Jump to content

Elimon Salon Pomo

JägarNNNNNN

Recommended Posts

Har följt tråden men inte tagit mig för att skriva nått. Blir både irriterad och lite full i skratt sammtidigt. Hur olika åsikter kan vara. Nåväl, min är iallafall som så.

Köper man en valp med en bra stam, som enligt min syn är med bra bredd, många generationer tillbaka. Dvs, jag måste ju kunna läsa på ett papper vad hundar har presterat, annars går man ju helt och hållet på vad i de allra flesta fall är hundens ägares tycke om hunden. Vilket i minst 100% av fallen är partiska. Så köper jag då en hund av en uppfödare med god stamtavla så tycker då jag att det är inte mer än rätt att starta min hund på prov när tiden är mogen.

Har jag inte det intresset att ge uppfödaren ett kvitto på vad hunderna han/hon avlar fram så är jag fan inte berättigad en valp.

Har jag INTE det intresset, så finns det ju som nu endel så gärna framhäver KANONhundar utan meriterade föräldrar. Köp dom då om man inte är intresserad av prov/utsällning och dyligt, då bevisligen uppfödaren inte bryr sig vad hans/hennes hundar presterar.

Det är min åsikt i saken.

Sen att behöva sitta och läsa att folk "Inte vill offra massa jaktdagar" för att gå på prov? Men herrejävlar, är det verkligen så att bara för att man inte har tillåtelse att skjuta så är det per automatik en "bortkastad jaktdag"? Är det inte jakt att få sitta och lyssna på ett dundrande ståndskall timma efter timma med vetskapen att hunden gör ett jävligt bra jobb? Måste man verkligen skjuta, som i 9 fall av 10 är mer en fjäder i hatten åt ägaren än åt hunden? Eller är det helt enkelt så att vi bara är köttjägare? Och inte alls bryr oss om nått annat än att fylla frysen?

Jag bara undrar?

Sen att diskutera jämte eller gråhund är precis som att diskutera ski-doo eller yamaha, eller merca eller bmw..dvs går att diskutera i evigheter och det är ingen som ger sig. Vilket är tur för då skulle ju alla ägen en jämte till slut ;):P

Mkt bra skrivet, håller med jag är då inte en sån där skjut galning (sista helgerna så har jag säkert kunnat skjuta 4- 5 kor). Vissa skjuter allt, även älg som kommer skenande förbi vem gör man glad då? och sen frågar dom hur många har du skjutit för hunden. Det är ju totalt ointressant visst nån då och då är ju kul, men du skjuter älg för en hyfsad, jakt ljum hund. Sen så är det roliga slut för hunden när älgen ligger, klart hunden blir glad när du kommer fram glad och upprymd. Prova bara gå fram och inte säga nåt (inte är den lika uppspelt då). Jag tycker jaktprov är ruskigt intressant både att döma och gå dom själv. Ja håller med dig att vissa skriver att dom missar en jaktdag det är ju bara för patetiskt.

• Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• jämthund

31

• Jämta

25

• Kråkan

19

• prillan

13

Det är ju totalt ointressant visst nån då och då är ju kul, men du skjuter älg för en hyfsad, jakt ljum hund.

men alltså det är bara det värsta jag har hört på ett jaktforum där det disskuteras jakt o JAKTHUNDAR :rolleyes:

Vet du vad vi kallar de som resonerar så här?? Ingen jägare utan jaktprovs k..a :lol:

men det är ju så att ALLA får fritt ha ett eget intresse o mål med sina hundar. Men säg det då: jag är inte jägare, mitt mål är inte att skjuta älgar, utan föder upp jakthundar med målet att komma bäst till i statistiklistor. ;)

JAG personligen föder upp friska duktiga jakthundar som man får skjuta älg och även "annat" för, göra eftersök vid behov och som är lugna stabila familjehundar som är med på det mesta o kan hanteras av barn. Mitt mål är inte att skryta om att ligga bäst till på olika listor, utan mitt mål är nöjda valpköpare och jag har inte ett krav att de måste gå jaktprov o utställning men blir glad o stöttar på olika sätt om de gör det

nej nu tycker jag att vi skapar en ny tråd där man kan diskutera VARFÖR man ´HAR en jakthund och VARFÖR man föder upp dom..

