Publicerat December 15, 200520 yr Jag har endast hunnit ut två dagar så här långt och resultatet har varit helt ok. Första dagen gick jag tom,men såg en del orrar. Dessa trivdes dock bäst på backen vilket gjorde att dem klarade sig den dagen. Andra svängen så befann sig återigen orrarna på marken men två tjädertuppar lyckades jag få med mig hem Såg även två tjädrar till så det finns hopp om en fortsatt trevlig toppjaktsvinter. Ska göra ett nytt försök nu i helgen...men vi har knappt någon snö alls här i Umeå så det kanske blir svårt! Ge mig snö nu tack!!
Publicerat December 17, 200520 yr Var ute och gjorde ett försök igår. Allt började utmärkt med att jag fick skjuta en orrtupp nästan på en gång. Sen åkte jag hela dagen...på marker som såg riktigt lovande ut men såg inget mer Hade nog trott att jag skulle ha lite mer fågelkontakt. Ska försöka pröva igen på Onsdag.
Publicerat December 17, 200520 yr Författare I morgonbitti drar jag ut till min myr vid Mårdsel, kanske kan vara så där bra som den kan vara ibland. Rapport kommer senare:
Publicerat December 17, 200520 yr Var ute i dag och det var ganska mycket orrar som satt i kvistarna å kvittrade men dom var ganska rädda av sig. 150meter kom jag in på, sedan flög dom > får nog ta och skjuta på dom avstånden i morgon ,men det är ju ganska kul smyga oxå
Publicerat December 17, 200520 yr Var ut en sväng imorse...såg åssit, inget och nada...förutom ett par hackspettar och en massa rävspår. nya tag imorrn
Publicerat December 18, 200520 yr Författare Var ute i dag och det var ganska mycket orrar som satt i kvistarna å kvittrade men dom var ganska rädda av sig. 150meter kom jag in på, sedan flög dom får nog ta och skjuta på dom avstånden i morgon ,men det är ju ganska kul smyga oxå Man måste nog skjuta på 150meter då det är vinter. Jag har skjutit ibland mellan 150-200 meter, i dag fick jag en orre på ca. 140 meter som satt i en björk, jag upptäckte den i en liten glugg mellan två granar. Så jag fick lov att skjuta den knäståendes, men med några djupa andetag så blev bössan still.
Publicerat December 18, 200520 yr Grattis! Jag håller på med ett helt annat projekt i huset så det har bara blivit motionsrunda med att rasta hundarna i helgen.
Publicerat December 18, 200520 yr Författare Tack, jag är helt slut efter trampandet på myren. Jag är så fruktansvärt förskyld att jag har tappat rösten. Men skam den som ger sig, för jaga det skulle jag och det gjorde jag också. ;D ...hoppas bara man inte får ångra sig sedan... :-[
Publicerat December 18, 200520 yr Var ute i dag och det var ganska mycket orrar som satt i kvistarna å kvittrade men dom var ganska rädda av sig. 150meter kom jag in på, sedan flög dom > får nog ta och skjuta på dom avstånden i morgon ,men det är ju ganska kul smyga oxå UNDRAR jag va det var du såg EGENTLIGEN! Har aldrig hört en KVITTRANDE orre ;D ;D ;D Va de bara kaffe i termosen????????????
Publicerat December 18, 200520 yr UNDRAR jag va det var du såg EGENTLIGEN! Har aldrig hört en KVITTRANDE orre ;D ;D ;D Va de bara kaffe i termosen???????????? Jo man blir ibland lite brydd själv men i dag var jag och min kompis ute igen , och det regnade kallvatten (snö) och vi hittade ett antal tjädrar ;D och eldgivningen började ,med resultat 2st ungtuppar (de gammla bovarna vill man ju int äta :-X) och vi höll på att bli översprungna av en mindre flock älgar (2st.)
