Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Elimon Salon Pomo

Featured Replies

Publicerat
+1

Åhå kommer från en som nästan grät när han fick höra en jämte skälla för ett tag sen. Vi har ju disskuterat detta kolla ex på SM är ju ens bra om det är en grålla med där.

• Svar 167
  • Visningar 29k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Eller jaktprovs/tävlings resultaten som jag skrivit tidigare hur ska jag veta att din tik är bra annars?. Tror ju knappast en tik ägare står och säger när valparna ska säljas att den är värdelös :lol:

Där är ju skillnaden vad du/ni tycker är en bra jakthund, är det som jag ville ha svar på tack.

om man är seriös så avlar man inte på en dålig hund för det första, självklart finns det oseriösa men de flesta valpköpare genomskådar detta rätt så snabbt.

En bra jakthund är naturligvis en hund som du får skjuta för regelbundet på härliga ståndskall och som självklart o enkelt kan kallas in, gå eftersök om det behövs, alltid har med sig hem när man vill sluta jaga samt är mentalt så bra att den är lugn o trevlig i ALLA situationer.

Som sagt tävling är tävling och det ÄR INTE SÅ att en hund som gått några 1:or på rad ÄR PER AUTOMATIK EN bättre jakthund och framför allt INTE en bättre avelshund än en hund som det regelbundet blir skjutet för och uppfyller de krav just den uppfödaren har för SINA avelsmål.... som jag sagt förut, det är det som är charmen med att vara uppfödare man FÅR ha sina egna mål o visioner så länge de håller sig inom SKK:s regler.

Jag tycker att du faktiskt hellre ska börja disskutera med alla oseriösa på blocket som föder upp jakthundar där föräldrarna har HD fel, är oreggade, blandraser jag vet inte huuuur många det finns

Publicerat
Jag har aldrig hört en riktigt bra jämte....alldeles för många som springer vägar och skäller halvdant.

stackars dig... :wub:

idag var jämthanen som är pappa o morfar till 2 av mina tikar ute o jobbade, jag själv stod 3 byar i från o fick ringa dottern o höra vart de stod, de fick även 2 samtal från sura markägare som sa att nu står eran hund o skäller på våran mark .. de trodde inte att han var lååååångt därifrån förns dottern svarade ja men vi skjuter snart o då hör ni att det blir tyst :lol:

Publicerat
Är då synd om dig, du har med andra ord inte hört en riktig älghund skälla. Är ju så med gråhundar att passarna älskar dom, får ju alltid skjuta medan du som hundförare inte får det :lol: . Dom kallas här upp myr knu..are även älg vallare.

Jo men det är detta jag menar lite att jämtarna är nog mer anpassade för hur det ser ut i norr...Vi har ju oftast mindre mark mer vägar etc så då kanske myrknullarn passar bättre men en sak ska du veta att här nere kallar vi jämtarna för roadrunners....Jag är iaf ärlig och säger som det är, jag är helt övertygad om att du hört en grå som har ställt och eldat på som fan men dom problemen har tyvärr inte jämtarna här nere i småland !!

Jag känner iofs många i "norrland" som använder gråhunden alla dagar framför jämten pga dess osäkra avkommor.

Gråhunden har ju blivit kallad för jaktidiot m.m kärt barn många namn

Det är bra mycket lättare att ta ur jaktlust än att ge den jaktlust inte sant ??

Publicerat
om man är seriös så avlar man inte på en dålig hund för det första, självklart finns det oseriösa men de flesta valpköpare genomskådar detta rätt så snabbt.

En bra jakthund är naturligvis en hund som du får skjuta för regelbundet på härliga ståndskall och som självklart o enkelt kan kallas in, gå eftersök om det behövs, alltid har med sig hem när man vill sluta jaga samt är mentalt så bra att den är lugn o trevlig i ALLA situationer.

Som sagt tävling är tävling och det ÄR INTE SÅ att en hund som gått några 1:or på rad ÄR PER AUTOMATIK EN bättre jakthund och framför allt INTE en bättre avelshund än en hund som det regelbundet blir skjutet för och uppfyller de krav just den uppfödaren har för SINA avelsmål.... som jag sagt förut, det är det som är charmen med att vara uppfödare man FÅR ha sina egna mål o visioner så länge de håller sig inom SKK:s regler.