Mkt bra skrivet, håller med jag är då inte en sån där skjut galning (sista helgerna så har jag säkert kunnat skjuta 4- 5 kor). Vissa skjuter allt, även älg som kommer skenande förbi vem gör man glad då? och sen frågar dom hur många har du skjutit för hunden. Det är ju totalt ointressant visst nån då och då är ju kul, men du skjuter älg för en hyfsad, jakt ljum hund. Sen så är det roliga slut för hunden när älgen ligger, klart hunden blir glad när du kommer fram glad och upprymd. Prova bara gå fram och inte säga nåt (inte är den lika uppspelt då). Jag tycker jaktprov är ruskigt intressant både att döma och gå dom själv. Ja håller med dig att vissa skriver att dom missar en jaktdag det är ju bara för patetiskt.

Jag gick ett prov i fjol med min laika som gick väldigt bra (87p) och innan under dagen så beklagade jag mig för domaren att jag aldrig lyckades skjuta älg för honom trots att han ändå funkar bra (och det säger mer om mig som jägare än hunden men nu har jag lyckats iallafall, flera ggr).

I allafall så efter provet så frågade dommaren vad jag trodde hunden tyckte va roligast för hunden, att stå och skälla i 30 minuter och sen hade jag skjutit en/flera älgar och sen var den dagen slut eller som han fick göra den dagen, dvs stå och skälla i 6 timmar med diverse olika moment (inkallning, beröm, stötning, förföljande etc) och det är ju bara att inse att för MIN hund så tyckte nog han att den dagen var roligare än första alternativet.

Jag har ingen aning om vilken hund (Pomo) ni pratar om men om det är taget så många valpar efter honom så känns det som att något har gått kraftigt fel någonstans ÄVEN om han hade lämnat superhundar efter sig. (Fasen, en annan nekar bra tikar pga att jag bara får ta 2 kullar till på min hane och jag vill att det ska kännas helt rätt vid nästa parning. Men å andra sidan så ska man nog inte syssla med laikor om man vill tjäna pengar och samtidigt följa rasklubbens rekomendationer, vilket jag har för avsikt att göra.)

men alltså det är bara det värsta jag har hört på ett jaktforum där det disskuteras jakt o JAKTHUNDAR :)

Vet du vad vi kallar de som resonerar så här?? Ingen jägare utan jaktprovs k..a :D

men det är ju så att ALLA får fritt ha ett eget intresse o mål med sina hundar. Men säg det då: jag är inte jägare, mitt mål är inte att skjuta älgar, utan föder upp jakthundar med målet att komma bäst till i statistiklistor. :P

JAG personligen föder upp friska duktiga jakthundar som man får skjuta älg och även "annat" för, göra eftersök vid behov och som är lugna stabila familjehundar som är med på det mesta o kan hanteras av barn. Mitt mål är inte att skryta om att ligga bäst till på olika listor, utan mitt mål är nöjda valpköpare och jag har inte ett krav att de måste gå jaktprov o utställning men blir glad o stöttar på olika sätt om de gör det

nej nu tycker jag att vi skapar en ny tråd där man kan diskutera VARFÖR man ´HAR en jakthund och VARFÖR man föder upp dom..

Men herregud då har du inte hört mycket, bara för att det är ett jaktforum måste man skjuta allt som du verkar göra (är väl enda chansen du får). Man måste hinna mkt på 40 min :huh: . Jägare å jägare vill väl påstå att jag är JÄGARE när man inte skjuter spring älgar för hunden etc , tror även jag är större jägare än du ialf -_- . Så du menar att jag inte är jägare för att jag inte skjuter kor och spring älgar man blir ju mörkrädd. Har skjutit 5 i år på fasta stånd jag skriver ju nån då och då läs ordentligt innan du skriver svaren. Tror du inte en JCH hund är som du alltid skriver lugn och stabil? duktiga vet vi ju vad du verkar ha för krav, så du tror inte att vi som har JCH tikar har nöjda valp köpare?. Sen när du och en annan här skriver att alla era avkommorna funkar otroligt bra, så blir man full i skratt.Är sällan en hel kul blir "bra" jakthundar. Fast ni har kanske super tikar så man vet ju inte.......

