Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilder

Featured Replies

Publicerat

"heeey exabit...du har ju loood..du måste gå hårdare i bommarna!!"....Siterar, ja du vet vem... ^_^

Vacket skjutet! men då är det ju en finnbössa så det var väntat...

Mvh Rikard

• Svar 519
  • Visningar 115,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt denna på White head cup i dag. Pga nytt stöd började jag skakigt men det blev bättre efter varje serie ju mer jag började se stödets små egenheter. Blev trea så det får man vara nöjd med.

• Mr Fiberclass
    Mr Fiberclass

Hej! Jag bytte till mig en gammal begagnad drilling (Merkel Lützen 20/7x57R) i vintras som har varit på hakmontage hos Leif Eliasson i Sollebrunn. Jag fick bössan nu efter semestern och kom ut på

• Christian N
    Christian N

Har tankat ner subMOA, men det är deprimerande när man skjuter som en kratta, 60 meter, vinden från kl 4, 6-10 m/s 5x10 siffran är 21 mm så då inser man hur illa det är. sköt innan detta någ

Posted Images

Publicerat

Kexabiten - hur mycket av det tror du beror på att vapnet passar sig och hur mycket beror på egenprecision? Jag menar, det är ju knappast den enda välskjutande bössan du ägt =)

Publicerat
"heeey exabit...du har ju loood..du måste gå hårdare i bommarna!!"....Siterar, ja du vet vem... :D

En klassiker! ^_^

Publicerat
Kexabiten - hur mycket av det tror du beror på att vapnet passar sig och hur mycket beror på egenprecision? Jag menar, det är ju knappast den enda välskjutande bössan du ägt =)

Passar sig? :huh:

Jag är personligen helt övertygad om att jag kanske tillför en fördubbling av träffbilden pga hur jag håller i bössan, axelkontakt, avfyrning, mm. Det kan låta lite förmätet, men ibland (väldigt sällan) så tycker jag att serierna stämmer bättre, och då finns det tecken på riktigt små grupper. Det är ju iof sig ingen bänkbössa, men som exempel kan nämnas att första serien jag sköt (som inte är med på bild) har läskskottet en cm till höger, och sen är det fyra skott som verkligen bara är ett hål. De fyra skotten kanske ligger på 4 mm eller nåt sånt.

Det är vääääldigt svårt att dra några konkreta slutsatser av såpass här få serier. Precis som Henrik brukar skriva så bör man nog skjuta minst fyra eller fem serier av samma laddning innan man uttalar sig (det är ju det jag gjort här ;) ). Att skjuta en tursam treskottare som råkar mäta nåt litet och sen säga att den laddningen är representativ är nog att vara lite väl optimistisk (jag har själv gjort det tidigare men förhoppningsvis lär man sig med åren). Precision borde ju vara hyfsat repeterbar och inte bara nåt man lyckas med vid ett enda tillfälle.

Men det är svårt att skjuta fem bra skott i rad tycker jag. Tror jag kommer känna mig lite mer komfortabel när jag skjuter liggande istället för i bänk nästa gång ^_^

Publicerat
Passar sig? :huh:

Haha blev lite finsk där för en sekund (sorry radium) "Passar DIG" skulle det ju stå =)

Publicerat

tu tin jevel tu ska smaka sig på säften! :huh:

Publicerat
tu tin jevel tu ska smaka sig på säften! :huh:

Int säära, bara rispa ^_^

Publicerat
Int säära, bara rispa :huh:

^_^ vad gör cpt krook uppe denna tiden ? ;)

Publicerat
^_^ vad gör cpt krook uppe denna tiden ? ;)

Mycket bra fråga, god natt :huh:

Publicerat

Träffild...

Temperatur: 20 grader Celsius

Vind: Näst intill vindstilla

Kula: SMK 155gn Palma Match (Tack Chris) :P

Hylsa: Lapua

Tändhatt: Fed 210

Krut/Krutvikt: Vv N150 45,0gn

post-1829-1247220477_thumb.jpg

Lite suddigt på bilden men det lilla mäter 16,0mm och det större 27,76mm.

Skottet som sitter snett ner till vänster beror på ett avfyrningsfel men jag är nöjd ändå.

Mvh. Robban

EDIT: Lite info

Publicerat
men jag är nöjd ändå.

