Publicerat September 17, 200619 yr Va ute med bettan i dag o panga på 100m fick i hop den här bilden 5 skott 55gr v-max
Publicerat November 19, 200619 yr Tog fram 358shooting time alaskan idag för skojs skull och sköt 4patroner laddad med Nosler 250gr partition i 900m/s. sköt bara med stöd under framstocken och armbågarna 8) 100m med 9ggr förstoring på leupolden . Och Lothar walter pipan verkar vara skaplig, bara en kok blånering och en bäddning av lådan kvar nu på bössan sedan anser jag den vara klar ;D
Publicerat December 29, 200619 yr Författare Tog en sväng ut till banan här i mellandagarna med .375:an som fått lite ny puts och kikare. Tog de gamla skotten till min gamla .375:a (Speer 285gr + Barnes X 300gr handladdat med Norma-krut) och skulle kolla lite om de gick att använda - den sköt ju bra sist med Speer-kulan... Efter att ha riktat in mig så sköt jag en serie om 3 skott vardera på 80m. Trevliga träffbilder för en "elefantbössa" och intressant att det blev samma träffläge! Rekylen med 3,2kg ren bössa och fullbumpa 300gr kändes gott i axeln. Den raka kolven och nya bakkappan mildrar dock det värsta... Tog med en liten 6,5:a på bilden som jämförelse.
Publicerat Januari 10, 200719 yr .. och lyckades få ihop den här iaf på 50 metersvallen EDIT glömde skriva att det var med Marlinen jag sköt, med cci minimag 5 skott. ha de!
Publicerat Maj 10, 200718 yr Författare Dagens besök på skjutbanan med nya Sako Safarin i .375. Barnes X 300gr hade jag låg liggandes sen förr och de gick ju bra!
Publicerat Maj 10, 200718 yr Författare Alla patroner som gick i bössan ser du på bilden - det är faktiskt en liten fördel jämfört med en dubbelpang om man vill jaga buffel...
Publicerat Maj 11, 200718 yr Författare Jag har sett en film med en buffel som behövde 6 smällar för att veta att den var död...
Publicerat Maj 11, 200718 yr Ola, vi har ju tidigare haft en diskussion om hur många plugg det går i en Sako Safari i vilen jag hade uppfattningen att det går i 5+1 Anledningen till att jag vid det tillfället hade en hög svansföring var att min jaktliga mentor har just en sådan Sako safari i 375 H&H som tar 5+1 plugg. Med denna bössa har det nedlagts 13 (eller 14) bufflar fram till dags dato och vid två tillfällen har ägaren tömt magasinet under buffeljakt. Nu kan det tilläggas att ägaren har en mycket god skytteförmåga. Å andra sidan inträffade bägge dessa situationer på den tiden det var helmantel som gällde vid buffeljakt och efter det att ägaren gått över till expanderande kulor (Swift A frame och Barnes X) har han upplevt att effekten förbättrats väsentligt. Ha det! Henrik
Publicerat Maj 11, 200718 yr Var med brorsan idag och provade hans nyinförskaffade Remington Mohawk i 222Remington. Provade lite Sellier&Bellot och Norma blyspets, sistnämnda skjöt som bäst 14mm c-c vilket får anses helt OK. Ska bli kul att se hur den skjuter med hemladdat Norma blyspets, 80m, 14mm C-C
Publicerat Maj 12, 200718 yr Respekt Jimbo, Hur reagerade den efter dessa 4a smällarna? Långskjuts eller? MVH
Publicerat Maj 12, 200718 yr Var ut en sväng idag också och provade lite laddningar till farsans 6.5'a.. Lyckades hitta en laddning som såg mycket lovande ut, ska ladda ett par smällar till och finjustera.
Publicerat Maj 12, 200718 yr Jo om det är ett funkis älgbanevapen. Min nuvarande visar samma mönster varje gång oavsett ammotyp. Baserat på snabb omladdning skall sägas vid typ älgbane skytte. 2 skott ca 50 mm träffbild i bästa fall 4 skott stegring 70 mm bibehållen samskjutning 6 skott Stegring ytterligare ca 50 mm samskjutningen bruten. 8 skott Fortsatt försämrad samskjutning, uppemot 180-200 mm. 10 skott Stagnering 150-200 mm klockan 10 om riktpunkt Det är därför jag ofta känner viss skeptism till dessa vapen då det kräver så mycket tid att få tillräcklig träning. Varje DS har sitt mönster, min är ändå justerad hos smed. MVH
Publicerat Maj 13, 200718 yr Författare Henrik, Det är ju bra när verkligheten överträffar katalogernas uppgifter. Min förra safari har jag för mig bara svalde 4 i magget. Det beror lite på patronlängden märkte jag, för det var tight med 5 i. Mvh
Publicerat Maj 14, 200718 yr Ola, jag håller med dig om att det är alltid trevligare att få överraskningar i positiv riktning Det måste vara en marddröm att vara Sakosamlare med tanke på alla varianter och modeller som verkar ha lämnat Sakofabriken utan att nån på fabriken kände till dem??? Men grattis till en bössa som både ser bra ut och verkar skjuta bra! //Henrik
Publicerat Maj 14, 200718 yr Författare Men grattis till en bössa som både ser bra ut och verkar skjuta bra!//Henrik Konstigt annars, det är ju en Sako...
Publicerat Maj 19, 200718 yr Sköt denna 10 skotts serie, 93.9mm 11/5. Andra serien för dagen. En hel del mirage gjorde det svårt att hålla samma riktpunkt från skott till skott. Vinden var ganska stadig snett bakifrån, vänster till höger. Avståndet var 500m.