Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilder

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Pitepalt - du har ju en Sako så då tror jag  till 1000% på dina träffbilder!

• Svar 519
  • Visningar 115,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt denna på White head cup i dag. Pga nytt stöd började jag skakigt men det blev bättre efter varje serie ju mer jag började se stödets små egenheter. Blev trea så det får man vara nöjd med.

• Mr Fiberclass
    Mr Fiberclass

Hej! Jag bytte till mig en gammal begagnad drilling (Merkel Lützen 20/7x57R) i vintras som har varit på hakmontage hos Leif Eliasson i Sollebrunn. Jag fick bössan nu efter semestern och kom ut på

• Christian N
    Christian N

Har tankat ner subMOA, men det är deprimerande när man skjuter som en kratta, 60 meter, vinden från kl 4, 6-10 m/s 5x10 siffran är 21 mm så då inser man hur illa det är. sköt innan detta någ

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Hip - jag har skjutit mkt tätare än så med grövre... De är bara att slappna av och njuta av rekylen så går det bra...

Publicerat

Senaste laddningen till kombin funkade bra och resulterade i detta.

7x57R med Swift Scirocco 9,7g i strax över 800m/s.

album_pic.php?pic_id=2516

Publicerat
  • Författare

Mkt trevligt! 7x57R är en bra kaliber!

Publicerat

--

Publicerat
  • Författare

Jo nog är det så allt...

Publicerat

Hur mycket ska man kräva av en scenar-laddning till 243an? Har inte orkat testa än så jag laddade bara upp 15 smällar med medelhård laddning. Först 5 skott 29mm(rund och fin träffbild) och sen 10 skott 39mm(även den rund och fin). För mig känns det väl mycket när man ser allas monsterträffbilder. Nu ska jag optimera laddningen rejält så kanske man kan krympa den lite men men.... Däremot den där sierra-laddningen som jag la upp på föregående sida, spred som faen så där får jag börja om.

Så frågan min lyder..

Ungefär vad snittar era laddningar för träffbilde på säg 3st  5-skottsserier? Man kan ju alltid ha tur och bränna iväg en hål i hål någon gång. Lite orolig att det är jag som skytt som inte duger  :D.

Publicerat
  • Författare

Sako L46 .25-20 med en Zeiss 4x32. Sako 70gr blyspets 3 skott på älgbanan. 15mm. Duger fint för den gamla bössan!

post-140-1145465764_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat

Sju stycken Rottweil Brenneke från min Tikka 412 på 50m.

/Micke

post-240-1149543508_thumb.jpg

Publicerat

Vad härliga träffbilder.

Roligt att så många verkar trivas med .243, så även jag.

Gärna då i en Ruger också ;)

Ni kommer väl ihåg att vädra luftvapnet i sommar också.

Man får lägga in bilder på de träffbilderna också.

Själv dammade jag av luft .22:an igår, riktigt skoj var det.

Tyvärr hade jag glömt kameran hemma.. :-

Publicerat

Här kommer en träffbild med 243win men med sako förståss  :D.

Sköt med "skedade" lapua scenar 77 grains. Vertikalspridning på 20 mm. Blåste lite så det hade varit roligt att se hur den serien gått med absolut vindstilla

post-76-1149618022_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

4 olika laddningar på 100m. Lägst i högra hörnet.... Vilken skulle ni ha valt att laborera vidare med? norma URP + hornady FMJ

post-76-1150871327_thumb.jpg

Publicerat

Har varit ut några vändor då och då och klämt iväg några serier med min CG3000 med 6.5x55 pipan påskruvad..

Har bara provat 50m (ståendes) och 80 samt 100m (bänk med ryggsäck som stöd) med den.. På 80 och 100m får jag ihop serier som pendlar mellan enkrona till 5 krona med hela kulhålen inräknade, dom allra flesta inom enkrona om man räknar mitten-mitten. Då räknar jag givetvis dom bättre serierna, på en dålig dag är det en 50-60cm hehe.. En 5 krona är väl på sisådär 30mm?

