Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävhund

Featured Replies

Publicerat

Föresten, vad är det för stövare? linjer?

• Svar 161
  • Visningar 36,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Oj oj oj här händer det grejer

Jättetacksam för alla tips. Jag har ringt och sms:at alla jag känner att om det ses räv nånstans så kommer jag 24h om dygnet. Jag är också för att lägga extremt mkt tid i skogen det har valparna haft igen senare i livet.

Tavlan ser ni här

S45873/2009

Hultavikens Ajax

Jag pratade med Håkan och var tyckte det var grymt kul att han var tidig

Tyvärr så avled Elin efter valpningen, det var mkt tråkigt på en så pass bra hund

Mvh

Fidde

Publicerat
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...841/02&R=51 kompisen har denna hund och den är faktist en otroligt bra räv hund den jagar bara räv och mårdhund.den vecker inte men skallen är en av bästa vad jag är hört.den jagar inte hare fast dom hoppar up 1 meter from hunden.
Publicerat
Oj oj oj här händer det grejer

Jättetacksam för alla tips. Jag har ringt och sms:at alla jag känner att om det ses räv nånstans så kommer jag 24h om dygnet. Jag är också för att lägga extremt mkt tid i skogen det har valparna haft igen senare i livet.

Tavlan ser ni här

S45873/2009

Hultavikens Ajax

Jag pratade med Håkan och var tyckte det var grymt kul att han var tidig

Tyvärr så avled Elin efter valpningen, det var mkt tråkigt på en så pass bra hund

Mvh

Fidde

Ojj ! Riktigt fina rävlinjer från mor sida ! :)
Publicerat
  • Författare

Javisst där finns det nog intresse....Fadern är det skjutit runt 90 rävar för så där är det ju med ett genuint intesse för räv :D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Idag kl 15.00 körde ajax in sin första räv i gryt efter att ha tagit upp den och rest den helt på egen hand. Det var inte så att jag hade sett en räv som jag släppte på utan han tog upp den själv.

Såååååå jävla roligt !!

Det finns nog inget roligare än när det blir som man vill

Mer information lär ju komma framåt =)

Publicerat
Idag kl 15.00 körde ajax in sin första räv i gryt efter att ha tagit upp den och rest den helt på egen hand. Det var inte så att jag hade sett en räv som jag släppte på utan han tog upp den själv.

Såååååå jävla roligt !!

fan vad skoj!! låter lovande det där!!

Publicerat

Såååååå jävla roligt !!

kanon!

Publicerat

Såååååå jävla roligt !!

Kul får både Husse och hund.. Mindre kul för rävarna i området :D

Publicerat
  • Författare

Jaha då har jag varit ute med Ajax idag.

Resultatet är helt enkelt helt jävla sjukt....

Först skulle jag jobbat idag men det blev bara en stund så jag kunde åka ut i skogen vid ca kl 10.00

Efter en stund har hunden börjat jobba på slag som han har lite problem med att re ut, lite valpit så släpper han slagen när han ser att jag inte är med honom men vi går dit igen och efter en 15 minuter så kommer upptaget. Jag är relativt säker på att det var en hare som han reste med tanke på vilket jävla påstick det blev. Den drev han i ca 30 min

Efter detta drev går vi upp mot ett gryt som jag fått upp lite räv vid innan och givetvis så tar han upp där också =)

Han kör denna räven i ca 35-40min. Problemet är att vinden ligger fel så att jag har riktigt svårt att höra och även pejlen lägger av. Men efter jag gått en stund å fått vinden rätt så bra så hör jag honom, jäklar va han driver tänker jag, för att sen bekräfta att det står ju still på samma ställe. Då jag kommer fram så skäller han både utanför och inne i berget. En helt otrolig känsla !!

Helt enkelt en bra dag i skogen.

Fidde

Publicerat
Jaha då har jag varit ute med Ajax idag.

Resultatet är helt enkelt helt jävla sjukt....

Först skulle jag jobbat idag men det blev bara en stund så jag kunde åka ut i skogen vid ca kl 10.00

Efter en stund har hunden börjat jobba på slag som han har lite problem med att re ut, lite valpit så släpper han slagen när han ser att jag inte är med honom men vi går dit igen och efter en 15 minuter så kommer upptaget. Jag är relativt säker på att det var en hare som han reste med tanke på vilket jävla påstick det blev. Den drev han i ca 30 min

Efter detta drev går vi upp mot ett gryt som jag fått upp lite räv vid innan och givetvis så tar han upp där också =)

Han kör denna räven i ca 35-40min. Problemet är att vinden ligger fel så att jag har riktigt svårt att höra och även pejlen lägger av. Men efter jag gått en stund å fått vinden rätt så bra så hör jag honom, jäklar va han driver tänker jag, för att sen bekräfta att det står ju still på samma ställe. Då jag kommer fram så skäller han både utanför och inne i berget. En helt otrolig känsla !!

Helt enkelt en bra dag i skogen.