Visst vill jag komma högt i listorna då ser man ju att man gjort ett bra avels arbete, och inte gå på hörsägen som vissa sk valpköpare måste göra :D

Tycker vi kan starta en ny tråd isf som ska heta. "Tjäna pengar på att sälja hundar" för är det som du/ni är ute efter har jag märkt.

Men herregud då har du inte hört mycket, bara för att det är ett jaktforum måste man skjuta allt som du verkar göra (är väl enda chansen du får). Man måste hinna mkt på 40 min ^_^ . Jägare å jägare vill väl påstå att jag är JÄGARE när man inte skjuter spring älgar för hunden etc , tror även jag är större jägare än du ialf ;) . Så du menar att jag inte är jägare för att jag inte skjuter kor och spring älgar man blir ju mörkrädd. Har skjutit 5 i år på fasta stånd jag skriver ju nån då och då läs ordentligt innan du skriver svaren. Tror du inte en JCH hund är som du alltid skriver lugn och stabil? duktiga vet vi ju vad du verkar ha för krav, så du tror inte att vi som har JCH tikar har nöjda valp köpare?. Sen när du och en annan här skriver att alla era avkommorna funkar otroligt bra, så blir man full i skratt.Är sällan en hel kul blir "bra" jakthundar. Fast ni har kanske super tikar så man vet ju inte.......

Visst vill jag komma högt i listorna då ser man ju att man gjort ett bra avels arbete, och inte gå på hörsägen som vissa sk valpköpare måste göra -_-

Tycker vi kan starta en ny tråd isf som ska heta. "Tjäna pengar på att sälja hundar" för är det som du/ni är ute efter har jag märkt.

VÄNTA EN STUND.......ska bara hämta min hink o spade..Nej förresten vill inte leka med dig i sandlådan nåt mer ^_^:D

OK, upp ur sandlådan nu. Vill ni bitcha med varandra om vem som är mest jägare så gör det per PM.

Låt oss göra det enkelt för oss:

1) Tagga ned.

2) Diskutera vad-det-nu-var-ni-diskuterade på ett sansat sätt.

Jag har en 3-åring och en 5-åring hemma och vill jag ge mig in i en diskussion på den nivån har jag den hellre med mina barn. Håll personangreppen och efterslängarna borta.

• 4 weeks later...
göran ekholm

Tyckte det var synd att denna tråd blev som den blev, och tyvärr tycker jag att det var sund att ämnesmoderatorn drog den dit den hamnade, tycker att det är otroligt tråkigt att se hur en moderator som ska va med att håll upp trådar väljer att i sin roll som moderator och som kennelägare bete sig som är gjort i denna tråd.

Oseriöst på ett annars så bra forum.

Göran.

Wizard
Tyckte det var synd att denna tråd blev som den blev, och tyvärr tycker jag att det var sund att ämnesmoderatorn drog den dit den hamnade, tycker att det är otroligt tråkigt att se hur en moderator som ska va med att håll upp trådar väljer att i sin roll som moderator och som kennelägare bete sig som är gjort i denna tråd.

Göran.

Även lite löjligt av dig att just skriva detta inlägget när tråden har legat orörd sedan den 10 december...

Det är min åsikt i egenskap av medlem, inte moderator.

Diskutera hundar, uppfödning, jakt och träning men pajkastning kan vi låta vara utanför om jag får be.

Niclas L

Göran.

Om du har någonting att säga om en moderator så gör du det till mig i ett PM!!

Otroligt löjligt av dig att dra upp en såhär gammal tråd.

//Niclas Lundin

first_clas
Har följt tråden men inte tagit mig för att skriva nått. Blir både irriterad och lite full i skratt sammtidigt. Hur olika åsikter kan vara. Nåväl, min är iallafall som så.

