Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilder

Featured Replies

Publicerat

Jag har ett par askar Lapua Scenar 155gr på ingång som jag ska pröva o se vad bettan kan prestera på lite längre håll :rolleyes:

Mvh.

• Svar 519
  • Visningar 116,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt denna på White head cup i dag. Pga nytt stöd började jag skakigt men det blev bättre efter varje serie ju mer jag började se stödets små egenheter. Blev trea så det får man vara nöjd med.

• Mr Fiberclass
    Mr Fiberclass

Hej! Jag bytte till mig en gammal begagnad drilling (Merkel Lützen 20/7x57R) i vintras som har varit på hakmontage hos Leif Eliasson i Sollebrunn. Jag fick bössan nu efter semestern och kom ut på

• Christian N
    Christian N

Har tankat ner subMOA, men det är deprimerande när man skjuter som en kratta, 60 meter, vinden från kl 4, 6-10 m/s 5x10 siffran är 21 mm så då inser man hur illa det är. sköt innan detta någ

Posted Images

Publicerat
En kula i kaliber .30 är 7,82 mm i diameter :P

/ Jourhavande messerschmitt

Jaa mina koppar kulor är förvisso bara7,78 mem det räcker för mig att dra av 7,62 mvh jösse

Publicerat

post-2396-1248238325_thumb.jpg

Det tar sig, sa pyromanen =) 21,5gr N201 försökte jag skriva på pappret. Enligt skurebos recept men denna gången laddat av mig. Träffbilden är lite lite mindre än 9mm c/c faktiskt.. 8,x nånting, men spela roll - jag är jäkligt nöjd med det där och känner mig nu rustad inför all småviltsjakt i höst =)

Dock har jag fortfarande problem att få bra träffbilder med mina 55gr kulor.. Kanske borde jag köpa en burk N200-krut för att få lite mer fart på dem? Tror kanske inte att det riktigt räcker till med N201.

Publicerat

Det tar sig, sa pyromanen =) 21,5gr N201 försökte jag skriva på pappret. Enligt skurebos recept men denna gången laddat av mig. Träffbilden är lite lite mindre än 9mm c/c faktiskt.. 8,x nånting, men spela roll - jag är jäkligt nöjd med det där och känner mig nu rustad inför all småviltsjakt i höst =)

Dock har jag fortfarande problem att få bra träffbilder med mina 55gr kulor.. Kanske borde jag köpa en burk N200-krut för att få lite mer fart på dem? Tror kanske inte att det riktigt räcker till med N201.

Hmmm skjuter din laddning bättre en min, får nog hyra in dig som förste laddare på mina skott med då :lol:

Skönt att laddningen gick hem i ditt vapen.

Fin serie ska se om jag kan matcha den någon dag :ph34r:

/lasse

Publicerat
Hmmm skjuter din laddning bättre en min, får nog hyra in dig som förste laddare på mina skott med då :lol:

Skönt att laddningen gick hem i ditt vapen.

Fin serie ska se om jag kan matcha den någon dag :ph34r:

/lasse

Jag var ganska noga när jag laddade och vägde varje laddning och tricklade krut tills det såg bra ut, så dessa skott bör ha blivit ganska jämna i laddning. Lee's "perfect" powder measure är vääldigt oljämn med N201 iaf..

Klart jag kan åtgärda tjänsten och ladda upp ett gäng =)

Publicerat
Jag var ganska noga när jag laddade och vägde varje laddning och tricklade krut tills det såg bra ut, så dessa skott bör ha blivit ganska jämna i laddning. Lee's "perfect" powder measure är vääldigt oljämn med N201 iaf..

Klart jag kan åtgärda tjänsten och ladda upp ett gäng =)

Kan ju spela in att du tricklade alla så att de blev jämnare.

Inte behöver du åtgälda tjänsten med kulor, det finns andra sett :ph34r:

/lasse

Publicerat
Kan ju spela in att du tricklade alla så att de blev jämnare.

Inte behöver du åtgälda tjänsten med kulor, det finns andra sett :ph34r:

/lasse

Jag räknar iskallt med att ni tar en tur upp till våren, om inte redan innan, för att jaga bäver? Toppjakten är inte så dum här till vintern heller.. =)

Publicerat
  • Författare

Om det är en 222:a du har så rekommenrerar jag N200 och laddata enligt normas tabell. Det har funkat perfekt för Sierra-kulor och lite annat och har gett träffbilder på under en cm.

• 2 weeks later...
Publicerat

Vet inte om man riktigt passar in bland alla toppskyttar men jag blev iallafall nöjd när jag hittade färdigladdat som går ok i bössan.

