Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har toppfågeljakten kommit igång?

Featured Replies

Publicerat

Nä inge kul att lugga dem på dun. :-

Kan inte förstå att den inte låg nedanför..

Bilderna på orrarna blev ganska suddiga.

post-18-1135963310_thumb.jpg

• Svar 165
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

fin bild, fast den var lite suddig... ;) man känner liksom känslan...:D

Publicerat

Kul när man åtminstone får se fjädrar.

Själv fick jag under gårdagens fågeljakt ett sargat fejs och en präktig blåtira av en rabiat björk :o när jag skulle passerade den ::)

Publicerat
  • Författare

jag åker ut igen på måndag och den här gången tror jag att jag skjuter på de här orrarna som jag har försökt att fota. Om de är kvar det vill säga.

Publicerat

Var ute i dag och plumsade i snön(fy fan) såg bara en mycket liten flock :) ,dräpte en och den andra stack utan att säga hej  (oartig j***l) >:( 

Publicerat
  • Författare

En lyckad dag tycker jag nog. Oftast mycket skidåkning och lite skott möjligheter. :)

Publicerat

Även jag fick till de idag faktiskt...  ::)  2 tuppar som ville med hem efter ca 10 km spanande skidåkning. Likaså de 2 första skotten med 243:an mot livs levande pippifåglar vilket ju gick riktigt bra!  :D Skjutavstånd ca 170 och 200 meter. När dom så låg där kom jag på att dom skulle ner till bilen på nåt sätt...  :o 4 km skidåkning i några deci djupsnö med liten ryggsäck och 2 slängande tuppar på ryggen avverkades dock med ett brett smajl!!  ;D ;D Lägger ut en bild på de små (tidigare) liven.

Publicerat

Fint kort, fin bössa, fina tuppar, grattis till en fin dag :)

Publicerat
  • Författare

Härligt grattis och grattis till en toppen kaliber, 243 rules.  :D;) 8)

Publicerat

Härligt!

Publicerat

Fint kort urogallus! Berätta gärna mer om utrustningen. Är det en Sako Finnlight du har? Och vilken förstoring är det på Swarren?

Publicerat

Grattis till lyckad jakt!

:D

Publicerat
Fint kort urogallus! Berätta gärna mer om utrustningen. Är det en Sako Finnlight du har? Och vilken förstoring är det på Swarren?

Japp, en Finnlight i .243W laddad med Normas fabriksladdade fmj... Swarren är en 6-18 x 50 AV med 1 tums-tub, lätt & smidig. Känns som en lyckad kombination både vad gäller precision och totalvikt. Ska se om jag hittar nån billigare ammo bara som går acceptabelt.

Publicerat

Jaha...

Nyss hemkommen från de djupa skogarna i Tornedalen, där jag planerade att få skjuta en topptjäder.

Kollade först av en del "säkra" orrmarker kring några gammla odlingar, men förutom några älgar var det helt livlöst.

Skidrade sedan in i stortuppens land och stöter ganska omgående en tupp som jag förföljer, men inte hittar igen. :(

Dagen går liksom skidorna när jag vill hinna söka av så stora marker som möjligt, en orrhöna flyger över mig och sätter sig ca 100 meter bort och liksom ger mig ett finger då hon sitter kvar när jag passerar henne på 70-80 meter helt öppet >:(

Nåja motion och frisk luft är inte fel det heller :)

Publicerat
Nåja motion och frisk luft är inte fel det heller :)

Precis Seger! En jaktdag = en lyckad dag!  ;) Huvudsaken man får va ute i skogen lite, kanske koka lite kaffe, grilla lite fläsk &trivas i största allmänhet. Oftast är man ju utan byte trots allt...  8)

Publicerat
  • Författare

Jag håller med föregående talare, HELHETEN. 8) :P

Publicerat

En "misslyckad" jaktdag är ändå mycket bättre än en dag på jobbet ;D ;D

Planerar fn. för en extralång toppjaktshelg på Blaikfjället i Storuman, blir det bara vetigt väder så får nog gammeltupparna se upp!

Publicerat

Jag har varit i Bondersbyn, Kalix och motionerat hundar samt skjutit mot en tjädertupp och missade på ca. 180-200 m i duggregn. Detta är inget toppjaktsväder även om tuppen satt i topp. ::):P

Publicerat

Markerna är tomma på fågel men jäklar anåda vilken kondis man börjar få!

Publicerat

Jag kan ju tillägga att någon kronhjort såg jag inte men spår efter dom såg jag och inget vildsvin heller för den delen.

Publicerat
Planerar fn. för en extralång toppjaktshelg på Blaikfjället i Storuman, blir det bara vetigt väder så får nog gammeltupparna se upp!

Skulle va kul att höra hur det gick!  ???

Publicerat

jag kom på en sak idag när jag stod på en myr och tittade på en orrtupp.det kan vara bra att ha ett slutstycke med sig... annars den absolut klart bästa dagen iår, föret var som tagen ur en dröm, jag tror inte ens att jag skönk ner med skon under snön mer då jag jag korsade ett dike.imorgon har jag slutstycket med mig och då hoppas jag att orrtuppen är at the same place.

Publicerat
jag kom på en sak idag när jag stod på en myr och tittade på en orrtupp.det kan vara bra att ha ett slutstycke med sig... annars den absolut klart bästa dagen iår, föret var som tagen ur en dröm, jag tror inte ens att jag skönk ner med skon under snön mer då jag jag korsade ett dike.imorgon har jag slutstycket med mig och då hoppas jag att orrtuppen är at the same place.

Har Du inte varit tillbaka och lagt ut mat åt den så att den finns kvar tills imorgon.

;)

Publicerat

Blev en runda på Blaikfjället i går, ganska kallt så fåglarna satt inte uppe så länge, stötte en flock Orrar som låg under snön samt en Tjädertupp som satt under en gran mitt i skogen.

I dag stannade vi hemma då det var kallare än i går. Skidföret var uselt och det gick till botten även med breda skogsskidor, det var "tungrännt"  .

Hoppas på något mildare väder i morgon......

Publicerat

Här kommer en bild från senaste Topp jakten måndag 9 januari..25 minus och fågel i träden ;) ;D

Mvh/Stefan

post-62-1136973666_thumb.jpg