Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävhund

Featured Replies

Publicerat

Foxkiller är den iaf jag går efter vad som är en hund eller ej...Han satsar mer än vad vi alla gör på bra hundar och jag har sett hans hund i sämre dagar och min hund är nog inte nära det äns,så hoppas vi höjer en nivå och tar efter dom erfarna

• Svar 161
  • Visningar 36,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det håller jag med om men......Tror fortfarande inte att man kan förutspå hur bra hunden blir när den är4-6mån.

Publicerat
Foxkiller är den iaf jag går efter vad som är en hund eller ej...Han satsar mer än vad vi alla gör på bra hundar och jag har sett hans hund i sämre dagar och min hund är nog inte nära det äns,så hoppas vi höjer en nivå och tar efter dom erfarna
allihopa har sin egen erfarenhet och åsikt vilken är bra och vilken är dolig hund och tränings metod.vissa lyckas får en bra hund med den andra metod och igen den andra lyckas med något andra metod.fins inte rätt och fell.foxkiller är nog mycket erfaren rävjägar,upfödar och skicklig jägare men han vet inte alting heller om rävhundar/roviltsstövare.jag är jagat kanska mycket runt hela finland rovdjure och nästan var enda resan är man lärt nonting nytt.det fins ingen som är full lärt.
Publicerat

Joda det gjør jo du personlig hva du synes er rett , men om han satser mer enn andre jeg kjenner er jeg nok ikke så sikker på. Og ikke kjenner verken jeg eller du " alle " andre :D

Hva mener du med å høyne en nivå ?

Skal man ikke få lov å være uenig i en sak , uansett erfaringsnivå ? Og jeg og Foxkiller er ofte uenige , så betyr vel ikke det at en av oss har rett og den andre feil , men som jeg ofte har poengtert før så ser vi ting fra litt forskellig perspektiv.......samtidig som vi begge nok liker å retes med hverandre uten at det er vondt ment :) Eller hur Foxkiller :)

Publicerat
Det håller jag med om men......Tror fortfarande inte att man kan förutspå hur bra hunden blir när den är4-6mån.

Man kan väl nog inte förutspå hur bra en hund slutligen blir i den åldern men man kan nog se om den har intresse eller inte. Jag för min egen del går nästan uteslutande på tidig intresse av räv då jag bedömmer hundens avelsvärde...för en hund som ensam jagar räv i en tidig ålder (mer eller mindre) har i mina ögon det rätta rävintresset och är ingen produkt av skolning och prägling. Och det är en stor fördel då man ska jaga räv.....för man har nog sett hundar som inte bryr sig alls i räv fast dom är betydligt gammlare än så.

Sen hur bra den slutgiltligen blir handlar mycket om ägaren och till viss del tillfälligheter under utväcklingen.

Men en sak som jag iaf noterat är och det gäller inte bara stövare utan även andra hundar är att dom riktiga topphundarna har tidig jakt i sig....man läser ofta om just sådana hundar att dom börjat jaga redan i en ålder yngre än så.

Så andra får ju själva avgöra hur dom bedömmer en hund...men jag bedömmer det som väldig viktigt att en rävstövare visar tidigt att den är villig att driva räv. De är så jag resonerar... Rätt eller fel få ni själva avgöra ! :)

Publicerat
Man kan väl nog inte förutspå hur bra en hund slutligen blir i den åldern men man kan nog se om den har intresse eller inte. Jag för min egen del går nästan uteslutande på tidig intresse av räv då jag bedömmer hundens avelsvärde...för en hund som ensam jagar räv i en tidig ålder (mer eller mindre) har i mina ögon det rätta rävintresset och är ingen produkt av skolning och prägling. Och det är en stor fördel då man ska jaga räv.....för man har nog sett hundar som inte bryr sig alls i räv fast dom är betydligt gammlare än så.

Sen hur bra den slutgiltligen blir handlar mycket om ägaren och till viss del tillfälligheter under utväcklingen.

Men en sak som jag iaf noterat är och det gäller inte bara stövare utan även andra hundar är att dom riktiga topphundarna har tidig jakt i sig....man läser ofta om just sådana hundar att dom börjat jaga redan i en ålder yngre än så.

Så andra får ju själva avgöra hur dom bedömmer en hund...men jag bedömmer det som väldig viktigt att en rävstövare visar tidigt att den är villig att driva räv. De är så jag resonerar... Rätt eller fel få ni själva avgöra ! :)

Ung ålder??? Tror inte det finns många stövare i 4månaders ålder som självmant tar kalla rävspår, arbetar på slag å sen driver...Intresse kan dom ju visa på olika sätt.....följer ett rävspår men kan inte riktigt reda ut alla spår, men i riktigt ung ålder så jagar ju valparna det mesta inte bara räv.

