Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilder

Featured Replies

Publicerat
Oroa dig inte Jocke!

För att råda bot på denna orgie i treklövrar där alla tavlor ser ut att ha gått genom samma stansverk ;):wub:

Så ska jag lägga in en manlig träffbild från en riktig knegarpang skjuten med halvtaskigt stöd när jag kommer hem ikväll!

:lol: /Micke

Detta känns skönt att höra Micke :lol:

Nä men i ärlighetens namn så är det inte ofta det blir treklövrar. Men det ligger oftast inte så långt ifrån. Vi får väll se om jag kan prestera när min 6mmBR är klar.

MVH/Jocke

• Svar 519
  • Visningar 115,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt denna på White head cup i dag. Pga nytt stöd började jag skakigt men det blev bättre efter varje serie ju mer jag började se stödets små egenheter. Blev trea så det får man vara nöjd med.

• Mr Fiberclass
    Mr Fiberclass

Hej! Jag bytte till mig en gammal begagnad drilling (Merkel Lützen 20/7x57R) i vintras som har varit på hakmontage hos Leif Eliasson i Sollebrunn. Jag fick bössan nu efter semestern och kom ut på

• Christian N
    Christian N

Har tankat ner subMOA, men det är deprimerande när man skjuter som en kratta, 60 meter, vinden från kl 4, 6-10 m/s 5x10 siffran är 21 mm så då inser man hur illa det är. sköt innan detta någ

Posted Images

Publicerat

Äntligen en träffbild som inte gav mig mindervärdskomplex :excl:

Måste komma ut o skjuta lite träffbilder och lång håll snart, är ganska sugen på det.

/Lasse

Publicerat

Jag sparar sällan tavlor då det är just gamla resultat och det är inget att leva på gamla meriter :wub:

Fast efter lite sökande i datorn hittade jag denna så man kan vara med och skryta lite ;)

post-857-1230028410_thumb.jpg

Övre banladdningen med kulan i bomen och nedre jaktladdningen med 0,5FF rätt stabilt träffläge och även den större räcker rätt långt.......på jakten

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

post-140-1240474036_thumb.jpgpost-140-1240474018_thumb.jpg

Senaste besöket på skjutbanan med Sako Fiberclass .30-06 och Norma fabriksammo TXP och Accubond.

post-140-1240474048_thumb.jpg

Publicerat

Tja det där räcker ju rätt länge på älgjakten, hur stor förstoring har du på kikaren?

Publicerat
Senaste besöket på skjutbanan med Sako Fiberclass .30-06 och Norma fabriksammo TXP och Accubond.

Sen när har Accubond röda spetsar? Gäller det bara fabriksladdat månne? Jag har bara sett vita spetsar på Accubond.

Publicerat
post-140-1240474018_thumb.jpg

Senaste besöket på skjutbanan.

Vad skjuter ni sådana träffbilder på för avstånd?

Publicerat
Vad skjuter ni sådana träffbilder på för avstånd?

80m står det på tavlan.

Publicerat

Ja det gör det, så dum jag är.

Där har jag en hel del träning kvar. På bilderna ser det ju ut som avståndet mellan skotten mäts i millimeter snarare än centimeter. Jag sköt med en klass1 studsare för första gången igår. Men trots stillastående mål fick jag inte tätare träffbild än 10 centimeter.

Jag antar att det ligger många tusen skotts träning innan man lyckas med bedriften att sätta "hål i hål" som på vissa bilder...

Bara att kavla upp ärmarna!

Publicerat
Ja det gör det, så dum jag är.

Där har jag en hel del träning kvar. På bilderna ser det ju ut som avståndet mellan skotten mäts i millimeter snarare än centimeter. Jag sköt med en klass1 studsare för första gången igår. Men trots stillastående mål fick jag inte tätare träffbild än 10 centimeter.

Jag antar att det ligger många tusen skotts träning innan man lyckas med bedriften att sätta "hål i hål" som på vissa bilder...

Bara att kavla upp ärmarna!

Vilken skjutställning hade du?

Avståndet är mätt i millimeter på den bilden =)

Publicerat

Stående utan stöd. Är det inte så alla skjuter?

Publicerat

De här träffbilderna är nog skjutna sittandes i bänk.

10cm träffbild på 80m ståendes utan stöd är ju helt OK.

Publicerat
De här träffbilderna är nog skjutna sittandes i bänk.

