Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilder

Featured Replies

Publicerat
Sköt denna 10 skotts serie, 93.9mm 11/5.

Andra serien för dagen. En hel del mirage gjorde det svårt att hålla samma riktpunkt

från skott till skott. Vinden var ganska stadig snett bakifrån, vänster till höger.

Avståndet var 500m.

serie2bu0.th.jpg

Vad ska Du jaga eftersom Du skjuter på 500 m ??? 10 skott inom 1 dm på 500 m får väl anses som okej. :D

• Svar 519
  • Visningar 115,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sköt denna på White head cup i dag. Pga nytt stöd började jag skakigt men det blev bättre efter varje serie ju mer jag började se stödets små egenheter. Blev trea så det får man vara nöjd med.

• Mr Fiberclass
    Mr Fiberclass

Hej! Jag bytte till mig en gammal begagnad drilling (Merkel Lützen 20/7x57R) i vintras som har varit på hakmontage hos Leif Eliasson i Sollebrunn. Jag fick bössan nu efter semestern och kom ut på

• Christian N
    Christian N

Har tankat ner subMOA, men det är deprimerande när man skjuter som en kratta, 60 meter, vinden från kl 4, 6-10 m/s 5x10 siffran är 21 mm så då inser man hur illa det är. sköt innan detta någ

Posted Images

Publicerat

Man vet aldrig  ;)

Över dom tre (3x10 skott) tävlingsserier jag sköt snittade jag 111.63mm

Var rätt kul att testa bänkskytte faktiskt, kanske gör jag om det nästa år.

Publicerat

Andra serien för dagen. En hel del mirage gjorde det svårt att hålla samma riktpunkt

från skott till skott. Vinden var ganska stadig snett bakifrån, vänster till höger.

Avståndet var 500m.

serie2bu0.th.jpg

Bra skjutet Johan!!

Vet hur det är att skjuta på dessa avstånd. Ingen lek.

Bra gjort.

Publicerat
Man vet aldrig  ;)

Över dom tre (3x10 skott) tävlingsserier jag sköt snittade jag 111.63mm

Var rätt kul att testa bänkskytte faktiskt, kanske gör jag om det nästa år.

....och jag som trodde att det var på fri hand. ;) ;D Bra gjort ändå Johan ! :D

Publicerat

Ruskigt bra johan.

Mvh.

Publicerat

Tackar!

Kanske ska tillägga att det var på tävlingen i Fredriksberg jag sköt.

Blev lite småsugen att testa Sporter eller LV också med min .243á.

Publicerat

Har några frågor bara för att jag är nyfiken hur

långt mina resultat jämnfört med dina skulle räcka.

Har tävlat i skytte men det var älg och gris.

Vilken klass var det?

Hur många deltog i din klass?

Vilken plasering kom du på?

Räknas det som en stor tävling?

Publicerat

Hej Danne

Klassen heter Unlimited. I år deltog 25 skyttar i den klassen.

Jag kom tvåa. Jag är inte så kunnig i bänkskytte men vad jag fattat så är det en av

de större iom att det inte finns så väldigt många 500m banor med bänkar i Sverige.

Komplett resultatlista finns här: http://www.benchrest.se/index.php?option=c...8&Itemid=59

Där kan du jämföra dina resultat på 500m mot de som sköts under tävlingen.

Publicerat
Hej Danne

Klassen heter Unlimited. I år deltog 25 skyttar i den klassen.

Jag kom tvåa. Jag är inte så kunnig i bänkskytte men vad jag fattat så är det en av

de större iom att det inte finns så väldigt många 500m banor med bänkar i Sverige.

Komplett resultatlista finns här: http://www.benchrest.se/index.php?option=c...8&Itemid=59

Där kan du jämföra dina resultat på 500m mot de som sköts under tävlingen.

Hej Johan!

Det var ju inget dåligt resultat det där! :D et är väl så att man får gratulera Dig iaf. :D Du spöade flera kända namn som har håller på med bänksytte och kanske mer än vad Du gör. :D ;D

Publicerat

Tackar

Även en bilind höna hittar då och då ett korn. ;-) Vinden avgör en hel del på 500m.