Jag tycker att du faktiskt hellre ska börja disskutera med alla oseriösa på blocket som föder upp jakthundar där föräldrarna har HD fel, är oreggade, blandraser jag vet inte huuuur många det finns

Men är ju så jämten är FÖR populär vänta nått år så får dom som avlar med omeriterat och sånt inte sålt dom klart för nån tusen lapp så...... Visst är det så det är en bra jakt hund du skjuter älg åt den men är det en bra avels hund nja..... Lite för ljum verkar den vara, men vi har ju olika syn på vad en bra jakthund är. Har inte sagt att det är en bättre avelshund med 1 men man vet ju att den jagar ialf. Visst men varför inte följa SÄK råd om meritering? Ja ingen är ju här på forumet av dom som skryter på dom omeriterade /blandras med HD fel etc......Jag tycker det är minst lika oseriöst att trycka fram valpar efter omeriterade föräldrar.

Publicerat
Jo men det är detta jag menar lite att jämtarna är nog mer anpassade för hur det ser ut i norr...Vi har ju oftast mindre mark mer vägar etc så då kanske myrknullarn passar bättre men en sak ska du veta att här nere kallar vi jämtarna för roadrunners....Jag är iaf ärlig och säger som det är, jag är helt övertygad om att du hört en grå som har ställt och eldat på som fan men dom problemen har tyvärr inte jämtarna här nere i småland !!

Jag känner iofs många i "norrland" som använder gråhunden alla dagar framför jämten pga dess osäkra avkommor.

Gråhunden har ju blivit kallad för jaktidiot m.m kärt barn många namn

Det är bra mycket lättare att ta ur jaktlust än att ge den jaktlust inte sant ??

Måste nog säga tyvärr har inte hört nån grålla skälla som jämtarna gör är ju bara ett kraxande. Och jag är ärlig. Jo visst finns det såna jämtar men finns såna grållar oxå. Kallad jaktidiot kika på dom finska proven månskens skallet så är det så att jämtarna står och skäller längst :lol: . Det finns inte så många idag som vill ha en grålla idag här uppe ialf. Man tror inte att ruggiga grålla fans skulle titta åt jämt hundar men nu har flera beställt och fått. Du vet är tomt i frysen när dom jagat med grålla :wub:

Publicerat
Måste nog säga tyvärr har inte hört nån grålla skälla som jämtarna gör är ju bara ett kraxande. Och jag är ärlig. Jo visst finns det såna jämtar men finns såna grållar oxå. Kallad jaktidiot kika på dom finska proven månskens skallet så är det så att jämtarna står och skäller längst :lol: . Det finns inte så många idag som vill ha en grålla idag här uppe ialf. Man tror inte att ruggiga grålla fans skulle titta åt jämt hundar men nu har flera beställt och fått. Du vet är tomt i frysen när dom jagat med grålla :wub:

Intressant =)

Jag håller med om att jämtarna må ha ett rungande skall men det hjälper ju inte om dom aldrig skäller !!

Här nere funkar dom mest som stötande. Jagar gärna rådjur, men visst vi ska inte hacka på one each other

men om jag läste rätt så har ju gråhunden varit överlägsen. Men detta år var det en jämte som vann

Eller var det så NEJ det var ju inte så....Det var en gråhund som heter Penkermaan Hero

Men jämte kom ju 2:a NEEEEEEEJ inte där heller men kanske en dag.

En dag !!

Notis (rekordet 35 timmar, det innehas av en gråhund det också) Jaja det blir nog bra

Publicerat

Det måste vara jobbigt att ha älghund!! Måsta hävda sig hela tiden!!

Enklare då att ha Finnstövare.. Då vet man att man har den BÄSTA rasen!! :mad::mad:

Publicerat

O T

Det måste vara jobbigt att ha älghund!! Måsta hävda sig hela tiden!!

Enklare då att ha Finnstövare.. Då vet man att man har den BÄSTA rasen!! :mad::mad:

hörru du vete fan om inte stövarjägarna är dom värsta med att behöva hävda sej

nä tax är bäst då ligger man bara på sofflocket å myser med taxen på magen :mad: när man inte inte är ute å motionerar rådjuren

B O T

Publicerat

Jämthund´...

jag blir full i skratt när du säger att i dina ögon är mina hundar ljumma...

kenneln som bor i byn bredvid anser att jag avlar fram jaktidioter :mad::mad:

hur som haver, jag vet vad jag håller på med, har bara nöjda valpköpare hitills och det är inte naiva småpojkar som nyss börjat jaga utan det är många många äldre erfarna jägare som vet precis vad de vill ha både vad det gäller stam, mentalitet, hälsa, meriter och prestationerna i skogen.