Publicerat

Foxkiller : Det er bra at du er tilbake i diskusjonen :D

Jeg holder med hva Ari skrev i siste innlegg , er det virkelig noen som går ut med en valp på 4mnd for å jage rev ? Jeg skjønner tankegangen din Foxkiller , men om du har en valp som ikke viste noen særlig interesse i alderen 4-6 mnd , ville du da si at denne ikke er noe å satse på videre da ?

Og som Ari er inne på , valper jager jo det meste i den alderen. Min valp som nå er 6mnd har ikke jaget rev ennå , den har ikke sett en rev ennå , men revespor er den interessert i. Senest i går fulgte den revespor et stykke til den mistet det i alle andre spor. Men mus , mink , katt jager den jo.

Jeg som de fleste andre har en grense på hvilken alder jeg synes støveren , eller jakthunder generelt , bør begynne å vise interesse for det som skal bli deres arbeid. Min grense går vel på ca 1 år , men når hunden er 2,5 år skal den være en dugelig hund forutsatt at den er gitt rikelig med sjangser på å utvikle seg.

Publicerat
Foxkiller : Det er bra at du er tilbake i diskusjonen :D

Jeg holder med hva Ari skrev i siste innlegg , er det virkelig noen som går ut med en valp på 4mnd for å jage rev ? Jeg skjønner tankegangen din Foxkiller , men om du har en valp som ikke viste noen særlig interesse i alderen 4-6 mnd , ville du da si at denne ikke er noe å satse på videre da ?

Og som Ari er inne på , valper jager jo det meste i den alderen. Min valp som nå er 6mnd har ikke jaget rev ennå , den har ikke sett en rev ennå , men revespor er den interessert i. Senest i går fulgte den revespor et stykke til den mistet det i alle andre spor. Men mus , mink , katt jager den jo.

Jeg som de fleste andre har en grense på hvilken alder jeg synes støveren , eller jakthunder generelt , bør begynne å vise interesse for det som skal bli deres arbeid. Min grense går vel på ca 1 år , men når hunden er 2,5 år skal den være en dugelig hund forutsatt at den er gitt rikelig med sjangser på å utvikle seg.

+1

Publicerat

Märk väl nu alla som läser i denna tråd !!!! Jag har aldrig sagt eller skrivit att valpar ska vara färdig rävhundar i en ålder av 4-6 månader. Men jag hävdar att alla valpar som på sett eller annat visar intresse för räv i den åldern så har betydligt bättre förutsättningar att bli en bra rävhund än dom som inte alls bryr sig utan hellre visar intresset på tex hare.

Jag dömmer heller inte ut någon hund förrän dom är 3 år utan hundar uväcklas olika och dom får ta den tid dom behöver.

Men då det gäller att avla på rävhundar så då tycker jag att ett av det viktigaste är tidig jakt och det håller iaf dom jag känner och pratar rävhundar med om....och vad då sen andra tycker så det spelar då ingen roll för mig.

För att bara nämna en bra (bevisligen) rävhund Pomo så jagade han räv första gången då han var 3,5 månader och när han tappade den så fick ägarn gå och hämta han och då sökte han ännu efter räven som han tappat.

En annan av dom bästa rävhundar så tog första rävettan på prov då han var 9 månader och var klar rävchampion då han var 1,5 år. Det är sådana hundar jag bland annat baserar mina åsikter på + det man själv sett och varit med om.

Publicerat

ni gaggar om era foxhounds som inte ens får starta på prov,som jämnföra en ferrari mot en lada niva utan köra <_<

sen om man satsar mycket eller lite är upp till var och en,men en hund tror efter ett tag stannar lite i utvecklingen och endast blir säkrare på allt,de är upptill var och en hur snabbt man vill få hunden bra,sitta och kolla när det äts pinnar vid 8månader slapp jag iaf

Publicerat
ni gaggar om era foxhounds som inte ens får starta på prov,som jämnföra en ferrari mot en lada niva utan köra <_<

sen om man satsar mycket eller lite är upp till var och en,men en hund tror efter ett tag stannar lite i utvecklingen och endast blir säkrare på allt,de är upptill var och en hur snabbt man vill få hunden bra,sitta och kolla när det äts pinnar vid 8månader slapp jag iaf

+10

Publicerat
Märk väl nu alla som läser i denna tråd !!!! Jag har aldrig sagt eller skrivit att valpar ska vara färdig rävhundar i en ålder av 4-6 månader. Men jag hävdar att alla valpar som på sett eller annat visar intresse för räv i den åldern så har betydligt bättre förutsättningar att bli en bra rävhund än dom som inte alls bryr sig utan hellre visar intresset på tex hare.

