Publicerat Januari 15, 201016 yr Jag köpte en lott om 1000 kulor och har väl hälften kvar i dag. Skulle ha köpt betydligt mer, det vet jag nu. Ja men då är det lugnt du kan väl stansa papper med något annat Sierra mk 70gr. tex
Publicerat Juni 3, 201016 yr Var och provade 69gr och 70gr Berger kulor, 69gr gick dåligt med laddningen jag provade. 70gr gick betydligt bättre, har laddat upp 25st med samma laddning av den som gick bäst. 5skott 100m
Publicerat Juni 7, 201016 yr Författare Sådär ska det se ut! Nu blir man sugen att åka ut igen - skall bara packa ihop alla mina saker och ladda upp lite skott!
Publicerat Maj 16, 201115 yr Författare Oj vad länge sedan man var ute på skjutbanan! Jakt, arbete samt familj sätter sina spår i kalendern. Handladdning och skjutbanebesök blir desto sällsyntare... På Elmia för 2 år sedan köpte jag lite tunga Rhinokulor som jag tänkte testa och se om de var något för en framtida buffeljakt med min .375 H&H. I helgen fick jag en ljusglimt i laddningsmörkret och tröck ihop några laddningar, bla med den 350 gr tunga Rhinokulan och Normn 204 enligt recept jag fått från dem. Några andra kulor följde också med på banan och som vanligt sköt jag tre skott med varje laddning. Resultaten var lite blandade och en laddning stack ut från mängden - den ovan nämnda!
Publicerat Maj 16, 201115 yr Provade varmintline från millforce i min Tikka t3 308w. 7,1g. 985m/s Inget att klaga på 100m.
Publicerat Maj 16, 201115 yr Provade varmintline från millforce i min Tikka t3 308w. 7,1g. 985m/s Inget att klaga på 100m. Klockrent ingen räv som går säker där jag laddar samma kula fast lite snabbare 6Bulor Mvh.
Publicerat Maj 26, 201115 yr Var på 300m banan förra veckan och sköt lite. Första bilden är på 100m, inte riktigt nöjd. Den andra är på 300m där jag höll ca 60cm över ryggen, mest för att testa på. Råka dra iväg ett riktigt lågt.. Detta var även första gången jag sköt på 300m. Ska bli mer skytte på 300m när jag får mitt nya kikarsikte (Trijicon x56) La även märke till att träffbilden flyttades uppåt när man vred ner förstoringen, dock endast några cm. Har ett OXO Bison x50 på just nu. Sköt med en Tikka 690 och vanlig jaktmatch till 6,5x55. *Jagar med Lapua Mega 10.1grams och träffbilden skiljer sig endast 2-3cm på 80m från jaktmatchen.
Publicerat Maj 26, 201115 yr David- nu vet inte jag hur pass bra insikter du har i balistik men att du fick hålla upp 60 cm på 300 meter med JM om ditt vapen var nollat på 100 meter är ungefär 15 cm för mycket, mellan 40-45 cm drop har en 6,5x55 på 300 meter från 100 meter, hoppas att jag inte meddelar rena självklarheter för dig. Agående samskjutningen mellan Mega och JM så vill jag helt klart uppmana dig att provskjuta Mega på de avstånd du avser att skjuta med den samt att behålla din OXO på en förstoring och skjuta in på den, en träffbildsförlyttning på 5 cm eller mer är inte ok, du riskerar att skadeskjuta rävar och rå med en sådan förflyttning av träffarna. Nåja nog med funderingar, det är bra skjutet på dem bilder som du lägger upp, bra jobbat. /Christian
Publicerat Maj 26, 201115 yr David- nu vet inte jag hur pass bra insikter du har i balistik men att du fick hålla upp 60 cm på 300 meter med JM om ditt vapen var nollat på 100 meter är ungefär 15 cm för mycket, mellan 40-45 cm drop har en 6,5x55 på 300 meter från 100 meter, hoppas att jag inte meddelar rena självklarheter för dig. Agående samskjutningen mellan Mega och JM så vill jag helt klart uppmana dig att provskjuta Mega på de avstånd du avser att skjuta med den samt att behålla din OXO på en förstoring och skjuta in på den, en träffbildsförlyttning på 5 cm eller mer är inte ok, du riskerar att skadeskjuta rävar och rå med en sådan förflyttning av träffarna. Nåja nog med funderingar, det är bra skjutet på dem bilder som du lägger upp, bra jobbat. /Christian Inget proffs på ballistik men jag har läst lite om det På Normas Metriska Ballistik program ska kulan om den är nollad på 100m, ligga 565mm under på 300m. Så min grova uppskattning på 60cm var enligt mig inte så dålig, sen de 3,5cm var nog skit bakom bössan Har hittills inte haft chansen att "leka" så mycket med olika kulor än, jag la bara märke till att de låg rätt tätt på 80m och jag kommer självklart provskjuta Megan även på längre håll när jag kommit igång med handladdningen. (De första hylsorna är redan kalibrerade så jag väntar bara på kulor och krut) Jag vart lite överraskad när jag märkte att träffläget förändrades... Men jag ska byta kikarsikte som sagt så då var det problemet löst. Kommer uppdatera med nya träffbilder med det nya siktet. Tack! //David
Publicerat Juni 1, 201115 yr Millforce varmint 6,5x55. Avstånd: 150 m. Eftersom jag inte handladdar är det skönt med köpeskôtt som går hyfsat i bössan.