Köper man en valp med en bra stam, som enligt min syn är med bra bredd, många generationer tillbaka. Dvs, jag måste ju kunna läsa på ett papper vad hundar har presterat, annars går man ju helt och hållet på vad i de allra flesta fall är hundens ägares tycke om hunden. Vilket i minst 100% av fallen är partiska. Så köper jag då en hund av en uppfödare med god stamtavla så tycker då jag att det är inte mer än rätt att starta min hund på prov när tiden är mogen.

Har jag inte det intresset att ge uppfödaren ett kvitto på vad hunderna han/hon avlar fram så är jag fan inte berättigad en valp.

Har jag INTE det intresset, så finns det ju som nu endel så gärna framhäver KANONhundar utan meriterade föräldrar. Köp dom då om man inte är intresserad av prov/utsällning och dyligt, då bevisligen uppfödaren inte bryr sig vad hans/hennes hundar presterar.

Det är min åsikt i saken.

Sen att behöva sitta och läsa att folk "Inte vill offra massa jaktdagar" för att gå på prov? Men herrejävlar, är det verkligen så att bara för att man inte har tillåtelse att skjuta så är det per automatik en "bortkastad jaktdag"? Är det inte jakt att få sitta och lyssna på ett dundrande ståndskall timma efter timma med vetskapen att hunden gör ett jävligt bra jobb? Måste man verkligen skjuta, som i 9 fall av 10 är mer en fjäder i hatten åt ägaren än åt hunden? Eller är det helt enkelt så att vi bara är köttjägare? Och inte alls bryr oss om nått annat än att fylla frysen?

Jag bara undrar?

Sen att diskutera jämte eller gråhund är precis som att diskutera ski-doo eller yamaha, eller merca eller bmw..dvs går att diskutera i evigheter och det är ingen som ger sig. Vilket är tur för då skulle ju alla ägen en jämte till slut :blink::D

fördelen är med yamaha är den slipper du ha spännband till när det kommit snö på släpet :o

• 2 weeks later...
fördelen är med yamaha är den slipper du ha spännband till när det kommit snö på släpet :D

där har du jävligt rätt ^_^ räcker med en näve snö så sitter den som berget. eller som nu när det är rimfrost :D

• 1 month later...
  • 3 years later...

Eftersom den här tråden jag hittade handlar om Elimon Salon Pomo så vill jag berätta vår historia om vår tik efter Pomo och lite om vad jag anser om hennes uppfödare. Min dotter med färsk jägarexamen och stort jaktintresse ville köpa en valp efter en riktigt bra kombination, hon fick tag på en valp på 6mån efter Pomo, hon talade om för uppfödaren att hon ville gå både utställningar och prov med sin hund. Svaret hon fick var att denna 6mån tik fyllde alla hennes förväntningar så hon köpte. Hunden levererades av uppfödaren för han skulle ju ändå norrut och jaga, hon hämtade hunden efter E45 i mörkret på kvällen. Nästa morgon i dagsljus inspekterades hunden och befanns sakna ett antal tänder som aldrig visade sig. Snyggt gjort mot en ung intresserad jägare. Att sedan hunden hade ett psyke som lämnade åtskilligt i övrigt att önska hör ju oxå till bilden, den var totalt omöjlig att få någon kontakt med, skulle man ta den efter avslutad "jakt" var det lasso eller flygande mara som gällde, det enda den överhuvudtaget jagade under sin 3-åriga levnad var sork och skogsfågel. Nja nog tycker jag att den gode Pomo är aningen överreklamerad..

Jag minns inte men kan kolla det, hon kom från Härkilas kennel.

• 2 weeks later...

Fyi så är det fler hundar efter Pomo som visat sig ha mycket att önska både jaktligt och mentalt. Hade själv en från en av de första kullarna efter honom och den grävdes ner vid ca 3 års ålder pga dåligt kynne och kass jakt, så jag tvivlar på att den kassa mentaliteten kommer från tikarna.

Pomo själv är nog en trevlig jycke som jagar alldeles utmärkt men han nedärver ju inte det i nån större utsträckning direkt om man då undantar den höga % hd som han lämnat..