Publicerat Januari 23, 200620 yr blir jakt lördag, eventuellt söndag, dockosäkert, bandyträning 10.15 får se hur man gör,måndag och tisdag är det jakt. sen efter tisdagen tar skotersäsongen över helt!
Publicerat Januari 24, 200620 yr SUCK! Packade bagaget klart igår kväll och skulle bara kasta in bössan i bilen och åka men när man stiger upp är det +2 och regn.... Jaja tänker jag, det är ju alltid 3-4 grader kallare ute på jaktmarkerna så det borde gå ändå. Så jag kastar in bössan och börjar köra dom tänkta 8 milen. BLIXTHALKA!!! Har aldrig varit med om dess like. Fick bredställ på raksträcka i 50km/h utan att gasa..... Det var bara vända om och lägga sig igen... Jaja åker på torsdag istället och då hoppas jag på minusgrader
Publicerat Januari 24, 200620 yr SUCK! Packade bagaget klart igår kväll och skulle bara kasta in bössan i bilen och åka men när man stiger upp är det +2 och regn.... Jaja tänker jag, det är ju alltid 3-4 grader kallare ute på jaktmarkerna så det borde gå ändå. Så jag kastar in bössan och börjar köra dom tänkta 8 milen. BLIXTHALKA!!! Har aldrig varit med om dess like. Fick bredställ på raksträcka i 50km/h utan att gasa..... Det var bara vända om och lägga sig igen... Jaja åker på torsdag istället och då hoppas jag på minusgrader Jo det var j**ligt "schläntat" i morse...har aldrig tagit så lång tid från Hortlax till strömbacka som idag (35min+)...hamnade i en bilkö utan dess like inne i centrum >...hem gick det desto snabbare...skitkul med bakhjulsdrift 8) Lycka till på torsdag!! Mvh Fredde
Publicerat Januari 24, 200620 yr Trotsade vädret i Söndags och åkte ut. Det blev "stormvarning" > Jag såg inte många metrar. Försökte ta kort med min telefon för kameran har lagt av > >
Publicerat Januari 24, 200620 yr Trotsade vädret i Söndags och åkte ut.Det blev "stormvarning" > Jag såg inte många metrar. Försökte ta kort med min telefon för kameran har lagt av > > Känner igen vyn från idag när jag var iväg en sväng...Såg faktiskt en höna som vi stötte, hon flög i medvind...15 m/s ;D Bättre väder är på g. Hoppas det blir lite snö på skaren bara innan toppjakten är över... :-
Publicerat Januari 25, 200620 yr Författare Ett par bilder bara, de här orrarna samt ca. 15-20 till sitter alltid på samma ställe i Mårdsel...
Publicerat Januari 25, 200620 yr Författare Efter toppjaktens sista dag på tisdag, så kommer det fler bilder. Jag hoppas att alla ni där ute gör samma sak.
Publicerat Januari 25, 200620 yr Efter toppjaktens sista dag på tisdag, så kommer det fler bilder. Jag hoppas att alla ni där ute gör samma sak. Blir fint de Hallen! Hoppas nån död pippi finns med på bilderna... 8)
Publicerat Januari 25, 200620 yr Jadu, synd att ingen i gävle ägnar sig åt toppfågeljakt, verkar förbaskat roligt Ngn i gävle håller säkert på med de, men ingen direkt jag känner till
Publicerat Januari 25, 200620 yr Resultatet av dagens slit på Blaikfjället! Två tuppar kom flygande och satte sig på lagom håll, kulan tog där den skulle och tuppen föll direkt. Första fågeln med Lapua trainer i 6,5:an, med tanke på att den blev skjuten i ryggen och kulan gick ut genom bröstet utan köttförstöring så är jag mycket nöjd. -14 och snålblåst är väl inga optimala förhållanden men vill man så går det och i bland har man tur
Publicerat Januari 25, 200620 yr Vajert Jabbe!!! Där ser man - bara man ger sig ut så kan allt hända! :D
Publicerat Januari 26, 200620 yr Hmm smög på 2 orrtuppar men kom inte närmare än ca 200m, alltså alldeles för långt för horneten. Klev ut på ett hygge utan att vara allt för försiktig och tror ni inte det sitter 1 tupp och 1 höna i närmsta busken(ca 40m). Dom satt kvar några sekunder men bestämde sig för att inte gilla läget. Grymt klantigt!!! Bommade på en annan orrtupp på ca 130m men det blåste som faen. Nä nu ska en 243a inhandlas snarast! >. Hade haft minst 1 tupp med mig hem med en annan bössa....
