Publicerat December 4, 200916 yr Jo men det måste ju ändå vara uppfödaren som avgör var hans valpar ska hamna, eller tycker du att uppfödaren ska vara skyldig att sälja till vem som helst?För det andra så förstår jag att uppfödare hellre säljer valpar till jaktprovsintresserade då det i slutändan förhoppningsvis gynnar den egna uppfödningen och på sikt också rasen. Dessutom är ju faktist meriterad avkomma ett sätt att se hur man lyckats med sin avel. Klart uppfödaren får välja vem han vill sälja valparna till absolut! Men tycker ändå inte att även om man jagar mycket och är "vettig" som människa så skulle det inte finnas möjlighet att få en hund om man inte vill meritera den. Sen får man som köpare förstå att man går jaktprov är ett bra sätt för uppfödaren att se hur hundarna blivit. Men om man nekar folk bara för att man inte vill gå jaktprov känns lite oschjyst. Det är en balansgång. lite rörigt men iaf
Publicerat December 4, 200916 yr Bryr mig inte heligt mycket om älghundar,men måste väl ändå finnas sånna som jag som får tycka att en bra hund som ej gått prov kan vara bra,är själv inte mycket för gå jaktprov eller vet om äns min hund skulle ta pris,men i mina ögon är inte alltid ett pris som bedömms nått som stämmer med min jakt,rätt vanligt bland stövare iaf,älg hundar vet jag som sagt lite om men har kompis som inte vill gå jaktprov,utan tycker om att jaga istället och låter andra som har intresset nasa hundar...
Publicerat December 4, 200916 yr Maxtiden på ett älgprov är 9 timmar, med lite flyt så är ett prov avklarat på dryga 5 timmar... tycker inte det är så mycket begärt dom offra dom timmarna, om man inte är så intresserad själv så kan man ju åtminstonde göra det för för uppfödarens skull.. måste väl ändå vara så att dom uppfödare som har någon seriös tanke med sin verksamhet gärna ser att valpana hamnar på prov!! Mvh...
Publicerat December 4, 200916 yr DET kan jag berätta för dig varför en del gör.. DE blir nekade att köpa en valp från många många kennlar för att ibland de aldrig gått ett jaktprov eller inte har för avsikt att göra det ..DET tycker jag baske mig är fördjävligt Det här är nog ett av dom konstigaste utalanden jag hört, är man inte intreserad av jaktprover så finns det ju massor av uppfödare som inte har dom kraven, det är bara att ta valp därifrån. Att tycka det är dåligt att uppfödare vill att deras valpar kommer på prover för att dom ska kunna se resultatet av deras avel får jag inte riktigt in i min hjärna hur man kan tycka? I säkert 99 fall av 100 så är det uppfödare med dom kraven som parar och har hundar som dom gått prover med, meriterade hundar. Valpköparen som inte vill gå några prover har förmodligen läst prover och stamtavler innan han tagit kontakt med denna uppfödare då det är en parning som han mest troligt tror på. Så när man ska köpa valp är prover och stamtavler och statestik viktigt, men att dra sitt strå till stacken går inte..... nä, dålig stil är det däremot att lova uppfödarna att man kommer gå prov och utställning när man bokar valp men sen skita i det när hunden är vuxen... Mvh Rikard
Publicerat December 4, 200916 yr Vad har jag fel??VAD ljuger jag om ? ja men jag skiter Inte i att meritera så vad bråkar du om?? 1. Jag tänkte att på du verkar reaggerar väldigt starkt för att en uppfödare tycker att man ska meritera hunden så då borde du ju rimligtvis ta åt dig.. 2. Du säger att det ställs krav på MINST 3st 1:a pris! REN LÖGN! 3. Nej men du hävdar att det är bra att avla på icke meriterade hundar!