Jag sköt med kulor i cal .30 medans många andra hade någon typ av 6mm. Tyngre kulor driver mindre som alla vet. Det var som sagt första gången för mig. (Avståndet är jag dock bekant med sedan tidigare men då inte i bänk)

Publicerat

Otroligt bra, de där kändes skönt garanterat. Skulle tro att det ger mer smak  ;)

Publicerat
Tackar

Även en bilind höna hittar då och då ett korn. ;-) Vinden avgör en hel del på 500m.

Jag sköt med kulor i cal .30 medans många andra hade någon typ av 6mm. Tyngre kulor driver mindre som alla vet. Det var som sagt första gången för mig. (Avståndet är jag dock bekant med sedan tidigare men då inte i bänk)

Varsegod! :D Vad sa Kari och Trond när Du spöade bägge ??? ;) ;D

Publicerat

Ser det inte som att jag spöade dom direkt, jag hade turen på min sida skulle jag tro och sen kom jag

utan några förväntningar alls på mig själv, kunde inte ha några iom att det var första gången och så många otroligt duktiga skyttar med.

• 1 month later...
Publicerat

Rhi25014mmkopiera.jpg

Sako 75 HS

Publicerat

Den träffbilden är det inget fel på. :D

Publicerat

Avståndet var 500m.

serie2bu0.th.jpg

Har missat ditt inlägg Johan, respekt!  ;)

Publicerat

Ikväll blev jag bjuden på gris/rävvak och eftersom jag ej var särskilt nöjd med Naturalisens träffbild i min LTR och kulorna(Barnes TSX) jag beställt dröjer minst 3 veckor så inhandlades en ask Oryx idag.

Första 2 skotten satt för högt, 5 cm över riktpunkten. Vred ned 2 knäpp och drog 4 smällar vilka samlades helt okej  ;)

post-373-1185984526_thumb.jpg

Publicerat
Ikväll blev jag bjuden på gris/rävvak och eftersom jag ej var särskilt nöjd med Naturalisens träffbild i min LTR och kulorna(Barnes TSX) jag beställt dröjer minst 3 veckor så inhandlades en ask Oryx idag.

Vilken kulvikt har du beställt?

Eftersom vi har räffelstigningen 1/12 (up to 170grains bulletweight)

Så är det risk att X-kulor över 165grain inte stabiliseras.

Förmodligen därför Naturalisen inte sköt bra.

/Micke

Publicerat

Hade beställt fel såg jag nu när jag läste ordern. Stod 130 gr men det skulle vara 150 gr.

Vad tror du om 150 grain i LTR´en?

Publicerat

Det blir säkert bra då kulan inte är längre än en 165grains blykula.

/Micke

Publicerat
Vilken kulvikt har du beställt?

Eftersom vi har räffelstigningen 1/12 (up to 170grains bulletweight)

Så är det risk att X-kulor över 165grain inte stabiliseras.

Är du säker?

168 gr TSX är väl speciellt gjord för 308win.

Publicerat
Är du säker?

168 gr TSX är väl speciellt gjord för 308win.

Väldigt förenklat.

Räffeltigning 1/12 upp to 170grains kulor avser nominella mantlade blykulor.

En homogen kopparkula blir betydligt länge än en konventionellt mantlad blykula,den ökade längden ger oftast stabiliseringsproblem och för att undkomma det så måste man gå ner i kulvikt.

Detta skiljer dock från vapen till vapen och från räffelstigning till räffelstigning dessutom har utgångshastigheten stor påverkan.

/Micke

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Är det ingen som varit på skjutbanan på sistone och testat någon ny (gammal) bössa? Måste se om jag inte kan förminska några bilder från testerna jag gjort på senaste tiden!

Publicerat

Det här var en skojig gammal tråd ^_^ Kul att du lyfte fram den till oss som inte var med när den startades.post-2426-1229837637_thumb.jpg

Det här är Winchestern 6,5-55. Jag tappade ett skott men det visar att bössan kan om jag håller i. Nu har jag naturligtvis skruvat in så träffbilden är centrerad men jag har inget foto på det.