Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilder

Featured Replies

Publicerat

var i söndags och testade laddningar med Hornadys 80grs FMJ....har hittat min toppfågelladdning 8)....om den funkar i kyla också :-

det är 44, 45, 46, 46,5 och 46,8 grs MRP...sistnämda är max enligt Norma (1040m/s har jag det för) ...men bössan min vill mer 8)...det var även den laddningen som gick allra bäst...blev en markant skillnad vid 46,5grs...och bättre blev det..

post-202-1154533862_thumb.jpg

• Svar 519
  • Visningar 115,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt denna på White head cup i dag. Pga nytt stöd började jag skakigt men det blev bättre efter varje serie ju mer jag började se stödets små egenheter. Blev trea så det får man vara nöjd med.

• Mr Fiberclass
    Mr Fiberclass

Hej! Jag bytte till mig en gammal begagnad drilling (Merkel Lützen 20/7x57R) i vintras som har varit på hakmontage hos Leif Eliasson i Sollebrunn. Jag fick bössan nu efter semestern och kom ut på

• Christian N
    Christian N

Har tankat ner subMOA, men det är deprimerande när man skjuter som en kratta, 60 meter, vinden från kl 4, 6-10 m/s 5x10 siffran är 21 mm så då inser man hur illa det är. sköt innan detta någ

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Dagens besök på skjutbanan blev ett trevligt sådant. Med en Sako L46 i .22 Hornet med en Zeiss C 3-9x36 i ett Sako originalmontage måste det ju i vart fall bli mysigt. 3 laddningar togs med till banan och de gav 3-skottare mellan 11-16mm på 80m. En serie sköts med varje efter att jag hittat tavlan och skruvat in mig. Nedan är den mysigaste laddningen med N110 och Norma 50gr FMJ.

post-140-1154870050_thumb.jpg

Publicerat
Dagens besök på skjutbanan blev ett trevligt sådant. Med en Sako L46 i .22 Hornet med en Zeiss C 3-9x36 i ett Sako originalmontage måste det ju i vart fall bli mysigt. 3 laddningar togs med till banan och de gav 3-skottare mellan 11-16mm på 80m. En serie sköts med varje efter att jag hittat tavlan och skruvat in mig. Nedan är den mysigaste laddningen med N110 och Norma 50gr FMJ.

iiiiiihhhhhh jag blir galen!

Det kikarsiktet du har på din bössa, ett sådant har jag jagat i över 1år och inte funnit nått :(

Vart finner man dom?

MVH/Jocke

Publicerat
iiiiiihhhhhh jag blir galen!

Det kikarsiktet du har på din bössa, ett sådant har jag jagat i över 1år och inte funnit nått

Vart finner man dom?

Då har du nog inte jagat tillräckligt ;), jag köpte ett exakt likadant till min 358NM i våras på blocket, hade legat ute några veckor.

Publicerat
Då har du nog inte jagat tillräckligt ;), jag köpte ett exakt likadant till min 358NM i våras på blocket, hade legat ute några veckor.

mhm glömde tilläga, till de rätta priset.

Vad gav du för ditt då?

snart köper jag fan vad som!

Är desperat nu när Rugern kommer att anlända om kanske någon/några veckor och jag har bara ett sikte :(

Vad ska jag toppa Rugern med då? Jo det var tänkt att mitt Zeiss 2,5-10x52 skulle sitta på Rugern, men det kanske blir en rokard, har börjat känna att jag kanske ska lägga 6,5:an endast under de finare dagarna på året och ha rugern som en allround bössa av den större kalibern som kommer att andvändas från 1sep. - 31Januari och senn 6,5:an från 1feb - 31aug.

Så jag får se hur det blir med detta, kan nog hända att det sätts en allround kikare på Rugern i stället, men hur som så vill jag ha tag i ett sikte i spannet 2eller 3 till 9 x42 eller 36

MVH/Jocke

Publicerat
mhm glömde tilläga, till de rätta priset.

Vad gav du för ditt då?

3500 kr om jag inte minns helt fel, och vilken kikare sen! Inga som helst problem att vaka en sen kväll/natt. Det bevisar vikten av att ej stirra sig blind på objektivstorleken utan hellre titta vad som står på kikaren...

Publicerat
3500 kr om jag inte minns helt fel, och vilken kikare sen! Inga som helst problem att vaka en sen kväll/natt. Det bevisar vikten av att ej stirra sig blind på objektivstorleken utan hellre titta vad som står på kikaren...

Jahopp och den måste jag helt ha missat  :'(

Får väll leta vidare, måste ha tag i en sådan så snabbt som möjligt, söker efter Zeiss 3-9x42 eller Helia 2,2-9x42 eller Swarovski 3-9x36, men jag söker vidare, runt 3500kr är precis så mycket pengar jag har lagt undan till ett kikarsikte så det hade varit drömmen och hitta något för dom pengarna.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Senaste nyförvärvet... älgbössa?

Såhär ser träffbilden ut från fabriken - det skall bli intressant att se hur jag lyckas!