Jag dömmer heller inte ut någon hund förrän dom är 3 år utan hundar uväcklas olika och dom får ta den tid dom behöver.

Men då det gäller att avla på rävhundar så då tycker jag att ett av det viktigaste är tidig jakt och det håller iaf dom jag känner och pratar rävhundar med om....och vad då sen andra tycker så det spelar då ingen roll för mig.

För att bara nämna en bra (bevisligen) rävhund Pomo så jagade han räv första gången då han var 3,5 månader och när han tappade den så fick ägarn gå och hämta han och då sökte han ännu efter räven som han tappat.

En annan av dom bästa rävhundar så tog första rävettan på prov då han var 9 månader och var klar rävchampion då han var 1,5 år. Det är sådana hundar jag bland annat baserar mina åsikter på + det man själv sett och varit med om.

Det här låter vettigt.... ^_^

Publicerat
ni gaggar om era foxhounds som inte ens får starta på prov,som jämnföra en ferrari mot en lada niva utan köra :(

lada niva är en riktig jaktbil <_< farrari är en sådan som man visar och skryter till kompisar :wacko: jacko hur många stövar är du had själv och tränad som rävhund? ^_^
Publicerat
lada niva är en riktig jaktbil :( farrari är en sådan som man visar och skryter till kompisar <_< jacko hur många stövar är du had själv och tränad som rävhund? ^_^

2 stycken då jag växte upp (finnstövare). Vi är flera som funderar var man hittar din räv fångast t.ex 2008.inte komppisens. Eller får du samla ihop 10 års fångst för att det skall motsvara Foxkillers 1 års rävfångst.

Publicerat
2 stycken då jag växte upp (finnstövare). Vi är flera som funderar var man hittar din räv fångast t.ex 2008.inte komppisens. Eller får du samla ihop 10 års fångst för att det skall motsvara Foxkillers 1 års rävfångst.
min rävfångst 2008 var inte så många(med stövare) och jag måste nog samla ihop att komma up foxkiller 1 månad rävfångst när jag är had egen stövare bara 5år men 2008 fångst med grythundar är nog dubbel mera är vad du är skjutit dit hela liv :(<_<:wacko: och vad har denna saken att göra i denna tråd. ^_^ det är onöjdit att du drar kompisar med om du vill jävlas med mig skriv din egen åsikt och slut slicka dina kompisar.
Publicerat

Nå synes JEG det ble utrivelig i denne tråden.......

Man kan vel diskutere uten å dra inn kompiser og hvor mange rev man har skutt , hvor man bor osv......

FC : hadde håpet i det lengste at dette ikke ble en diskusjon mellom Finskstøver og Foxhound , noe det etter min mening ikke er.

Foxkiller : Bra , saklig og bra i siste innlegg ! Jeg er forsåvidt enig med deg i siste innlegg , hadde du skrevet det for noen sider siden hadde nok ikke denne tråden blitt så lang :P Jeg tenker forøvrig på at det er nok flere enn oss med noen år i skogen som leser disse trådene her , og vil bare gjøre klart at man ikke gir opp en støvervalp på 6mnd selv om den ikke har drevet rev ennå !!!!! :o

I min tid som Engelsksetter eier så såg jeg altfor mange som skrotet hunder på 8-10mnd som ennå ikke holdt mål jaktprovmessig , alt dette kun fordi de ville ha en tidligst mulig ferdig prøvehund. Prestisje....prestisje og atter prestisje. Startet med ny hund og samme her.......det var nok mer feil på eierne enn hundene etter min mening.

Publicerat
Nå synes JEG det ble utrivelig i denne tråden.......

Man kan vel diskutere uten å dra inn kompiser og hvor mange rev man har skutt , hvor man bor osv......

FC : hadde håpet i det lengste at dette ikke ble en diskusjon mellom Finskstøver og Foxhound , noe det etter min mening ikke er.

Foxkiller : Bra , saklig og bra i siste innlegg ! Jeg er forsåvidt enig med deg i siste innlegg , hadde du skrevet det for noen sider siden hadde nok ikke denne tråden blitt så lang :P Jeg tenker forøvrig på at det er nok flere enn oss med noen år i skogen som leser disse trådene her , og vil bare gjøre klart at man ikke gir opp en støvervalp på 6mnd selv om den ikke har drevet rev ennå !!!!! :o

I min tid som Engelsksetter eier så såg jeg altfor mange som skrotet hunder på 8-10mnd som ennå ikke holdt mål jaktprovmessig , alt dette kun fordi de ville ha en tidligst mulig ferdig prøvehund. Prestisje....prestisje og atter prestisje. Startet med ny hund og samme her.......det var nok mer feil på eierne enn hundene etter min mening.

