Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävhund

Featured Replies

Publicerat
Intressant! Räknar man procent på nåt annat sätt i Finland, för endel % får jag inte att stämma.Kössi som ju är far å Tarzan har enligt listan 39% rävmeriterade avkommor.5st av 9 får jag till 55%.Lägg till en tik i Sverige som är rävchampion så blir det 6 av 9=66%.Att de svenska proven inte är medräknade förstår jag dock.

Siffrorna före resp. efter %...vad står dessa för?Trodde först det var antal valpar och sedan startande av dessa...men får det inte att stämma med %.

Står det nån mer förklaring på hur de fått fram resultaten, har de dragit nån gräns vid nån ålder på valparna?

Det där betyder antalet provettor under 2007-2009, och hur många % av starterna som är ettor.

Sista numret är antalet avkommor som startat.

• Svar 161
  • Visningar 36,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Och här är motsvarande på mor....

FIN32556/00 JAHTI-JOUKON WIHU 15 54% (4)

SF27586/94 xx-K ELOKARIN HÄLY 12 46% (5)

FIN17579/97 xx-K KK-04 DACHSHOF HIMMU 11 52% (6)

FIN31460/99 xx-K JÄNKÄREVON NOORA 11 61% (3)

FIN35643/95 xx-K KK-00 INKA 10 40% (7)

FIN30085/98 xx-K ELOKARIN HANI 9 32% (5)

FIN11823/96 xx-K TELLU 8 42% (3)

FIN21570/97 TALUKSEN RITA 8 47% (2)

FIN35523/01 xx-K AJOKETUN HIPPA 8 40% (6)

FIN36754/00 KARHUPERÄN MINTTU 8 80% (3)

FIN39320/98 WALTERSTEINS AIDA 8 67% (4)

FIN42699/02 xx-K TRIPUUSENMÄEN HILU 8 57% (2)

FIN25957/98 ANA 7 70% (2)

FIN30884/01 xx-K x M-07 ELOKARIN TARU 7 70% (4)

FIN41916/95 xx-K VILKASTUKSEN RITU 7 54% (3)

SF51601/94 xx-K REPOKAIRAN BELLA 7 58% (2)

FIN11984/00 VILLIPURON WILMA 6 75% (1)

FIN13206/03 LUNA 6 55% (1)

FIN28770/03 RÄNNIKORVEN VOSU 6 60% (2)

FIN29561/98 KALPARON JESSI 6 50% (3)

FIN32215/96 xx-K TUOHISALON HILIPPA 6 46% (3)

FIN34204/96 HAKARANNAN SIRI 6 60% (2)

FIN34418/96 xx-K REPOKAIRAN KINA 6 100% (1)

FIN35577/00 xx-K AJOKETUN AIJA 6 43% (3)

SF34876/92 NETTA 6 32% (3)

SF35621/90 RITU 6 46% (3)

Publicerat

Och här är ännu provhundarnas mors faders...

SF21908/91 xx-K KK-95 x RANSU 31 52% (4)

SF22240/92 xx-K SENNA 31 54% (1)

SF16713/86 xx-K KÖSTERI 25 42% (7)

SF20778/92 xx-K MINUN MISKA 22 50% (2)

SF22551/92 x xx xx-K TUOMIPUSKAN JESSE 15 34% (7)

FIN24210/97 xx-K SILLANSIVUN RALLI 13 43% (2)

SF01555/88 xx x PURON KESSU 13 43% (7)

SF27889/94 xx-K UNSKI 13 68% (1)

SF39539/94 xx-K RUUTIMÄEN KÖPI 13 65% (2)

FIN14308/99 xx-K MÄKSIN MOOSES 11 44% (2)

SF05846/92 xx-K KK-98 TOMMI 11 61% (2)

FIN47319/95 xx-K HIPSUN HÄKÄ 10 83% (1)

SF07325/92 xx-K HELAANMAAN POKE 10 56% (9)

SF15187/89 xx-K KÖPI 10 48% (4)

FIN26191/97 xx x REPPANA 8 36% (1)

SF12083/91 RIITASALON JEKKU 8 42% (8)

SF165398/84 xx JALLU 8 42% (8)

SF26836/88 xx-K PIUHAN UKKO 8 67% (8)

SF01095/91 x xx-K JÄNKÄ-UKON URHO 7 58% (1)

SF07903/88 xx x JULLI 7 50% (1)

FIN23267/00 x xx AJOTAITURIN HUMU 6 60% (9)

SF16491/89 xx SAMBA 6 75% (1)

SF18266/89 MÖRRI 6 32% (5)

SF20631/90 x xx MÄSSÄKÄNMÄEN HUNTER 6 60% (1)

SF22408/92 xx-K HANTTI 6 43% (1)

Publicerat
Det där betyder antalet provettor under 2007-2009, och hur många % av starterna som är ettor.