Publicerat December 4, 200916 yr Intressant =)Jag håller med om att jämtarna må ha ett rungande skall men det hjälper ju inte om dom aldrig skäller !! Här nere funkar dom mest som stötande. Jagar gärna rådjur, men visst vi ska inte hacka på one each other men om jag läste rätt så har ju gråhunden varit överlägsen. Men detta år var det en jämte som vann Eller var det så NEJ det var ju inte så....Det var en gråhund som heter Penkermaan Hero Men jämte kom ju 2:a NEEEEEEEJ inte där heller men kanske en dag. En dag !! Notis (rekordet 35 timmar, det innehas av en gråhund det också) Jaja det blir nog bra Du verkar ha noll koll ialf, Kuutamo haukut (månskens skallet) har inte varit ännu detta år. Stackars dig skickar en länk så ser du att en JÄMTHUND vann http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...382/06&R=42 den hunden är det här kommer länken http://www.shhj.info/keskustelu/viewtopic.php?t=8902 Så kolla fakta innan du börjar fantisera Eller en finska kurs kanske vore på sin plats
Publicerat December 4, 200916 yr Jag förstår inte riktigt det här med att avla på ickemeriterade jämthundar. Hade det varit laikor och ena hunden ställer björnar på löpande band, kan man förstå. Men en älghund! Varför? Apropå uttalandet: "Som sagt tävling är tävling och det ÄR INTE SÅ att en hund som gått några 1:or på rad ÄR PER AUTOMATIK EN bättre jakthund och framför allt INTE en bättre avelshund än en hund..." Jo, vill jag påstå. Den är per automatik en bättre avelshund, för avel handlar om statistik. I snitt ÄR en meriterad hund avsevärt bättre nedärvare än en omeriterade. Det är fakta. Avel bygger på att så många som möjligt följer en överenskommen standard, som definieras genom jaktproven i detta fall. För varje person som skiter i detta och som väljer att konsekvent para omeriterade hundar får de andra, de som meriterar, kämpa desto hårdare för rasen, de får åka på fler prov, vara ännu hårdare i sin sållning och lägga ut mer pengar och tid och missa fler jakter. Så enkelt är det. Dessutom; för att motivera sin egen verksamhet så ARGUMENTERAR de som parar omeriterat för vad de gör, vilket innebär att de aktivt försöker övertala fler att göra detsamma. Jag är avelsråd och ALLA dem som ringer mig med omeriterade tikar som knappt jagar, som skäller 15 minuter på sin höjd och som inte har något av det rastypiska jaktmässigt, argumenterar på samma sätt: "Den och den parningen var ju också på omeriterade hundar och där kom en valp som jagar jääättebra!" De motiverar sin parning med andra likadana. Alltså: även om den omeriterade hunden man parar i sig är bra så ger man andra omeriterade hundar som INTE är bra argument att para. Får då hoppas att Lajka klubben håller hårt i dig, för du verkar då ha en bra syn på avel. Skönt med mer som ser på samma sätt. Vore kul om alla uppfödare gjorde det men tyvärr............
Publicerat December 4, 200916 yr Jämthund´...jag blir full i skratt när du säger att i dina ögon är mina hundar ljumma... kenneln som bor i byn bredvid anser att jag avlar fram jaktidioter hur som haver, jag vet vad jag håller på med, har bara nöjda valpköpare hitills och det är inte naiva småpojkar som nyss börjat jaga utan det är många många äldre erfarna jägare som vet precis vad de vill ha både vad det gäller stam, mentalitet, hälsa, meriter och prestationerna i skogen. Vi meriterar våra hundar på olika sätt när tid o möjlighet ges men det har inte högsta prioritet JÄMT... by the way till flera ..... Jämtas i era ögon kassa avkomma gick dottern min ett prel 1:a pris med härom dan och förutom att jaga med våra egna hundar är det bästa hon vet när hon får åka till Jämta o jaga med deras hundar. Jasså är ju roligt att jag kan roa nån ialf, men dom verkar ju vara det. Kommer efter 40 min på besök och lämnar älgen eller ? vad var det. Vad är det för kennel? Haha naiva små pojkar men dom har då inte stora krav ialf gammel gubbarna . Nä men visst A eller B höfter, friska ögon så avla på. Kan (nästan) garantera att den inte klarar av och bli JCH kan ju ha fel men ........ Är det den som har 3 3:or å en 2 som lyckades då är det bara å gratulera.