jag misstror ingen av er och sett vad ni skjuter allihopa och ingen är sämre,men tyvärr är Foxkiller min förebild och jacko å gänget är nått i sympatiska och jakt vänligaste jag jagat med samt ofta får en räv hem om dom inte svamlar med en stackars svensk :D

hoppas få mera på bena när jag kommer till dig foxhound och är mest för mina hundar ska funka inte vara värre eller så,det är dom ej man lär sig på sina resor inte vad man läser på internet B)

Publicerat

På internett er de fleste verdensmester :P

Alle hunder har bra og dårlige dager , så også med oss to beinte. Eldre hunder har flest bra dager og er mest stabile , unghunder er unghunder , og Buster er jo ung. Men du er hjertelig velkommen i de Vesterålske terreng her hos meg , tenkte du skulle få vise meg noen graveferdigheter i noen av grytene her :o

Publicerat
På internett er de fleste verdensmester :o

Alle hunder har bra og dårlige dager , så også med oss to beinte. Eldre hunder har flest bra dager og er mest stabile , unghunder er unghunder , og Buster er jo ung. Men du er hjertelig velkommen i de Vesterålske terreng her hos meg , tenkte du skulle få vise meg noen graveferdigheter i noen av grytene her :D

jaga kommer ofta håller hundarna bättre än vad jag skriver om,men jämnföra med Ronja eller Guri är inte kanske på tal om,men jag kommer då jakt är mitt liv :P jo Buster är tyvärr lite väl upp och ner och en bra dag skulle ni inte misstycka,men men jag gillar bra hundar vilken ras som helst tyvärr sett mest finnstövare som gjort mig salig samt Rävpers hund så hoppas se mera bra hundar!!

grytjakten hoppasjag sällskaps taggen visar iaf lite;)

Publicerat

Mycket vettigt svar var nyss ute med valpen o fick mitt första "drev" men fick no gå upp den med hunden lös framför.Han blir snart fyra månader! Drevet blev hela 100m :lol:.

• 3 weeks later...
Publicerat
Det mest är ju sagt så jag tror du vet hur du ska gå tillväga. :blush: Men en sak ska man ha klart för sig då det gäller att få bra hundar och då pratar jag verkligen bra hundar. Att det finns inga genvägar...eller man får den hund man förtjänar!

Sen är det ju oxå väldigt viktigt att man väljer valp från föräldrar som har dom egenskaper man eftersträvar...det underlättar mycket. :lol:

Jag känner till flera topprävhundar som funnits eller finns ännu här i Finland och den gemensamma nämnaren är att dom börjat driva räv i tidig ålder och dessutom har deras ägare varit otroligt mycket i skog med dom redan som små valpar och ingen av dessa som jag känner till har fått någon framtida men av det utan snarare tvärt om.

Men jag känner även till ännu fler misslyckade rävstövare där ägarna inte har varit i skogen med sina valpar från små utan när snön fallar så då tror dom att det är bara att släppa ut stövarn och att den då ska jaga...vilket inte fungerat. :rolleyes:

F_C är ju ett för oss ett känt exempel som bevisligen håller på att lyckas med att få en bra rävstövare. En annan som har en i mitt tycker bra rävstövare på gång är min kompis som finns på denna sida oxå under namnet "jaktgalen" hans stövare och F_Cs är lika unga. Och jag har föjlt hans framfart... och om F_Cs har haft mycket dagar i skogen så ligger "jaktgalen" inte långt efter. Tror det är få som laggt ner så mycket tid i skogen på sina valpar och det ska bli spännande och se hur pass bra rävdrivare dessa två blir. :blush: ....bra är dom redan i mitt tycke.Det finns även andra här på forumet så har duktiga rävhundar på gång så det är bara och ta det bästa från alla så blir det säkert bra.

Så det är bara att vara envis och ha mycket tålamod....det behövs periodvis. :wub:

Nu har jag också gått på prov med min hund, och 89 poäng preliminärt fick jag, så jag kan väl vara rätt nöjd med hunden.

1 år och 10 månader är han, så han har ju framtiden framför sig ännu.

Publicerat
Nu har jag också gått på prov med min hund, och 89 poäng preliminärt fick jag, så jaga kan väl vara rätt nöjd.
:rolleyes: Mer än nöjd ! :blush:
Publicerat

Gratulerer Jaktgalen

Men fremdeles synes jeg du skulle begynne å skrive jaktdagbok så man får litt flere rovvilt hunder å lese om :lol:

Publicerat

Grattis :lol: fin resultat!!med so pass ung hund.

Publicerat
Nu har jag också gått på prov med min hund, och 89 poäng preliminärt fick jag, så jag kan väl vara rätt nöjd med hunden.

1 år och 10 månader är han, så han har ju framtiden framför sig ännu.

Bra resultat... Grattis!

Tur ni inte har "skitföre" :D;):P