Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har toppfågeljakten kommit igång?

Featured Replies

Publicerat

Hur går det för er ute i markerna? Har ni sett fågel och har ni fått någon med er hem? Har ni några foton att lägga ut?

• Svar 165
  • Visningar 14,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

mmmmm, den jakten ja....=/ vaknade imorse, klädde på mig, tog min nyinskjutna studsare, slängde på mig vitdressen, allt var så perfekt..när man kommer till garaget, VARS FAN ÄR STAVARNA? happ, dem verkar ha flugit iväg nånstans under sommaren, ska till överskottlagret nu och köpa ett par..fan va less man vart..och imorgon blir det då ingen jakt heller, för då ska man infinna sig hos af på förmiddan...aja, värre saker har väl hänt iofs...

Publicerat
  • Författare

Af!!! ;D ;D ;D

Där sitter jag som handläggare. ;D ;D ;D

Publicerat
mmmmm, den jakten ja....=/ vaknade imorse, klädde på mig, tog min nyinskjutna studsare, slängde på mig vitdressen, allt var så perfekt..när man kommer till garaget, VARS FAN ÄR STAVARNA? happ, dem verkar ha flugit iväg nånstans under sommaren, ska till överskottlagret nu och köpa ett par..fan va less man vart..och imorgon blir det då ingen jakt heller, för då ska man infinna sig hos af på förmiddan...aja, värre saker har väl hänt iofs...

Inte är väl snödjupet så stort så att Du måste anv. skidor redan. Du kan ju lyfta på fötterna och lulla runt iaf. ;) Hur mycket snö har du hos dig hulken? Ca. 30 cm på Grytnäs. :D

Publicerat
Af!!! ;D ;D ;D

Där sitter jag som handläggare. ;D ;D ;D

Men inte i Kalix va? ;)

Publicerat

Hallen ;D

Inte är väl snödjupet så stort så att Du måste anv. skidor redan. Du kan ju lyfta på fötterna och lulla runt iaf. ;) Hur mycket snö har du hos dig hulken? Ca. 30 cm på Grytnäs. :D

jo för mig är snödjupet såpass stort att jag vil ha skidor nu. var förra veckan och trampa efter nå rådjur samt fågel, men kom fram till att det var nog sista gången iår man iids gå i skogen. nu är det dags för vita blixten ;D

PS. Har nu varit i sangis och köpt mig ett par stavar, onsdag blir det jakt! imorgon kan det eventuellt bli aktuellt med nåt rådjurspass, efter det myyyyyyyycket givande mötet med min handläggare....

Publicerat
Hallen ;D

jo för mig är snödjupet såpass stort att jag vil ha skidor nu. var förra veckan och trampa efter nå rådjur samt fågel, men kom fram till att det var nog sista gången iår man iids gå i skogen. nu är det dags för vita blixten ;D

PS. Har nu varit i sangis och köpt mig ett par stavar, onsdag blir det jakt! imorgon kan det eventuellt bli aktuellt med nåt rådjurspass, efter det myyyyyyyycket givande mötet med min handläggare....

Dom har rådjur uppe i Din grannby Hällfors har jag hört av en arbetskompis. Dom kommer in i en hästhage och äter ensilage tillsammans med hästen.

:D

Publicerat
  • Författare

Jag ska upp till stugan och jaga för första gången i år på min favvomyr till helgen och jag tar då skidorna. Jag har låtit bli att jaga på/vid myren hela hösten och jag tror inte det har varit någon annan där heller. Så det ska bli spännande att se om det blir någon fågelkontakt.

Publicerat

;D Jepp den är igång nu. Får tacka alla som velat dela med sig av toppjakt tips. Var en vända i torsdags och saker och ting hände. Hade bara hunnit skidra ett par kilometer då jag på en smal myrremsa formligen körde över en fin tupp med skidorna. Den stack med ett jävla flaxande ca 1.5-2 meter bakom mig. Jag följde efter tuppen som tyvärr valde en tät och risig skog. Jag följde ändå efter och efter ca 300 meter sticker en till tupp ur snön, med resultatet att även den störtar i snårskogen. En liten stund senare drar även en höna iväg. Den satt halvvägs uppe i en tall, hade inte en chans att upptäcka den (lika bra var väl det  :D ) Nåja, jag fortsatte leta av området väldigt noga.......ingen tupp någonstans. Det ska oxå tilläggas att temperaturen låg på ca 20 grader samt att jag var ute rätt sent (Efter 12)    Min slutsats är att jag äntligen hittat ett område värd att patrulleras och att jag kommer att vara ute direkt i grynungen för att öka chansen att upptäcka dem i topp  ;D      Toppenhälsningar  Pertti

Publicerat
  • Författare

Härligt perti! Troligtvis låg fågeln i snön för att det var kallt ute, de brukar gå upp en stund på morgonen för att beta, sedan ner i snön för att sedan gå upp igen innan mörkret för att sedan åter lägga sig i snön.

Åk ut precis då det blivit skjutljust och pröva igen.

Publicerat
  • Författare

Jaha, nu väntar jag mig lite foton från helgens topjakt! Skitjakt på er alla, själv ska jag ut på söndag men väljer då ett område strax utanför Boden där jag aldrig jagat på vintern.