Publicerat Januari 26, 200620 yr Sköt första viltet med .243:an idag ...en skata i topp på ca 130m...jag räknar med att den räknas som toppfågel eftersom den satt i topp ...nåväl, det blev nå mysko i alla fall, Skatan exploderade (bokstavligt talat)...det var fabriksladdad Lapua helmantel 90grs i ca 880m/s...det kan ju hända att kulan har snuddat nån gren, men den satt ganska öppet :-...så jag undrar om någon varit med om nått liknande med .243 och helmantel? Har bild på skatan...men jag lägger bara in den om nån är intresserad...tänkte att det kanske är lite magstarkt...det är ju trots allt inte bara jägare som läser här :-...men vill nån se den så lägger jag ut den. Mvh Fredde
Publicerat Januari 26, 200620 yr Sköt första viltet med .243:an idag ...en skata i topp på ca 130m...jag räknar med att den räknas som toppfågel eftersom den satt i topp ...nåväl, det blev nå mysko i alla fall, Skatan exploderade (bokstavligt talat)...det var fabriksladdad Lapua helmantel 90grs i ca 880m/s...det kan ju hända att kulan har snuddat nån gren, men den satt ganska öppet :-...så jag undrar om någon varit med om nått liknande med .243 och helmantel?Har bild på skatan...men jag lägger bara in den om nån är intresserad...tänkte att det kanske är lite magstarkt...det är ju trots allt inte bara jägare som läser här :-...men vill nån se den så lägger jag ut den. Mvh Fredde Givetvis! ut me bilden, vill gärna se:)
Publicerat Januari 26, 200620 yr Man får tacka! Var utei dag med farsan på samma ställe, kompisen till den jag sköt i går satt på samma ställe men stack innan vi fick ögonen på den. Blåsväder gjorde att fåglarna inte ville sitta i topp och sviterna från gårdagens maratonresa i djupsnö hade satt sina spår i mina ben så att det blev en kort dag. Nu får topptjädrarna vara till förmån för arbete, ser fram emot ripjakten nu i stället.
Publicerat Januari 26, 200620 yr Sköt första viltet med .243:an idag ...en skata i topp på ca 130m...jag räknar med att den räknas som toppfågel eftersom den satt i topp ...nåväl, det blev nå mysko i alla fall, Skatan exploderade (bokstavligt talat)...det var fabriksladdads Lapua helmantel 90grs i ca 880m/s...det kan ju hända att kulan har snuddat nån gren, men den satt ganska öppet :-...så jag undrar om någon varit med om nått liknande med .243 och helmantel?Har bild på skatan...men jag lägger bara in den om nån är intresserad...tänkte att det kanske är lite magstarkt...det är ju trots allt inte bara jägare som läser här :-...men vill nån se den så lägger jag ut den. Mvh Fredde Jag har sprängt ganska många fåglar med min 6mm rem och Lapua helmantel 90grs och även hdy 80grs men mina har haft en v/0 på över 1000m/s så jag skjuter nu sällan på fågel under 150m, den värsta sprängningen av dom jag har sett var när kompisen sköt med min bössa på en orre som kom och satt sig sa 30-40m i från oss när vi satt och hinkade kaffe, den orren satt helt fritt inte en pinne i vägen ,pang och det fanns bara 2 vingar kvar i trädet och en massa dun i luften resten var som borta , mvh/6mm Rem
Publicerat Januari 26, 200620 yr Givetvis! ut me bilden, vill gärna se:) ok här kommer den. Om ni vill att jag plockar bort den så säg bara till! känsliga varnas!!
Publicerat Januari 26, 200620 yr Grattis Jabbe och ni andra som lyckats fälla fågel i topp denna vinter. Själv har jag börjat lessna på toppjakten då oturen grinar mig rakt i ansiktet varje gång jag är ute På lördag - söndag blir det en sista desperat sväng ut i markena, sedan låter jag dom vara och hoppas på en bra föryngring till i höst.
Publicerat Januari 26, 200620 yr ok här kommer den.Om ni vill att jag plockar bort den så säg bara till! känsliga varnas!! hehe härlig bild
Publicerat Januari 26, 200620 yr ok här kommer den.Om ni vill att jag plockar bort den så säg bara till! känsliga varnas!! Tur för dig att det inte var en stor vacker tjädertupp.................................
Publicerat Januari 26, 200620 yr jag ska försöka ta nåt foton på våra "Fågelrika" marker här i byn så ni får se hur varkert det är i ersnäs