Vi meriterar våra hundar på olika sätt när tid o möjlighet ges men det har inte högsta prioritet JÄMT...

by the way till flera ..... Jämtas i era ögon kassa avkomma gick dottern min ett prel 1:a pris med härom dan och förutom att jaga med våra egna hundar är det bästa hon vet när hon får åka till Jämta o jaga med deras hundar.

Publicerat

Jag förstår inte riktigt det här med att avla på ickemeriterade jämthundar. Hade det varit laikor och ena hunden ställer björnar på löpande band, kan man förstå. Men en älghund! Varför? Apropå uttalandet: "Som sagt tävling är tävling och det ÄR INTE SÅ att en hund som gått några 1:or på rad ÄR PER AUTOMATIK EN bättre jakthund och framför allt INTE en bättre avelshund än en hund..." Jo, vill jag påstå. Den är per automatik en bättre avelshund, för avel handlar om statistik. I snitt ÄR en meriterad hund avsevärt bättre nedärvare än en omeriterade. Det är fakta. Avel bygger på att så många som möjligt följer en överenskommen standard, som definieras genom jaktproven i detta fall. För varje person som skiter i detta och som väljer att konsekvent para omeriterade hundar får de andra, de som meriterar, kämpa desto hårdare för rasen, de får åka på fler prov, vara ännu hårdare i sin sållning och lägga ut mer pengar och tid och missa fler jakter. Så enkelt är det. Dessutom; för att motivera sin egen verksamhet så ARGUMENTERAR de som parar omeriterat för vad de gör, vilket innebär att de aktivt försöker övertala fler att göra detsamma.

Jag är avelsråd och ALLA dem som ringer mig med omeriterade tikar som knappt jagar, som skäller 15 minuter på sin höjd och som inte har något av det rastypiska jaktmässigt, argumenterar på samma sätt: "Den och den parningen var ju också på omeriterade hundar och där kom en valp som jagar jääättebra!" De motiverar sin parning med andra likadana. Alltså: även om den omeriterade hunden man parar i sig är bra så ger man andra omeriterade hundar som INTE är bra argument att para.

Publicerat
Jag förstår inte riktigt det här med att avla på ickemeriterade jämthundar. Hade det varit laikor och ena hunden ställer björnar på löpande band, kan man förstå. Men en älghund! Varför? Apropå uttalandet: "Som sagt tävling är tävling och det ÄR INTE SÅ att en hund som gått några 1:or på rad ÄR PER AUTOMATIK EN bättre jakthund och framför allt INTE en bättre avelshund än en hund..." Jo, vill jag påstå. Den är per automatik en bättre avelshund, för avel handlar om statistik. I snitt ÄR en meriterad hund avsevärt bättre nedärvare än en omeriterade. Det är fakta. Avel bygger på att så många som möjligt följer en överenskommen standard, som definieras genom jaktproven i detta fall. För varje person som skiter i detta och som väljer att konsekvent para omeriterade hundar får de andra, de som meriterar, kämpa desto hårdare för rasen, de får åka på fler prov, vara ännu hårdare i sin sållning och lägga ut mer pengar och tid och missa fler jakter. Så enkelt är det. Dessutom; för att motivera sin egen verksamhet så ARGUMENTERAR de som parar omeriterat för vad de gör, vilket innebär att de aktivt försöker övertala fler att göra detsamma.

Jag är avelsråd och ALLA dem som ringer mig med omeriterade tikar som knappt jagar, som skäller 15 minuter på sin höjd och som inte har något av det rastypiska jaktmässigt, argumenterar på samma sätt: "Den och den parningen var ju också på omeriterade hundar och där kom en valp som jagar jääättebra!" De motiverar sin parning med andra likadana. Alltså: även om den omeriterade hunden man parar i sig är bra så ger man andra omeriterade hundar som INTE är bra argument att para.

Håller helt med dig.

Jag tror också att den största bristen många hundägare har är att de inte kan se tillräckligt kritiskt på sin egen hund. Är inte hunden tillräckligt bra så kommer den inte tillföra rasen något och har således inte i aveln att göra.

Jag tycker också att valpköparna här har ett stort ansvar. Jag kan för mitt liv inte förstå att någon som står i begrepp att köpa en jämthund väljer att köpa efter omeriterade föräldrar, det är ju inte precis brist på duktiga hundar med bra provmeriter.

