Publicerat November 15, 200916 yr Jag har en finskstövare som precis blev 5månader. Han började driva för ca 2 veckor sedan har även en rävsprängare som jag ska jaga in till jul. Vad tycker ni det han har drivit nu är hare men jag ska snart börja släppa på rävarna så fort jag ser, lockat eller fångat en =) Givetvis är jag förväntansfull på den första riktiga spårsnön Ge mig lite konkreta tips för det finns väldigt många förståsigpåare. Mvh Fidde
Publicerat November 16, 200916 yr ska han driva räv ska han inte driva hare,,det är nog väldigt dumt, sen ska hunden söka räv och det som är det svåra, gå och släpp hunden på räv spår,åtel eller så,5 månader är inte gamalt men du ska absolut börja låta hunden jobba med söka och inte släppa på färska spår bara,prägla är självklart viktigt men inte för mycket, vissa måste gå upp rävar andra slipper,sen ge fan i dom dära gnagarna för dom bidrar inte till en mer spår säker rävdrivare snarare tvärtom!
Publicerat November 16, 200916 yr som sagt låt bli hararna... du kommer bli vansinnig sedan när hunden håller på å trasslar flera timmar på en har traj istället för att söka efter rävslag. och ännu vansinigare då du hämtat han på har trajen och gått därifrån då hunden sticker raka vägen tillbaka då du släpper den på nytt... annars är det bara å ta varje tillfälle att prägla den på räv. mvh stefan
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Alltså det ni då säger är att inte låta han driva hararna ?? Mitt mål är definitivt en ren rävahund. Men med tanke på hur gammal han är så känns det som att hellre driva hare en rådjur. Ingen spårsnö ännu, eller ska jag lugna mig med att släppa ?? Vill verkligen inte förstöra detta ämne
Publicerat November 16, 200916 yr jag skulle inte låtit han driva hare.du låter väl inte en älghund jaga rådjur heller... sen behöver du inte låta bli att släppa han för det bara du kopplar han så fort du kan på olovligt vilt å inte uppmuntrar han på tex hare. skaffa en åtel du kan släppa vid,samt så fort du ser en räv vart det än är släpp om det går annars spåra å uppmuntra.
Publicerat November 16, 200916 yr Alltså det ni då säger är att inte låta han driva hararna ??Mitt mål är definitivt en ren rävahund. Men med tanke på hur gammal han är så känns det som att hellre driva hare en rådjur. Ingen spårsnö ännu, eller ska jag lugna mig med att släppa ?? Vill verkligen inte förstöra detta ämne Alltså det är inte jordens undergång om en unghund driver hare. Jag skulle vilja säga att alla drev är av godo som unghund (första jaktsäsongen alltså), den måste lära sig vad den ska göra.. Rent psykiskt är en så ung hund inte så väl utvecklad så att börja fya en massa är bara dumt. Du riskerar bara att göra hunden osäker på om det är själva drevet du inte gillar. Nä låt han hålla på eller bara hämta han från drevet utan att fya. Men som många skriver ta ALLA chanser du får att prägla hunden på räv.
Publicerat November 16, 200916 yr Alltså det är inte jordens undergång om en unghund driver hare. Jag skulle vilja säga att alla drev är av godo som unghund (första jaktsäsongen alltså), den måste lära sig vad den ska göra.. Rent psykiskt är en så ung hund inte så väl utvecklad så att börja fya en massa är bara dumt. Du riskerar bara att göra hunden osäker på om det är själva drevet du inte gillar. Nä låt han hålla på eller bara hämta han från drevet utan att fya. Men som många skriver ta ALLA chanser du får att prägla hunden på räv. personligen tycker jag det är vansinigt å låta han driva hare då kan han ju lika gärna få driva rådjur oxå ju tidigare dom lär sig vad som dom får jaga desto lättare men man behöver ju inte fya han utan bara ta av han från drevet så fattar han tillslut vad husse gillar... mvh stefan som har en 1,5 åring med bara harlinjer som inte luktar i ett har spår ens
Publicerat November 16, 200916 yr finns inget med en hare som bringar en bra rävhund med att få jaga,,håller med grytjägarn! tycker dock man kan prägla,men inte för längre då hunden måste söka själv
Publicerat November 16, 200916 yr Jag har en finskstövare som precis blev 5månader. Han började driva för ca 2 veckor sedan har även en rävsprängare som jag ska jaga in till jul. Vad tycker ni det han har drivit nu är hare men jag ska snart börja släppa på rävarna så fort jag ser, lockat eller fångat en =) Givetvis är jag förväntansfull på den första riktiga spårsnön Ge mig lite konkreta tips för det finns väldigt många förståsigpåare. Mvh Fidde Du har ju fått rätt bra tipps redan..Men jag tycker att så fort din hund jagar allt utom räv så ta fast han så fort du bara kan och låt han inte driva det. Att unga rävstövare driver sgs allt är inget problem...men försök attt få fast den och säga NEJ detta vill vi inte jaga. Men gör istället så att du försöker släppa där du vet att det mest troligt finns räv och får den upp räv så ska du ge mycket beröm. Åtel eller nära gryt släpp skulle jag rekomendera. Och om du ser räv så hämta hunden och släpp på räven och på det sättet uppmuntra.När en stövare är så pass gammal som 5 månader så tycker jag att man inte längre ska dalta med den utan börja träna på det du vill ha den till. Så inga hardrev tack !!!...eller försök undvika dom iaf
