yr Ja visst, kloka ord där. Ja, ämnet targetrattar är definitivt inom vidden för att behandlas som ett eget ämne. Vad gäller träffbilder, vilket ju var ursprunget i denna tråd (ursäkta jag kom farandes med targetrattar mitt upp i allt), så skulle det vara intressant att ta del av synpunkter avseende träffbildens eventuella lägesförändring eller på dess dito spridning - beroende på temperaturförhållanden. Har en känsla av att det måste finnas många där ute som lagt ner en del tid på att kartlägga sådana fenomen/effekter. Kanske någon vill dela med sig av sådana erfarenheter? mvh Custer Nja, nu finns det säkert många som lagt ner mer tid än mig och som kan komma med fler och klokare inlägg. Något jag trots det vill propagera för i detta sammanhanget är magnumtändhattar. Jag får klart bättre resultat dvs mindre förändring med magnuntändhatt än med std. Oavsett så ser jag tyvärr att jag sprider lite mer i riktigt kallt väder. Men om det är ammunitionen eller något bakom kolven som påverkas mest av riktigt kallt väder kanske vi skall lämna därhän... Det ovan gäller förresten 6,5x55 och 7x57R. Något annat har jag inte provat.
Publicerat Juli 5, 201115 yr Nja, nu finns det säkert många som lagt ner mer tid än mig och som kan komma med fler och klokare inlägg. Något jag trots det vill propagera för i detta sammanhanget är magnumtändhattar. Jag får klart bättre resultat dvs mindre förändring med magnuntändhatt än med std. Oavsett så ser jag tyvärr att jag sprider lite mer i riktigt kallt väder. Men om det är ammunitionen eller något bakom kolven som påverkas mest av riktigt kallt väder kanske vi skall lämna därhän... Det ovan gäller förresten 6,5x55 och 7x57R. Något annat har jag inte provat. Intressanta synpunkter. Delar dina erfarenheter avseende magnumtändhattar. Blir det en kall vinter på Gotland i år så får jag möjlighet att kontrollera skyttet lite närmare under kalla förhållanden. Räknar själv med en viss träfflägesförändring men jag skall även hålla träffbilderna under uppsikt. Hmm..får nog ta och upprätta en skjutbok för temperatur med. Tänk att det aldrig tar slut. mvh Custer
Publicerat Juli 5, 201115 yr Nja, nu finns det säkert många som lagt ner mer tid än mig och som kan komma med fler och klokare inlägg. Något jag trots det vill propagera för i detta sammanhanget är magnumtändhattar. Jag får klart bättre resultat dvs mindre förändring med magnuntändhatt än med std. Oavsett så ser jag tyvärr att jag sprider lite mer i riktigt kallt väder. Men om det är ammunitionen eller något bakom kolven som påverkas mest av riktigt kallt väder kanske vi skall lämna därhän... Det ovan gäller förresten 6,5x55 och 7x57R. Något annat har jag inte provat. i 6,5x55 och 308 så skulle jag iaf hålla mig till std-hattar. jag får förändringar jag med i träffläge, dock inte värst mycket. det jag läst mig till är att federal 210 large rifle är en väldigt jämn tändhatt, ser man på en publikation som fotade th-flammor ser man hur magnumhattarna sprätter iväg gnistor, dessa bidrar förmodligen inte till jämnare förbränning. sedan kan vissa patroner behöva hetare flamma men inte mina iaf. det området får andra svara på. jag lyssnade på Robban i fallet om att prova ut laddningar vid 25 +grader. skillnaden för att få samma fart (approximativt) vid 0 grader blev skillnad i krut, 0.5 gr för min 308. det borde gå att kolla med QL... kalle
Publicerat Juli 6, 201115 yr Hej, allt jag lagt in och registrerat på min profil har raderats och jag står registrerad som gäst, ej medlem. Har ej vidtagit några sådana åtgärder själv. Vet du eller någon annan om detta är ett fall av någon slags intern censur eller är det något program eller dylikt som spelar spratt. / Undrande ( medlem)?