Sista numret är antalet avkommor som startat.

Okej, jag trodde det var % av de avkommor som startat på prov.Då förstår jag procentsatsen bättre.

I Sverige redovisar vi % startade på prov.

Publicerat
Okej, jag trodde det var % av de avkommor som startat på prov.Då förstår jag procentsatsen bättre.

I Sverige redovisar vi % startade på prov.

vars finner man dom???skulle vara kul att jämnföra lite

Publicerat

Intressant. Nästan bara kändisar här ser jag :blink:

Fc, Jämföra med vad? Det finns väl knappt nog många tikar/hanar att det kan bli intressant att jämföra i sverige?

Intressant hade dock varit att se likvärdig lista mellan länderna. Tror inte att den skulle vara så dålig för svenska hundar faktiskt...

Publicerat
Intressant. Nästan bara kändisar här ser jag -_-

Fc, Jämföra med vad? Det finns väl knappt nog många tikar/hanar att det kan bli intressant att jämföra i sverige?

Intressant hade dock varit att se likvärdig lista mellan länderna. Tror inte att den skulle vara så dålig för svenska hundar faktiskt...

lite det jag var inne på se hur det går för svenska hundar,att man åker över till Finland finns ett skäl så att säga ;)

Publicerat
vars finner man dom???skulle vara kul att jämnföra lite

Det finns inte specifikt för rävhundar..men på Stövardata kan du ju se hur många meriterade avkommor en hane/tik har.Antal 1:a pris, 2:a pris osv...

Publicerat
lite det jag var inne på se hur det går för svenska hundar,att man åker över till Finland finns ett skäl så att säga :D

Jag tror inte att sveriges bästa stövare är sämre än finlands bästa. Lite samma sak som med Foxhound diskussionen.. Det finns FLER!! bra hundar i finland.. Inte bättre hundar..

Publicerat
Jag tror inte att sveriges bästa stövare är sämre än finlands bästa. Lite samma sak som med Foxhound diskussionen.. Det finns FLER!! bra hundar i finland.. Inte bättre hundar..
Den största skillnaden är bredden på bra rävhundar ,både provresultats mässigt och annars oxå.....men det finns oxå både bra och ursla här vad det gäller rävhundar.

Men "kråkan" du pratar/skriver lite mot dig själv nu !!!! ....för om jag inte minns riktigt fel så är dina hundar importerade från Finland....det samma är ju Alfreds Tarxan och Sm vinnaren från i fjol ! Så gräset är nog kanske grönare på andra sidan ändå ! :D

Publicerat
Den största skillnaden är bredden på bra rävhundar ,både provresultats mässigt och annars oxå.....men det finns oxå både bra och ursla här vad det gäller rävhundar.

Men "kråkan" du pratar/skriver lite mot dig själv nu !!!! ....för om jag inte minns riktigt fel så är dina hundar importerade från Finland....det samma är ju Alfreds Tarxan och Sm vinnaren från i fjol ! Så gräset är nog kanske grönare på andra sidan ändå ! ;)

Nej jag pratar inte mot mig själv. Jag har inte några problem med att köpa en hund i sverige istället för i finland. Jag visste dock inte bättre när jag köpte den första.. Å varför jag köpte den andra vet även du "Foxkiller".. Och sen måste det ju passa åxå med när man kan ha en valp. Då är det lättare i finland då det mest hela året finns någon bra kull rävhundsvalpar...