Publicerat December 18, 200520 yr vi hittade ett antal tjädrar ;D och eldgivningen började ,med resultat 2st ungtuppar (de gammla bovarna vill man ju int äta :-X) En lyckad dag alltså...Grattis ... får vi se nå bilder...snääälla ;D. mvh Fredde
Publicerat December 18, 200520 yr En lyckad dag alltså...Grattis ...får vi se nå bilder...snääälla ;D. mvh Fredde ska se om jag kan mata fåglarna i datorn , men jag är lite osäker på om fjädrar är nyttigt för hårddisken ???kamera är fusk 8)
Publicerat December 18, 200520 yr Skulle ut idag men tyvärr så blev jag påmind av far min, att ja lovat hjälpa honom med byns ishockeybana (skotta skotta skotta och spola). När vi höll på som värst får jag höra hur orrarna tjattrar inne i skogen, vände mig om mot far min och han bara log. :-[
Publicerat December 18, 200520 yr Författare Jo man blir ibland lite brydd själv men i dag var jag och min kompis ute igen , och det regnade kallvatten (snö) och vi hittade ett antal tjädrar och eldgivningen började ,med resultat 2st ungtuppar (de gammla bovarna vill man ju int äta ) och vi höll på att bli översprungna av en mindre flock älgar (2st.) Härligt och grattis, in med dem i datorn bara.
Publicerat December 18, 200520 yr ska se om jag kan mata fåglarna i datorn , men jag är lite osäker på om fjädrar är nyttigt för hårddisken ???kamera är fusk 8) jepp gör så...testa att trycka in dom i diskettstationen...borde gå : ;D ;D ;D ;D ;D Mvh Fredde
Publicerat December 18, 200520 yr jepp gör så...testa att trycka in dom i diskettstationen...borde gå : ;D ;D ;D ;D ;D Mvh Fredde Jo tycker det, ;D men om jag trycker in dom i cd i X52 snurr så tycker jag att det skulle bli klara bilder
Publicerat December 18, 200520 yr Jag behöver mer SNÖ, FÅGEL o motivation innan toppjakten kommer igång på riktigt här. Varit ut ett par 3 gånger men bara sett hönor o dessutom på backen! O int har de vatt många Kanske man måst fara iväg o jaga i julhelgen där de finns lite snö. Dvs om man vill få se nå fågel!
Publicerat December 23, 200520 yr Var ut i morse en sväng, men som vanligt fick man åka hem tomhänt...såg en orrhöna dock, som flög upp från marken och landade i tjockt sly...tänkte att kanske hennes make skulle flyga upp också...men hon var ensam. Så nya tag imorrn Mvh Fredde
Publicerat December 25, 200520 yr i dag var det enkelt ;D orrarna som vanligen sitter och kvittrar hade det inte så j***a skoj inte ( det blåste nämligen orkan vindar som jag tolkade det ) orrarna satt inte i träden, de såg mer ut som de hängde i näbben vågrätt från grenarna ???blev ganska överraskad att hitta dom i topp en sådan dag , och med tanke på att det kom en massa snö oxå så behövde man inte ens smyga. man kan klassa dagens jakt som överlagt mord
Publicerat December 27, 200520 yr Författare Jag var ut på morgonen idag igen, jag hittade ca. 30-40 orrar som satt ca. 100 meter in vid vägen mitt i jaktmarkerna, men som brukligt så fick de vara och jag tog fram kameran istället. Tyvärr var det för dåligt ljus så bilderna blev lite suddiga, så ni slipper att se dem. Vidare såg jag en tjädertupp på favvomyren men den såg mig först, så jag han bara stoppa kikaren i fickan innan den flög. Nåja kul att se att de finns där. Det blir nya tag på fredag med Beretta.
Publicerat December 29, 200520 yr Författare I morgonbitti ska jag och Beretta ut till Mårdsels markerna för att se om vi kan få se någon i topp. Jag återkommer i morgon med rapport.
Publicerat December 29, 200520 yr 30-40 orrar...! det låter som himlen! .Det skulle vara roligt att veta vart ni jagar ?? i bodenområdet?
Publicerat December 30, 200520 yr Författare Nu har jag och Beretta varit till Mårdsels området, på väg till våra gemensamma marker såg vi ca. 30-40 orrar igen och de var på de marker som var mina, men vi lät dem vara och ängnade oss till att försöka att fota dem igen. Tyvärr dåligt ljus igen. Vi fortsatte turen till våra gemensamma marker där vi hittade ett gäng orrar som satt tryggt och betade. Beretta tog skottet. Vi skidrade fram till trädet där det låg massor med fjädrar men, ingen fågel. Vi gjorde ett långt eftersök i 30-40 min. men varken fågel eller blod. ??? Bara att försöka att ta nya tag och hoppas att skottet tagigt högt upp och inte skadat fågeln utan bara klippt dun av den. Alltid lika tråkigt att skade skjuta.