Sen får folk gärna säga att det inte är nån garanti att avkomman jagar bara för att föräldrarna är JCH, nej självklart är det ingen garanti men sannolikheten är bra mycket större och varför chansa?

Publicerat
, för avel handlar om statistik.

;) ja ja det är tur att alla inte tycker lika då..

Det jag stör mig oerhört på vissa herrar här o på andra forum, avelsråd os v osv är att först är det stenhårt det ska vara meriterat.. sen när det meriteras, då kan de inte ens kosta på sig ett grattis, de må väl vara, men SEN händer ett fenomen att då DUGER det inte med 2 o 3:or utan det ska vara minst 3 raka 1:or ..

Då undrar jag hur många jaktdagar per år de här människorna har egentligen -

TROR inte ett dugg att när dessa är ute o jagar så har hundarna ståndskall efter 25 min, skäller o förföljer helst till dygnet efter osv.( själv skulle jag aldrig vilja ha en sån hund ens...) VARJE Gång de jagar. och det är det jag menar med jaktproven.. tävling är tävling o det finns många faktorer att ta hänsyn till och DÄRFÖR är en av anledningarna att prov är inte det viktigaste att ta hänsyn till när man planerar en parning tycker JAG

Nej nu ska vi kolla till vår jämthane med den bästa stammen från en av våra bästa kennlar i sverige som "bara" har en 3:a på löshunds prov, blev EJ gdk på varken permobjörnen eller Junsele men igår hade ståndskall med 90 skall/min i över 2 timmar på björn... :)

Publicerat
Jag tycker också att valpköparna här har ett stort ansvar. Jag kan för mitt liv inte förstå att någon som står i begrepp att köpa en jämthund väljer att köpa efter omeriterade föräldrar, det är ju inte precis brist på duktiga hundar med bra provmeriter.

DET kan jag berätta för dig varför en del gör.. DE blir nekade att köpa en valp från många många kennlar för att ibland de aldrig gått ett jaktprov eller inte har för avsikt att göra det ..

DET tycker jag baske mig är fördjävligt ;)

Publicerat

Intressant tråd jag håller visserligen på med finnspetsar och är därmed inte så insatt i dessa raser, men tror ändå att det är ganska lika förutsättningar som gäller. Ni talar om tävling det är inte så jag ser på jaktprov även om tävlingshornen kan komma fram i min panna på proven så är tanken med dem ändå ett instrument för att bedöma och utvärdera aveln!

Då krävs det väl knappast raketforskar teori för att räkna ut att det inte är bra att bedriva sin avel på djur som aldrig testats med instrumenten vi har att tillgå, sedan att det finns massor av goda jakthundar som är omeriterade är jag den förste att skriva på men ska man avla på dem bör man starta några prov för är hunden verkligen bra kommer dessa prov att göra dig som uppfödare mycket mera attraktiv hos valpköpare, så hur jag än vrider och vänder kan jag inte hitta någon bra förklaring att para omeriterade jakthundar ;)

Sedan en tråd om en hund som verkar användas väldigt mycket i aveln luktar en del av den berömda Svenska sjukan :)

Publicerat
  • Författare
Intressant tråd jag håller visserligen på med finnspetsar och är därmed inte så insatt i dessa raser, men tror ändå att det är ganska lika förutsättningar som gäller. Ni talar om tävling det är inte så jag ser på jaktprov även om tävlingshornen kan komma fram i min panna på proven så är tanken med dem ändå ett instrument för att bedöma och utvärdera aveln!

Då krävs det väl knappast raketforskar teori för att räkna ut att det inte är bra att bedriva sin avel på djur som aldrig testats med instrumenten vi har att tillgå, sedan att det finns massor av goda jakthundar som är omeriterade är jag den förste att skriva på men ska man avla på dem bör man starta några prov för är hunden verkligen bra kommer dessa prov att göra dig som uppfödare mycket mera attraktiv hos valpköpare, så hur jag än vrider och vänder kan jag inte hitta någon bra förklaring att para omeriterade jakthundar :lol:

Sedan en tråd om en hund som verkar användas väldigt mycket i aveln luktar en del av den berömda Svenska sjukan :lol:

Helt RÄTT jag skulle då iaf ALDRIG köpa efter omeriterade föräldrar !!!!

Det säger ju sig självt att det är lättare att få sålt de valpar man har efter meriterade föräldrar då förutsättningarna ökar att få en bra avkomma.

De som köper efter omeriterade är väl oftast SNÅLA om jag generaliserar, då valparna där alltid betingar ett lägre pris för hur skulle de annars bli sålda !!!!

Publicerat

Jag måste säga grattis till Laika ägarna som verkar ha fått en mycket klok man på posten som avelsråd!

Visst kan man vara nöjd och jaga med hunden man har och helt ge fan i att gå jaktprover om man inte är intreserad. men om man ska börja med avel tycker jag det minsta man kan göra är att meriterar sina hundar, se till att dom håller rasstandard genom utställing osv.

Innom våra stora raser finns det ingen anledning idag att använda hundar i aveln som inte är meriterade. Att ta kullar och föda upp hundar kan ju vara ett lika stort intressse som att jaga men för den skull tycker jag inte att man ska para hundar om hunden man har inte är meriterad, eller som i en del fall trotts flera försök fortfarnade inte har nån 1:a.

som jag sagt tidigare så krävs det inte mycket för att skälla ihop en 1:a på älg prov, Kravet är tämligen lågt.

Jag är domare, jag ser mycket hundar varje höst i alla raser. jag går många bra prover men jag går ännu fler dåliga.

I mina ögon så saknas det JAKTLUST i våra älghunds raser idag, det ända i stort sett en älghund behöver är ju jaktlust.

Skäller hunden i 5 timmar ska det mycket till om man inte skrapar ihop ett 1:a pris, även fast det inte står i upptaget osv.

Att hunden skäller 5 timmar jämt är inte höga krav. en älg kan ju inte försvinna som en fågel. Nej, har hunden nog med jaktlust så klarar den 1:or 8ggr av 10.

Att ser så klent ut idag innom våra älghundsraser beror mycket på oseriös avel. JAg är helt övertygad om att det sett bättre ut om alla följt avelrekomendationerna under lång tid.

Att en valpkull ger 50-80K rätt ner i bröstfickan underlättar inte avelsarbetet direkt, Nästan alla är vi horor innerst inne...det handlar bara om vilket pris man har.

Jag tacka nej till en parning på min hanne, han håller inte måttet exteriört. men om tikägaren hadde stoppat 50k i min bröstficka är jag nog tveksam till att jag tackat nej. Som sagt, mycket värre saker än att para hundar har gjorts för pengar...just där tror jag skon klämmer i dom flesta fall.

Mvh Rikard

Publicerat
DET kan jag berätta för dig varför en del gör.. DE blir nekade att köpa en valp från många många kennlar för att ibland de aldrig gått ett jaktprov eller inte har för avsikt att göra det ..

DET tycker jag baske mig är fördjävligt :lol:

Varför är det förjävligt? Jag tycker snarare att det känntecknar en seriös uppfödare att bry sig om var valparna hamnar ...

Publicerat

Skall man förbjuda avel på friska och renrasiga individer som inte är SJCH eller motsvarande?

Finns inget provocerande i detta uttalande utan mer ett underlag till pros and cons. Med hänsyn till rasklubbarnas avelsarbete vore det inte vägen framåt med en ras såsom Jämthunden etc där det framställs så mycket skräp som ger rasen (oförtjänt?) dåligt rykte på vissa håll?

På vissa raser finns det ju klent avelsunderlag, även om Jämthundsrasen är stor i Sverige finns den ju knappt att uppbringa utanför norden. Laika, Wachtel, TJT exempelvis har ju ett helt annat utländskt material att ösa ur.

Kastar ju själv lite sten i glashus då jag själv nedfallit till blandras hundar, så jag är således ingen part i målet.

Publicerat

Tycker det är lite konstigt att en del skyller på att dom inte har tid att meritera men dom har tid att para tiken och ta valpar på henne!!!!!!!

Som sagt så är det inga höga krav att gå till pris på jaktprov men du får i alla fall en uppfattning hur hunden jagar,skalltäthet.sök.avstånd till älgen,och förföljande sånt som jag skulle vilja veta som valpköpare....

Publicerat
:lol: ja ja det är tur att alla inte tycker lika då..

Det jag stör mig oerhört på vissa herrar här o på andra forum, avelsråd os v osv är att först är det stenhårt det ska vara meriterat.. sen när det meriteras, då kan de inte ens kosta på sig ett grattis, de må väl vara, men SEN händer ett fenomen att då DUGER det inte med 2 o 3:or utan det ska vara minst 3 raka 1:or ..

Då undrar jag hur många jaktdagar per år de här människorna har egentligen -

TROR inte ett dugg att när dessa är ute o jagar så har hundarna ståndskall efter 25 min, skäller o förföljer helst till dygnet efter osv.( själv skulle jag aldrig vilja ha en sån hund ens...) VARJE Gång de jagar. och det är det jag menar med jaktproven.. tävling är tävling o det finns många faktorer att ta hänsyn till och DÄRFÖR är en av anledningarna att prov är inte det viktigaste att ta hänsyn till när man planerar en parning tycker JAG

Nej nu ska vi kolla till vår jämthane med den bästa stammen från en av våra bästa kennlar i sverige som "bara" har en 3:a på löshunds prov, blev EJ gdk på varken permobjörnen eller Junsele men igår hade ståndskall med 90 skall/min i över 2 timmar på björn... :lol:

Om du blir sur på sånt så kan det ju bero på att du har fel?? Att skriva rena lögner är dock inte så snyggt gjort.. Det är ingen här som påstått att en hund är så extremt bra BARA för att den har 3 raka ettor men att INTE meritera den ALLS tycker jag är extremt dåligt om man vill föra en ras vidare i avel.. Att sen en 2:a och en 3:a inte är lika bra som en 1:a behöver vi väl inte diskutera??

Enda sättet att veta hur din omeriterade hund då jagar är att själv jaga med den.. Alltså om du får 9 valpar på tiken ska 9 st följa med på jakt med din hund och tappa en jaktdag VAR istället för att du ska gå ett prov= EN tappad jaktdag!! Jag menar har du en etta så har du ju meriterat tiken, att du sen inte ids göra den SJCH är ju en annan sak. Och enligt mig är en 2:a eller en 3:a inte nog bra heller om man inte har en etta också. Men att man ska måsta ha 3 raka ettor är rent svammel. Håller man på med hundar vet man att ALLA hundar har dåliga dagar!!

Stövarklubben rekommenderar minst en etta på jaktprov för avel och det är få som inte uppfyller de kraven. För det är INTE lätt att sälja stövare efter omeriterade föräldrar..

Att helt skita i att meritera HÅLLER INTE!! Och det tycker jag inte att dina argument heller gör i det fallet..

Publicerat

QUOTE (prillan @ Dec 4 2009, 11:54 )

DET tycker jag baske mig är fördjävligt

Varför är det förjävligt? Jag tycker snarare att det känntecknar en seriös uppfödare att bry sig om var valparna hamnar ...

Kan ju faktiskt vara så att man inte är intresserad av jaktprov o avel utan "bara" vill ha en hund att jaga med betyder ju inte att man inte är seriös för det?

Sen är det ju klart bra om man går prov men har man inget intresse av att avla på sin hund så borde man väl kunna få köpa en iaf?

Publicerat
Om du blir sur på sånt så kan det ju bero på att du har fel??

Vad har jag fel??

Att skriva rena lögner är dock inte så snyggt gjort..

VAD ljuger jag om ?

Att helt skita i att meritera HÅLLER INTE!! Och det tycker jag inte att dina argument heller gör i det fallet..

ja men jag skiter Inte i att meritera så vad bråkar du om??

Publicerat

Kan ju faktiskt vara så att man inte är intresserad av jaktprov o avel utan "bara" vill ha en hund att jaga med betyder ju inte att man inte är seriös för det?

Sen är det ju klart bra om man går prov men har man inget intresse av att avla på sin hund så borde man väl kunna få köpa en iaf?

Exakt så är det, enligt min åsikt o erfarenheter är dessa kennlar som nekar BARA intresserade av att hamna högt på listorna, jag tror att jag väljer mina köpare med bättre omsorg och HALLLÅÅÅ vi föder väl upp jakthundar till jägare i första hand :lol:

Publicerat

Jo men det måste ju ändå vara uppfödaren som avgör var hans valpar ska hamna, eller tycker du att uppfödaren ska vara skyldig att sälja till vem som helst?

För det andra så förstår jag att uppfödare hellre säljer valpar till jaktprovsintresserade då det i slutändan förhoppningsvis gynnar den egna uppfödningen och på sikt också rasen. Dessutom är ju faktist meriterad avkomma ett sätt att se hur man lyckats med sin avel.