Publicerat December 21, 200817 yr Här är en rtäffbild som är lite kul med tanke på att den är laddad med verktygen på bilden dvs med träklubba och krutskopa
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Sådärja! Kul laddverkyg också - så såg de ut förr. Har sett gamla .25-20 Win verktyg från sako en gång
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Jag hade visst ett par testtavlor jag inte skickat in bilder på - här kommer de första, för min Krieghoff Optima Drilling 20/7x57R. Den laddning jag använder nu med Oryx 170gr hittar jag inte- den mätte 17mm på 100m... och det var den första jag testade! Sedan var jag dock tvungen att dra iväg de andra testladdningarna jag tagit fram med Nosler PT, Nosler AB och Norma FMJ. Helt OK för en drilling! Sedan två skott med öppna riktmedel och Oryx.
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Den här kontrollskjutningen med Sako M98 .375 från i somras kan jag inte låta bli att visa. 3 skott på 80m med en Leupold 1-4x20.
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Och här var kontrollskjutningen med min Sako L691 custom 9,3x62 och en Z 1,5-6x42.
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Vi går ned i kalibrar nu och tittar på nyförvärvet Sako (förstås!) Safari .300 Win Mag. Tog några X180gr jag hade liggandes och det gick ju bra... Har en Z 5-15x42 på den.
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Min sako 7x57 L691 custom nehövde nya kulor när mina hederliga PT 160gr började ta slut - här testade jag Hornady Interbond så det blir den som gäller nästa säsong! 4 skott - jag tyckte jag ryckte ett (och tittar man noga på den suddiga bilden ser man att jag faktiskt gjorde det...) så jag tog en extra.
Publicerat December 21, 200817 yr Kom precis hem efter att skjutit in min nyinköpta Tikka m/65 continental 6,5:a, sitter en Meopta 3-12/50 på. Satte fast bössan i mitt HF-stöd och riktade i pipan, skruvade in siktet, arme`ammo, första skottet mitt i !!!!!!!!! Lycka!!!!!, laddar 5 st till skjuter en träffbild på ca 30mm, ganska snabb takt. så där finns potentional. Hade bara oryx 156gr hemma, träffbild ca 20mm, jag min dumme fan hade ju varken nåt att mäta med eller fota med, men det verkar ju lovande!!!!!
Publicerat December 21, 200817 yr Författare Här är en test med frugans Sako L46 7x33 och fabriksammo blyspets på 80m. Sitter en Leupold 2,5-8x36 på den.
Publicerat December 21, 200817 yr Här kommer några till "Sakoträffbilder". Först ut Sako Classic 270W med TSX 150gr med 57gr MRP bakom avstånd 80m: /Peter
Publicerat December 21, 200817 yr Sedan Sako Hunter 338WM. Handladdad Norma JM: Handladdad Woodleigh 300gr: Handladda TSX 225gr med 67gr URP: /Peter
Publicerat December 22, 200817 yr Oj oj! Det va fan va ni skjuter tätt pojkar. Inte värt att lägga uppp några bilder i denna tråden MVH/Jocke
Publicerat December 22, 200817 yr Det här är nog bland det bästa jag fått till i år. Avståndet var dock bara 85m. 300wm hopskruvad av Stenroos, 185gr Berger VLD. 5 skott 5.33mm C-C Skjutet i ordinär ranglig älgbane bänk, benstöd och rund kudde under kolven, och inga vindflaggor.
Publicerat December 22, 200817 yr Oj oj! Det va fan va ni skjuter tätt pojkar. Inte värt att lägga uppp några bilder i denna tråden MVH/Jocke Gör det ändå Ut på skjutbanan å träna så ska du se att du snart kommer med en hålihålserie Jag har långt till jämna serier med riktigt täta träffbilder men tränar gärna och ibland känns det att allt stämmer då blir det riktigt bra
Publicerat December 22, 200817 yr För att fortsätta på Olas "Sakospår" så tar jag med min smått uttjatade 300-metersserie: Det är 22 PPC:n med Norma fabrixammo - en ruskigt lyckad kombination uppenbarligen
Publicerat December 22, 200817 yr För att fortsätta på Olas "Sakospår" så tar jag med min smått uttjatade 300-metersserie: Det är 22 PPC:n med Norma fabrixammo - en ruskigt lyckad kombination uppenbarligen Hade jag skjutit en sådan serie är risken stor att jag också blivit lite tjatig (Har du SKRUVAT fast bössan i bänken?)
Publicerat December 22, 200817 yr Oj oj! Det va fan va ni skjuter tätt pojkar. Inte värt att lägga uppp några bilder i denna tråden MVH/Jocke Oroa dig inte Jocke! För att råda bot på denna orgie i treklövrar där alla tavlor ser ut att ha gått genom samma stansverk Så ska jag lägga in en manlig träffbild från en riktig knegarpang skjuten med halvtaskigt stöd när jag kommer hem ikväll! /Micke
Publicerat December 22, 200817 yr Det här är nog bland det bästa jag fått till i år. Avståndet var dock bara 85m.300wm hopskruvad av Stenroos, 185gr Berger VLD. 5 skott 5.33mm C-C Skjutet i ordinär ranglig älgbane bänk, benstöd och rund kudde under kolven, och inga vindflaggor. Fint skjutet, har du kollat på månadsskjutningen, känns som att du kan prestera bra där. /Lasse
Publicerat December 22, 200817 yr Oroa dig inte Jocke!För att råda bot på denna orgie i treklövrar där alla tavlor ser ut att ha gått genom samma stansverk Så ska jag lägga in en manlig träffbild från en riktig knegarpang skjuten med halvtaskigt stöd när jag kommer hem ikväll! /Micke Väntar,,, är det inte kväll snart.. /Lasse
Publicerat December 22, 200817 yr Väntar,,, är det inte kväll snart../Lasse Nu är det kväll Till ämnet. Träffbilder i all ära men treskottare tycker jag är totalt meningslösa. Har flera ggr under utprovning av nya laddningar fått mycket små träffbilder på de tre första skotten för att därefter öppna upp till det tredubbla typ. Har lika många ggr fått de tre första skotten att skjuta okej för att därefter få de två sista att slå mitt i de tre första. Idag skjuter jag bara femskotträffbilder med alla mina vapen då det är det enda som ger mig tillräckligt mycket information. Jämna träffbilder även om dom inte är dom minsta är vad som betyder något. Som exempel lägger jag in en nyligen skjuten träffbild med min Marlin 336 i 30-30. 25 år gammal fabriksammo,150grains Winchester Silvertip. De tre första skotten i centrum av pricken mäter 30mm de sista två öppnade upp den till 44mm. Detta är inte den bästa träffbilden bössan skjutit inte heller den sämsta men ett bra exempel på vad bössan presterar i snitt. /Micke
Publicerat December 22, 200817 yr NuDetta är inte den bästa träffbilden bössan skjutit inte heller den sämsta men ett bra exempel på vad bössan presterar i snitt. /Micke Detta måste väl ändå vara fullt tillräcklig precision för det vapnet är tänkt?
Publicerat December 22, 200817 yr Detta måste väl ändå vara fullt tillräcklig precision för det vapnet är tänkt? I allra högsta grad! Det är ett hundrametersvapen som ska leverera inom träffområdet på klövvilt. Tre skott mot vilt har resulterat i tre byten. /Micke
Publicerat December 22, 200817 yr håller med dig mr mauser om treskottarnas förmåga, dock brukar dom användas för att kolla om inskjutningen är intakt samt samt den första laddstegen med en ny kula.