Är du riktigt säker??... :rolleyes:

/Må

Publicerat

Det tar sig Bobby :blink:

Fan med samlingar som den där vill jag ha tillbaka mina kulor, du har pengar på kontot redan nu...... :rolleyes:

Det är ju guldkulor.

Personligen är jag out of range för helgen men nästa helg skall jag minsan panga.

/Christian

Publicerat

ölburken: 2 skott på 150 meter med min tikka 6,5x55

Kartongen: 2 skott med voere 22wm på 50 meter

post-347-1247236983_thumb.jpg

post-347-1247236995_thumb.jpg

Publicerat

Jag är uppenbarligen inte lika god skytt som Bobby på 300, men får ursäkta mig med att det var byig sidvind när jag sköt :huh:

post-296-1247249585_thumb.jpg

De tre i mitten mäter 11 mm, annars ligger gruppen på ganska exakt 40 mm. Även om de tre i mitten givetvis inte säger hela sanningen så tror jag ändå att det borde gå att komma ner under en tum nån dag när avfyrningar och annat stämmer.

Men som nån vis man sa på Sniper's Hide:

But I think a Marksman is a shooter who can hit what they aim at, not shoot a buncha close shots somewhere near what they aim at.

Publicerat

Blev så bra drag i denna tråd så jag fick söka fram några skrytbilder med, sitter tyvärr på jobbet så jag tog några från dagboken ;)

post-857-1247252128_thumb.jpg

C40 på 400meter 5skott 43mm. (trots hård avföring på ett skott :P)

post-857-1247252178_thumb.jpg

S25 på 330meter 6skott 34mm (skjuten på tävling)

Som ni ser gäller det inte bara att skjuta tätt utan även där man siktar Bobby annars är serien bara 5st ovanlig snygga bommar Robby :lol:

Publicerat
Blev så bra drag i denna tråd så jag fick söka fram några skrytbilder med, sitter tyvärr på jobbet så jag tog några från dagboken ;)

Fan va less jag blir :lol:

Man läser och lär, kompensera för vind, avstånd och hej och hå..

Och när man börjar få koll på det teoretiska så dyker en ny parameter upp..

Fan ta dej Lars!

:D

Mvh!

Publicerat
Fan va less jag blir :lol:

Man läser och lär, kompensera för vind, avstånd och hej och hå..

Och när man börjar få koll på det teoretiska så dyker en ny parameter upp..

Fan ta dej Lars!

:P

Mvh!

Du får sluta käka katrinplommon innan du ska ut och sk...juta ;)

Publicerat

post-857-1247252178_thumb.jpg

S25 på 330meter 6skott 34mm (skjuten på tävling)

Som ni ser gäller det inte bara att skjuta tätt utan även där man siktar Bobby annars är serien bara 5st ovanlig snygga bommar Robby :lol:

Det är mycket klockrent skjutet Lars :D

Mvh.

Publicerat

Det var faktiskt inget stavfel utan bara ett infall från en dikt som en kompis skrev en gång. Den hette benrach och var grymt skoj där nämndes bland annat just detta problem :lol:

Publicerat

post-2396-1247287379_thumb.jpg

Supersuddigt (dåligt ljus + mobilkamera).

Helt OK träffbild för att komma med mig. Skjuten med SAKON. Ska även testa de andra kulorna (Winchester SP och Lapua FMJ 55gr) och se om det blir lika bra som detta =)

Publicerat
post-2396-1247287379_thumb.jpg

Supersuddigt (dåligt ljus + mobilkamera).

Helt OK träffbild för att komma med mig. Skjuten med SAKON. Ska även testa de andra kulorna (Winchester SP och Lapua FMJ 55gr) och se om det blir lika bra som detta =)

Helt ok du träffar ju räven på 85m :D;)

Mvh.

Publicerat
Helt ok du träffar ju räven på 85m :D;)

Mvh.

Haha, ja, det får vi väl hoppas =)

Publicerat
Haha, ja, det får vi väl hoppas =)

He he jag syfta på den hemma hos Lasse :D

Mvh.

Publicerat
He he jag syfta på den hemma hos Lasse ;)

Mvh.

Jaaså, jo.. den dog onekligen =) Men det var med 308:an.. nu blir det finlir med 222:an :D

Publicerat
Jaaså, jo.. den dog onekligen =) Men det var med 308:an.. nu blir det finlir med 222:an :D

Fint de ;)

Mvh.