Publicerat December 4, 200916 yr Detta verkar vara en tråd för pajkastning om åsikter, tankar och olika teorier. Men nu riskerar jag antagligen att "kasta mer bränsle på elden" Alla tester och prov kommer väl ur grundtanken att man skall höja rasstandarden? Detta skall styras via selektiv avel... Men kan det vara så att i slutändan att i vissa fall handlar det om att vi människor ser på det hela egoistiskt och ser till vårt och de våra?? Varför görs detta? För att höja ev kennels status?? Så att uppfödaren kan ta ut ett högre pris?? För min egen del så har jag sett det hela ur ett "eget egoistiskt" sätt. Den hund jag köper skall fungera på så sätt som jag vill. Dvs. fungera såväl som jag vill i hemmet som i skogen. Jag kommer aldrig att starta i något prov, då jag inte har det intresset. Om jag köper en viss hund, måste jag då starta på prov?? Har aldrig blivit nekad att köpa någon valp på grund av min ovilja att starta den. Nuvarande hund är en Wachtel/Gråwachtel korsning, hitills ångrar jag mig inte. Haft renrasiga hundar innan. Varför köpte jag denna variant? Priset? Kostade 7000:-, tror mig hittat en billigare om jag letat på priset. Tiken och hanen jagar och har en mentalitet som jag vill ha. Ok, den direkta korsningseffekten har gått över men man har ett visst litet plus av att återkorsa... Ang. olika ståndegenskaper så skulle det inte en "perfekt" ställande hund ha några framgångar. Mina jaktkamrater skulle ogilla om jag/hundföraren sköt alla älgar. Om hunden ställer är det helt ok!(någon gång ibland) Men skulle det hända varje gång så blev det gnäll.... Alla lever i sin tro och har sina tankar eller teorier. Detta är bra då det för diskussion och utveckling framåt. Men man skall inte räkna med att alla gillar ens synpunkter. Man skall vara ödmjuk inför detta. Man skall lägga sin energi på det man kan påverka, allt annat kostar energi... Måste alla var lika, ha samma tankegångar och strategier. Åsikter är som arslen! Vi har alla var sitt, men de är olika!
Publicerat December 4, 200916 yr Du verkar ha noll koll ialf, Kuutamo haukut (månskens skallet) har inte varit ännu detta år. Stackars dig skickar en länk så ser du att en JÄMTHUND vann http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.a...382/06&R=42 den hunden är det här kommer länken http://www.shhj.info/keskustelu/viewtopic.php?t=8902 Så kolla fakta innan du börjar fantisera Eller en finska kurs kanske vore på sin plats Jovisst men jag fattade fel..Månskallet är ju helt orelevant när det gäller att mäta jaktlust..Men vad är värst då du sa att gråhundar inte var jaktidioter haha man kan ju bara skratta åt det, Jag länkar återigen till det jag skrev innan men jag kan också citera senaste tävlingen angående "segaste" älghundar ifrån just FINLAND. Provet startar som ett vanligt älghundsprov och då ordinarie provtiden 300 minuter är avklarad är det fritt fram för de segaste hundarna att fortsätta kampen om titeln. Provet avbryts så fort hunden tar kontakt med hundförare, skallets täthet understiger 40/skall i min. Eller att hunden är tyst i över 10 minuter om det inte gäller flyende älg. Sen kan man ju tycka vad man vill om provet....Men att gråhunden inte har jaktlust kan du ju skicka upp nånstans. Jämthundarna har (numera) börjat bli jämnbördiga med gråhunden men som sagt, gråhunden har stått i en klass för sig under en lång tid.