Är givetvis nöjd med dom serierna till jakt, men vore ju alltid roligt med tätare. Planen är nu att blamma iväg några askar kronammo till och sen skaffa lite bättre ammunition, vad tror ni om Norma Golden Target? Har optiken någon vidare inverkan på det avståndet? Kikarsiktet är lånat av farsgubben, är en buschell modell billig 3-9x40 (tror ja) med ringar och klackar vette fan. Tror personligen att det är minsta problemet just nu, men ska hur som helst skaffa eget till älgjakten.

Mvh Jonas

Publicerat
Har varit ut några vändor då och då och klämt iväg några serier med min CG3000 med 6.5x55 pipan påskruvad..

Har bara provat 50m (ståendes) och 80 samt 100m (bänk med ryggsäck som stöd) med den.. På 80 och 100m får jag ihop serier som pendlar mellan enkrona till 5 krona med hela kulhålen inräknade, dom allra flesta inom enkrona om man räknar mitten-mitten. Då räknar jag givetvis dom bättre serierna, på en dålig dag är det en 50-60cm hehe.. En 5 krona är väl på sisådär 30mm?

Är givetvis nöjd med dom serierna till jakt, men vore ju alltid roligt med tätare. Planen är nu att blamma iväg några askar kronammo till och sen skaffa lite bättre ammunition, vad tror ni om Norma Golden Target? Har optiken någon vidare inverkan på det avståndet? Kikarsiktet är lånat av farsgubben, är en buschell modell billig 3-9x40 (tror ja) med ringar och klackar vette fan. Tror personligen att det är minsta problemet just nu, men ska hur som helst skaffa eget till älgjakten.

Mvh Jonas

ajajaj..att du inte sa att du var ute efter Golden target för nån vecka sedan...jag hade 300 skott över sen jag slutade att tävla...sålde dom till grannen för 300 kr....Mycket bra ammo faktiskt, sköt riktigt tätt i min bössa (25 skott inom en handboll på 300m)...om du vill skjuta molybelagda kulor så ska du ha Norma Diamond line...same shit different name. 

Dock går varken diamond line eller golden target att få tag i om du inte är med i en skytteförening som utövar Ban/fältskjutning...men snacka med Bror Rantakyrö, han är ombud för Normas tävlingsammo i Kiruna.

/Fredde

Publicerat

Fredde, ajdå hade varit en intressant affär annars.

Vad beträffar förening så är dom inte det minsta intresserade av skyttet här.. Hur många medlemmar är på plats 18:00 Onsdagar..? EN, dvs jag.... Roade mig istället med att slänga iväg 3 serier på 100m liggandes och åka hem sen.

Blev ingen vidare lyckad serie men de bästa ja fick ihop av de 3 var den här nedan..

100m.jpg

Hade säkerligen fått ihop bättre med lite envishet men eftersom humöret låg i samma nivå som en skadeskjuten bisamråtta så fick de duga.

Mvh Jonas som gett upp

Edit: Borde kanske tilläga att bössan är en CG80 6.5x55 med elite diopter  ;)

Publicerat

En av de bättre femskotts serierna jag skjutit med min CZ 452 Varmint.

Avståndet var 80m, liggande med benstöd och skjutsäck.

Testade Elay Target Pistol för första gången och detta är serie ett, även serie två täcktes av en ny femtioöring men det fotades aldrig. Upptäckte inte att det

gått så bra med denna amunitinen förrens flera serier senare när jag markerade alla tavlorna jag ställt upp.

Serie                                                               

target6jv.jpg

Vapen & Utrustning

bag30qt.jpg

Publicerat

Det var ingen tråkig rigg du hade  :)

Borde skaffa sommarjobb så man kan köpa en 22'a att skjuta lite med.

Publicerat

Hmm.. gillar verkligen din olivgröna harris johan,köpt den så eller lackat själv?

Liggmojen som du har under .22:an vart har du köpt den?

/Micke

Publicerat

Hej

Mina Harris har jag sprutat med kronans gröna färg.

Underlaget är i själva verket Blackhawk´s Stalker Drag Mat. Kombinerat vapenfodral och liggunderlag.

Finns tex här att köpa: http://www.d-gear.se/?page=shop/browse&amp...8f79febb39b6966

Publicerat

Den såg verkligen inte dum ut måste jag säga. Priset var ju inte gratis men kanske är värt det?

Publicerat

Jag tycker det är bra. Det finns ett från Eagle också samt några andra tillverkare som är riktigt (mera fickor utvändigt bla) bra men dom är ngt dyrare.