Publicerat

Lyck till Hallen  ;D  Själv var jag ett par timmar i går...åkte väl drygt en mil men såg inget. Det var 24 grader och härligt...men men kanske borde söka mig till ett berg när det är så pass kallt!!?? ::)

Publicerat
  • Författare
men men kanske borde söka mig till ett berg när det är så pass kallt!!??

Kan vara en bra ide.

Publicerat

Nu har jag också varit ute på en runda. Det blev visserligen en nolla i protokollet men jag fick en skön motionsrunda och hundarna också. Den äldre fick gå i koppel för hon löper och det tyckte hon inte om. Unghunden sprang och retade henne nästan hela tiden. :D Jag såg en del hjort- och rådjursavtryck och från ren och älg också men inget fick jag se.  ::)

Publicerat

Finns det någon här på forumet som jagar toppfågel på Luleå Jaktvårdsklubbs marker? Tips på var man hittar fågel? Jag har tidigare varit ut några svängar men alltid med magert resultat... Brukar oftare hitta fågel när jag jagar kring Övertorneå på "hemmamarkerna". Jag ska ut en sväng imorgon och jag bor i Luleå så det blir lite väl långt att köra dit för några timmars jakt  :-[

Mvh Fabben

Publicerat

Vart på klubbens marker jagar du, jagar själv på ersnäs, holfjärden o kallax.

Fågel jagar jag på Holfjärden, eller gjorde det i alla fall, fruktansvärt mycket räv där >:(

Måste göra nåt åt saken där ute.

Publicerat

Fågel jagar jag på Holfjärden, eller gjorde det i alla fall, fruktansvärt mycket räv där >:(

Du får gärna skicka rävarna hit där jag bor...  ;)
Publicerat

Jo jag håller med om räven.

Nu har vi skjutit 4 stycken här i Ersnäs och mååånga fler kommer det att bli.

Vad gäller fågel så finns det knappt någon, har inte sett en enda tjäder på våra marker under hela hösten.

Orrarna är inte många fler, har kanske haft tio fågelsitvationer med hundarna i höst och faktiskt inte ens lyft på bössan även om lägena funnits.

Vill gärna försöka behålla de få tappra skogshöns som överlever rävarnas och duvhökens härjningar på våra marker.

Toppfågeljakten här i Ersnäs får vara och istället är det 100% på att ha ihjäl räv, kommer det bara lite mer snö ska här snaras räv för glatta livet ;D

Publicerat
Jo jag håller med om räven.

Nu har vi skjutit 4 stycken här i Ersnäs och mååånga fler kommer det att bli.

Vad gäller fågel så finns det knappt någon, har inte sett en enda tjäder på våra marker under hela hösten.

Orrarna är inte många fler, har kanske haft tio fågelsitvationer med hundarna i höst och faktiskt inte ens lyft på bössan även om lägena funnits.

Vill gärna försöka behålla de få tappra skogshöns som överlever rävarnas och duvhökens härjningar på våra marker.

Toppfågeljakten här i Ersnäs får vara och istället är det 100% på att ha ihjäl räv, kommer det bara lite mer snö ska här snaras räv för glatta livet ;D

Du får komma hitåt,finns väl nån kvar i alla fall.. :)
Publicerat
  • Författare

Seger, vilken tid på dygnet lägger du ut snarorna?

Publicerat
Du får komma hitåt,finns väl nån kvar i alla fall.. :)

Jo toppjakten blir i dina krokar..... :)

Seger, vilken tid på dygnet lägger du ut snarorna?

Snarorna lägges ut under dagsljus och vittjas helst innan gryningen och på eftermiddan.

Här har jag skrivit lite om jaktformen.

http://www.jaktsidan.se/tips/att_snara_rav/index.shtml

Har haft ute sex snoror redan, men pga för lite snö tappade jag en redan första natten, så nu hänger snarorna i bodan och väntan på mer snö. :)

Publicerat
  • Författare

Blev det någon fågel i helgen???

Publicerat
Blev det någon fågel i helgen???

Nej! Det blev däremot en massa motion och frisk luft. :D

Publicerat

Testade Sörliden i söndags. Trots dimma och dålig sikt började det bra för jag såg en betande orrtupp på väg till stället där jag skulle parkera. Tyvärr befann sig tuppen någon helt annan stans när jag kom fram till stället där den satt  ??? Sedan hittade jag lite tjäderbetningar och stötte ett par orrar till, men inga skottillfällen.

Jo, förresten så såg jag en älg också men dom får man ju inte skjuta nu  ;D

Men det är bara att ta nya tag... någon gång ska det väl lyckas t.o.m på klubbens marker.

/Fabben

Publicerat

:D Var ute en sväng i söndags. Provade att kliva upp på höjder istället för myrkanterna. I ett ganska tätt skogsparti  hittade jag några orrbetade björkar, vilket genast höjde motivationen rejält. Det hela blev inte mindre intressant då jag endast ett par hundra meter uppmärksammade rikligt med tallbarr på snön. Började granska närområdet och kom upp till ett tiotal rikligt betade tallar  ;D

Ser fram emot helgens jakt, då det dessutom lovats rikligt med minusgrader....så flocken borde rimligtvis söka sig tillbaka till stammisberget. Känner mig nu rätt säker på att så småningom komma i kontakt med dessa fåglar. Är dock orolig för att inte komma inom håll då sikten är ganska begränsad i och med skogens relativa täthet ???