Publicerat Juni 1, 201115 yr Millforce varmint 6,5x55. Avstånd: 150 m. Eftersom jag inte handladdar är det skönt med köpeskôtt som går hyfsat i bössan. Klart godkänt!
Publicerat Juni 1, 201115 yr Inget proffs på ballistik men jag har läst lite om det På Normas Metriska Ballistik program ska kulan om den är nollad på 100m, ligga 565mm under på 300m. Så min grova uppskattning på 60cm var enligt mig inte så dålig, sen de 3,5cm var nog skit bakom bössan Har hittills inte haft chansen att "leka" så mycket med olika kulor än, jag la bara märke till att de låg rätt tätt på 80m och jag kommer självklart provskjuta Megan även på längre håll när jag kommit igång med handladdningen. (De första hylsorna är redan kalibrerade så jag väntar bara på kulor och krut) Jag vart lite överraskad när jag märkte att träffläget förändrades... Men jag ska byta kikarsikte som sagt så då var det problemet löst. Kommer uppdatera med nya träffbilder med det nya siktet. Tack! //David Är dom så trötta! Med kronans 41:or skiljer det bara 15 klick, dvs 45cm.
Publicerat Juni 1, 201115 yr -Slommen Ja tydligen, fast det är ju en rätt lätt kula så inte konstigt den tappar hastighet snabbar än 9g kulor (om det är dem du menar) Jag ska börja handladda med 7,8g helmanteln så får vi se om det kan bli lite mer fart på dem Annars kom gärna med förslag på nån annan kula som är värd att pröva //David
Publicerat Juni 1, 201115 yr Till 6,5x55? Valfri Scenar kula, jag skulle nog ladda 107:or för korthåll upp till 300 meter, de får ruggiga farter och sedan 139:or för avstånd över det dvs lite riktiga håll. Vill man gå medelvägen är det 123 Scenar som gäller, borde gå att få ut 930 m/s eller med ur en 6,5x55, det ger mindre än 1 mil på 300 meter och bara 3,5 mil på 600 man är supersonisk hela vägen ut till 1200 meter och kan glädja sig åt att bara nyttja 7 mil på 900 meter. För egen del är min uppfattning den att det är sjukt bra prestanda. /Christian
Publicerat Juni 1, 201115 yr Till 6,5x55? Valfri Scenar kula, jag skulle nog ladda 107:or för korthåll upp till 300 meter, de får ruggiga farter och sedan 139:or för avstånd över det dvs lite riktiga håll. Vill man gå medelvägen är det 123 Scenar som gäller, borde gå att få ut 930 m/s eller med ur en 6,5x55, det ger mindre än 1 mil på 300 meter och bara 3,5 mil på 600 man är supersonisk hela vägen ut till 1200 meter och kan glädja sig åt att bara nyttja 7 mil på 900 meter. För egen del är min uppfattning den att det är sjukt bra prestanda. /Christian Tack för tipset! Ska testa lite allt möjligt men 123 Scenar har jag hört mycket gott om så det kan gott och väl bli en favorit Vart kan man få tag i dem billigast ? //David
Publicerat Juni 8, 201115 yr Ja då har man skjutit in bössan med den nya tuben (Trijicon 2,5-10x56 Mildot). Riktigt nöjd är jag och skyttet fungerar Nu råkade min kompis klistra för de två skotten som jag sköt bara för att kontrollera så att den låg rätt. Men det är iaf två 6,5grams jaktmatch som sitter i samma hål på 80m... //David
Publicerat Juni 8, 201115 yr Ja då har man skjutit in bössan med den nya tuben (Trijicon 2,5-10x56 Mildot). Riktigt nöjd är jag och skyttet fungerar Nu råkade min kompis klistra för de två skotten som jag sköt bara för att kontrollera så att den låg rätt. Men det är iaf två 6,5grams jaktmatch som sitter i samma hål på 80m... //David skönt när det går bra grattis till bra skytte:)
Publicerat Juni 9, 201115 yr 79,5mm på 5 skott c-c på 345m avstånd med rem 700 i 6XC. högerläge på träffbilden. vet inte om de är skytten eller vinden som ställde till det. bild kommer imorgon efter afterworken med jobbet då de ska sprutas färgkulor på kollegorna dom 4 nedre mätte 51mm! en högt upp edit: ska sägas att jag är en rätt så medioker skytt men hjälpsam bössa. och inte bedrivit skytte på så "långa" håll någon längre tid
Publicerat Juni 27, 201115 yr Författare Senaste besöket på skjutbanan med min Sako Safari .300 Win Mag och Norma Oryx 180 gr fabriksammo gick bra. Jag sköt bara 3 skott. Sedan grovriktade jag in en Sako L46 .25-20 Win som är ny i familjen och sköt tre skott även med den. I det fallet sako fabriks helmantel från hedenhös. Denna sako är tillverkad 1949 - inte dåligt för en 62 år gammal bössa, gammal ammo och en Pecar med 2,5 ggr förstoring och grovt riktmedel...
Publicerat Juni 27, 201115 yr Jag har varit på 300 meters banan idag och testat en ny laddning till min 6br. Sköt först lite på 300 meters tavlan med 6,5an och br;en laddningen såg stabil ut och höll med lätthet 10an så avslutade med en serie på Vinterligan tavlan och nog duger det med 1211 bakom 90gr Scenar