• 1 month later...
Publicerat
Hur mycket ska man kräva av en scenar-laddning till 243an? Har inte orkat testa än så jag laddade bara upp 15 smällar med medelhård laddning. Först 5 skott 29mm(rund och fin träffbild) och sen 10 skott 39mm(även den rund och fin). För mig känns det väl mycket när man ser allas monsterträffbilder. Nu ska jag optimera laddningen rejält så kanske man kan krympa den lite men men.... Däremot den där sierra-laddningen som jag la upp på föregående sida, spred som faen så där får jag börja om.

Så frågan min lyder..

Ungefär vad snittar era laddningar för träffbilde på säg 3st  5-skottsserier? Man kan ju alltid ha tur och bränna iväg en hål i hål någon gång. Lite orolig att det är jag som skytt som inte duger  :D.

Mäter och skriver här.. En Speer TNT 70 grain och 43 grain Vv 150 krut gav 20 mm kant till kant..

Samma recept med 45 grain krut gav 40 mm..

Samma som ovan med ökad friflykt gav 33 mm..

Samma kula men 50 grain Norma MRP gav 28 mm

Backade på krut men då ökade det..

Ytterligare ökad friflykt på TNT kulan och 43 grain Vv 150 krut gav 20 mm.

Sen har jag Hornady SST 100 grain tror jag.. Det var inte ens nästan kul.. Vv 150 krut runt 35 grain ger grupper på runt 80 mm!!!

Minskade friflykten och puttade i 33 grain krut och då vart det 18 mm dock bara 3 skott..

Laddade med MRP och hamnade raskt igen på 70-80 mm.. Fick väl SST kulan att skjuta runt 30 mm med något recept som jag inte minns.

Sierra Varminter 60 grain var roligare.. 50 grain MRP landade på under 20 mm. Testade med mindre krut men då ökade grupperna. Den här kulan gillar FART!

Lapua Mega 100 grain m 48 grain MRP satt hål i hål med en flyer som öppnade upp gruppen till 20 mm, riktigt snyggt. Den laddningen laddade jag med. Klockade den till 960 m/s V0. Härligt flackskjutande  ;D

Detta i en Sako Varminter .243.

Kastar in en bild på fyra tavlor med fyra olika plugg skjutna på 50 m med Sako Varmint 22lr och halvtaskigt stöd..

Mvh!

post-241-1154020707_thumb.jpg

Publicerat

Grovinsköt nya siktet i dag och testade nya stocken för första gången. Regn och åska gjorde att jag fick hålla mig på 80m banan (tak över skjutbänken).

Ska finjustera lite i morgon och skjuta in på 100m som jag brukar ha det. Sköt en 5 skottsgrupp på prov. Mest för att kolla om laddningarna tog lika, dom är laddade med krut från två olika lotter. På 80m verkar det stämma hyffsat iaf. 12mm c-c

Kalibern är .308 Win

5skott80mbj7.jpg

Publicerat

Inget att klaga på där Johan  :). Såg studsaren på robsoft, den vart än grymmare med nya stocken.

Här följer några foton från gårdagens övningar på 200 meters banan. Första bilden är skjuten med 1900 Sportern 6,5x55 med Hjortpipa och hemladdade Lapua Mega. Mål är femringad grisfigur. Var oerhört svårskjutet då jag hade kvällssol emot mig men jag höftade på treans ring, ungefär den överhållning jag kör med när jag skjuter rådjur på längre håll och det visade sig stämma bra. 3 skott 25 mm, sedan 2 skott med riktmedlet i femman 20 mm i tvåans ring.

Andra bilden är skjuten med 358 norma magnum, likaså där riktmedlet i treans ring,3 skott 75 mm , sköt också där 2 skott med riktmedlet i femman och dom två skotten hamnade i treans linje samt utanför tvåans linje, ca 50 mm. Fick en dålig avfyrning sista skottet på 3 skotts serien, annars hade den kunnat se riktigt trevlig ut :)

Publicerat

Sköt läskskott + 9-skottserie och det slutade så här. 34mm c-c med läskskott och 22 mm utan. 100m, 243win, 44grains URP, Hornady 80 grains FMJ. Hoppas den håller ihop i kylan också  :-

post-76-1154453850_thumb.jpg