Detta sköt jag på 100m med bipod och beanbag. Tikka 6,5x55

post-3875-1248973776_thumb.jpg

Publicerat
Om det är en 222:a du har så rekommenrerar jag N200 och laddata enligt normas tabell. Det har funkat perfekt för Sierra-kulor och lite annat och har gett träffbilder på under en cm.

Det är precis vad det är och jag ska helt klart testa det =)

Måste ha en bra skjutande FMJ-kula till toppjakten, så jag har ju lite tid på mig att laborera =)

• 2 weeks later...
Publicerat

trffbild-1.jpg

Test av nollning och jaktammon 150 grains SGK, med en dos 202 bakom tänt av en fed 210 i Lapua omslag.

Runt 14 mm för tre pilar med CSCBS skottet som ett av dubbelskotten.

/Christian

Publicerat

En serie på två skott med min Remington Mohawk-600. Avstånd 100 meter.

Inte illa för ett 30år gammalt vapen.

post-1877-1249922385_thumb.jpg

Publicerat

Nu vill jag begå min träffbildsdebut genom att klämma in en bild från i förmiddags. Jag åkte ut till grabbens sommarjobb (en fårgård i närheten) och sköt 6 av mina nyinförskaffade kulor. Nostler 6,5x55 7,8 gram. Jag sköt över ett bete från en ljungbeklädd bergsklack i regn men vindstilla.

Till höger är det knästående med stöd av ett träd 130 meter, till vänster knästående utan stöd 180 meter. Riktpunkten är kornpelarens övre högra hörn.

IMG_5237.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En liten tur till skjutbanan med Sako Classic .222 och Norma oryx 55gr samt 19,5grains N200. 3 skott på älgbanan låg bredvid varandra på 10mm. Samma kula med N201 spred på ca 25mm.

post-140-1251363427_thumb.jpg

Publicerat
En liten tur till skjutbanan med Sako Classic .222 och Norma oryx 55gr samt 19,5grains N200. 3 skott på älgbanan låg bredvid varandra på 10mm. Samma kula med N201 spred på ca 25mm.

Peta i lite mera krut o se om du kan få ihop det lite till jag hade bäst träffbild med N200 21gr o 55gr kula

4 Pärlor 55gr V-max

post-906-1251429285_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Jo jag vet fast i nya laddtabellen är 19,6 gr max...

Publicerat
Jo jag vet fast i nya laddtabellen är 19,6 gr max...

Du får inte va så feg he he sist när jag laddade o va lite osäker så låg jag under skjutbänken o tryckte av :)

Mvh.

Publicerat

Låter som fullkomligt säker vapenhantering :)

Publicerat
Låter som fullkomligt säker vapenhantering :rolleyes:

Nja när jag gör något så gör jag det alltid till max mycket dumdeistiskt kan tyckas men det är sådan jag är har alltid varit så det var bara jag skälv på banan så det var bara jag skälv som skulle komma till skada om det hände något :D

Mvh.

Publicerat

5 pilar smk 168, knuffat på med lite vv140 i en 308 hylsa.

7,60mm

post-1299-1251551422_thumb.jpg

Mvh Rikard

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu är jag rätt så nöjd. Efter en ny plastning av ppc;n så skjuter bössan bra. Den är lite kinkig med vad man stoppar i den men nu vet jag att det inte beror på att något rör sig. Två första träffbilderna är med sierra 70 grain 5 skott och de andra två treskottsbilderna är med lapua 90 och man behöver inte vara något geni för att se att 90 grainarna inte är eller blir någon favorit. Den omärkta träffbilden där hålet har tagit klisterlappen så är det ett gammalt hål efter en .308 kula som vidgar det lite och därför har jag inte mätt träffbilden.

post-59-1252697501_thumb.jpg

post-59-1252697530_thumb.jpg

post-59-1252697543_thumb.jpg

post-59-1252697556_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Senaste resan till skjutbanan med min 9,3x62 och mina gamla handladdningar med mega och oryx 18,5 samt ett par askar fabriksaskar resulterade i följande hål i tavlorna. Provade också de öppna riktmedlen på 80m. Rätt så nöjd faktiskt!

post-140-1256734735_thumb.jpg

post-140-1256734759_thumb.jpg

post-140-1256734782_thumb.jpg

post-140-1256734790_thumb.jpg

post-140-1256734801_thumb.jpg

post-140-1256734808_thumb.jpg

• 4 weeks later...
Publicerat

Ska iväg till banan idag och om det blir nåt att visa så slänger jag upp nån bild:)

Publicerat

Lite finlir så går den nog hål i hål om skytten skärper sig lite :wub:

post-3684-1258815806_thumb.jpg

post-3684-1258815814_thumb.jpg

Publicerat

Fick den här träffbilden med Nosler BST 30-06 i min 1900 på 80 meter.

post-2814-1258831784_thumb.jpg