Publicerat Juli 9, 200916 yr "heeey exabit...du har ju loood..du måste gå hårdare i bommarna!!"....Siterar, ja du vet vem... Vacket skjutet! men då är det ju en finnbössa så det var väntat... Mvh Rikard
Publicerat Juli 9, 200916 yr Kexabiten - hur mycket av det tror du beror på att vapnet passar sig och hur mycket beror på egenprecision? Jag menar, det är ju knappast den enda välskjutande bössan du ägt =)
Publicerat Juli 9, 200916 yr "heeey exabit...du har ju loood..du måste gå hårdare i bommarna!!"....Siterar, ja du vet vem... En klassiker!
Publicerat Juli 9, 200916 yr Kexabiten - hur mycket av det tror du beror på att vapnet passar sig och hur mycket beror på egenprecision? Jag menar, det är ju knappast den enda välskjutande bössan du ägt =) Passar sig? Jag är personligen helt övertygad om att jag kanske tillför en fördubbling av träffbilden pga hur jag håller i bössan, axelkontakt, avfyrning, mm. Det kan låta lite förmätet, men ibland (väldigt sällan) så tycker jag att serierna stämmer bättre, och då finns det tecken på riktigt små grupper. Det är ju iof sig ingen bänkbössa, men som exempel kan nämnas att första serien jag sköt (som inte är med på bild) har läskskottet en cm till höger, och sen är det fyra skott som verkligen bara är ett hål. De fyra skotten kanske ligger på 4 mm eller nåt sånt. Det är vääääldigt svårt att dra några konkreta slutsatser av såpass här få serier. Precis som Henrik brukar skriva så bör man nog skjuta minst fyra eller fem serier av samma laddning innan man uttalar sig (det är ju det jag gjort här ). Att skjuta en tursam treskottare som råkar mäta nåt litet och sen säga att den laddningen är representativ är nog att vara lite väl optimistisk (jag har själv gjort det tidigare men förhoppningsvis lär man sig med åren). Precision borde ju vara hyfsat repeterbar och inte bara nåt man lyckas med vid ett enda tillfälle. Men det är svårt att skjuta fem bra skott i rad tycker jag. Tror jag kommer känna mig lite mer komfortabel när jag skjuter liggande istället för i bänk nästa gång
Publicerat Juli 9, 200916 yr Passar sig? Haha blev lite finsk där för en sekund (sorry radium) "Passar DIG" skulle det ju stå =)
Publicerat Juli 10, 200916 yr Träffild... Temperatur: 20 grader Celsius Vind: Näst intill vindstilla Kula: SMK 155gn Palma Match (Tack Chris) Hylsa: Lapua Tändhatt: Fed 210 Krut/Krutvikt: Vv N150 45,0gn Lite suddigt på bilden men det lilla mäter 16,0mm och det större 27,76mm. Skottet som sitter snett ner till vänster beror på ett avfyrningsfel men jag är nöjd ändå. Mvh. Robban EDIT: Lite info
Publicerat Juli 10, 200916 yr Det tar sig Bobby Fan med samlingar som den där vill jag ha tillbaka mina kulor, du har pengar på kontot redan nu...... Det är ju guldkulor. Personligen är jag out of range för helgen men nästa helg skall jag minsan panga. /Christian
Publicerat Juli 10, 200916 yr ölburken: 2 skott på 150 meter med min tikka 6,5x55 Kartongen: 2 skott med voere 22wm på 50 meter
Publicerat Juli 10, 200916 yr Jag är uppenbarligen inte lika god skytt som Bobby på 300, men får ursäkta mig med att det var byig sidvind när jag sköt De tre i mitten mäter 11 mm, annars ligger gruppen på ganska exakt 40 mm. Även om de tre i mitten givetvis inte säger hela sanningen så tror jag ändå att det borde gå att komma ner under en tum nån dag när avfyrningar och annat stämmer. Men som nån vis man sa på Sniper's Hide: But I think a Marksman is a shooter who can hit what they aim at, not shoot a buncha close shots somewhere near what they aim at.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Blev så bra drag i denna tråd så jag fick söka fram några skrytbilder med, sitter tyvärr på jobbet så jag tog några från dagboken C40 på 400meter 5skott 43mm. (trots hård avföring på ett skott ) S25 på 330meter 6skott 34mm (skjuten på tävling) Som ni ser gäller det inte bara att skjuta tätt utan även där man siktar Bobby annars är serien bara 5st ovanlig snygga bommar Robby
Publicerat Juli 10, 200916 yr Blev så bra drag i denna tråd så jag fick söka fram några skrytbilder med, sitter tyvärr på jobbet så jag tog några från dagboken C40 på 400meter 5skott 43mm. (trots hård avföring på ett skott ) Fan va less jag blir Man läser och lär, kompensera för vind, avstånd och hej och hå.. Och när man börjar få koll på det teoretiska så dyker en ny parameter upp.. Fan ta dej Lars! Mvh!
Publicerat Juli 10, 200916 yr Fan va less jag blir Man läser och lär, kompensera för vind, avstånd och hej och hå.. Och när man börjar få koll på det teoretiska så dyker en ny parameter upp.. Fan ta dej Lars! Mvh! Du får sluta käka katrinplommon innan du ska ut och sk...juta
Publicerat Juli 10, 200916 yr Blev så bra drag i denna tråd så jag fick söka fram några skrytbilder med, sitter tyvärr på jobbet så jag tog några från dagboken C40 på 400meter 5skott 43mm. (trots hård avföring på ett skott ) S25 på 330meter 6skott 34mm (skjuten på tävling) Som ni ser gäller det inte bara att skjuta tätt utan även där man siktar Bobby annars är serien bara 5st ovanlig snygga bommar Robby Det är mycket klockrent skjutet Lars Mvh.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Det var faktiskt inget stavfel utan bara ett infall från en dikt som en kompis skrev en gång. Den hette benrach och var grymt skoj där nämndes bland annat just detta problem
Publicerat Juli 11, 200916 yr Supersuddigt (dåligt ljus + mobilkamera). Helt OK träffbild för att komma med mig. Skjuten med SAKON. Ska även testa de andra kulorna (Winchester SP och Lapua FMJ 55gr) och se om det blir lika bra som detta =)
Publicerat Juli 11, 200916 yr Supersuddigt (dåligt ljus + mobilkamera). Helt OK träffbild för att komma med mig. Skjuten med SAKON. Ska även testa de andra kulorna (Winchester SP och Lapua FMJ 55gr) och se om det blir lika bra som detta =) Helt ok du träffar ju räven på 85m Mvh.
Publicerat Juli 11, 200916 yr Helt ok du träffar ju räven på 85m Mvh. Haha, ja, det får vi väl hoppas =)
Publicerat Juli 11, 200916 yr Haha, ja, det får vi väl hoppas =) He he jag syfta på den hemma hos Lasse Mvh.
Publicerat Juli 11, 200916 yr He he jag syfta på den hemma hos Lasse Mvh. Jaaså, jo.. den dog onekligen =) Men det var med 308:an.. nu blir det finlir med 222:an
Publicerat Juli 11, 200916 yr Jaaså, jo.. den dog onekligen =) Men det var med 308:an.. nu blir det finlir med 222:an Fint de Mvh.