Publicerat November 16, 200916 yr Själv har jag alltid gjort som de här pojkarna skriver med mina rävhundar. Driver hunden hare eller något annat så ska himlen ramla ner över dem... Men däremot kan du få gå km vis i en rävlöpa innan du och hunden reser räven i legan och då släpper du din hund på den färska löpan med glädje i rösten när hunden börjar ta an löpan... När du gjort det några gånger och fått hunden att driva räven så börjar din stövare förstå vad det handlar om. Driver den räven i gryt så låt hunden stå bunden vid grytet när du släpper ner terriern i grytet och när räven är skjuten så koppla terriern som givetvis äger räven och låt stövaren få basta och leka med räven under dina glada hojtanden... Då om du har tur får du en stövare som stannar vid gryten och markerar att räven krupit under.. Enkelt men effektivt.. Rävper ..
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Herregud jag trodde inte det var så allvarligt....Jag har haft många hundar men inte med ett sådant ämne som ajax har. Jag har lagt ut nät på alla möjliga håll så om nån ser räv så ringer dom !! Jag vet att det är viktigt att pränta hundarna så dom vad dom skall driva alternativt söka efter.... Jag tar verkligen emot tipsen med en stor hövlighet, det är alltid bra att veta för detta är min första stövare !!
Publicerat November 16, 200916 yr Herregud jag trodde inte det var så allvarligt....Jag har haft många hundar men inte med ett sådant ämne som ajax har.Jag har lagt ut nät på alla möjliga håll så om nån ser räv så ringer dom !! Jag vet att det är viktigt att pränta hundarna så dom vad dom skall driva alternativt söka efter.... Jag tar verkligen emot tipsen med en stor hövlighet, det är alltid bra att veta för detta är min första stövare !! vi rävjägare delar med oss av tipsen för vi tycker det är kul med likasinnade,tror om du tittar längre tillbax hittar du vi gått igenom samma sak,sen finns det när du gjort 50 inlägg och läsa jaktdagböckerna som många skriver om jakterna,där inga harar blandas in
Publicerat November 16, 200916 yr Författare Jättestort tack till alla Hur tycker ni man ska jaga in sin foxterrier 7månader med bara sprängare i tavlan
Publicerat November 16, 200916 yr Skall bar ge dig ett råd..skall du jaga in en rävhund - gör som Foxkiller säger. Tror inte någon på forumet kan matcha det han kan vad gäller rävstövare. Säger de andra likadant ok har det olika åsikter - tja jag vet ju vilka råd jag då skulle följa. Om du är osäker - läs han jaktdagbok /oskar - som bara jagat in har och grisstövare...
Publicerat November 17, 200916 yr Jag tror ni missuppfattade mig lite. Jag tycker inte att rävhunden ska driva hare men man behöver inte vara hård mot den för att den gör fel som unghund. Jag tror att det kan med vissa individer vara rent onödigt. Alltså min äldre har jag tagit på klövdrev jag vet inte hur många gånger och vrålat och skrikt åt han mm. Nog faan driver han klöv likförbannat. Det kan många gånger vara lika effektivt att bara koppla och gå därifrån. Jag gjorde inte så med den yngre utan gick helt sonika dit och hämtade honom och sa åt han att sånt där ska vi inte hålla på med om han inte skötte sig. Han är inte alls lika sugen på klöv eller hare som den äldre. Ska sägas att han är vekare så det spelar också in men en hund som är 5 månader är inte färdigutvecklad i huvvet så det spelar ingen större roll om du blir tokig på den så kommer den mest troligt ändå glömma det efter puberteten. Det den kommer ihåg är att husse är en surkart Om du prompt MÅSTA ha en färdig hund vid 2 års ålder så är det bara lägga TIMMAR i skogen och vara hårdare med vad han får driva från början. Se på FC, han har nog lagt ner mest tid av oss som skriver här (borträknat foxkiller då ) och han börjar ju vara nöjd med hunden nu. Själv har jag inte kunnat lägga lika mycket tid i skogen men han börjar sköta sig han med tycker jag, hunden är dock nästan året äldre än FCs hund. Det underlättar ju om du har igång terriern så den kan spränga rävarna medans du har med stövaren.