Publicerat Augusti 8, 201114 yr Vad använder ni för att skjuta in? Bänk? Benstöd? Sandpåse? Jag behöver hitta ett bra sätt att få reda på min bössas egenprecision, som nu när jag kör med benstöd så är det nog lite för mycket skit bakom ratten.
Publicerat Augusti 8, 201114 yr Efter att ha skjutit Henriks AMC & månadsträffen så provade jag att skjuta lite träffbilder med .22 pipan på 80m. Första bilden är 16 skott med ca 45mm spridning, skjuten med benstöd. Andra bilden är 20 skott med ca 55mm spridning, skjuten med kornsäck som stöd. --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056980,17.011903 - Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat September 28, 201114 yr Skjutit in nya siktet till .22lr pipan ikväll, ett Bushnell elit 6500 4,5-30X50 mildot, 5skotts serier på 50m. Norma jaktmatch: 20mm Lapua speedace 18mm Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 9, 201114 yr Ett par 3-skottare från i går. En Tikka 690 6,5x55 med Norma Golden Target. Avstånd ca 80 meter. Ca 15 mm. Första serien kände jag att sista skottet gick högt. Det var lite synd Hursomhelst borde denna laddning duga till eventuella topppfåglar i vinter. mvh/Må
Publicerat December 9, 201114 yr MÅ- gillar den rosa markeringslappen... Utöver det, sanslöst väl skjutet. /Christian
Publicerat December 9, 201114 yr Blaser K95 5,6x52R med Norma SP fabriksammunition på 100 meter - 9 mm
Publicerat December 9, 201114 yr Blaser K95 5,6x52R med Norma SP fabriksammunition på 100 meter - 9 mm
Publicerat December 9, 201114 yr MÅ- gillar den rosa markeringslappen... Utöver det, sanslöst väl skjutet. /Christian Den rosa tejpen var det jag hittade hemma. Funkade utmärkt. Mina klisterlappar är som borttrollade. Skyller på ungarna.. Jo, bössan skjuter fint. Men jag klurar dock på att byta den mot en dito T3:a, när tillfälle ges, för att kapa några hekton.. /Må
Publicerat December 10, 201114 yr Hejsan. Tänkte bara lägga in en bild på en femskottsbild med Oryx 21.1grammare. 80 meter med en Sako 75a, 9,3x62 med en Ase utra Northstar monterad.
Publicerat Januari 27, 201214 yr Var och sköt in bössan idag, hade tagit med kameran också,(batteriet räckte till ett kort ) tog några bilder med mobilen, därav den usla kvaliten. 3skott från 100m med spear tnt. 7skott med gammal sako fmj från 200m, den kan bli bättre, där är det mest S.B.K R93an med 7X57pipan.
Publicerat Januari 29, 201214 yr Ny bössa, nytt sikte. Första tre skotten för inskjutning på 100m lovade gott. Mauser M03 30-06 Norma Jaktmatch
Publicerat Januari 29, 201214 yr Sköt in min Tikka M695 i 6,5x55 igår inför lite tävlings skytte och så här såg det ut när jag skjutit 3 testskott på 200m
Publicerat April 26, 201214 yr Författare Kul att se lite intresserade skyttar! Nu börjar det dra ihop sig för några turer till skjutbanan känner jag själv. Det finns lite nya laddningar och bössor att testa som kanske leder till något att rapportera här. Just nu är det pissväder dock så man får vänta lite kanske till helgen.
Publicerat April 26, 201214 yr Författare Var och sköt in bössan idag, hade tagit med kameran också,(batteriet räckte till ett kort ) tog några bilder med mobilen, därav den usla kvaliten. 3skott från 100m med spear tnt. 7skott med gammal sako fmj från 200m, den kan bli bättre, där är det mest S.B.K R93an med 7X57pipan. Trevligt att se någon annan som har den eminenta kalibern 7x57, även om det är en Blaser istället för en sako... Det verkar som du handladdar också? Till min custombyggda sako har Nosler PT 160 gr och Hornady Interbond 154gr skjutit bäst. Det borde finnas någon bild här uppe i tråden.