Publicerat December 23, 200916 yr Jag har en finne efter finska räv hundar som började driva vid 3,5mån och vid 4mån drev han räv som jag vet men det var inte många minuter....men jag ska inte påstå att han är en bättre rävhund än andra vid vuxen ålder!!
Publicerat December 23, 200916 yr Hvordan en støver blir som revehund i voksen alder har ingen betydning om den jager når den er 3 mnd eller 10mnd !!!!!!! Jeg hadde en Finne som hadde sitt første drev før den var 3 mnd , jeg har den derimot ikke i dag Foxhoundvalpen jeg har nå er 6mnd og har ennå ikke hatt et drev. Det sier derimot ikke et dugg hvordan revehund det kommer til å bli i en alder av 2 år. Sluttsatsen vet du når hunden er voksen ikke før
Publicerat December 23, 200916 yr Kan bara hålla med dig foxhound men nån måste ju tycka olika oss annars blir det ju ingen kul debatt!!
Publicerat December 23, 200916 yr Kan bara hålla med dig foxhound men nån måste ju tycka olika oss annars blir det ju ingen kul debatt!! HAHA, JAg har ett liknande exempel... Av mina 2 var det den äldre som jagade tidigast.. Jag kan då inte påstå att han är bättre.. Det tror jag till och med Foxkiller kan hålla med om.. Å då snackar jag minst 1 år skillnad i när jaktlusten kom på riktigt...
Publicerat December 23, 200916 yr Men når det er sagt er det ikke sikkert Foxkiller synes vi har bra revehunder noen av oss
Publicerat December 24, 200916 yr Ensak för att få en bra jakthund är nog lydnaden viktig. För att få ett gott sammarbete med hunden. God Jul o Gott Nytt år på er.
Publicerat December 24, 200916 yr Hvordan en støver blir som revehund i voksen alder har ingen betydning om den jager når den er 3 mnd eller 10mnd !!!!!!!Jeg hadde en Finne som hadde sitt første drev før den var 3 mnd , jeg har den derimot ikke i dag Foxhoundvalpen jeg har nå er 6mnd og har ennå ikke hatt et drev. Det sier derimot ikke et dugg hvordan revehund det kommer til å bli i en alder av 2 år. Sluttsatsen vet du når hunden er voksen ikke før Jag håller med dig. Jag kan ibland tycka att det blir lite av en hysteri att få igång valparna så tidigt som möjligt.Jag var ute väldigt lite med Tarzan första hösten och han visade då heller inte så mycket...nu jagar han hyfsat ändå :-)
Publicerat December 24, 200916 yr Ensak för att få en bra jakthund är nog lydnaden viktig. För att få ett gott sammarbete med hunden. God Jul o Gott Nytt år på er. Jeg er nok heller ikke helt enig med deg der , det er helt klart ideelt å ha god lydighet på jakthunden , men ikke et must for en god jakthund Når det er sagt tror jeg nok jeg muligens er den hundeieren her på jaktsidan som trener minst lydighet på hundene mine Foxhoundvalpen derimot trener jeg litt med nå i mørketida. God jul og godt nytt jaktår på deg også
Publicerat December 24, 200916 yr lydig hund är bonus men har ingenting att göra hur bra hunden är jaktligt.God jul och skít jakt allihopa år 2010
Publicerat December 24, 200916 yr en räv hund ska jaga tidigt och inte fundera på vad den jagar med behöva stöd osv,för i en senare ålder kan man lättare få den enbart på räv utan rådjur eller hare som jag aldrig hört någon som konventerat en harhund blivit av med!!! kolla sm vinnaren Spela eller näramste i byn så driver dom hare för fullt fast dom kommit i en ålder där man borde få det bästa av dom,, min driver det mesta på jordens ytan utom farmarräv! och hare skulle jag inte kalla det som drev längre utan inget intresse.. skulle vara kul om någon ägde en plott och sa han ska ta in lite mera klövvilts linjer
Publicerat December 24, 200916 yr lydig hund är bonus men har ingenting att göra hur bra hunden är jaktligt.God jul och skít jakt allihopa år 2010 en lydig dresserad hund förstår och gör vad ledaren begär
Publicerat December 24, 200916 yr Jag håller då inte med.Visst kan du få vilken stövare som hellst att jaga räv...men därifrån är det lång till att få en rävhund.Och nog hör man då som då om dom som har samma tanke om det du skriver....men vem vill vänta i 5,6,7 år innnan man har en rävhund värt namnet. En bra rävhund ska självmant jaga räv i tidig ålder...annars är det fel ämne i hunden. Håller med det ska finnas där från början! livet är väl kort på en hund för att vänta deras halva livstid. God jul på er rävhundsintresserade!
Publicerat December 24, 200916 yr Jeg er nok heller ikke helt enig med deg der , det er helt klart ideelt å ha god lydighet på jakthunden , men ikke et must for en god jakthund Når det er sagt tror jeg nok jeg muligens er den hundeieren her på jaktsidan som trener minst lydighet på hundene mine Foxhoundvalpen derimot trener jeg litt med nå i mørketida.God jul og godt nytt jaktår på deg også Det är ju viktigt att kunna få fast hunden om den jagar fel vilt. Hela jaktdagen kan ju gå till spillo om hunden jagar fel vilt och du inte får fast den. En annan jägare gav mig ett gott råd en gång : "släpp inte hunden i skogen förräns du har lydnaden under kontroll." De flesta har nog säkert upplevt att man har haft hunden nära sig och ändå fått hålla på i timmar och ropa Kom hit till bilen eller här här här.
Publicerat December 24, 200916 yr Det är ju viktigt att kunna få fast hunden om den jagar fel vilt. Hela jaktdagen kan ju gå till spillo om hunden jagar fel vilt och du inte får fast den. En annan jägare gav mig ett gott råd en gång : "släpp inte hunden i skogen förräns du har lydnaden under kontroll." De flesta har nog säkert upplevt att man har haft hunden nära sig och ändå fått hålla på i timmar och ropa Kom hit till bilen eller här här här.jacko denna situation har du helt rätt att lydnad är viktigt eller om hunden kommer väl trafikerat väg.men hunden är jaktlig bätre eller sämre om den lyder eller inte lyder.
Publicerat December 24, 200916 yr en lydig dresserad hund förstår och gör vad ledaren begärintresant om du har lydig hund so du menar att när du säger tex stövar att idag jagar vi räv so jagar hunden räv eller menar du sitt,plats osv eller??
Publicerat December 24, 200916 yr Håller med det ska finnas där från början! livet är väl kort på en hund för att vänta deras halva livstid. God jul på er rävhundsintresserade!5,6,7 år är nog väl för långa tid vänta men om en hund börjar tidigt tex 6mån och den andra börjar vid 1år so det behöver inte vara att den tidigare bli bätre rävhund.enligt vad ni är skrivar so om inte hunden jaga före 6mån so är det bätre skjut den och köp ny valp därför att den har inte rätt ämne eller är jag förståt helt fel?
Publicerat December 24, 200916 yr jacko denna situation har du helt rätt att lydnad är viktigt eller om hunden kommer väl trafikerat väg.men hunden är jaktlig bätre eller sämre om den lyder eller inte lyder. Min erfarenhet är inte mycket.men vi jagade mycket med "Pomo" en vinter och de var en fint jaktminne som alla som var med kommer att minnas och där fanns lydnad på hunden ock jaktlust, samma sak har Tore på Ronja också, hunden skenar inte iväg hursomhelst.
Publicerat December 24, 200916 yr 5,6,7 år är nog väl för långa tid vänta men om en hund börjar tidigt tex 6mån och den andra börjar vid 1år so det behöver inte vara att den tidigare bli bätre rävhund.enligt vad ni är skrivar so om inte hunden jaga före 6mån so är det bätre skjut den och köp ny valp därför att den har inte rätt ämne eller är jag förståt helt fel? Är nog på samma linje som du....
Publicerat December 24, 200916 yr 5,6,7 år är nog väl för långa tid vänta men om en hund börjar tidigt tex 6mån och den andra börjar vid 1år so det behöver inte vara att den tidigare bli bätre rävhund.enligt vad ni är skrivar so om inte hunden jaga före 6mån so är det bätre skjut den och köp ny valp därför att den har inte rätt ämne eller är jag förståt helt fel? Int mena ja så radikalt men 2,5 år tå ska i no sjung ganska bra,annars får di no tjäna någon annan herre än mig!
Publicerat December 24, 200916 yr intresant om du har lydig hund so du menar att när du säger tex stövar att idag jagar vi räv so jagar hunden räv eller menar du sitt,plats osv eller?? Jacko menar troligtvis att en lydig och vällärd hund kan du koppla o locka in i alla lägen!
Publicerat December 24, 200916 yr Int mena ja så radikalt men 2,5 år tå ska i no sjung ganska bra,annars får di no tjäna någon annan herre än mig!jag vänta nog också med hund som hund ungefär 2,5 år och sen får man gräva ner skiten om den inte börjat fungera.
Publicerat December 24, 200916 yr Jacko menar troligtvis att en lydig och vällärd hund kan du koppla o locka in i alla lägen!det går säkert om man är bra hund tränar men en hund som har grömt jaktlust är också mycket svårt tränings objekt men ingen omöjlighet.
Publicerat December 25, 200916 yr det går säkert om man är bra hund tränar men en hund som har grömt jaktlust är också mycket svårt tränings objekt men ingen omöjlighet. en lydig och väldresserad hund kan du koppla i alla lägen och eventuellt byta spår, med spårsnö kan du släppa på spåret och hunden jagar det eftersom flockledaren begärt det. Har man problem med träningen kan man ta kontakt med en hundskola, kostar men är absolut värt sitt pris. Träningen kostar också tid under hundens hela livstid året runt. Personligen lägger jag två till tre timmar varje dag på det här, samtidigt som vi tar en promenad. Jaktlusten gör inte hunden mera svårtränad, man måste bara befästa sin ställning som flockledare.
Publicerat December 25, 200916 yr en lydig och väldresserad hund kan du koppla i alla lägen och eventuellt byta spår, med spårsnö kan du släppa på spåret och hunden jagar det eftersom flockledaren begärt det. Har man problem med träningen kan man ta kontakt med en hundskola, kostar men är absolut värt sitt pris. Träningen kostar också tid under hundens hela livstid året runt. Personligen lägger jag två till tre timmar varje dag på det här, samtidigt som vi tar en promenad. Jaktlusten gör inte hunden mera svårtränad, man måste bara befästa sin ställning som flockledare. Alldeles riktigt Baloo.För några år sedan jagade vi räv från mörkret till mörkret, hund ägaren hade ingen lydnad så vi körde c:a 200 km på kvällen för att få fast hunden vi ville inte lämna hunden i skogen. Detta är ju samma med grythunden att du kan locka ut honom fast han har kontakt med villebrådet.