Publicerat November 17, 200916 yr när snön kommer,sätt hunn på rävspår,tar den inte efter självmant,gå med den i koppel,BERÖM ONORMALT MYCKET,nästan så mycket så du funderar om du inte riktigt klok själv =).....................de gjorde ja ,de gjorde susen
Publicerat November 17, 200916 yr när snön kommer,sätt hunn på rävspår,tar den inte efter självmant,gå med den i koppel,BERÖM ONORMALT MYCKET,nästan så mycket så du funderar om du inte riktigt klok själv =).....................de gjorde ja ,de gjorde susen HEHE, det där låter ju bekant Typ, "Vad faan håller man på med egentligen? Springer omkring i skogen och pratar babyspråk med en hund"
Publicerat November 17, 200916 yr o viktigaste av allt.att ALDRIG GE SIG,hunn ska bara driva räv,punkt
Publicerat November 17, 200916 yr Hej Har läst alla inlägg och har väl egentligen bara en kommentar; ha inte för bråttom! En stövare är inte färdigväxt fysiskt förran vid 12-15 månader ålder, däremot så kan jaktlusten vara fullt färdig betydligt tidigare. Risken är alltså att du kan jaga på junioren skador på ej färdigväxta leder o dyligt om du kör för hårt, och sådant straffar sej ofelbart den dagen hunden börjar åldras. Låt honom ha minst en vilodag efter varje drev, samt stoppa allt vad långdrev,(=över en timme), heter medans han är valp. Speciellt rävdreven sliter på kroppen om hunden driver snabbt, detta pga att det sällan blir tappt så länge räven stannar ovan jord. Skynda långsamt, det har du igen i det långa loppet. FÖ så tror jag personligen att lite harjakt i början kan utveckla tex spårnoggrannheten på äldre slag, samt förmågan att ligga kvar och jobba på tappten. Och så är det onekligen väldigt gott med en harstek emellanåt!
Publicerat November 17, 200916 yr Jag tycker man inte ska vänta med jaga utan förväntningar,kommer hunden tillbax efter drev,lyder hyffsat,äre bara köra i hundens tempo...Många som blivit sura på mig att jag jagat med min hund tidigt,men dom har kommer inte kunna ta tillbax första säsongen i hundens liv,han har inga värre psyiska problem av det tycker man ser på hunden om den vill äta pinnar eller jaga,dom kommer äta pinnar om dom aldrig fått vara ute vid 10 månaders ålder eller 3 månaders ålder....Sen är vissa sena andra tidiga,min lyfter tex inte ännu alltid på benet. alltså ha inte större förväntningar men var inte rädd att vara ute i skogen med den,allt man får första året är ren bonus,så ser jag det samma sak med foxterriern,min är i samma ålder,och inte jagar den nått nu,jag gillar hundar som visar tidig jakt,men den får mogna,och vill man ha en ren sprängare tror jag aldrig gräva är ett bra stall tips,låta den vara rörlig.. sen har man ingen stjärnor till hundar själv så kan vara lite obekräftad information Helt säker att en hare kommer aldrig göra en rävhund bättre,utan tiden och antal drev din hund kommer få,då lär den sig..dagen älg jägare jagar in sina hundar på rådjur för få dom mera spårsäkra ska jag ändra min uppfattning om dom får bättre hundar då
Publicerat November 17, 200916 yr Jag tycker man inte ska vänta med jaga utan förväntningar,kommer hunden tillbax efter drev,lyder hyffsat,äre bara köra i hundens tempo...Många som blivit sura på mig att jag jagat med min hund tidigt,men dom har kommer inte kunna ta tillbax första säsongen i hundens liv,han har inga värre psyiska problem av det tycker man ser på hunden om den vill äta pinnar eller jaga,dom kommer äta pinnar om dom aldrig fått vara ute vid 10 månaders ålder eller 3 månaders ålder....Sen är vissa sena andra tidiga,min lyfter tex inte ännu alltid på benet. alltså ha inte större förväntningar men var inte rädd att vara ute i skogen med den,allt man får första året är ren bonus,så ser jag det samma sak med foxterriern,min är i samma ålder,och inte jagar den nått nu,jag gillar hundar som visar tidig jakt,men den får mogna,och vill man ha en ren sprängare tror jag aldrig gräva är ett bra stall tips,låta den vara rörlig.. sen har man ingen stjärnor till hundar själv så kan vara lite obekräftad information Helt säker att en hare kommer aldrig göra en rävhund bättre,utan tiden och antal drev din hund kommer få,då lär den sig..dagen älg jägare jagar in sina hundar på rådjur för få dom mera spårsäkra ska jag ändra min uppfattning om dom får bättre hundar då
Publicerat November 17, 200916 yr Hej FC Det är rätt, man skall göra det man man tror på!! Men icke desto mindre, en hunds livslängd/jakthundsduglighet, (är egentligen samma sak), kan, (enligt mina egna högst påtagliga erfarenheter), påverkas ganska rejält av hur hårt man kör med dom som juniorer. Må tiden utvisa vem av oss som har rätt..... Och om hunden lyder hyfsat så är det väl inget problem att kalla in den/avbryta efter ca en timmes raskt rävdrev. Om husses jaktlust är starkare än så, vilket inte är ovanligt, så kan den väl stillas med lite kråkskytte eller dylikt under em....
Publicerat November 17, 200916 yr Hej FCDet är rätt, man skall göra det man man tror på!! Men icke desto mindre, en hunds livslängd/jakthundsduglighet, (är egentligen samma sak), kan, (enligt mina egna högst påtagliga erfarenheter), påverkas ganska rejält av hur hårt man kör med dom som juniorer. Må tiden utvisa vem av oss som har rätt..... Och om hunden lyder hyfsat så är det väl inget problem att kalla in den/avbryta efter ca en timmes raskt rävdrev. Om husses jaktlust är starkare än så, vilket inte är ovanligt, så kan den väl stillas med lite kråkskytte eller dylikt under em.... jag har inga erfarenheter utan första stövarn,tror iaf se att mitt sätt inte gått åt pipan,allt är relativt men mina hundar ska inte ge sig,klara driva länge och helst gå ha fritt tills dom hittar en räv,går ganska ok,och lydnaden under ett rävdrev finns ej,men går kalla av till annat,men svårt döma en snart 2årig hunds framtid,men räkna med den kommer jaga
Publicerat November 17, 200916 yr Det mest är ju sagt så jag tror du vet hur du ska gå tillväga. Men en sak ska man ha klart för sig då det gäller att få bra hundar och då pratar jag verkligen bra hundar. Att det finns inga genvägar...eller man får den hund man förtjänar! Sen är det ju oxå väldigt viktigt att man väljer valp från föräldrar som har dom egenskaper man eftersträvar...det underlättar mycket. Jag känner till flera topprävhundar som funnits eller finns ännu här i Finland och den gemensamma nämnaren är att dom börjat driva räv i tidig ålder och dessutom har deras ägare varit otroligt mycket i skog med dom redan som små valpar och ingen av dessa som jag känner till har fått någon framtida men av det utan snarare tvärt om. Men jag känner även till ännu fler misslyckade rävstövare där ägarna inte har varit i skogen med sina valpar från små utan när snön fallar så då tror dom att det är bara att släppa ut stövarn och att den då ska jaga...vilket inte fungerat. F_C är ju ett för oss ett känt exempel som bevisligen håller på att lyckas med att få en bra rävstövare. En annan som har en i mitt tycker bra rävstövare på gång är min kompis som finns på denna sida oxå under namnet "jaktgalen" hans stövare och F_Cs är lika unga. Och jag har föjlt hans framfart... och om F_Cs har haft mycket dagar i skogen så ligger "jaktgalen" inte långt efter. Tror det är få som laggt ner så mycket tid i skogen på sina valpar och det ska bli spännande och se hur pass bra rävdrivare dessa två blir. ....bra är dom redan i mitt tycke.Det finns även andra här på forumet så har duktiga rävhundar på gång så det är bara och ta det bästa från alla så blir det säkert bra. Så det är bara att vara envis och ha mycket tålamod....det behövs periodvis.