Återkommer med bättre bilder och funderingar i annan tråd.

post-140-1155329374_thumb.jpg

post-29-1155329374_thumb.jpg

Publicerat
B)
Publicerat
Senaste nyförvärvet... älgbössa?

Såhär ser träffbilden ut från fabriken - det skall bli intressant att se hur jag lyckas!

Återkommer med bättre bilder och funderingar i annan tråd.

Den var vacker Ola!!

Hade man ju inte tackat nej till precis.

Ånej inte är jag avundsjuk inte  ::)    ;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Man hade ju lite svårt att undvika ett besök på skjutbanan idag då bössan kom hem igår kväll...

Bössan är reglad från fabrik med Norma 15gr Vulkan men jag hade fått tag i Norma Alaska 18,5gr. Jaja de kan ju vara kinkiga och skjuta åt helvete med andra kulvikter de här skönheterna men jag måste ju tömma hylsor om inte annat.

En titt i målkikaren på tavlan som stod på 80 m visade att de två första smällarna satt i varandra... med öppna riktmedel och 5 sek mellan skotten cirka! Ca 5cm över riktpunkten - vad mer kan man begära? Två snabba till gav ett till i samma hål plus en som stack upp några centimeter. Om det senare var ett ryckskott, värmespridning eller riktmedlens fel (eller kanske skyttens) får framtiden utvisa.

Nu skall jag börja fundera på sikte och montage...

post-140-1155383474_thumb.jpg

post-29-1155383474_thumb.jpg

Publicerat
B)
Publicerat

De va en fin bössa du skaffat dig jimbo men de var en helt ok träffbild Mr Fiberclass prestera med tanke på ny bössa.

Mvh

Publicerat
B)
  • 1 month later...
Publicerat

Testade min relativt nyinskaffade .243á med match kula för första gången i går. Har annars bara skjutit Speer Hot-Cor.

Laddade 5 skott med 70gn SMK HPBT (Moly) och for till banan. Hastade iväg dom då annan skytt väntade på att få markera.

Dom två första skotten gick hål i hål men lite lågt sen blev det en skaplig treklöver. NU var detta visserligen bara på 80m och från bänk men med tanke på att

vapnet inte är plastbäddat, har en vanvårdad tunn originalpipa som ligger an hårt i förstocken är 16mm c-c rätt ok. Den ska nu bäddas och frilläggas.

70gnsmktbild80mqb7.jpg

Publicerat

Ser mycke lovande ut med lite finlir o plastbädning bilr de nog en hål i hål maskin.

Mvh

Publicerat

jaha det var inga dåliga bilder. vänta bara tills jag far på skjutbanan med tikkan då jävlar blir det hålihål ;D ;D

Publicerat

Flex: Hoppas på det. Är nästan orolig att man gör det till det sämmre :-)

Här är några träffbilder från laddtester på 300m med prickskyttegeväret. Får det inte att skjuta riktigt så tätt som jag vill. Har iofs inte använt vindflaggor i någon större utsträckning

utan bara läst vinden i löv och gräs och skjuter liggande med benstöd.

Klickbara bilder

175gn SMK

175gnsmktbild300mqe4.th.jpg

175gn SMK

175gnsmktbild300m5tp8.th.jpg

155gn SMK

tbild3003pr1.th.jpg

Publicerat

Ja tycker de ser mycke bra fa.. lite fel andning på 300m visas ju direckt på tavlan ;D

Mvh

Publicerat

Ja allt märks. Har nu börjat lägga en tjockare matta under benstöden så dom inte hoppar.

Sen är alltid vinden en konst att lära sig, har en vindmätare men den ger inget direkt övertag eftersom man bara får reda på vinden vid skjutplatsen med den.

Publicerat

Ja förutsättningarna måste ju va perfäkta för o kunna prestera täta bilder kommer sen vinden in i bilden blir de ju svårare ändå. Man skulle va så säker så man läste av vinden o skruva på siktet o satte träffen i lappen på 300m ;D

Publicerat

På mina 300m träffbilder är inte siktiet justerat, lappen är bara som riktpunkt. Var träffen sitter bryr jag mig inte om sålänge gruppen blir samlad, då har jag hittat min laddning och skjuter in siktet.

Merparten av grupperna är runt 55mm c-c. Några större och några mindre.

Publicerat

Johan, var är det för .243:a du har köpt?

Kikarsikte?

En liten bild kanske.. :)

mvh Danne

Publicerat

Hej Danne

Det är en Tikka M55 med en kolv gjord hos en fd lokal smed. (Var med under Bock premiärs tråden)

När jag köpte vapnet var det försett med ett Nickel Supra 3-12x56 sikte men jag har satt på

ett Bushnell Elite 5-15x50 AO i Sako Optilock fästen. Nickel kikaren är väldigt fin men jag ville ha Duplex riktmedel.

1bock2006vs1.jpg

Publicerat

Mycket fin. Tikkalådorna är mycket bra.

Jag erkänner gärna att jag gillar vita efftektplattor och Monte Carlo.

Pistolgreppet såg kraftigt och bra ut.

Jag ska snart låta tillverka en ny kolv till min gamla goa Sako .308.

Rejäla handytfyllnader och hög kolvkam är ett par av kraven.

mvh Danne