Publicerat December 4, 200916 yr Detta verkar vara en tråd för pajkastning om åsikter, tankar och olika teorier. Men nu riskerar jag antagligen att "kasta mer bränsle på elden" Alla tester och prov kommer väl ur grundtanken att man skall höja rasstandarden? Detta skall styras via selektiv avel... Men kan det vara så att i slutändan att i vissa fall handlar det om att vi människor ser på det hela egoistiskt och ser till vårt och de våra?? Varför görs detta? För att höja ev kennels status?? Så att uppfödaren kan ta ut ett högre pris?? För min egen del så har jag sett det hela ur ett "eget egoistiskt" sätt. Den hund jag köper skall fungera på så sätt som jag vill. Dvs. fungera såväl som jag vill i hemmet som i skogen. Jag kommer aldrig att starta i något prov, då jag inte har det intresset. Om jag köper en viss hund, måste jag då starta på prov?? Har aldrig blivit nekad att köpa någon valp på grund av min ovilja att starta den. Nuvarande hund är en Wachtel/Gråwachtel korsning, hitills ångrar jag mig inte. Haft renrasiga hundar innan. Varför köpte jag denna variant? Priset? Kostade 7000:-, tror mig hittat en billigare om jag letat på priset. Tiken och hanen jagar och har en mentalitet som jag vill ha. Ok, den direkta korsningseffekten har gått över men man har ett visst litet plus av att återkorsa... Ang. olika ståndegenskaper så skulle det inte en "perfekt" ställande hund ha några framgångar. Mina jaktkamrater skulle ogilla om jag/hundföraren sköt alla älgar. Om hunden ställer är det helt ok!(någon gång ibland) Men skulle det hända varje gång så blev det gnäll.... Alla lever i sin tro och har sina tankar eller teorier. Detta är bra då det för diskussion och utveckling framåt. Men man skall inte räkna med att alla gillar ens synpunkter. Man skall vara ödmjuk inför detta. Man skall lägga sin energi på det man kan påverka, allt annat kostar energi... Måste alla var lika, ha samma tankegångar och strategier. Åsikter är som arslen! Vi har alla var sitt, men de är olika! Det finns alltid oseriösa hundägare, det går inget göra åt. Det är inte dessa vi diskuterar (hoppas jag) och blandraser får vi diskutera i en annan tråd. Men man köper väl det man vill ha, det är inte det som är problemet, utan att fortsätta aveln inom en ras på föräldrar som inte jagar som rasen är tänkt att jaga. Det kostar en slant att meritera en hund till JCH tex så att göra det för att få MER pengar för valparna känns konstigt då det mervärdet inte blir så stort med tanke på den kostnaden. Låt säga att du får 5 valpar. En valp går till hanhundsägarn. En valp går till mat veterinär etc för kullen då är det 3 valpar kvar som "vinst" Om man räknar till att ett jaktprov kostar kring 1000:- med resor å allt per gång och snittet för en JCH kanske ligger på mellan 4-6 prov för att få 3 st 1:or. Lägg därtill en utställning för att få en 2:a och en HD röntgen osv så tror jag det är bättre affär att INTE meritera hunden och ta en tusing eller 2 mindre..
Publicerat December 4, 200916 yr Jovisst men jag fattade fel..Månskallet är ju helt orelevant när det gäller att mäta jaktlust..Men vad är värst då du sa att gråhundar inte var jaktidioter haha man kan ju bara skratta åt det, Jag länkar återigen till det jag skrev innan men jag kan också citera senaste tävlingen angående "segaste" älghundar ifrån just FINLAND. Provet startar som ett vanligt älghundsprov och då ordinarie provtiden 300 minuter är avklarad är det fritt fram för de segaste hundarna att fortsätta kampen om titeln. Provet avbryts så fort hunden tar kontakt med hundförare, skallets täthet understiger 40/skall i min. Eller att hunden är tyst i över 10 minuter om det inte gäller flyende älg. Sen kan man ju tycka vad man vill om provet....Men att gråhunden inte har jaktlust kan du ju skicka upp nånstans. Jämthundarna har (numera) börjat bli jämnbördiga med gråhunden men som sagt, gråhunden har stått i en klass för sig under en lång tid. Det finns fortfarande för många ljumma jämtar, säkert grållar åxå.. En grålle vi har i jaktlaget vägrar släppa en älg Han är snart 11 år och höll på med en 10 taggare från 7 på morgonen till strax före 15:00 då han helt enkelt inte orkade längre, När husse skulle smyga in på ståndet kom han till husse och bara rulla ihop sig och vägrade stiga upp Älgen ville inte stå mer än korta stunder så han rundade på kring marken hela dagen med den.