Jag kommer mest troligt att köpa nästa hund där jag hittar det jag vill ha.. Om det är Sverige eller Finland spelar ingen roll... Det är mycket enklare att köpa en i sverige (om man nu inte köper av dig som pratar svenska) för man fattar ju inte ett skit av vad dom säger där på andra sidan pölen :D;)

Att det finns släkten i sverige med mer rävintresse är ju inget nytt.. Bara se på Kettukillers gammelhane.. BARA harhundar i stamtavlan... Men om man börjar kolla lite djupare på dessa linjer så har många av hundarna jagat räv men husse/matte har inte startat på prov. Rävprov i sverige har inte haft nån status alls tidigare. plus att det varit dåligt med räv under skabbåren. Dessutom har många inte renodlat sina hundar på endast hare eller räv.

Publicerat

Sm vinnare 2009 var Elton om jag inte mins fel, halvbror till Spela som vann Räv-SM för nåt år sen osv.. Sanni deras mor är importerad från finland men hanen är NORSK!! Spelas far är svensk och har Håkabäckens i stamtavlan vilket också finns i stamtavlan på Kettukillers Tello (som varit 3a på rävSM).

Rävjagande svenska linjer?? ;):D

Enda importhund som vunnit räv-SM är 2008 Foxfighters Kössi trots att det i princip varje år varit med importhundar. Så nånting måste ju svenskarna göra rätt ändå... Eller?? ;)

Publicerat

enligt min uppfattning äre svårt att jämnföra svenska och finska hundar,vi har inte jagat lika hårt räv som Finnarna samt dom verkar sparat sina linjer bättre,tittar man på andra raser än finne och schiller finns dåligt med rävlinjer vad jag vet,enskilda hundar som är bra men inte linjer vad jag hittat,inte specielt insatt heller eller intresserad,

Men roligt och titta och skulle vara kul och se mästerskap med både finland och norge samt sverige och se,inte så vi varit överlägsen på grilla korv och lyssna på hardrev heller :D

sen skiljer sig lite hur jakten går till av mina små erfarenheter och vet hos Tore springer inte rävarna sig feta eller lämnas i nått gryt..Det verkar dock skjutas lika mycket räv länderna emellan men mera för hund i finland?? iaf skulle jag idag inte ta en hund från annant land än Finland eller med bra stam med Finska anor ;) så enkelt äre,inte så sugen på göra om en harhund till rävhund och ändå behöva bekämpa allt de andra,känns som samma med terriers man köper en jakthund där hunden jagar som sprängare samt föreliggare beroende på,men tror man får svårt att kunna finslipa en hund man lyckats vända någelunda,men ofta 70% fel hos ägaren eller bristande jaktlust hos husse

Publicerat
Sm vinnare 2009 var Elton om jag inte mins fel, halvbror till Spela som vann Räv-SM för nåt år sen osv.. Sanni deras mor är importerad från finland men hanen är NORSK!! Spelas far är svensk och har Håkabäckens i stamtavlan vilket också finns i stamtavlan på Kettukillers Tello (som varit 3a på rävSM).

Rävjagande svenska linjer?? ;):D

Enda importhund som vunnit räv-SM är 2008 Foxfighters Kössi trots att det i princip varje år varit med importhundar. Så nånting måste ju svenskarna göra rätt ändå... Eller?? ;)

glöm inte spelas syster whilma som vann har sm i fjol me en räv 1 första dan,bra linjer ? tveklöst,dock me vissa olater(hare)

Publicerat
glöm inte spelas syster whilma som vann har sm i fjol me en räv 1 första dan,bra linjer ? tveklöst,dock me vissa olater(hare)

Dom har väl vad jag vet rätt dåliga vanor vad gäller rådjur åxå. Enligt ägarn till Sanni så var alla i Spela, Finn kullen svåra på klöv.

Publicerat

när jag var rävprov i lördag so had jag domar med mig som är varit 6ggr i rävkilpa med egen hund och 5ggr som domare.han sa att mig om du vill ha en bra rävhund måste man blanda lite räv och hare linjerna oftas sådan hund är mycket duktig rävhund.vet inte om det stämmer men jag tror att en sådan kille vet vad han pratar.vet inte var är bätre rävhundar(finstövare)finland eller sverige men jag tror att finland är nummer 1 om man söker bra finstövar.

Publicerat
Dom har väl vad jag vet rätt dåliga vanor vad gäller rådjur åxå. Enligt ägarn till Sanni så var alla i Spela, Finn kullen svåra på klöv.

klövintresset finns där :D o avkomman som bengt har efter spela driver så de ljummar i skogen(rå)men hon e en fantastisk rävdrivare när hon sätter den sidan till

Publicerat

Hej

Svära i kyrkan skall man väl inte göra kvällen före Julafton, men nära blir det nog...