Fidde

Kul att Stövarn är på hugget! Ser ut som att du har Foxterrier så funderar, vart det något grytsläpp också & hur gick det i sådana fall?

Publicerat
  • Författare

Foxen är inte mogen ännu, han är 8 månader.

Vill inte släppa han i ett bergsgryt första gångerna heller om nåt skulle hända vill jag kunna ta mig dit !!

Publicerat

Vill inte släppa han i ett bergsgryt första gångerna heller om nåt skulle hända vill jag kunna ta mig dit !!

Ah OK, klokt tänkt! Men då har du förhoppningsvis snart en duo som kommer ge rävarna en match :ph34r:

Publicerat

vars var den ifrån

Publicerat
  • Författare
vars var den ifrån

S28177/2009

Publicerat

fesk satan vilket namn ^_^ typisk göteborsk sillstrypare humor ;)

Publicerat
  • Författare

Imorgon bär det av tidigt med stövarn till skogen, nu ska vi se om vi inte kan få skjuta första räven för han iaf.

Jag är mycket spänd och förväntansfull, det ska bli otroligt kul iaf.

Jag kommer rapportera vad som hänt imorgon eftermiddag alt. kväll

Publicerat
Imorgon bär det av tidigt med stövarn till skogen, nu ska vi se om vi inte kan få skjuta första räven för han iaf.

Jag är mycket spänd och förväntansfull, det ska bli otroligt kul iaf.

Jag kommer rapportera vad som hänt imorgon eftermiddag alt. kväll

Jag väntar med spänning ! :)
Publicerat
  • Författare

Okej dagens resultat är 0 skjutna rävar MEN. Jag släppte Ajax nere vid åtlen och efter att han spårat kanske en 20min innan han hitta löpan ut så börjar han med några rejäla väckskall och efter ett par min så är han uppe. Han driver denna räven ca 30min. Jag säger till min kompis som står som passkytt att jag är säker på att det är räv men man vet ju aldrig.....Men som tur är har jag ju min garmin astro som jag har extremt mkt nytta av vid dessa situationer. Jag ser ju att hunden snurrar som fan på en speciell punkt på grannmarken och när ajax kommit tillbax så drar vi dit...det visar sig att där ligger en gammal torpagrund med ingångar i och därmed är det bekräftat att det var räv igen =)

Detta är så jäkla kul, jag kör in han sakta men säkert. Men intresset verkar finnas !!

Publicerat
Okej dagens resultat är 0 skjutna rävar MEN. Jag släppte Ajax nere vid åtlen och efter att han spårat kanske en 20min innan han hitta löpan ut så börjar han med några rejäla väckskall och efter ett par min så är han uppe. Han driver denna räven ca 30min. Jag säger till min kompis som står som passkytt att jag är säker på att det är räv men man vet ju aldrig.....Men som tur är har jag ju min garmin astro som jag har extremt mkt nytta av vid dessa situationer. Jag ser ju att hunden snurrar som fan på en speciell punkt på grannmarken och när ajax kommit tillbax så drar vi dit...det visar sig att där ligger en gammal torpagrund med ingångar i och därmed är det bekräftat att det var räv igen =)

Detta är så jäkla kul, jag kör in han sakta men säkert. Men intresset verkar finnas !!

Du verkar ha en bra rävhund på gång..bara och öka takten så börjar rävar trilla in !

Publicerat
  • Författare

Det har faktiskt hänt en del sen sist....I fredags ca 50min på räv. Så långt det längsta och även det bästa drevet,

i lördags ingen jakt det var för kallt för hundarna.

Idag söndag så var det en riktigt bra dag, vi spårade upp en räv i koppel. Släppte vid visat intresse och efter 10min så kom upptaget efter lite väckning. Räven buktar rätt bra i ca 25min innan den går in i ett stenrös. Vi har jävligt mkt hålor och gryt har jag kommit underfund med =)

Får han bara lite mer tryck på det så tror jag räven kommer stanna uppe betydligt längre

Efter detta ringer min släkting som jagar ett par mil bort och säger att han sett en räv med kuperad svans, troligtvis en valp. (långt håll)

Men visst vi drar ju dit och efter en stund när det är utsällt så släpper jag Ajax, tyvärr så hinner han inte dra på innan det smäller.

Min Morbror hävdar att det är första räven för ajax (han var väldigt intresserad av whiskeyn) men jag hävdar bestämt att han spårade bara upp räven och släppte aldrig skallet hehe men men det börjar närmar sig den RIKTIGA första räven.

han rev och slet i den rejält iaf =)

Men inte ett rådjur var uppe idag mellan söken och jag är sjukt nöjd med denna dag.....

Fidde

post-4590-1261344361_thumb.jpg

Publicerat

Kul Fidde att det går åt rätt håll. :D

Hittade på en finsk sida en ranking på dom bästa rävhundsnedervarna baserat på provresultat:

Fäder till rävprovshundarna

FIN27247/99 xx-K POMO 38 51% (19)

FIN35528/01 xx-K x AJOKETUN KISÄLLI 26 41% (13)

FIN23520/99 xx-K x SUMISKAN SULO 20 51% (9)

FIN33269/97 xx-K KK-01 TANGO 19 63% (7)

FIN23345/95 xx-K TALUKSEN PAUKKU 14 47% (8)

FIN47319/95 xx-K HIPSUN HÄKÄ 14 44% (8)

FIN44304/95 xx-K RAUTA-REVON ROIKU 11 65% (3)

FIN34225/00 KATAJAKORVEN RINGO 11 61% (6)

FIN29558/98 xx xx-K KALPARON JEHU 11 50% (6)

FIN24210/97 xx-K SILLANSIVUN RALLI 9 56% (3)

FIN27683/99 xx-K JIRI 9 53% (5)

FIN38109/99 x xx-K VALLBACKENS KÖSSI 9 39% (5)

SF21908/91 xx-K x KK-95 RANSU 8 57% (5)

FIN35638/95 xx-K OTTO 8 53% (3)

SF33848/94 VIKI 8 47% (2)

FIN39216/03 JÄNKÄREVON RIESA 7 64% (4)

FIN31445/97 xx-K ROCKY 7 50% (4)

FIN27245/99 xx-K KESSU 7 41% (3)

SF22408/92 xx-K HANTTI 7 29% (5)

FIN26288/97 xx RAKETIN JERI 6 75% (1)

FIN31788/97 xx-K KK-05 JYSKY 6 67% (4)

FIN23282/00 xx-K IITAJAHDIN AAPELI 6 55% (4)

FIN26266/98 xx-K AHOKETUN IIRO 6 55% (1)

FIN37635/96 xx-K KÄTYSMÄEN JUNTTI 6 46% (2)

SF22551/92 x xx xx-K TUOMIPUSKAN JESSE 6 35% (5)

SF21296/93 xx-K KK-99 TASSUTAAPERO AATU 6 33% (5)

FIN47718/95 KK-02 xx-K MASA 6 32% (7)

Publicerat
Kul Fidde att det går åt rätt håll. :lol:

Hittade på en finsk sida en ranking på dom bästa rävhundsnedervarna baserat på provresultat:

Fäder till rävprovshundarna

FIN27247/99 xx-K POMO 38 51% (19)

FIN35528/01 xx-K x AJOKETUN KISÄLLI 26 41% (13)

FIN23520/99 xx-K x SUMISKAN SULO 20 51% (9)

FIN33269/97 xx-K KK-01 TANGO 19 63% (7)

FIN23345/95 xx-K TALUKSEN PAUKKU 14 47% (8)

FIN47319/95 xx-K HIPSUN HÄKÄ 14 44% (8)

FIN44304/95 xx-K RAUTA-REVON ROIKU 11 65% (3)

FIN34225/00 KATAJAKORVEN RINGO 11 61% (6)

FIN29558/98 xx xx-K KALPARON JEHU 11 50% (6)

FIN24210/97 xx-K SILLANSIVUN RALLI 9 56% (3)

FIN27683/99 xx-K JIRI 9 53% (5)

FIN38109/99 x xx-K VALLBACKENS KÖSSI 9 39% (5)

SF21908/91 xx-K x KK-95 RANSU 8 57% (5)

FIN35638/95 xx-K OTTO 8 53% (3)

SF33848/94 VIKI 8 47% (2)

FIN39216/03 JÄNKÄREVON RIESA 7 64% (4)

FIN31445/97 xx-K ROCKY 7 50% (4)

FIN27245/99 xx-K KESSU 7 41% (3)

SF22408/92 xx-K HANTTI 7 29% (5)

FIN26288/97 xx RAKETIN JERI 6 75% (1)

FIN31788/97 xx-K KK-05 JYSKY 6 67% (4)

FIN23282/00 xx-K IITAJAHDIN AAPELI 6 55% (4)

FIN26266/98 xx-K AHOKETUN IIRO 6 55% (1)

FIN37635/96 xx-K KÄTYSMÄEN JUNTTI 6 46% (2)

SF22551/92 x xx xx-K TUOMIPUSKAN JESSE 6 35% (5)

SF21296/93 xx-K KK-99 TASSUTAAPERO AATU 6 33% (5)

FIN47718/95 KK-02 xx-K MASA 6 32% (7)

Intressant! Räknar man procent på nåt annat sätt i Finland, för endel % får jag inte att stämma.Kössi som ju är far å Tarzan har enligt listan 39% rävmeriterade avkommor.5st av 9 får jag till 55%.Lägg till en tik i Sverige som är rävchampion så blir det 6 av 9=66%.Att de svenska proven inte är medräknade förstår jag dock.

Siffrorna före resp. efter %...vad står dessa för?Trodde först det var antal valpar och sedan startande av dessa...men får det inte att stämma med %.

Står det nån mer förklaring på hur de fått fram resultaten, har de dragit nån gräns vid nån ålder på valparna?