Publicerat December 4, 200916 yr Det finns fortfarande för många ljumma jämtar, säkert grållar åxå.. En grålle vi har i jaktlaget vägrar släppa en älg Han är snart 11 år och höll på med en 10 taggare från 7 på morgonen till strax före 15:00 då han helt enkelt inte orkade längre, När husse skulle smyga in på ståndet kom han till husse och bara rulla ihop sig och vägrade stiga upp Älgen ville inte stå mer än korta stunder så han rundade på kring marken hela dagen med den. Jovisst men man får den hund man vill ha som nån sa. Lägger man inte ner den tiden som behövs för att få en pli på hunden så......En gråhund som skäller på detta viset och inte släpper när han är 11 år är ju fan skrämmande. Ni kanske tycker att det är dubbelmoral att skriva så här men det jag ville ha sagt innan var att gråhundar har oftast en JÄVLA jaktlust sen är det ju inte sagt att man inte ska kunna kalla av hunden på fel djur för det. Jag känner oerhört många gråhundsägare, även de som testat jämtar men absolut inte varit nöjda. Deras gråhundar har dock alltid levererat. Jag är fortfarande inne på samma spår att dom inte är anpassade för att vara i södra sverige med deras stora sök som dom "sällan" har. Problemet är att dom istället tar vägarna och det är iofs en gåta mig. Jag skulle alla dagarna i veckan ta en jämte om jag visste att säkerheten att ta en valp från en jämte var lika säger som att ta en gråhundsvalp men så är inte fallet och då blir det heller inte aktuellt. End of story.
Publicerat December 4, 200916 yr 07:00-15:00 är väl knappast mer än ett normalt älgarbete, när jag pratar om hundar som skäller länge är det bra mycket längre än så. 8 timmar ska en hund skälla jämt och alltid. Kompisen till lika jaktgranne har också en hund som är 11år, han skäller alltid till långt in på natten om man inte visslar in han. och det i mina ögon är det närmare normalt än extremt på nått sätt. Nog ska en hund hålla i hela dagen iaf, om den sen kommer när det börjar mörkna då räcker det för mig....brukar bara vara svårt att förklara för hunden att det är mörkt. Mvh Rikard
Publicerat December 5, 200916 yr 07:00-15:00 är väl knappast mer än ett normalt älgarbete, när jag pratar om hundar som skäller länge är det bra mycket längre än så. 8 timmar ska en hund skälla jämt och alltid. Kompisen till lika jaktgranne har också en hund som är 11år, han skäller alltid till långt in på natten om man inte visslar in han. och det i mina ögon är det närmare normalt än extremt på nått sätt. Nog ska en hund hålla i hela dagen iaf, om den sen kommer när det börjar mörkna då räcker det för mig....brukar bara vara svårt att förklara för hunden att det är mörkt. Mvh Rikard Jo, alltså att stå å skälla gör ju hunden tills han hämtar den.. Går att kalla in bara han fått skälla av sig nån timme.. Men denna älg GICK UNDAN hela tiden så han skällde nästan inget på hela dagen.. Det var nog det som gjorde att han tog slut fysiskt gamlingen.. Blev nån mil förföljande totalt..
Publicerat December 5, 200916 yr kan älghundarna stå och skälla från 1 december till 7 september så är det extremt svalt att inte ha minst 1 ståndskall på över 10 timmar varje vecka..annars är det väl bristande intresse eller dålig hundförare som ej kan smyga
Publicerat December 5, 200916 yr Jovisst men jag fattade fel..Månskallet är ju helt orelevant när det gäller att mäta jaktlust..Men vad är värst då du sa att gråhundar inte var jaktidioter haha man kan ju bara skratta åt det, Jag länkar återigen till det jag skrev innan men jag kan också citera senaste tävlingen angående "segaste" älghundar ifrån just FINLAND. Provet startar som ett vanligt älghundsprov och då ordinarie provtiden 300 minuter är avklarad är det fritt fram för de segaste hundarna att fortsätta kampen om titeln. Provet avbryts så fort hunden tar kontakt med hundförare, skallets täthet understiger 40/skall i min. Eller att hunden är tyst i över 10 minuter om det inte gäller flyende älg. Sen kan man ju tycka vad man vill om provet....Men att gråhunden inte har jaktlust kan du ju skicka upp nånstans. Jämthundarna har (numera) börjat bli jämnbördiga med gråhunden men som sagt, gråhunden har stått i en klass för sig under en lång tid. Du behöver inte lära mig dessa regler kan dom redan . Men du ser väl att en jämthund vann förra året? skällde över 30 timmar. Visst finns såna med jaktlust men vissa med dåliga ståndegenskaper springer miltals efter dom till ingen nytta. Finns skit i bägge raserna så är det ju, jo dom "har" varit bättre men är inte så mer. Vadå mäta jaktlust att det är orelevant med en sån här tävling??????. Är ju den tävlingen som mäter jaktlusten, hur ska du annars mäta den??. Du blev nog lite ställd när jag fick fram lite för mkt info
Publicerat December 5, 200916 yr En litet påpekande mellan varven: personligen tycker jag den här tråden mindre och mindre börjat handla om Elimon Salon Pomo och mer och mer om meritering i största allmänhet (med visst inslag av pajkastning). Skulle det kanske vara en tanke att skapa en ny tråd för den diskussionen, alt. döpa om den här?
Publicerat December 5, 200916 yr Du behöver inte lära mig dessa regler kan dom redan . Men du ser väl att en jämthund vann förra året? skällde över 30 timmar. Visst finns såna med jaktlust men vissa med dåliga ståndegenskaper springer miltals efter dom till ingen nytta. Finns skit i bägge raserna så är det ju, jo dom "har" varit bättre men är inte så mer. Vadå mäta jaktlust att det är orelevant med en sån här tävling??????. Är ju den tävlingen som mäter jaktlusten, hur ska du annars mäta den??. Du blev nog lite ställd när jag fick fram lite för mkt info 4 kalvar skjutna för våra gråhundar idag. Synd bara att dom inte kan jaga !! hehe....Men precis som du säger så finns det helt klart skit i båda raserna. Jag sa ju innan att jag var opartisk men jag har nog kommit till insikt att jag kanske inte är det även om jag är ärlig när jag säger att jag aldrig hört en bra jämte. Men jag skulle jättegärna vilja få höra en stånka på. Men har jag fel när det är mer grå som klara björntestet i orsa kontra jämte ?? Jag har ej fakta bara hörsägen. Det stora problemet anser jag är att det finns alldeles för lata hundförare. Tyvärr är det så att som oftast står en älghund för mkt i gården och är på tok för lite i skogen. Sen när det är säsong så tror dom att det bara är att släppa lite så skall det jagas =) Inte kul för passarna då inte....Nä köp ingen ställande om du inte har tid eller ork eller intresse. (gäller ju alla raser iofs). Men där kanske det som oftast inte är lika känsligt som älgjakten, med all ledighet som pass skyttarna tar ut. En tanke iaf
Publicerat December 6, 200916 yr 2. Du säger att det ställs krav på MINST 3st 1:a pris! REN LÖGN! jag kan inte för mitt liv förstå hur du kan veta vad vissa sagt eller skrivit till mig om att det först är viktigast att meritera o sen om det inte blir 3 raka 1:or minst , inte duger... eller är det så att du tolkade just det jag skrev i inlägget o ovan att säk eller skk kräver 3 raka 1:or. och inte på vad folk tycker...
Publicerat December 7, 200916 yr jag kan inte för mitt liv förstå hur du kan veta vad vissa sagt eller skrivit till mig om att det först är viktigast att meritera o sen om det inte blir 3 raka 1:or minst , inte duger...eller är det så att du tolkade just det jag skrev i inlägget o ovan att säk eller skk kräver 3 raka 1:or. och inte på vad folk tycker... Jag tolkade det som att du menade att avelsråden sagt detta. "Det jag stör mig oerhört på vissa herrar här o på andra forum, avelsråd os v osv är att först är det stenhårt det ska vara meriterat.. sen när det meriteras, då kan de inte ens kosta på sig ett grattis, de må väl vara, men SEN händer ett fenomen att då DUGER det inte med 2 o 3:or utan det ska vara minst 3 raka 1:or .." Men jag har uppenbarligen läst fel isåfall? Vad jag vet finns det väl ingen klubb som kräver 3 ettor för att få avla? Däremot finns det väl rekommendationer i alla klubbar?
Publicerat December 7, 200916 yr åh fy fan! denna tråd lär väl ändå ha rekord i att spåra ur! vi döper om den till "vem har bäst hund?" istället!
Publicerat December 8, 200916 yr åh fy fan! denna tråd lär väl ändå ha rekord i att spåra ur! vi döper om den till "vem har bäst hund?" istället! Men om man inte har nån älghund då? Finns det nån lista på vilka hundar man kan "hålla på"? Tycker du har rätt. Nu ger jag mig i dett ämne. Kommer förutom att det mesta inte handlar om Pomo ingenstans!
Publicerat December 9, 200916 yr Har följt tråden men inte tagit mig för att skriva nått. Blir både irriterad och lite full i skratt sammtidigt. Hur olika åsikter kan vara. Nåväl, min är iallafall som så. Köper man en valp med en bra stam, som enligt min syn är med bra bredd, många generationer tillbaka. Dvs, jag måste ju kunna läsa på ett papper vad hundar har presterat, annars går man ju helt och hållet på vad i de allra flesta fall är hundens ägares tycke om hunden. Vilket i minst 100% av fallen är partiska. Så köper jag då en hund av en uppfödare med god stamtavla så tycker då jag att det är inte mer än rätt att starta min hund på prov när tiden är mogen. Har jag inte det intresset att ge uppfödaren ett kvitto på vad hunderna han/hon avlar fram så är jag fan inte berättigad en valp. Har jag INTE det intresset, så finns det ju som nu endel så gärna framhäver KANONhundar utan meriterade föräldrar. Köp dom då om man inte är intresserad av prov/utsällning och dyligt, då bevisligen uppfödaren inte bryr sig vad hans/hennes hundar presterar. Det är min åsikt i saken. Sen att behöva sitta och läsa att folk "Inte vill offra massa jaktdagar" för att gå på prov? Men herrejävlar, är det verkligen så att bara för att man inte har tillåtelse att skjuta så är det per automatik en "bortkastad jaktdag"? Är det inte jakt att få sitta och lyssna på ett dundrande ståndskall timma efter timma med vetskapen att hunden gör ett jävligt bra jobb? Måste man verkligen skjuta, som i 9 fall av 10 är mer en fjäder i hatten åt ägaren än åt hunden? Eller är det helt enkelt så att vi bara är köttjägare? Och inte alls bryr oss om nått annat än att fylla frysen? Jag bara undrar? Sen att diskutera jämte eller gråhund är precis som att diskutera ski-doo eller yamaha, eller merca eller bmw..dvs går att diskutera i evigheter och det är ingen som ger sig. Vilket är tur för då skulle ju alla ägen en jämte till slut
Publicerat December 9, 200916 yr Har följt tråden men inte tagit mig för att skriva nått. Blir både irriterad och lite full i skratt sammtidigt. Hur olika åsikter kan vara. Nåväl, min är iallafall som så. Köper man en valp med en bra stam, som enligt min syn är med bra bredd, många generationer tillbaka. Dvs, jag måste ju kunna läsa på ett papper vad hundar har presterat, annars går man ju helt och hållet på vad i de allra flesta fall är hundens ägares tycke om hunden. Vilket i minst 100% av fallen är partiska. Så köper jag då en hund av en uppfödare med god stamtavla så tycker då jag att det är inte mer än rätt att starta min hund på prov när tiden är mogen. Har jag inte det intresset att ge uppfödaren ett kvitto på vad hunderna han/hon avlar fram så är jag fan inte berättigad en valp. Har jag INTE det intresset, så finns det ju som nu endel så gärna framhäver KANONhundar utan meriterade föräldrar. Köp dom då om man inte är intresserad av prov/utsällning och dyligt, då bevisligen uppfödaren inte bryr sig vad hans/hennes hundar presterar. Det är min åsikt i saken. Sen att behöva sitta och läsa att folk "Inte vill offra massa jaktdagar" för att gå på prov? Men herrejävlar, är det verkligen så att bara för att man inte har tillåtelse att skjuta så är det per automatik en "bortkastad jaktdag"? Är det inte jakt att få sitta och lyssna på ett dundrande ståndskall timma efter timma med vetskapen att hunden gör ett jävligt bra jobb? Måste man verkligen skjuta, som i 9 fall av 10 är mer en fjäder i hatten åt ägaren än åt hunden? Eller är det helt enkelt så att vi bara är köttjägare? Och inte alls bryr oss om nått annat än att fylla frysen? Jag bara undrar? Sen att diskutera jämte eller gråhund är precis som att diskutera ski-doo eller yamaha, eller merca eller bmw..dvs går att diskutera i evigheter och det är ingen som ger sig. Vilket är tur för då skulle ju alla ägen en jämte till slut +1