10cm träffbild på 80m ståendes utan stöd är ju helt OK.

Ahaa, det sätter ju saken i ett helt annat ljus. Med stöd är det ju en helt annan femma. Jag ska prova det jag med.

Publicerat
Ahaa, det sätter ju saken i ett helt annat ljus. Med stöd är det ju en helt annan femma. Jag ska prova det jag med.

Du är precis i början på skyttets långa stig.. :rolleyes: Det finns oändligt med kunskap att hämta här om olika typer av stöd, avfyrningsteknik och alla de andra 10.000-parametrar som finns att tänka på =) Jag är själv i början på samma stig, mer eller mindre, och det är väldigt kul att se när det utvecklas åt det bättre =)

Publicerat

När man pratar om träffbilder, som i denna tråd, så är det som regel för att ta reda på vad ett vapen presterar med en viss ammunition. Då skjuter man med så mycket stöd som möjligt med minsta möjliga mänsklig påverkan i form av fel skjutställning osv. Det uppnår man bäst i skjutbänk. Detta är på intet sätt en lätt sak att skjuta så bra i bänk att man verkligen kan vara säker på att det är en träffbild som representerar det bästa bössan/ammon klarar. Det kräver mycket träning.

Det finns skyttar här på forumet som är mycket bättre lämpade än jag, både till att skjuta och förklara det, men det är grunden.

Publicerat
  • Författare
Sen när har Accubond röda spetsar? Gäller det bara fabriksladdat månne? Jag har bara sett vita spetsar på Accubond.

Jag blev lite fundersam själv men det är Norma Fabriks och de anger att det är Accubond. Måhända har de gjort en specialbeställning.

Publicerat
  • Författare
Tja det där räcker ju rätt länge på älgjakten, hur stor förstoring har du på kikaren?

Det är en 3-12x56, men det brukar inte spela så stor roll tycker jag när man letar träffbilder. Ibland skjuter jag tätare med 6x. Jag har t.om. skjutit lika bra med rödpunkt vilket förvånade mig vid det tillfället. Det handlar ju om att hålla still och inte rycka skotten. Med en stor prick är det lätt att centrera med en lägre förstoring. Å andra sidan använder bänkskyttarna hög förstoring så det är säkert en fördel, även om de kanske har det även av andra orsaker.

Publicerat

ang. förstoringen och att skjuta träffbilder så upplever jag då att det är viktigare att ha ett mål som är anpassat för riktmedlet än att ha hög förstoring.

att bänkskyttar har hög förstoring beror på att man vill se vad som händer på tavlan, bänkskytte är en millimeter sport och när man ska hålla av för olika vind i serien underlättar det definitivt om man ser vad man pysslar med.

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Och här är resultatet av kontrollskjutning av Accubonden på 200m. Jag trivs med min gamla Fiberclass.

post-140-1240748871_thumb.jpg

Publicerat

Fina träffbilder! testa gärna månadscuperna under "skytte&teknik" för det är oroväckande lugnt där, våren är perfekt för skytte träning :rolleyes:

Publicerat

Hornady Accubond har röda spetsar, Nosler Interbond har vita.

Publicerat
Hornady Accubond har röda spetsar, Nosler Interbond har vita.

Ehh..

Hornady Interbond har röda, Nosler Accubond har vita :wacko:;)

Var det du som skulle koppla ihop trådarna på röda linjen eller? Kommer aldrig mer att åka kommunalt :D:P:D

Mvh!

Publicerat
Ehh..

Hornady Interbond har röda, Nosler Accubond har vita :D:D

Var det du som skulle koppla ihop trådarna på röda linjen eller? Kommer aldrig mer att åka kommunalt :D:D:D

Mvh!

:wacko:

;)

:D

:P

:D

Publicerat

Skojskjutning på 150 meter med min 9,3-62 med egna slutputsade bobergs laminat kolv. samt 46 cm pipa.

Naturalis 14,3 grams. helt ok.

post-2881-1240777958_thumb.jpg

post-2881-1240778118_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Ehh..

Hornady Interbond har röda, Nosler Accubond har vita :rolleyes::P

Var det du som skulle koppla ihop trådarna på röda linjen eller? Kommer aldrig mer att åka kommunalt ;):PB)

Mvh!

Bara så ni vet så har jag fått bekräftat av Norma att de specialbeställer sina Accubond med röda spetsar för den ammunition de laddar - de vill skilja sig åt från vanliga lösa kulor.