Min teori är att sk. "räv"- resp"har"linjer är av underordnad betydelse. Det absolut viktigaste för att få fram en BRA stövare är jaktlusten!

Finns bara den så är det upp till Husse eller Matte att styra in denna starka jaktlust på önskat viltslag, eller om så önskas, en hund som behärskar bägge delarna.

Det kan kräva en del spårningsjobb att få en från början lite rävljummen stövare att ta an kalla slag, men om hunden är normalbegåvad så inser han snart nog vad husse/matte vill och börjar anpassa sej efter det.

Publicerat
Hej

Svära i kyrkan skall man väl inte göra kvällen före Julafton, men nära blir det nog...

Min teori är att sk. "räv"- resp"har"linjer är av underordnad betydelse. Det absolut viktigaste för att få fram en BRA stövare är jaktlusten!

Finns bara den så är det upp till Husse eller Matte att styra in denna starka jaktlust på önskat viltslag, eller om så önskas, en hund som behärskar bägge delarna.

Det kan kräva en del spårningsjobb att få en från början lite rävljummen stövare att ta an kalla slag, men om hunden är normalbegåvad så inser han snart nog vad husse/matte vill och börjar anpassa sej efter det.

Jag håller då inte med.Visst kan du få vilken stövare som hellst att jaga räv...men därifrån är det lång till att få en rävhund.

Och nog hör man då som då om dom som har samma tanke om det du skriver....men vem vill vänta i 5,6,7 år innnan man har en rävhund värt namnet.

En bra rävhund ska självmant jaga räv i tidig ålder...annars är det fel ämne i hunden.

Publicerat
Jag håller då inte med.Visst kan du få vilken stövare som hellst att jaga räv...men därifrån är det lång till att få en rävhund.

Och nog hör man då som då om dom som har samma tanke om det du skriver....men vem vill vänta i 5,6,7 år innnan man har en rävhund värt namnet.

En bra rävhund ska självmant jaga räv i tidig ålder...annars är det fel ämne i hunden.

Håller med trots att jag har väldigt lite erfarenhet. Min tanke är att det här med att driva räv har med rovvilts skärpa att göra.

Publicerat

Foxkiller : Hva mener du med tidlig alder , og tenker du Finne da ?

Publicerat

Hej igen

Jag svär väl vidare....

Både min förra Finne och den nuvarande,(bara 10 månader), kommer ifrån klockrena sk. "harlinjer" bakåt, inte ens en rävstart så långt ögat kunde se i jaktprovshistorik. Däremot höga poäng på jaktlust.

Bägge spontandrev/driver räv, Nuvarande är ännu för ung för att ha någon vidare uppfattning om, men "Den Gamle" var något extra. Jag dömer ett antal SR-prov varje år och har nog ännu inte dömt någon bättre rävdrivare. Veterinärkunskapen ansåg dock att han hade en jättekass höft, så han kom aldrig på prov, det visste han inte om så han jagade ändå...

Alltså, min ståndpunkt är att man kan inte avläsa "rävlinjerna" på hundarna, men däremot på hundägarna. Skarpa rävjägare torde aldrig ställa upp på ett ÖKLprov hare.

Och jag anser också att rovdjursskärpan inte har ett dugg med drevförmågan att göra, däremot så kan den vara bra att ha på en skadskjutning.

Publicerat
Foxkiller : Hva mener du med tidlig alder , og tenker du Finne da ?

4-6 månader !

Publicerat

jaga och jaga jag skulle vilja se en hund som jagar räv i 4mån åldern ensam.vad räknas att den jagar??hur många minut/tim/meter räknas att den jagar måste den skalla också att det räknas.en hund kan visa intresse mot räv tidigt åldern men att den jagar ensam räv vid 4mån åldern tror inte jag iallafal före jag ser själv.

Publicerat
jaga och jaga jag skulle vilja se en hund som jagar räv i 4mån åldern ensam.vad räknas att den jagar??hur många minut/tim/meter räknas att den jagar måste den skalla också att det räknas.en hund kan visa intresse mot räv tidigt åldern men att den jagar ensam räv vid 4mån åldern tror inte jag iallafal före jag ser själv.

Byt ras då ! :rolleyes: